De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:08

Die 3 weken is daarom ook gekozen he. 2 weken incubatie. Plus een paar dagen reserve. Het zal logischerwijs straks verlengd worden. Tot 2 weken na laatste besmetting.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:09

Loretta schreef:
Zolang er een grote groep Nederlanders die plaatsen zoals winkelcentra massaal blijven bezoeken dan is het haast onvermijdbaar dat er meer maatregelen gaan volgen.

Dat denk ik ook.. zoveel mensen als ik net in ons kleine winkelcentrum was, waar ik was om de boodschapjes die ik van t weekend niet kon halen, want op.

NB, het was een soort van net zo druk als op een normale zaterdag.. met shoppers, rondrennende kinderen, en moeders in de supermarkt die je met hun kinderwagen-met-baby van de sokken reden.. Hoezo afstand... -O-

Bij de kassa was het niet perse druk maar mensen gaan toch achterop staan..

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:09

ik snap echt niet dat mensen lekker denken te gaan shoppen in de stad als op een "vrije" dag...

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:10

Vandaag aan het werk geweest bij mijn bijbaantje in de supermarkt en het was weer druk! :wow:
Gewoon hele gezinnen die boodschappen kwamen doen, vakken werden weer leeg getrokken.
Niet zo dramatisch als afgelopen vrijdag en zaterdag, maar er wordt toch echt nog ingeslagen.
Ook het aantal zieke collega's loopt op, dus het is voor alle afdelingen aanpoten.
En ik blijf me verbazen over de naïviteit van sommige mensen, mensen zijn verbaasd over de lege vakken want: "Jullie hebben toch alles op voorraad?" Ja dat klopt, voorraad genoeg, maar tegen dit hamsteren is niet op te vullen en niet op te leveren.

Ben benieuwd naar de komende weken!

Edit: Bovendien; is het nodig om met het hele gezin boodschappen te doen? De horeca dicht, scholen dicht ... maar laten we vooral met z'n allen boodschappen gaan doen! Want dát is verstandig.
Laatst bijgewerkt door Fira op 16-03-20 16:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Aelin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:12

Het is alleen maar drukker op straat geworden

Overal lopen ouders/opa's en oma's met kinderen..lijkt mij niet de bedoeling van de scholen dicht maatregel.

Gezellig met hele familie naar de supermarkt

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:13

Ik vind honden vaccineren nu ook echt geen noodzakelijkheid; iets wat per direct moet. Ik vind het best erg als je dat als spoed zijnde afspraak zou willen laten doen. Nu kan ik me niet voorstellen dat er een DA praktijk is die je laat komen onder 'spoed' omdat je je hond wilt laten enten. Zoiets kan idd best wel een maandje, of 2 wachten.

Ik zie idd ook veel tieners e.d. die gezellig samen nu buiten hangen en op de fiets samen ergens naartoe gaan enz. Waarom toch. En ook veel jongere kinderen die met ouders en andere ouders en vriendjes/vriendinnetjes dingen ondernemen samen.

Supermarkten die mensen oproepen in hun up boodschappen te komen doen is een hele goede. En dat zou ook te handhaven kunnen zijn door iemand bij de ingang te zetten en hierop te controleren bv.

Anna79

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:22

Kom net bij de tandarts vandaan, deze is officieel gesloten behalve voor spoed. Gisteren brak het stangetje achter mijn voortanden los en stak fijn in mijn tong. Gelukkig mocht ik hiervoor langskomen. Bij de ingang moest ik mijn handen desinfecteren en moest afstand houden van de balie. Eenmaal bij de tandarts een halve minuut spoelen met waterstofperoxide. Maar hey, ik ben geholpen!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:26

Ik moest net baby voeding halen en de winkel was leeg, jeetje, zoiets heb ik nog nooit gezien.
Luiers, voeding, wc papier, potgroentes, soepen, allemaal op. Zelfs waxinelichtjes niet meer te krijgen. :=

Ik dacht zo mijn man te ontlasten want die heeft letterlijk blaren op zijn voeten van het werken ( _O- ) maar hij mag alles wat ik niet heb kunnen krijgen zelf halen in zijn winkel vrees ik. Verder trekken mensen zich inderdaad weinig aan van de 1,5m regel.

Ik zag wel dat er bij de apotheek maar 1 persoon per keer naar binnen mocht dus er stond buiten een lange rij.

Bij de Zeeman, Etos, Slager, Bakker en kapper was het allemaal druk.

Spoiler:
En waarom mensen in godesnaam chips gaan hamsteren? :?

Afbeelding

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:28

Giolli schreef:
Spoiler:
En waarom mensen in godesnaam chips gaan hamsteren? :?

[ [url=m/x1UEH6.jpg]Afbeelding[/url] ]

Om de kinderen rustig te houden denk ik :+

(Onzin uiteraard)
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 16-03-20 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:28

Nos daar ook al nu -O-

Citaat:
Ziekenhuizen in noordoosten van Frankrijk: 'We moeten nu gaan kiezen'
In de ziekenhuizen in het noordoosten van Frankrijk begint de situatie nijpend te worden. "De afgelopen drie dagen stroomde het vol met patiënten", schreef een arts die op de eerste hulp werkt aan zijn collega's. "Meer bedden neerzetten heeft geen zin: we doen al alles wat we kunnen." De boodschap van de arts lekte uit via de regionale televisie.

Een collega uit een ziekenhuis in Colmar, in de Elzas, antwoordde: "We moeten nu gaan kiezen wie we nog toelaten en wie niet."

Van alle Franse regio's is de Grand Est (Elzas, Champagne-Ardenne en Lotharingen) het zwaarst getroffen. In totaal zijn daar 1378 besmettingen geteld, ongeveer een kwart van alle Franse gevallen. Van de 127 coronadoden in Frankrijk vielen er 45 in die regio.

In Straatsburg zijn alle bedden op de intensive care bezet door coronapatiënten. "En volgende week wordt de crashtest, want de piek van de epidemie hebben we nog niet eens bereikt", zei arts Jean Sibilia tegen dagblad Le Monde. "We bereiken nu het punt van verzadiging. Oftewel: het punt waarna we niet nog méér aankunnen", aldus een collega van Sibilia in Colmar.]

blokje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:29

Ik sta echt te kijken ..
Mijn kinderen spelen voor op straat omdat er geen andere kinderen zijn. Met de regel 'niet spelen met anderen' komt er een omaatje uit huis snoepjes aan de kinderen aanbieden. Toen ik zei dat ze beter uit de buurt van de kinderen kon blijven zei ze 'ik ben niet bang voor het virus als het mijn tijd is ga ik dood. Ik bezoek ook gewoon mijn zieke zoon'

Heb gezegd dat ze juist afstand moet houden omdat ze andere besmet dat ze zelf dood wil betekent niet dat ze anderen moet besmetten. Ze baalde al wat der vriendenclub waar ze mee kaart speelde had afgezegd. Snapte ze niets van... Kinderen dus toch maar in de tuin houdeb

Oef hamsteren op luiers???
Zoogcomptressen waren ook al op...
Morgen zelf toch maar een pak luiers op voorraad halen. 1 extra per kind. Kan echt niet zonder. Heb een baby en twee bedplassers
Laatst bijgewerkt door blokje op 16-03-20 16:30, in het totaal 1 keer bewerkt

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:30

Ja is de chips ook op, echt waar. Ik verbaas me steeds meer over andere mensen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:31

Stond net een vrouwtje “naast” me in de winkel voor het pasta schap. Lag opzich nog genoeg, maar allemaal A merken. Oh... nu moet ik dure pasta kopen...
Mensen die wat meer te besteden hebben: koop even A merken zodat de budget merken blijven liggen voor mensen die A merken niet kunnen betalen..

Hier verder buiten super druk met wandelende mensen en spelende kinderen. Het lijkt wel vakantie :j

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:31

Wisten jullie niet dan dat chips echt bij de eerste levensbehoefte hoort? Tssssk... -O-
Vooral de paprika chips, ik bedoel dat is aardappel met groente, houd je gezond. O:)

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:33

Hier in de wijk zijn de ettertjes de straat op geschopt. Na het rondkrijsen zijn ze nu aan belletje trekken begonnen. Ze zijn een jaar of 8 en met vieren op pad. Fijn. Dit is dag 1 pas....

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:34

petra8 schreef:
mag schreef:
Grenzen dicht lijkt me heel lastig, zeker in Baarle-Nassau daar gaat alles door elkaar.
Grenzen dicht lijkt me ook niet veel nut hebben. Corona is inmiddels toch al overal. (zou er alleen niet meer met openbaar vervoer heen gaan)

Ik woon aan de weg tussen Turnhout (BE) en Baarle Nassau (NL) en zie de bus nog gewoon 2 keer per uur voorbij komen.

Hmm de 20a van hasselt naar maastricht rijdt maar tot de grens. Ik kreeg van de chauffeur te horen dat geen enkele bus de grens over mag, maar in de app van de lijn las ik dat bussen gewoon nog over de grens rijden. Raar...

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:35

_Penotti schreef:
Wisten jullie niet dan dat chips echt bij de eerste levensbehoefte hoort? Tssssk... -O-
Vooral de paprika chips, ik bedoel dat is aardappel met groente, houd je gezond. O:)

Ja chips is heel belangrijk... Ik zou eerder voor de worstenbroodjes gaan maar goed.

Ik heb vanmorgen een paar uurtjes gewerkt. Morgen ga ik ook een paar uurtjes om de post te doen.
Ik mocht zelf kijken of ik kwam. Maar dat vind ik moeilijk..

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:36

karuna schreef:
Nos daar ook al nu -O-

Citaat:
Ziekenhuizen in noordoosten van Frankrijk: 'We moeten nu gaan kiezen'
In de ziekenhuizen in het noordoosten van Frankrijk begint de situatie nijpend te worden. "De afgelopen drie dagen stroomde het vol met patiënten", schreef een arts die op de eerste hulp werkt aan zijn collega's. "Meer bedden neerzetten heeft geen zin: we doen al alles wat we kunnen." De boodschap van de arts lekte uit via de regionale televisie.

Een collega uit een ziekenhuis in Colmar, in de Elzas, antwoordde: "We moeten nu gaan kiezen wie we nog toelaten en wie niet."

Van alle Franse regio's is de Grand Est (Elzas, Champagne-Ardenne en Lotharingen) het zwaarst getroffen. In totaal zijn daar 1378 besmettingen geteld, ongeveer een kwart van alle Franse gevallen. Van de 127 coronadoden in Frankrijk vielen er 45 in die regio.

In Straatsburg zijn alle bedden op de intensive care bezet door coronapatiënten. "En volgende week wordt de crashtest, want de piek van de epidemie hebben we nog niet eens bereikt", zei arts Jean Sibilia tegen dagblad Le Monde. "We bereiken nu het punt van verzadiging. Oftewel: het punt waarna we niet nog méér aankunnen", aldus een collega van Sibilia in Colmar.]

Heftig.

Hoop dat het in NL mee gaat vallen.

Ik zie niet veel meer van Italië, eens kijken wat ik daarover kan vinden.

En ik verbaas me over de (non?)aanpak in Engeland.

Olle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:36

raket schreef:
Hier in de wijk zijn de ettertjes de straat op geschopt. Na het rondkrijsen zijn ze nu aan belletje trekken begonnen. Ze zijn een jaar of 8 en met vieren op pad. Fijn. Dit is dag 1 pas....

De meeste scholen bieden vanaf morgen een noodpakket aan thuiswerk spullen voor de kinderen aan, dus misschien dat het dan wel minder wordt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:37

blokje schreef:
Ik sta echt te kijken ..
Mijn kinderen spelen voor op straat omdat er geen andere kinderen zijn. Met de regel 'niet spelen met anderen' komt er een omaatje uit huis snoepjes aan de kinderen aanbieden. Toen ik zei dat ze beter uit de buurt van de kinderen kon blijven zei ze 'ik ben niet bang voor het virus als het mijn tijd is ga ik dood. Ik bezoek ook gewoon mijn zieke zoon'

Heb gezegd dat ze juist afstand moet houden omdat ze andere besmet dat ze zelf dood wil betekent niet dat ze anderen moet besmetten. Ze baalde al wat der vriendenclub waar ze mee kaart speelde had afgezegd. Snapte ze niets van... Kinderen dus toch maar in de tuin houdeb

Oef hamsteren op luiers???
Zoogcomptressen waren ook al op...
Morgen zelf toch maar een pak luiers op voorraad halen. 1 extra per kind. Kan echt niet zonder. Heb een baby en twee bedplassers

Daarom mag onze zoon idd ook niet voor spelen, omdat we niet weten hoe dichtbij anderen bij hem komen. Hij kan het dan niet zelf opzoeken, maar andersom wel en dat voorkom ik dan ook liever ja. En zo bijzonder weer dat mensen zo iets zeggen; als mijn tijd komt, komt ie. Maar wie weet je dan nog meer besmet, mensen die liever nog niet dood willen.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:37

Het verpleeghuis waar ik werk gaat ook op slot voor al het bezoek, alleen noodzakelijk personeel kan met een eigen pasje naar binnen.
Dus ook echtgenoten/echtgenotes kunnen hun partner die in het verpleeghuis woont niet bezoeken.
Ik werk met demente mensen, het is al erg dat echtparen door deze ziekte gescheiden werden van elkaar.
De maatregel snap ik wel, het kan niet anders, maar echt ontzettend schrijnend en hard voor wie het betreft.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:40

Olle schreef:
raket schreef:

De meeste scholen bieden vanaf morgen een noodpakket aan thuiswerk spullen voor de kinderen aan, dus misschien dat het dan wel minder wordt.

Hier vanaf woensdag. Jeugd was tussen de middag massaal op straat. Nu weer binnen. Ouders zullen wel een dagschema hebben opgesteld gok ik.

Op mijn werk geen bezoek meer van buiten. Bewoners mogen ook niet meer de deur uit tenzij noodzakelijk. Andere diensten, omdat iedereen nu in huis is. Ik zit nu nog ziek thuis, maar zal wel flink aanpoten worden als ik weer kan werken. Iedereen in huis is gewoon heel pittig. Twee weken kerstvakantie is al heel lang.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:40

Uit de Limburger van gisteravond

Citaat:
Italië heeft zondag een recordaantal sterfgevallen door het coronavirus gemeld. In de afgelopen 24 uur overleden 368 personen door de ziekte Covid-19. In totaal zijn in het zwaarst door de pandemie getroffen Europese land nu 1809 patiënten bezweken.

Wel kwamen er minder nieuwe gevallen op de IC bij, zaterdag en zondag.
25 nieuwe per dag, ipv 45 de dagen daarvoor.

https://m.limburger.nl/cnt/dmf20200315_ ... oor-corona
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 16-03-20 16:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Fira

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:41

Barbet schreef:
Het verpleeghuis waar ik werk gaat ook op slot voor al het bezoek, alleen noodzakelijk personeel kan met een eigen pasje naar binnen.
Dus ook echtgenoten/echtgenotes kunnen hun partner die in het verpleeghuis woont niet bezoeken.
Ik werk met demente mensen, het is al erg dat echtparen door deze ziekte gescheiden werden van elkaar.
De maatregel snap ik wel, het kan niet anders, maar echt ontzettend schrijnend en hard voor wie het betreft.

Pfff, dat is echt heel erg verdrietig inderdaad. Gaan jullie sowieso tot 6 april dicht, of houden jullie nog geen bepaalde datum aan?

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 16:45

Het volgende wat gehamsterd gaat worden is denk ik handcreme. Man, ik heb echt droge handen van al dat wassen, vooral de knokkels zijn een soort schuurpapier (fyi).
Waste ik ze hiervoor dan toch zo weinig? Staan jullie ineens ook zo stil bij hoe je hygiëne eigenlijk is? Ik dacht altijd dat het bij mij wel prima was maar ben me er zo bewust van ineens wat ik allemaal aanraak.

Daarnaast is de helft hier in huis snotverkouden, kinderen ook, inclusief 1 met koorts. Standaard natuurlijk bij kleine kinderen, maar toch schiet er dan ineens door me heen: het zal toch niet dat....
Voel me zelf nu ook iets minder fit en voordat we allemaal nergens meer naar toe mogen ivm de snotneuzen heeft mijn man vanochtend in plaats van morgen boodschappen gedaan. Voor een week, zoals altijd, maar was wel een raar gevoel om met zo’n volle kar door de winkels te lopen zei hij.