Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-17 23:05

Ik had er vorige week totaal geen zin meer in, efkes een weekje time-out genomen, maar deze week toch weer de loopschoentjes aangetrokken. Dinsdag en donderdag met de joggingclub: dinsdag samen gelopen met een 65-jarige man die in zijn jonge jaren tot 16 km/u liep, vorig jaar nog meeliep met de rappe groep bij ons, maar nu moet ie afhaken (die lopen 10 km rond 12 à 13 km/u), en de tussengroep loopt nu trager, dus hebben we maar een duo gevormd aan 10,5 à 11 km/u, zodat ie niet uit de boot viel.

Donderdag heb ik dan ons traagste loopstertje begeleid. Ze heeft vorig jaar een start-to-run reeks gevolgd, maar ze kan niet goed meekomen met de groep, dus ze vroeg of ik op haar tempo wou meekomen (normaal zijn er 2 bestuursleden die haar afwisselend begeleiden, maar die waren er niet). Dus dat werd een kort traag loopje, 5 km aan nog geen 7,5 km/u.

En vandaag in mijn eentje op de weg intervaltraining gedaan: 4x 800 m aan 12,5 km/u, en ik haalde dat gemakkelijk, meestal zat ik zelfs boven de 13 km/u. Daarna nog paar kilometertjes rustig uitgelopen aan 9 km/u, en ik was weer al helemaal op adem.

Ik vind het wel fijn dat ik zo veelzijdig geworden ben: traag, snel, kort, lang, alleen, in groep, met mijn paard, schoenen met of zonder extra steun of demping, maakt me allemaal niets meer uit.

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 07:42

Zo'n weekje time out kan fijn zijn hè. Ik had het van de week ook zwaar en heb geen lange afstand getraind. Vandaag 8km in apeldoorn en volgend weekend wil ik zelf weer een lange afstand trainen. 13.5 vind ik een flinke snelheid, knap hwn!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 09:45

Klinkt fijn hwn! Ja zo'n weekje rustig aan is soms net wat je nodig hebt!

Ik heb afgelopen week redelijk rustig aangedaan, kwam goed uit want ik had tentamens en dan ben ik goed opgeladen voor de 10EM vandaag :)
Heb besloten dat ik na deze loop eerst mijn tempo wat wil opbouwen en daarna pas mijn afstanden ga uitbreiden.
Voor iedereen die vandaag ook in Apeldoorn loopt: Veel plezier!

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 10:57

Succes op de midwinter vandaag! En Daan bij haar 10 km.

HNW fijn dat het weekje rust je goed heeft gedaan!

Supervixen, balen dat die uitslag weg is.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 11:16

Veel plezier en succes meiden!

Ik was deze week echt heel moe van de trail van afgelopen zondag. 2x heel langzaam herstelloopje gedaan. Ik kon ook gewoon niet harder. Hartslag ook hoog.
Vandaag korte temporonde van 4k op de planning. Heb geen zin :+

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 12:13

@Benangelique, rustig aan doen als je hartslag te hoog is: ken er hier enkele in mijn omgeving waarbij dat de voorbode was van een serieuze griep.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 15:22

Dat hoor ik geregeld inderdaad. Gelukkig verder wel fit.

Net 4k in 20.31 gelopen. Ik ben kapot. Ik haat echt tempo lopen

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:28

Vandaag 10EM gelopen met een nettotijd van 1:30:17 (dus een gemiddelde snelheid van 10,7 km/u). Ontzettend blij mee en ook heel fijn gelopen :D Eerste 8km ongeveer 10 km/u gegaan (dit was ook het zwaarste stuk met een heel stuk stijgen erbij) en vervolgens nog aardig wat tempo kunnen maken en op de laatste twee kilometer zelfs nog wat kunnen versnellen. Ik ben dik tevreden en was ook weer ontzettend gezellig!

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 18:40

Hé, dat is ook mijn tijd op de 10EM. Goed gedaan!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:12

Ik heb de acht van Apeldoorn gelopen in 42.04 (11.41 km/u) Heel blij met deze mooie tijd! Helaas in het begin niet goed kunnen inhalen anders had ik nog sneller gekund, maar ik mag zeker niet klagen.

Jullie hebben ook mooie tijden op de 10EM!

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:26

Jeetje wat een snelle tijden allemaal!
Gefeliciteerd!

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:35

Bedankt allemaal, ben er ook erg blij mee :D Had bij de eerste verversingspost (4km) een stukje banaan genomen maar die viel niet heel goed, dus bij de tweede (10km) alleen water genomen en bij de laatste (14km) sportdrank genomen zodat ik daarna nog iets kon versnellen

Mooie tijd supervixen! Ik had dat twee jaar geleden ook op de 8km, die afstand is echt ongelooflijk druk.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 20:40

Wauw SV, wat een tempo! Dat is echt top. Je haalt me in!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-17 21:21

Hahaha we gaan nek aan nek. Mijn zusje ging ook weer als een dolle. Die zit al in de 38 min op de 8km.
Volgend weekend weer zelf een lange training doen als het weer meezit (16 tot 18 km) en de week erop wil ik een trail doen van 7.5km hier in de buurt.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 10:09

Hwn fijn dat je een trainingsmaatje hebt! Veelzijdig trainen is ook echt goed voor je.

Benangelique je hebt het toch maar mooi weer gedaan! Heb je ook achteraf dan geen voldaan gevoel?

S1993 goed gedaan! Super ook dat je de laatste kilometers nog kon versnellen.

Supervixen ook knap gedaan! Het zal bij de start idd wel heel druk zijn met zo’n evenement, dat lijkt me wel echt een nadeel.

Ik heb mijn eerste 10km wedstrijd gelopen :D Mijn doel was onder de 50 minuten (waarvan ik zoals altijd vooraf ernstig betwijfelde of ik het wel zou halen) en ik heb het in 48.23 gelopen :D :D
Mijn zus had spontaan besloten om toch mee te lopen, om mij te hazen. Ze heeft op de eerste en laatste paar honderd meter na alles meegelopen. Goede maar strenge coach haha. We liepen in een groepje met 3 mannen heel stabiel net onder de 5 minuten per km. De laatste 2km moest ik van mijn zus aanzetten en heb ik op 4.35 / 4.37 gelopen, waarbij ik die mannen nog heb afgeschud ook. Was wel leuk, ze kwamen naderhand naar me toe dat ze nog hadden geprobeerd aan te haken in de versnelling maar het niet lukte. Ik was wel kapot na die laatste 2 kilometer maar gaf wel een goed gevoel dat ik alles er uit had gehaald. Heel handig zo'n zus, anders had ik die laatste 2 km echt niet zo snel gelopen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 11:56

sodeju daan, ik hou dat tempo 1 kilometer vol! echt geen 10! bizar hahahaha. Gefeliciteerd hoor, echt heel goed gedaan.
Zo hard rennen geeft mij inderdaad geen voldaan gevoel. Ik ga kapot, vind het echt niet leuk en vind mezelf een slappeling dat ik het niet langer vol kan houden. Geef mij maar gewoon wat meer kilometers en een ontspannen rondje :+

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 12:30

Jeetje! Idd wat een tempo.
Leuk dat het dan lukt om de mannen af te schudden, goeie egoboost

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:05

Knap gedaan zeg!!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 13:15

Bedankt! Ik ben ook echt blij met de tijd.
Het is wel grappig hoe mijn zus dan kan pushen en dat wel helpt om toch dat stapje harder te gaan. Ik zei in de versnelling een paar keer iets van "ik hou dit niet vol hoor" en dan komt zij gewoon met "jawel, doorrennen en je mond houden" of "je mag best een beetje stuk gaan, hup doorlopen" :') Voor haar was dit gewoon een trainingsloopje, en dan te bedenken dat ze voor de start al 40 minuten had gelopen haha.

Ik moet wel oppassen dat ik me niet aan haar of die snelle eerste dames wil meten, want stiekem doe ik dat dan toch een beetje. Dat vind ik wel eens lastig.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 15:49

Ja dat heb ik ook met mijn zus die sneller loopt, maar dat heb ik echt van me afgezet en kijk gewoon naar mijn eigen prestaties.

kim345

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:00

Lijkt me heel moeilijk om je daar van af te kunnen zetten!
Gelukkig heb ik een broertje, hij liep mij er altijd uit maar hij is een jongen, dus is dat mijn excuus :+

Edit: Typfoudten
Laatst bijgewerkt door kim345 op 06-02-17 16:31, in het totaal 1 keer bewerkt

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 16:16

Inderdaad knap supervixen, Kim haha ja dat is sowieso een legitiem excuus.
Ik weet ook wel dat mijn tijden absoluut niet te vergelijken zijn met die van mijn zus. Zij loopt al een jaar of 20. Ze heeft in haar jeugd in de Nederlandse top gelopen en loopt regionaal nog steeds in de top mee. En ik loop nog niet eens een jaar haha. Maar mijn tijden zijn wel een beetje sneu naast die van haar :')

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:08

Het leuke van hardlopen is dat je je ook gewoon aan jezelf kunt meten los van wat anderen voor tijd neerzetten. Dat is dan overigens ook gelijk weer een nadeel als je een bepaalde leeftijd hebt bereikt en je eigen tijden niet meer kunt benaderen.
Mooie resultaten van allemaal. ik had afgelopen zondag een climax loop. Was iets te snel begonnen en doordoor het eerste blok overgeslagen (moest met 3km op 5min10 beginnen maar begon al op 5min rond). De laatste km ging in 4min20 maar toen kon ik het daarna niet meer opbrengen om voor nog een snellere km te gaan en heb dus bij voorbaat al afgeklokt. Is eigenlijk een training die je in een wedstrijd moet lopen.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 17:41

Leuk Greetje, daar had ik laatst over gelezen. Lijkt me een heel zinvolle training om sterker van te worden.

Ik heb de lat voor mezelf nu denk wel hoog gelegd met deze tijd. Dit was een snel parcours (veel lange rechte stukken) en het weer was ook goed, daarnaast natuurlijk mijn zus die met me meeliep. Maar met wat training kan het over een tijdje vast sneller :)

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-02-17 18:10

Daan ik heb nog vrij lang progressie gehad op de 10km. Terwijl ik toch pas op mijn 42ste begonnen ben en ik gelijk ook heel fanatiek ben begonnen. Op min 49ste nog min pr gelopen op de 10km. Toevallig twee keer kort na elkaar dezelfde tijd. Nu kan ik alleen nog maar dromen van die tijd. Maar ook al een paar jaar een dergelijke korte afstand niet meer gelopen.
Een goede haas kan wonderen doen, maar uiteindelijk moet je het toch zelf lopen. Dus wat e met een goede haas loopt heb je in je. En in een wedstrijd maak e uiteindelijk vaak gebruik van iemand. Alleen als diegene die de hele tijd voor e loopt dan inkakt dan kan het extra moeilijk zijn om dan wel door te zetten terwijl je haas e inderdaad juist in de eindfase kan doen versnellen.