Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rytm

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:10

Mag ik ook meekletsen?

Ben nog niet zo ervaren in hardlopen hoor. Loop inmiddels makkelijk een rondje van 5KM in 28 min en als ik erg m'n best doe in 23 min.
Ik werk 6 dagen in de week thuis op stal en heb nu niet heel veel tijd (helaas) om te lopen. Meestal zo'n twee keer in de week. Als de dagen weer langer worden, wil ik graag 3 of 4 keer in de week lopen.
Woon heel luxe pal aan een natuurgebied, maar daar staat tegenover dat de boel wel allemaal onverlicht is.

Hoe zijn jullie de langere afstanden gaan opbouwen? Gewoon steeds een km eraan plakken? Ik vind het zo snel 'saai' worden. Merk dat ik liever dan op snelheid train, maar langere afstanden zijn vast ook ergens handig voor. :+

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 19:24

Als je de afstand wil uitbreiden dan kun je het beste een keer per week je duurloop met 10% uitbreiden. na 2-3 weken van opbouw wel weer even een relatieve rustweek inlassen. In de opbouw zou ik zeker een rustig tempo aanhouden bij de duurloop. Maar eenmaal langere afstanden onder de knie hoeft een lange training natuurlijk niet altijd een rustige duurloop op een tempo te betekenen.
Tot die tijd zou je tegen eventuele verveling iedere keer een andere route kunnen nemen. Zo ook afwisselen van ondergrond binnen de route. en als je je andere training op snelheid traint ben je blij dat je die ene training vogeltjes kunt/mag kijken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 22:44

@Rytm, als je de 5 km leuker vindt, blijven doen dan! Ikzelf ben ervan overtuigd dat langere afstanden veel belastender zijn dan snelheid, zeker voor de gewrichten. Bij snelheid ga je mss sneller een spier bezeren, maar daar voel je na een weekje niets meer van, maar slijtage van de gewrichten of achillespeesblessures raak je zo snel niet kwijt, en die zie ik in mijn omgeving toch enkel bij de langere-afstandslopers. Al moet ik wel zeggen dat we hier bijna uitsluitend op de verharde weg lopen, een natuurgebied is wel gezonder hiervoor.

Lange trage duurlopen zijn wel goed om je hartslag omlaag te krijgen, maar dat is veel gezelliger in groep. Ik verveel me ook snel, tenzij ik een doel heb (bijv. bepaald tempo, hartslag, intervallen...) zodat ik mijn gps horloge kan gebruiken als "bezigheidstherapie" :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 08:47

Het is natuurlijk onzin te stellen dat langere afstanden meer belastend zijn. Belastbaarheid kun je opbouwen en voor iemand die dat heeft gedaan is wekelijks bij wijze van spreken 100km lopen minder belastend dan 15-20km per week voor iemand die weinig en op zeer onregelmatige basis loopt. de belastbaarheid goed opgebouwd slijten je gewrichten ook niet dat is inmiddels wel uit onderzoeken gebleken.
En het aantal blessures die je voor onderzoek moet afzetten tegen het aantal uren dat je de sport bedrijft schijnt uit onderzoeken bij lange afstandslopers zeke4r niet hoger te liggen dan bij de korte/middenlange afstand.
Maar er is natuurlijk niets op tegen om e tot die 5 te beperken. Ik weet niet tot welke afstand e nu loopt maar om tot een snelle 5km te trainen moet je wel minstens tot een omvang van ruim een uur lopen. Want ga e bv echt interval training doen dan zit je al snel op 3km inlopen (want snelheidstrainingen geven juist snel blessures als je niet heel goed ingelopen bent) stel je doet 4 intervallen van 800m met 400m pauze en 2 km rustig uitlopen. Dan zit je zo met een doodgewone interval training op 9,5km. Maar doe e bv een 4 of 5 keer 1000 of 20keer 200 met pauzes dan kom je nog veel hoger uit.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 09:54

Rytm je moet vooral doen wat je leuk vind lijkt mij. Maar als je de training wat afwisselender maakt door bijvoorbeeld wat tempo’s er in te doen gaat de tijd wel sneller vind ik. Bijvoorbeeld iedere eerste 100 of 200 meter van een kilometer een tempootje doen (na het warmlopen uiteraard).

Ik heb laatst nog een stuk gelezen over de zogenaamde slijtage van gewrichten bij hardlopers. Dat schijnt dus niet het geval te zijn, mits je inderdaad op goede wijze opbouwt en onderhoudt. Doordat je meer in beweging bent wordt er meer gewrichtsvloeistof aangemaakt, dit zorgt voor een betere smering van de gewrichten. Daarnaast bevat gewrichtsvloeistof ook “voedingsstoffen” voor het gewricht. Hierdoor zou het juist zo zijn dat iemand die hardloopt minder slijtage heeft dan iemand die weinig lichaamsbeweging heeft.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 11:28

Voor de meer ervaren lopers onder ons; als ik in april mijn eerste halve marathon loop, kan ik dan 4 weken later weer een halve lopen of zit dat te dicht op elkaar?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:09

Volgens mij kan dat best hoor.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 13:32

Wat betreft afstand kan het prima als je niet op beide halve marathons wil pieken. Je zou de eerste als trainingswedstrijd kunnen doen. Bv de eerste 15km onder de uiteindelijke richttempo en dan de laatste zes voluit. En dan bij de tweede wel op richttempo starten.
Ik loop mijn hele marathons soms wel met maar twee weken tussentijd. Maar dan zie ik het echt als trainingsloop.

espiga1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 14:26

Sorry, lees al lang mee maar post helaas niet vaak en hier komt een ego-post:

Ik heb afgelopen zondag mijn eerste wedstrijd gelopen. In Londen dan nog wel! 10 km ten voordele van kankeronderzoek.
Ik liep al een tijdje en 10 km ging wel makkelijk lukken onder het uur dacht ik. Maar 'men' zei dat je op wedstrijd altijd sneller loopt. Ik wou me echt inhouden omdat ik schrik had dat ik het niet zou volhouden.

Eerste km ging traag, was constant bezig met mensen voorbij te steken maar ik had volgens de app 5min58 ofzo. Dus ik moest wel wat sneller gaan. En dan gingen ineens de volgende km aan 5min20 *\o/* En de laatste zelf aan 5min05!!

Mijn officiele tijd was 56min04 op 10 km maar volgens de app was het 10km400 op 56min14. Dus 10 km in 54 min ofzo! Ik was echt superblij! Dit smaakt naar meer hoor :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 17:28

Goed gedaan hoor en leuk om in Londen te lopen!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 18:20

Leuk hoor in Londen een wedstrijd lopen!

Ik ben zondag voor het eerst het bos weer in geweest en kon na 3 km naar huis wandelen _-:( Nu toch maar een afspraak bij de fysio gemaakt. Ben al 2,5 maand verder ondertussen... Hoop dat ze wat met die knie kunnen en niet alleen wat oefeningen voorschrijven, want die doe ik al 6 weken :+ Anders gaan de hardloopschoenen achterin de kast tot september en ga ik de de zomer alleen racefietsen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-17 21:15

Tayga ik begrijp dat je al een hele tijd klachten hebt. Waren die oefeningen die je de afgelopen zes weken deed op voorschrift van een fysiotherapeut of sportarts die je onderzocht heeft. Of ben je zelf een beetje gaan proberen op grond van zelf gestelde diagnose. Want dan kun je in zes weken tijd ver achter geraakt zijn en kan/mag e niet verwachten het probleem door een fysio gelijk opgeloste te hebben zonder eerst ook weken van gerichte oefeningen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:17

Met een rondje op gevoel gelopen. Horloge onder mijn mouw en handschoen verstopt en lopen maar. Rondje wat ik had bedacht bleek exact 5 kilometer en ik liep met 28:37 nog een PR ook. Ik ging niet kapot, had geen enorme hartslag. Ik moet dus veel harder kunnen lopen dan dat ik doe, dan dat ik durf.
Vrijdag écht herstelrondje en zondag naar schoorl

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:33

Ik heb vanmorgen 12km gelopen. Het plan was om ongeveer 15 te doen, maar kreeg bij 10km pijn in mijn buik. Ik vermoed dat het komt omdat ik bij het ontbijt een glas optimel op had. Ik denk dat zuivel niet goed valt bij mij voor het hardlopen.
Volgende keer dus maar weglaten. Zaterdag wat verder proberen.

Lekker benangelique. Dan kun je een keer hetzelfde rondje doen en dan proberen elke km te versnellen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:40

Ja precies, dit geeft weer moed om uit te bouwen.

Eten blijft tobben zo hè? Balen hoor

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 14:45

Ach je went eraan. Het enige jammere is dat ik tijdens mijn trainingen niet te ver van huis wil lopen, dus loop vaak dezelfde route. Gelukkig ben ik een gewoontedier en vind ik dat niet zo erg.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:41

Ik heb vandaag 4km herstelrondje gelopen. Ging niet heel lekker maar zit ook niet zo goed in mijn vel dus opzich wel logisch + ging pas om tien uur lopen en had daarvoor niet ontbeten en gister ook na vijf uur niks meer gegeten, liep allemaal anders dan gepland. Toch blij dat ik even een beetje heb bewogen.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:42

Supervixen, is het niet een optie als je andere routes zou willen lopen om ergens te lopen waar de bus langs komt en dan een OV kaart mee te nemen? Maar als je dezelfde rondjes geen probleem vindt is dat ook prima

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 17:50

S1993 nee, want als ik last krijg van mijn buik moet ik binnen 5 minuten bij een wc zijn. Soms sneller :P . Gelukkig was dat al weer even geleden. Verder heb ik een auto dus kan gaan en staan waar ik wil hoor. In de lente ga ik lekker het bos in.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:37

@Supervixen, ik heb ook snel last van buikkrampen als ik ga hardlopen na het eten. Ik probeer weinig of niks te eten voor het lopen, maar ik train dan ook geen erg lange afstanden (max. 10 km). Heb al es ergens gehoord/gelezen dat je best kan bijhouden wat je gegeten hebt als je last krijgt, zodat je hieruit conclusies kan trekken.

Gisteren heb ik met één van de "oude rotten" van onze joggingclub gelopen, hij was vroeger marathonloper, thriatleet en zo meer. Volgens mijn schema moest ik een kleine 10 km hardlopen, waarvan 6,4 km aan 11 km/uur. Na een rustige opwarming van een kilometer heb ik de rest van de afstand zowat volledig aan dat tempo gelopen. Best wel trots op mezelf: pas sinds nieuwjaar weer begonnen met de 10 km-afstanden, en dan al zo'n tempo halen over bijna de volle 10 km, ben ik wel blij mee.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:35

Ja daarom loop ik niet meer na het avondeten, dat gaat gegarandeerd fout bij langere trainingen. Ik loop nu meestal na het ontbijt. Dan wacht ik minimaal anderhalf uur voor ik ga.
Ben al bij een diëtist geweest voor dit probleem.

Mooi tempo hwn, lekker dat het zo goed ging.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:02

Lekker bezig allemaal zeg! Echt leuk om de vorderingen en ervaringen van iedereen te lezen :)

Ik heb gisteren een herstelloopje gedaan van 4km, had eigenlijk wat verder willen lopen maar had niet zo veel tijd. Morgen weer een intervaltraining op de planning en zondag een lange duurloop. Eerst zag ik steeds wat op tegen de lange duurlopen maar nu heb ik er juist wel zin in :)

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:00

Dat heb ik ook Daan! Eerst vond ik die lange duurlopen maar niks, nu vind ik ze heerlijk :)

Ik heb trouwens even een vraag: Na mijn wedstrijd had ik ongeveer twee dagen wel flinke spierpijn, maar na trainingen heb ik eigenlijk nauwelijks spierpijn. Nou vraag ik me af of ik mijn trainingen dan wat zwaarder moet maken of dat ik dan te snel ga overtrainen en beter rustig kan (blijven) trainen?

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 11:08

In een wedstrijd (als je er echt voor gaat tenminste) loop je natuurlijk iets harder en daardoor heb je meer spierpijn. Ik zou heel erg oppassen met iedere training die spierpijn willen hebben. Je kan best een zwaardere training doen maar zorg daarna voor genoeg rust en weer een rustigere training.

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-17 13:34

Welshfan, ik hoef zeker niet iedere training spierpijn te hebben, maar heb nu eigenlijk nooit spierpijn met training vandaar dat ik me afvraag of ik niet iets fanatieker zou kunnen.