B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 14:07

Vandaag de 2e injectie gehad, en nou deed het geen pijn :) Nouja het laatste beetje voelde ik wel, maar het deed veel minder pijn dan Maandag!
Degene die vandaag prikte nam meer tijd voor kleine dingetjes, 2 naalden, heel langzaam inspuiten.

Maar alsnog wil ik het zelf gaan doen :+

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-11 19:23

Daphne hoe bedoel je 2 naalden? Je moet altijd een voor opzuigen en een voor prikken gebruiken? Fijn dat het vandaag geen pijn deed!

Vandaag naar de internist geweest en de bloeduitslag besproken. Ik heb ook een vitamine D te kort en krijg daar nu ook medicijnen voor (devaron) Moet het maandag even halen want was kapot van een dagje Dronten dus toen we terug waren meteen op bed gegaan om even een kort slaapje te doen. Verder ga ik nu over naar 1x in de week b12. Toen de internist vroeg hoe het met mij gaat zei ik dat de energie wel wat beter is maar dat ik ook veel last van me darmen heb. Dus dan gaat de energie beter maar dan gaan de darmen slecht en ben ik weer terug bij af. Ik zei dat mijn buik dan heel erg opgezet is en dat ik wel een foto voor hem had. Daar was hij heel benieuwt naar dus foto op mijn telefoon laten zien. Hij zei dat dat niet normaal was. Nu moet ik volgende week vrijdag een H2ademtest doen om te zien of ik latose tolerantie heb. Een week later heb ik een belafspraak om te bespreken wat de uitslag is en hoe verder. Dit is sirieus de 1e arts sinds 7 jaar die mij sirieus neemt en actie onderneemt, hallelujah _/-\o_

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 10:33

Glossi schreef:
Daphne hoe bedoel je 2 naalden? Je moet altijd een voor opzuigen en een voor prikken gebruiken? Fijn dat het vandaag geen pijn deed!

De andere assistent gebruikte 1 naald voor opzuigen en prikken ;)

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 19:36

Als ze dat de volgende keer weer doet dan moet je er wat van zeggen. Je moet altijd met 2 naalden doen omdat de naald met het opzuigen altijd een klein beetje beschadigt. De assistente die ik deze week had zou me ook met de zelfde naald prikken met welke ze de vloeistof opzoog. Dat deed ze altijd zei ze maar als ik het wou wilde ze best een nieuwe naald erop zetten }:0 Had dit keer een andere omdat die van ons vakantie hadden.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:20

Flosje446 schreef:
Ik ben even nieuwsgierig hoe bij jullie andere bloedwaarden waren zoals foliumzuur, hematocriet, hemoglobine, ferritine, MCV?

Foliumzuur; 9.7
Hematocriet; 0.39
Hemoglobine; 7.9
Ferritine; 16
MCV; 88

Glossi; Oke, ga ik doen :j Vond het de vorige keer al wel een beetje raar, maargoed mij kun je alles wijsmaken dus als zij zegt dat het goed is :')

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-11 23:38

@Glossi,..fijn zeg dat je eindelijk serieus genomen word :(:)
he gebruiken ze bij jou 2 naalden dan?
Hier wordt het ook met 1 naald gedaan hoor,opzuigen en spuiten :j Ik merk er niets van....
Heel eerlijk gezegd geloof ik niet dat een naald beschadigt bij t opzuigen van vloeistof..
(En als da-assistente deed ik zelf ook niet anders ;) )

Nou ben ik eigenlijk best wel benieuwd hoe dit bij andere lotgenoten wordt gedaan, 1 of 2 naalden???

Zirano

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 01:19

Onze Ha 1 naald

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 07:44

Hier ook 2 naalden, roze voor het opzuigen en de groene om te spuiten.
De vloeistof kan irritatie geven.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 10:34

Hier ook 2 naalden!

Glossi; Fijn dat hij je wel goed helpt!! Het klinkt allemaal erg goed en denk dat het voor jou wel "positief" is dat die vitamine D ook te laag was aangezien je je nog niet optimaal voelde! Dit kan best het laatste stukje zijn! Ik hoop voor jou ook een fijne zomer :)

Ik voel me deze week helaas weer wat minder, kan er ook mee te maken hebben dat ik onwijs fanatiek aan het trainen ben met paard, en vakantie maakt je lui. Ik hoop dat ik volgende week weer vol energie en pijnvrij ben

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 19:37

Mijn zus doet de doktersassistent opleiding en leert daar ook dat ze met 1 naald de vloeistof moet opzuigen en met een nieuwe injecteren. Toevallig had ik het 2 weken geleden nog met de doktersassistente erover omdat ik vroeg of mijn zus mij voortaan niet kan prikken. Toen zei ze ook, eigenlijk kan er niet veel mis gaan als je maar 2 naalden gebruikt, ervoor zorgt dat er geen lucht in de vloeistof zit en je iedere keer kijkt of je hem goed gezet hebt door de achterkant van de injectie iets uit te trekken om te zien of er ook bloed in komt. Toen de huisarts mij voor het eerst prikte deed hij het ook met 1 naald. Mischien luiheid? Mischien maakt het ook wel niets uit.. Maar ik denk dat het niet voor niets is dat het je zo geleert word.

_Jen, stiekum was ik ook een klein beetje blij dat ik ook een vitamine D tekort heb in de hoop dat dit me kan helpen om nog verder op te knappen. Jammer dat je je deze week weer wat minder voelt. Komt dat omdat je te veel doet of juist te weinig? Je prikt nog wel steeds het zelfde?

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:25

Dat bedoelde ik met verkeerd prikken, in een bloedvat. Ik las iemand die 6 keer mis prikte en daardoor zelf er tegen op ging zien dat ding er weer in te steken. Die gene laat het weer door de HA doen.

Glossi; Kan ik me heel goed voorstellen! Is toch een teken dat er nog niet genoeg gedaan was om te kunnen herstellen! B12 heeft de D ook nodig toch om goed zijn werk te doen?
Gaat de internist trouwens nog onderzoeken waar je tekort vandaan komt?
Dat begrijp ik bij mijn HA namelijk weer niet ik ben al 3 jaar bekend met wekelijks erg veel bloed bij mijn ontlasting. Roept blijkbaar geen vragen op.

Ik zou het werkelijk niet weten, ik kon sinds jaren op een normale tijd mijn bed uit komen. Nu is dat alweer een paar keer 12u geworden, ik wijte het aan vakantie maar kon er gister gewoon niet uitkomen. En weer erg veel pijn maar dat kan dus wel door de training met paard komen omdat ik aan mijn houding aan het sleutelen ben.
Ik laat nog steeds 1 keer per week prikken, merk het op maandag en dinsdag(dag van prikken) wel dat ik moe ben, dan heb ik toch weer een paar uur extra slaap nodig in de middag.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 20:54

Had het idd ook gelezen van die gene die 6x misprikte. De assistente zei tegen mij dat dat heel weinig voorkomt. Ze prikt zelf al 20 jaar en heeft nog maar 1x een injectie opnieuw moeten zetten. Mischien dat die gene het dan toch verkeert heeft geleert. Maar kan me goed voorstellen dat ze het weer door de HA laat doen.

Het komt vaak voor dat iemand met b12 tekort ook vit. D tekort heeft. Dan is het idd zo dat als je de D niet aan pakt de vermoeidheidklachten kunnen blijven bestaan. Ik heb geen idee of de internist nog wil onderzoeken hoe het kan dat ik een tekort heb. Ben de vorige keer uitgebreid bloedgetest en het was hem niet duidelijk waar het vandaan komt. Mischien dat hij eerst ook wel wil weten of ik lactose tolerantie heb. Ik weet dat het ook aan de darmen kan liggen.

Ben je nog nooit naar een MDL arts gestuurd door je HA?? Ik zou dan gewoon een keer een verwijsbrief gaan vragen. Mischien is het wel helemaal niets maar mischien heb je ook wel iets aan je darmen wat dat veroorzaakt. Volgens mij is het niet bepaald normaal als je iedere keer veel bloed bij je ontlasting hebt. Maar huisartsen.. die van mij deed ook nooit iets aan mijn problemen. Ik kan juist heel moeilijk naar de toilet, kreeg iedere keer laxeermiddelen mee die maar voor de helft werkten of helemaal niet, en steeds maar weer sterkere. Toen ben ik een keer in het ziekenhuis beland nadat ik een maand niet naar de toilet was geweest (au!) en wat krijg je in het ziekenhuis? Een verwijs brief naar de psycho }:0

Kan het ook zijn dat je nu weer moeier bent omdat je last van je darmen hebt? Want ook daar kun je heel moe van worden.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-11 22:11

Jaa zal inderdaad wat te maken hebben met hoe handig je erin bent.

Jaa precies, en daar krijg je tabletten voor of ook injecties?
Jaa daar heb je gelijk in uit bloedonderzoek kunnen ze een hoop info halen tegenwoordig. En als je inderdaad die lactose tolerantie hebt geeft dat ook al aan dat er daar iets mis gaat. Zou heel goed kunnen dat hij dat afwacht, misschien geeft dat opzich al een hoop antwoorden.

Ja ik heb er een keer om gevraagd toen wel onderzoek gekregen maar omdat je 2liter troep moet wegdrinken ervoor... en ik dat niet binnen kon houden is het mislukt. Opzich dus wel mijn fout ik had gewoon weer terug moeten gaan voor een nieuwe verwijzing.

Jeetje wat erg!! En nog erger dat ze dat in het zkh deden, tegenwoordig denken ze dat alles op is te lossen bij de psycho omdat de dokters niet meer kundig genoeg zijn!

Ja geen idee het is namelijk nooit echt zo dat ik pijn in me buik heb oid....
Misschien ligt het gewoon aan de vakantie, zon enz. Misschien ben ik daardoor gewoon ongelofelijk lui deze week :Y)

Helderder

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 10:11

Hier gebeurd het opzuigen en prikken ook met één en dezelfde naald. Vind het zelf ook wel wat vreemd, heb het anders geleerd (met opzuig en injectienaald).

Las wat over een vitamine D tekort. Nu heb ik dat ook, maar de internist had het over actief/inactief vitamine D. Het ene word dus geprikt als je bij de huisarts komt, het andere bij verder onderzoek (en dat had weer iets te maken met je nieren?) Nu is bij mij mijn vitamine D waarde bij het onderzoek van de huisarts laag. De internist zegt dat als die andere waarde van vitamine D wel gewoon goed is het verder niet uitmaakt. Zijn jullie daarmee bekend?

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 15:51

_Jen, ja die 2 liter troep is moeilijk binnen te houden := Toen ik in het ziekenhuis lag heb ik het 4 dagen lang gedronken.

Paula, ik heb eerlijk gezegt geen idee. Ik ben via de internist uitgebreid bloed geprikt en daar kwam uit dat ik een D tekort heb en daar ga ik nu devaron voor krijgen. Er staat niet op mijn papiertje of het actief of inactief is. Hij zei dat als mijn D niet goed is het ook heel goed mogelijk kan zijn dat ik daar zo moe door ben. Vandaar dat ik daar nu ook iets voor krijg. Mischien dat iemand anders het weet en anders kun je het mischien op het b12 forum vragen. Daar staat ook veel over vit.D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:37

Vandaag m'n 3e injectie gehad.. vandaag weer behoorlijk pijnlijk, maar het begint te wennen :+

Voel me wel ontzettend kl*te.. ;( Ben erg moe, en heb echt óveral pijn..

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 21:46

Had mijn dochter ook hoor die had zelfs n moment zo van Ik stop ermee. Maar nu is ze echt blij als ze er weer en krijgt

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 22:34

Nou zo dacht ik er vanochtend ook over... had mijn ma al gezegd dat ze moest opbellen om de afspraak af te zeggen omdat ik ze niet meer wil.

Ben het gewoon zo zat dat ik helemaal niks 100% kan... en dan die mensen die zeggen dat ik aan mijn conditie moet werken omdat ik me dan beter ga voelen :x

Zirano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-11 23:38

Wacht maar even emt die conditie hoor. Als je n paar weken verder bent dan kun je het gaan doen. Nu ben je er echt te moe voor. Sterkte En neem echt de rust die je nodig hebt. Een gegeven moment gaat het stukken beter. Het zijn pieken en dalen/ En de dalen worden steeds korter.

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:17

Goedemorgen :)

Van twee maanden niet kunnen lopen nu 10 jaar geleden naar 50 km gefietst dit weekend op mn racefiets!!!

Ik hoop voor jullie dat de injecties ook zo goed werken en wens dit iedereen toe :D

Mijn spierpijn viel ontzettend mee, heb zelfs denk ik een voorsprong op mensen die geen b12 nemen nu ;)

Ik slik nu overigens ook die b12 vitamine, voor het sporten en 's ochtends en 's avonds... weet nog niet of ik me beter voel daardoor, neem ook mn injecties. Misschien een beetje veel, maar het voelt tot nu toe goed, dus ik ga lekker zo verder...

Aan je conditie werken? Tja, dat moet je wel gaan doen, maar als je je nog zo rot voelt lukt dat niet. Ik heb in die tijd een verzorgpaard genomen, daar moet je heen (en is nog leuk ook)... later heb ik zelf een pony gekocht en die heb ik nu 6 jaar.

Dalen worden echt steeds korter: er is hoop! :P

Marjo_Wystan

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:18

Oh overigens neem ik nu pas ongeveer een jaar die injecties... tenminste nu elke keer. Daarvoor moest ik stoppen van de dokter: mensen: luister niet naar je dokter als die injecties je beter laten voelen!

Dominique_96

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-11 06:22

Ik heb sinds kort ijzer pillen van de dokter gekregen en ben daarbij ook B-12 aan het slikken aangezien we hier in huis heel weinig vlees eten, en dat merk ik ook echt. Herken ook die symptomen in de OP. :j

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-11 16:58

Mijn nieuw bloedonderzoek is inmiddels uitgesteld met 2 weken. Ik heb een paar weken geleden een tekenbeet gehad, die is nu plots ontstoken geraakt. Moet 2 dozen antibiotica uitnemen en een ontstekingsremmer tegen de zwelling. Paarse poot zit nu ook in het ijs. Mijn B12-onderzoek kan dan niet omdat die pillen het ijzer zouden beïnvloeden. Dus dat even uitgesteld en alvast ook de afspraak om dus eind mei terug te gaan èn over drie maanden ivm lyme-onderzoek. Hoera.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-11 15:06

Ik kom hier zo toevallig in de dit topic en herken me heel erg in de klachten die ik hier zie. Ik heb de volgende klachten:

-vaak buikpijn
-stemmingswisselingen
-grote concentratieproblemen (er is wel ADD vastgesteld)
-altijd spierpijn, soms kan ik moeilijk lopen, met name in de winter is opstaan een hel
-vermoeidheid, weinig energie

ben er wel eens voor bij de huisarts geweest maar mijn bloed was oke toen. Ze zei wel dat mijn buik erg opgezet was.
Verder kon ze er weinig mee. Mijn moeder heeft trouwens veel dezelfde dingetjes en bij haar spreekt de huisarts van "fybromyalgische klachten."

Ik had me er bij neergelegd (mede omdat men toch niet wist wat het kon zijn) maar ik ga bij mijn nieuwe HA (ben verhuisd) verzoeken op het prikken van B12. Ik hoop bijna dat dat het is, mss dat er dan toch eens wat aan gedaan kan worden. Ik ben gewoon jaloers als ik mensen soepel zie bukken om b.v. een papiertje op te rapen, dat kan ik niet (meer.)

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-11 09:07

Als je verstandig bent vraag je dan wat je waarde is, en niet of het goed is of niet :) Huisartsen en b12... gaat niet goed :Y)

Ik ga zometeen maar eens douchen, moet half 12 naar de huisarts voor injectie... de 5e alweer, had niet verwacht dat ik er ooit 5 zou krijgen... wou na de 1e injectie al niet meer terugkomen :')