Bewust kinderloos.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Bewust kinderloos.

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:00

Zo zie ik het dus ook Ibbel. :j

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:00

Dat zeg ik, Gamma :D

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:02

ik denk dat er veel meer geoordeeld wordt dan waar we ons zelf van bewust zijn, en daarvan zijn er in dit topic toch ook duidelijk voorbeelden naar voren gekomen. Op zich niet erg, als je je het maar realiseert.

_sparta_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:04

Ik oordeel soms wel. En dat weet ik ook van mezelf. Als ik bijvoorbeeld mensen zie die met tweeën werken. De hele dag, 5 dagen in de week. Hun kind daarbij de hele dag op school hebben zitten en ook nog naschoolse opvang. Om daarna even snel wat te eten en de kinderen weer in bed te stoppen want ze zijn moe van het werk. Dan veroordeel ik wel. Want ik vraag me dan toch echt af waarom zulke mensen voor een kind hebben gekozen.

En dat zelfde doe ik als mensen een laag inkomen hebben en dan een heleboel kinderen hebben. Dat je kinderwens zo groot is dat je 1 of 2 kinderen wilt en ondanks je lage loon daar alles aan wilt doen om ze toch een fijn huis te geven, daar heb ik geen probleem mee. Maar ik vraag me dan wel af waarom dan bijvoorbeeld 4 kinderen.
En dan ga ik niet uit van voorbeelden waar het leven ineens is veranderd, maar dit zo al was voordat er kinderen waren.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:06

Dat hangt er van af hoe je oordelen definieert, en hoe je - ook voor jezelf - iets verwoordt. Als je zegt: "ik zal zelf nooit kinderen 'nemen'", kán dat impliciet een oordeel 'je bent gek als je het wel doet' inhouden. Maar dat hoeft niet. Als je zegt: "ik wil van jongsaf aan al geen kinderen" zit in de formulering al veel minder -al dan niet bewust - een oordeel over mensen mét kinderen.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:07

Karin schreef:
Misschien ben ik daar dan nét wat genuanceerder in.

Het interesseert mij wél hoe een ander zijn leven inricht. Maar niet met het doel om daar een oordeel over te vellen. Puur uit interesse in de mens: wat beweegt mensen tot een bepaalde keuze? Vandaar ook dat ik graag op internetfora kom: een grote verzameling mensen met verschillende meningen en denkbeelden bij elkaar.

Verder zal het mij aan mijn spreekwoordelijke achterwerk oxideren (om het oneerbiedig te zeggen) - het is hún leven, hún geluk. En wie ben ik om de keuze van een ander te veroordelen?

Dat vind ik een goede! :D

Er is een verschil inderdaad dat je echt pure interesse hebt en/of je je wilt bemoeien met andermans leven! :j

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:07

ik denk dat ik in mijn leven meer beoordeeld ben door anderen die mijn keuze/levenswijze bekritiseren dan dat ik dat bij anderen doe...

Bij mij gaat het fout als ik uitgemaakt wordt voor egoist omdat ik geen kinderen wil,en vervolgens iemand z'n kind dropt bij mij,want dan kunnen zij ook eens rustig winkelen....

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:09

Ibbel schreef:
Dat hangt er van af hoe je oordelen definieert, en hoe je - ook voor jezelf - iets verwoordt. Als je zegt: "ik zal zelf nooit kinderen 'nemen'", kán dat impliciet een oordeel 'je bent gek als je het wel doet' inhouden. Maar dat hoeft niet. Als je zegt: "ik wil van jongsaf aan al geen kinderen" zit in de formulering al veel minder -al dan niet bewust - een oordeel over mensen mét kinderen.

mooie nuance, maar wel een die ik maar zeer zelden tegenkom.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:09

Chiqa, je schiet wel een beetje door!! Je leven HOEFT niet te "eindigen" als je aan kinderen begint... Ja, ze zijn er zeker, van die "theemutsenmoeders". Misschien zijn ze zelfs wel in de meerderheid, geen idee, zou eens onderzocht moeten worden ;-)

En om eerlijk te zijn: omdat je vantevoren niet helemaal kan plannen wat voor soort moeder je wordt (je kan vantevoren nog zoveel willen, maar als het zover is, komen ineens die verrotte hormonen om de hoek kijken die een deel van je hersenactiviteit overnemen.... ), heb ik heel lang aangehikt tegen dat verlies van mijn vrijheid...

Kom ik gelijk op de vraag van Karin, waarom verandert een mens van mening? In mijn geval een redelijk ingewikkeld proces ;-)
Sinds mijn 15de al tot laten we zeggen krap een jaar terug wogen alle nadelen voor mij veel zwaarder. Dat was gedeeltelijk puur rationeel: ik kan met name met heel kleine kinderen absoluut niet goed overweg, ben zeer "vies" van kwijlende mondjes, lopende neusjes, vieze handjes die overal aan afgeveegd worden, heb vaak een hekel aan onopgevoede kids die gesprekken en verjaarspartijtjes verprutsen, ik zag als een huis op tegen het fenomeen dat "bevalling" heet en bovenal tegen de beruchte 3 "R-en" van Rust, Reinheid en Regelmaat. Ik doe graag waar ik zin in heb op het moment dat ik daar zin in heb (al is het bij lange na niet zo extreem als bij Chiqa, ben niet zo'n nachtbraakster :D) en met een kind kan dat simpelweg niet meer...

Wat me wel leuk leek? Het proces van zwanger zijn, heel bijzonder om mee te maken. En de leuke dingen met kids: een dagje Efteling, dierentuin of strand; legitiem knuffelbeesten en speelgoed mogen kopen; ritjes te paard met je eigen kids... Maar ja, om nou alleen voor dat soort "hoogtij-momenten" en dus eigenlijk ook weer je eigen pleziertjes aan kinderen te beginnen... Plus dat juist die leuke dagjes vaak weer eindigen in jankpartijen, omdat de kids door alle indrukken volledig over hun theewater raken.

En toch... ineens waren er wat oprecht LEUKE kids in mijn omgeving met ouders die niet zo krampachtig omgingen met allerlei regeltjes. Het gekke is, dat die "losse" ouders leukere en beleefdere kindjes hebben! Oftewel: de combinatie van een leven overhouden voor jezelf én best aardig opgevoede kinderen is blijkbaar niet zo heel onmogelijk.

Maar ja, ben al zo ver voorbij de 30.... Hoewel ik er nooit aan wilde beginnen, heb ik wel gesteld "áls, dan voor m'n 30ste", om te voorkomen dat ik een "oude" moeder zou zijn. Maar ja, is 30 nou echt oud?

En dan zet je eens wat dingen op een rij. Nee, ik voel me absoluut nog niet "oud", zowel fysiek als mentaal. Ik heb al heel veel dingen gedaan die ik "ooit nog eens wil doen". Eigenlijk is er veel meer rust in mijn hoofd dan een paar jaar geleden, dus wat dat betreft zou er best ruimte zijn voor een kind.
Goed, laat de natuur dan maar beslissen. We stoppen met anticonceptie en als het zo mag zijn, dan raak ik zwanger. Zo niet, niet getreurd en dan zal mijn leven niet minder zin hebben, dan wanneer het wel gelukt was. Dan was het eenvoudig "not meant to be".

Al met al is het een heel geleidelijk proces en dat is ook nog niet afgerond, merk ik nu ik dan daadwerkelijk zwanger ben. Je hebt die 9 maanden echt nodig om te wennen aan het idee dat het straks gewoon menens is.

Het meest bijzondere: de angst voor de bevalling is foetsjie. Ik kan niet zeggen dat ik er naar uitkijk, maar vanaf het moment dat ik wist dat het "raak" was, heb ik het gevoel gekregen dat mijn lijf het blijkbaar kan. Het kan een kindje maken en dus zal het er ook uit moeten kunnen. Er is me al een ontelbare hoeveelheid vrouwen voorgegaan en voor mij zal het ongetwijfeld een met niets vergelijkbare ervaring zijn, maar in feite is het een heel gewone gebeurtenis...

Pff, wat een verhaal! Hier laat ik het maar even bij ;-) En nu maar hopen dat het mij ook gaat lukken om een beetje een eigen leven te houden én dit mensje een redelijke opvoeding te geven :D

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:11

_sparta_ schreef:
Ik oordeel soms wel. En dat weet ik ook van mezelf. Als ik bijvoorbeeld mensen zie die met tweeën werken. De hele dag, 5 dagen in de week. Hun kind daarbij de hele dag op school hebben zitten en ook nog naschoolse opvang. Om daarna even snel wat te eten en de kinderen weer in bed te stoppen want ze zijn moe van het werk. Dan veroordeel ik wel. Want ik vraag me dan toch echt af waarom zulke mensen voor een kind hebben gekozen.

En dat zelfde doe ik als mensen een laag inkomen hebben en dan een heleboel kinderen hebben. Dat je kinderwens zo groot is dat je 1 of 2 kinderen wilt en ondanks je lage loon daar alles aan wilt doen om ze toch een fijn huis te geven, daar heb ik geen probleem mee. Maar ik vraag me dan wel af waarom dan bijvoorbeeld 4 kinderen.
En dan ga ik niet uit van voorbeelden waar het leven ineens is veranderd, maar dit zo al was voordat er kinderen waren.

Ik vind dat je daar best over na mag denken en voor jezelf dan mag oordelen maar het zijn jouw zaken niet. Zo kan ik me ook wel afvragen hoe en waarom mijn buren zus en zo doen maar dat heeft mijn interesse niet. Nu ben ik ook best makkelijk daarin, iedereen moet maar doen waar die zin in heeft, als ik me daar ook nog druk om moet gaan maken... Dat doen in mijn ogen meer de mensen die geen leven hebben...

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:17

geerke schreef:
ik denk dat ik in mijn leven meer beoordeeld ben door anderen die mijn keuze/levenswijze bekritiseren dan dat ik dat bij anderen doe...

Bij mij gaat het fout als ik uitgemaakt wordt voor egoist omdat ik geen kinderen wil,en vervolgens iemand z'n kind dropt bij mij,want dan kunnen zij ook eens rustig winkelen....

_O- _O-
Waar gebeurd? :D

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:18

Ibbel schreef:

Ik denk dat er niets mis is met oordelen. In mijn ogen doe je dat aan de hand van je eigen normen en waarden. Dat moet kunnen en door open te staan voor discussie kun je je oordeel misschien herzien, nuanceren of juist goed bevestigen. Het gaat pas mis als je gaat veroordelen, dan blijft er weinig openheid van discussie over. Op welk vlak dan ook.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:18

Ik vind het ook boeiend wat mensen beweegt. Inderdaad, een van de redenen om op een forum te zitten. En ik hoop ook werkelijk niet andere mensen te veroordelen. Want dat is iets anders dan oordelen. Want ik wil ook niet dat anderen dat bij mij doen.

Dat Chiqa een nachtmens is en ik niet: prima toch? Ik vind het boeiend om te zien wat de overeenkomsten en ook de verschillen zijn tussen mensen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:19

Ehm.. voordat ik nou het oordeel over me afroep dat ik een totale asociaal ben die absoluut niet geïnteresseerd is in anderen.. zo is het natuurlijk ook niet . "Mensen" en hun welzijn zijn tenslotte mijn vak. Maar als er niet om gevraagd wordt ga ik me niet verdiepen in het leven van een ander en oordelen doe ik wel helemaal niet. En dat laatste is misschien ook niet helemaal waar: ik heb zo mijn opvattingen over bepaalde zaken, maar verder dan "bekijk het eens van deze of gene kant" als advies ( als daarom gevraagd wordt) zal ik niet geven.

maikeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:19

mandymonica schreef:
Chiqa, je schiet wel een beetje door!! Je leven HOEFT niet te "eindigen" als je aan kinderen begint... Ja, ze zijn er zeker, van die "theemutsenmoeders". Misschien zijn ze zelfs wel in de meerderheid, geen idee, zou eens onderzocht moeten worden ;-)

En om eerlijk te zijn: omdat je vantevoren niet helemaal kan plannen wat voor soort moeder je wordt (je kan vantevoren nog zoveel willen, maar als het zover is, komen ineens die verrotte hormonen om de hoek kijken die een deel van je hersenactiviteit overnemen.... ), heb ik heel lang aangehikt tegen dat verlies van mijn vrijheid...

Kom ik gelijk op de vraag van Karin, waarom verandert een mens van mening? In mijn geval een redelijk ingewikkeld proces ;-)
Sinds mijn 15de al tot laten we zeggen krap een jaar terug wogen alle nadelen voor mij veel zwaarder. Dat was gedeeltelijk puur rationeel: ik kan met name met heel kleine kinderen absoluut niet goed overweg, ben zeer "vies" van kwijlende mondjes, lopende neusjes, vieze handjes die overal aan afgeveegd worden, heb vaak een hekel aan onopgevoede kids die gesprekken en verjaarspartijtjes verprutsen, ik zag als een huis op tegen het fenomeen dat "bevalling" heet en bovenal tegen de beruchte 3 "R-en" van Rust, Reinheid en Regelmaat. Ik doe graag waar ik zin in heb op het moment dat ik daar zin in heb (al is het bij lange na niet zo extreem als bij Chiqa, ben niet zo'n nachtbraakster :D) en met een kind kan dat simpelweg niet meer...

Wat me wel leuk leek? Het proces van zwanger zijn, heel bijzonder om mee te maken. En de leuke dingen met kids: een dagje Efteling, dierentuin of strand; legitiem knuffelbeesten en speelgoed mogen kopen; ritjes te paard met je eigen kids... Maar ja, om nou alleen voor dat soort "hoogtij-momenten" en dus eigenlijk ook weer je eigen pleziertjes aan kinderen te beginnen... Plus dat juist die leuke dagjes vaak weer eindigen in jankpartijen, omdat de kids door alle indrukken volledig over hun theewater raken.

En toch... ineens waren er wat oprecht LEUKE kids in mijn omgeving met ouders die niet zo krampachtig omgingen met allerlei regeltjes. Het gekke is, dat die "losse" ouders leukere en beleefdere kindjes hebben! Oftewel: de combinatie van een leven overhouden voor jezelf én best aardig opgevoede kinderen is blijkbaar niet zo heel onmogelijk.

Maar ja, ben al zo ver voorbij de 30.... Hoewel ik er nooit aan wilde beginnen, heb ik wel gesteld "áls, dan voor m'n 30ste", om te voorkomen dat ik een "oude" moeder zou zijn. Maar ja, is 30 nou echt oud?

En dan zet je eens wat dingen op een rij. Nee, ik voel me absoluut nog niet "oud", zowel fysiek als mentaal. Ik heb al heel veel dingen gedaan die ik "ooit nog eens wil doen". Eigenlijk is er veel meer rust in mijn hoofd dan een paar jaar geleden, dus wat dat betreft zou er best ruimte zijn voor een kind.
Goed, laat de natuur dan maar beslissen. We stoppen met anticonceptie en als het zo mag zijn, dan raak ik zwanger. Zo niet, niet getreurd en dan zal mijn leven niet minder zin hebben, dan wanneer het wel gelukt was. Dan was het eenvoudig "not meant to be".

Al met al is het een heel geleidelijk proces en dat is ook nog niet afgerond, merk ik nu ik dan daadwerkelijk zwanger ben. Je hebt die 9 maanden echt nodig om te wennen aan het idee dat het straks gewoon menens is.

Het meest bijzondere: de angst voor de bevalling is foetsjie. Ik kan niet zeggen dat ik er naar uitkijk, maar vanaf het moment dat ik wist dat het "raak" was, heb ik het gevoel gekregen dat mijn lijf het blijkbaar kan. Het kan een kindje maken en dus zal het er ook uit moeten kunnen. Er is me al een ontelbare hoeveelheid vrouwen voorgegaan en voor mij zal het ongetwijfeld een met niets vergelijkbare ervaring zijn, maar in feite is het een heel gewone gebeurtenis...

Pff, wat een verhaal! Hier laat ik het maar even bij ;-) En nu maar hopen dat het mij ook gaat lukken om een beetje een eigen leven te houden én dit mensje een redelijke opvoeding te geven :D

Gefeliciteerd :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:29

Volgens mij word jij een leuke moeder, Mandy. :j

Zo'n moeder waarvan ik zeg: zo zou ik er hoogstwaarschijnlijk ook tegenaan kijken als ik een kinderwens zou hebben. En dat vind ik persoonlijk de leukste moeders. :j

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:34

@MandyMonica. Mooi omschreven en had deels mijn verhaal en ervaring kunnen zijn. Alleen vind ik kinderen van andere mensen zelden leuk :o . Een vies neusje van een ander kind vind ik echt vies, terwijl ik ik die van mijn eigen kinderen gewoon afveegde. Om maar een voorbeeld te geven.
En ik heb ervaren hoe ontzettend leuk het is om kinderen van mezelf te hebben. Wat ik eerder ook al schreef, ik koester het dat ik samen met mijn jongste naar de paarden ga en met de oudste ga winkelen. Ondanks de puberperiode, die niet altijd makkelijk is, vind ik het zulke heerlijke meiden.

En misschien is voor jou een opsteker dat er mensen zijn die een bevalling als minder erg ervaren dan een zenuwontsteking in een kies? :Y)

Hoppje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:35

mick75 schreef:
Ik was echter dolgelukkig de dag dat ik een miskraam kreeg, scheelde weer een dag ziekmelden voor een abortus.

Ik snap je verhaal wel, maar vind dit stukje toch wel erg grof! Maar dat is mijn mening ;)

En kan me goed voorstellen dat mensen zich eraan ergeren dat moeders niks anders kunnen vertellen als over hun kind, tot in de verste details... Ik zit ook geheel niet op die info te wachten. Maar als je goede vriendinnen bent zou je dit toch ook met elkaar kunnen bespreken, het kan er alleen maar beter op worden :D

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:36

Overigens kan ik me de denkwijze van Chiqa ook wel voorstellen, al zou het niet mijn denkwijze zijn.

Als je het liefst een leven leidt zonder al te veel verplichtingen, dan kun je de kleinste 'verplichting' al zien als iets wat jouw leven in de war gooit en waar je het liefst ver vandaan blijft. Een iets grotere verplichting kan dan al snel iets heel extreems worden, een schrikbeeld.

Dat is je goed recht, niet iedereen hoeft hetzelfde te willen in het leven (gelukkig maar). Alleen kunnen de bewoordingen van Chiqa (en anderen die in extremen denken) overkomen als een veroordeling:

Ibbel schreef:

En dan kom ik weer bij 'live and let live': wat voor jou een schrikbeeld is, kan voor een ander juist een positieve toevoeging aan zijn of haar leven zijn.

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:40

@mandymonica: wat een verhelderend verhaal :)

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:49

MamboBeach schreef:
Ik hoop dat je beseft dat mensen dit zeggen om het feit dat er gelukkig geen kinderen bij betrokken zijn.
Van jouw kant snap ik wel dat dit natuurlijk dubbel is en dat het 1 van de redenen was van je scheiding.

Tuurlijk, dat snapte ik ook wel, maar dat neemt niet weg dat als je zo graag een kindje had gekregen zo'n uitspraak dan niet echt prettig aan kwam.
Die mensen wisten toen ook heel goed hoe graag ik toen wél een kindje wilde.

Kukkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:52

In hun pogingen om iets troostends of opbeurends te zeggen, grijpen mensen vaak naar cliché's waar ze echt niet over nagedacht hebben. Heel pijnlijk.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:55

ik kan heel eerlijk zeggen dat mijn kind mijn leven verrijkt heeft :)

Ik was (en kan nu ook nog) een losbol......... heb alles gedaan wat god verboden heeft......... echt erop los geleefd........

toen ik zwanger werd was het niet meer een vraag van ja of nee........ het was gewoon zo, en ik wilde het kind.

Nu (en dat klinkt heel stom ik weet het) heeft het krijgen van Sanne mij een stuk rustiger gemaakt........ en wellicht had ik dat nodig, ik weet het niet........

maar zoals ik al zei, mijn kind heeft mijn leven ontzettend verrijkt :)

Only_Hellen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 12:58

KiWiKo schreef:
ik kan heel eerlijk zeggen dat mijn kind mijn leven verrijkt heeft :)

Ik was (en kan nu ook nog) een losbol......... heb alles gedaan wat god verboden heeft......... echt erop los geleefd........

toen ik zwanger werd was het niet meer een vraag van ja of nee........ het was gewoon zo, en ik wilde het kind.

Nu (en dat klinkt heel stom ik weet het) heeft het krijgen van Sanne mij een stuk rustiger gemaakt........ en wellicht had ik dat nodig, ik weet het niet........

maar zoals ik al zei, mijn kind heeft mijn leven ontzettend verrijkt :)

Dat is bij mij ook zo KiWiKo. Rustiger zal ik niet zeggen, maar een verrijking, absoluut.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-03-10 13:01

Onassa schreef:
MamboBeach schreef:
Ik hoop dat je beseft dat mensen dit zeggen om het feit dat er gelukkig geen kinderen bij betrokken zijn.
Van jouw kant snap ik wel dat dit natuurlijk dubbel is en dat het 1 van de redenen was van je scheiding.

Tuurlijk, dat snapte ik ook wel, maar dat neemt niet weg dat als je zo graag een kindje had gekregen zo'n uitspraak dan niet echt prettig aan kwam.
Die mensen wisten toen ook heel goed hoe graag ik toen wél een kindje wilde.

Ik denk dat ze dan echt doelen op het welzijn van een kind. Maargoed, het lijkt me ook niet echt tof als dat gezegd zou worden...