Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:46

996981 schreef:
Vayo schreef:
Het liefst zie ik wel dat de mensen die het meest kans hebben om op de IC te belanden en de mensen die voor werk veel in aanraking komen met kwetsbare groepen zo snel mogelijk gevaccineerd worden.
Maar echt praten van voorkruipen vind ik onzin. Ieder persoon die gevaccineerd is draagt bij aan het onder controle krijgen van dit virus. Inmiddels is er voor veel beroepen iets te zeggen. En ook voor elke leeftijdsgroep is wel iets te zeggen. Ik ben ook blij met ieder vaccin dat er gezet wordt.

Ik heb vandaag de 2e gehad en hiermee volledig gevaccineerd. Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat ik ook een voorkruiper ben. Maar dat doet mij niets. Ik heb zelf de afweging gemaakt of ik hem zou halen of niet en daarmee juist het belang van mijn cliënten en collectief belang voorop gezet.

Dat vind ik dus heel bizar. We weten dat 50+ mannen met overgewicht een van de grootste riciosgroepen is om op de IC te belanden. Wie zijn we aan het enten? 90+ers, die waarschijnlijk niet op de IC belanden maar sterven na een kort ziektebed thuis, of in de instelling waar ze zitten.

Dan ben je toch niet bezig met het voorkomen van IC overbelasting? :

Nee dan ben je bezig met doden te voorkomen, maar ook vooral met de druk van de vph weg te krijgen.
Want hoewel Gommers en Kuipers overal vooraan staan en daarmee de IC vol in de kijker hebben is er meer zorg overbelast dan alleen de IC. En met overbelaste vph en vphpersoneel loopt de boel ook vast.
Dus dat mes snijdt aan 2 kanten. Het scheelt doden en helpt de zorg overeind blijven.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:47

Shadow0 schreef:
996981 schreef:
Dat vind ik dus heel bizar. We weten dat 50+ mannen met overgewicht een van de grootste riciosgroepen is om op de IC te belanden. Wie zijn we aan het enten? 90+ers, die waarschijnlijk niet op de IC belanden maar sterven na een kort ziektebed thuis, of in de instelling waar ze zitten.

Ja, want die mensen gaan dood.

Citaat:
Dan ben je toch niet bezig met het voorkomen van IC overbelasting? :

Inderdaad. Dan ben je niet bezig met het voorkomen van IC-overbelasting, maar vooral ook met het voorkomen van doodgaan. Wat ik een prima streven vind. Het idee dat we hele groepen mensen gewoon niet meer de moeite van het redden waard zouden vinden benauwt me nogal.

Ik vind het ook prima dat we voorkomen dat die mensen doodgaan, maar gaan we dan met iedere ziekte waaraan die groep doodgaat in het vervolg dezelfde maatregelen nemen?

Als er griep heerst ook alles dichtgooien om die groep te beschermen? Ze in bubbeltjes plastic inpakken zodat ze niet meer kunnen sterven aan de gevolgen van een ontstoken teen, door verwonding?

secricible

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:50

Nee daar vaccineren we ze jaarlijks voor, om te voorkomen dat ze in deze getale sterven aan de griep. Net als we nu doen voor corona.

Maae blijkbaar bij een vaccin waar overvloed aan is is dat oké, maar bij schaarste zijn ze het niet meer waard.

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:52

secricible schreef:
Nee daar vaccineren we ze jaarlijks voor, om te voorkomen dat ze in deze getale sterven aan de griep. Net als we nu doen voor corona.

Maae blijkbaar bij een vaccin waar overvloed aan is is dat oké, maar bij schaarste zijn ze het niet meer waard.

Ik zeg niet dat ze het niet waard zijn.
Ik zeg dat ik het frappant vindt dat je de groep, waarvan vrij snel duidelijk werd dat ze de grootste kans hebben op de IC te belanden, of te overlijden, terwijl ze relatief gezond zijn, niet als eerste bent gaan enten.

Dat mag ik toch raar vinden? :)

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:52

Ik heb laatst ook aan iemand op mijn Facebook gevraagd waarom 90 plussers volgens haar geen recht meer hadden op het vaccin... moet er nog steeds antwoord op krijgen

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:56

996981 schreef:
Ik vind het ook prima dat we voorkomen dat die mensen doodgaan, maar gaan we dan met iedere ziekte waaraan die groep doodgaat in het vervolg dezelfde maatregelen nemen?

Je verschuift de doelpaaltjes, het ging om de vaccins :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 18:58

996981 schreef:
secricible schreef:

Ik zeg niet dat ze het niet waard zijn.
Ik zeg dat ik het frappant vindt dat je de groep, waarvan vrij snel duidelijk werd dat ze de grootste kans hebben op de IC te belanden, of te overlijden, terwijl ze relatief gezond zijn, niet als eerste bent gaan enten.

Dat mag ik toch raar vinden? :)

Op het moment dat Corona uitbreekt in een verpleegtehuis en het personeel valt in grote aantallen uit dan moeten ze de mensen naar het ziekenhuis transporteren. En dat is dus de reden dat ouderen als eerste vaccins krijgen want in de eerste golf en gedeeltelijk tweede golf zie je dat het niet bij twee besmettingen blijft, juist op de afdeling dementerenden gaat het vaak volledig los en ook hun verzorgenden kunnen geen afstand houden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:04

bigone schreef:
Op het moment dat Corona uitbreekt in een verpleegtehuis en het personeel valt in grote aantallen uit dan moeten ze de mensen naar het ziekenhuis transporteren.

Dat gebeurt niet. Er wordt dan geprobeerd een cohort-afdeling te maken, maar dat blijft buiten het ziekenhuis. En een groot deel gaat vervolgens dood.

Citaat:
En dat is dus de reden dat ouderen als eerste vaccins krijgen want in de eerste golf en gedeeltelijk tweede golf zie je dat het niet bij twee besmettingen blijft, juist op de afdeling dementerenden gaat het vaak volledig los en ook hun verzorgenden kunnen geen afstand houden.

Nee, de gezondheidsraad adviseert zoals ze doen om levens te redden. Hoewel Rutte het er blijkbaar ingeramd heeft dat we alleen maar corona tegen willen houden omdat het de zorg overbelast is dat niet waar. Mensen proberen ook levens te redden. Door te zorgen dat mensen niet ziek worden, of niet ernstig ziek worden, niet vanwege het wel/niet belasten van zorg maar eerst en vooral omdat een mensenleven iets waardevols is, de moeite waard om te beschermen op zichzelf

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:07

Vayo schreef:
Het liefst zie ik wel dat de mensen die het meest kans hebben om op de IC te belanden en de mensen die voor werk veel in aanraking komen met kwetsbare groepen zo snel mogelijk gevaccineerd worden.
Maar echt praten van voorkruipen vind ik onzin. Ieder persoon die gevaccineerd is draagt bij aan het onder controle krijgen van dit virus. Inmiddels is er voor veel beroepen iets te zeggen. En ook voor elke leeftijdsgroep is wel iets te zeggen. Ik ben ook blij met ieder vaccin dat er gezet wordt.

Ik heb vandaag de 2e gehad en hiermee volledig gevaccineerd. Ik weet dat er mensen zijn die vinden dat ik ook een voorkruiper ben. Maar dat doet mij niets. Ik heb zelf de afweging gemaakt of ik hem zou halen of niet en daarmee juist het belang van mijn cliënten en collectief belang voorop gezet.

Jij werkt toch in de zorg? Dan is dit toch volkomen terecht

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:08

Toch maakt het in principe niet uit wie en wanneer ze geënt worden.
Iedere gezette enting draagt bij aan het beschermen van anderen..

996981

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:11

Shadow0 schreef:
996981 schreef:

Je verschuift de doelpaaltjes, het ging om de vaccins :)

Ik probeer te snappen waarom dingen zijn zoals ze zijn. Ik probeer te snappen waarom we deze maatregelen en deze vaccinatiestrategie hebben. Hoe verder de tijd verstrijkt hoe meer vragen ik echter krijg in plaats van duidelijkheid.

Dat heeft niets te maken met met verplaatsen van de doelpaaltjes.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:23

Echwel schreef:
Toch maakt het in principe niet uit wie en wanneer ze geënt worden.

Jawel. Als je ingeent bent voor corona je bereikt heb je zeker als je ouder bent of andere aandoeningen hebt een aanzienlijk grotere kans om niet of minder ziek te worden, en niet te overlijden.

Citaat:
Iedere gezette enting draagt bij aan het beschermen van anderen..

Matig. Hoe het precies bijdraagt aan het remmen van verspreiding is niet bekend, en is nu nog niet de hoofdreden van inenten: het vermijden van ernstige gevolgen van de ziekte gaat voor.
Een dosis vaccin (en zeker een dosis vaccin dat nuttig is voor bepaalde groepen voor wie dat specifieke vaccin beter is dan andere) aan een thuiswerkende inkoopmedewerker geven in plaats van aan een bewoner is gewoon niet correct. Het is niet via een kronkelweg alsong wel goed, het verdringt gewoon anderen die het harder nodig hebben.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:26

Shadow0 praat je voor jezelf of iemand in je omgeving

Ik praat voor mijzelf als ik zeg dat wanneer om mij heen geënt wordt ik ook beschermd ben

En ik hoef hier niet te vertellen waarom ik risicogroep ben

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:28

Citaat:
Hoe het precies bijdraagt aan het remmen van verspreiding is niet bekend, en is nu nog niet de hoofdreden van inenten
Israël blijkt het anders wel heel goed te doen en ik vind en vond dat heel hoopgevend nieuws!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:31

Shadow ik ben het wat dat laatste betreft echt met je eens. Als zorgmedewerker voelt het heel krom dat een aantal organisaties hun kantoorpersoneel ook een uitnodiging sturen. Waardoor oa ik en anderen die wel op de werkvloer tussen de cliënten staan langer hebben moeten wachten. Argument dat zij ook ingezet worden bij een uitbraak vind ik matig. Want als de verzorgenden en verpleegkundigen geënt zijn en de bewoners dan is dat kantoorpersoneel niet meer nodig om de gaten in het rooster op te vullen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:32

Echwel schreef:
Shadow0 praat je voor jezelf of iemand in je omgeving

Ik praat meer volgens de medische wetenschap en het advies van de gezondheidsraad.

Citaat:
Ik praat voor mijzelf als ik zeg dat wanneer om mij heen geënt wordt ik ook beschermd ben

Alleen: het is dus niet per se zo.

Citaat:
En ik hoef hier niet te vertellen waarom ik risicogroep ben

Nee, zeker niet. Maar de medische wetenschap is gewoon echt wel duidelijk: de mensen die groot risico op een ernstig beloop van corona moeten vooral ook zelf ingeent worden. En thuiswerkende inkoopmedewerkers hebben geen voorrang, en pikken nu het vaccin in dat bij anderen veel meer uit kan maken.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:33

Pien, ik werk inderdaad in de thuiszorg.

Mijn huisarts gaf ook aan dat het best waarschijnlijk is dat het ervoor zorgt dat je niet meer of veel minder besmettelijk bent. Ik denk zelf dat ook al is het bekend, dit toch voorlopig niet naar buiten gebracht wordt.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:36

Vayo schreef:
Pien, ik werk inderdaad in de thuiszorg.

Mijn huisarts gaf ook aan dat het best waarschijnlijk is dat het ervoor zorgt dat je niet meer of veel minder besmettelijk bent. Ik denk zelf dat ook al is het bekend, dit toch voorlopig niet naar buiten gebracht wordt.

Precies dan is er niets mis met jouw vaccinatie. Je beschermd jouw cliënten en zij kunnen jou niet besmetten. Win, win!

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:50

Behalve dat de thuiszorg officieel nog niet aan de beurt was.
Het maakt mij verder weinig uit, ieder vaccin rondom kwetsbaren is goed besteed m.i. maar volgens het boekje is het idd een vaccin dat niet gegeven had mogen worden.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:54

secricible schreef:
Behalve dat de thuiszorg officieel nog niet aan de beurt was.
Het maakt mij verder weinig uit, ieder vaccin rondom kwetsbaren is goed besteed m.i. maar volgens het boekje is het idd een vaccin dat niet gegeven had mogen worden.

Ok. Dat wist ik niet. Verder met je eens dat het goed besteed is.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:58

Inderdaad Pien!

Klopt sec. Maar zowel mijn werkgever als ik waren hier niet van bewust. Zij hebben het teken gehad de brieven te mogen versturen en hebben deze daadwerkelijk enkel gestuurd naar werknemers die bij cliënten thuiskomen.
De situatie rondom het vaccineren en de volgorde was gewoon enorm onduidelijk.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 19:58

Beter in een arm dan weggooien
Mijn zwager werkt bij maatschappelijk werk in Amsterdam en hij werd vorige week gebeld of hij nog 80+ wist die een vaccin wilden.
Mijnzus bijna 70 en veel kwalen belde maar dat mocht dus niet

Waarom hadden ze over vraag je je af
Nou mensen makende afspraak voor vaccinatie en komen dus niet opdagen
Pas eind van de dag kunnen ze anderen vragen

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:03

Wijkverpleging en wmo is aan de beurt na de medewerkers van gehandicaptenzorg, pien
Wat je ziet is dat meerdere organisaties die zowel wijkverpleging als instellingen onder hun hoede hebben iedereen hebben laten gaan. Wat dus officieel niet mag.
Op die manier heeft o.a buurtzorg duizenden vaccins "gekregen" voor allerlei medewerkers die niet aan de buurt waren.

Maar again: wat mij betreft wel goed bedeeld. Maar ik kan me voorstellen dat het voor bijvoorbeeld susan dubbel voelt, dat zij hierdoor langer moeten wachten dan was toegezegd.

Wij hebben bij een van onze laatste klanten ook fors over gehad. Vlak na het bestellen een heftige uitbraak, die dus allemaal niet gevaccineerd mochten worden. Gelukkig wel allemaal goed besteed. Ruim 4000 mensen gevaccineerd in totaal, 200 die geweigerd hebben en 200 die nog moeten door uitbraken ed. *\o/*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:07

Met mensen die daadwerkeljik bij mensen thuis komen in de thuiszorg (en zeker als ze daadwerkelijk dicht bij iemand in de buurt moeten komen) heb ik ook niet zo'n moeite. Met administratieve medewerkers die nu thuiswerken wel, daarvan weet men echt wel dat het de bedoeling niet is.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-21 20:10

Ja eens hoor shadow. Daar doel ik ook niet op.
Bepaalde groepen was echt wel ruis over. Technische dienst, die constant bij mensen op de kamers is voor reparaties. Gastvrouwen, die eten rondbrengen.

Zo mogen vrijwilligers niet, maar bij de hospice waar mijn moeder vrijwilliger is wordt vrijwel de volledige zorg blijkbaar geleverd door vrijwilligers als ik haar mag geloven. Dus daar wordt nu toch gekeken wat er mogelijk is.