Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:40

Of je neemt toch wat eigen sportdrank mee. Als je liever niets meeneemt zou ik wel oefenen met aa drank. Of je neemt toch wat mee van een zachte reep en pakt water bij de posten. Sommige sportdranken zijn inderdaad gewoon niet weg te krijgen maar soms kun je ze ook leren drinken. Ik had dat met powerade. Bij een bepaalde marathon was ik hier van afhankelijk. Maar ik vond het zo vies. Maar met een aantal weken trainen met die vieze zooi ging ik het langzaam steeds beter waarderen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 19:41

Ik denk er nog wel even over na wat ik handig vind. Ik ga zelf niet met drinken lopen in ieder geval.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:01

Vandaag bijna 20 kilometer hardgelopen met de hond, dat ging goed. Ook niet gedronken onderweg. Heerlijk weer, sowieso bijna 50 kilometer deze week hardgelopen. Volgende week rustig aan zaterdag een cross met de hond in Breda van 5 kilometer weer iets heel anders.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:10

Ik drink ook niet onderweg. Krijg er echt last van en zolang je je lijf er aan went kan het tot een halve marathon best zonder vocht

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 21:14

Als ik een wedstrijd van meer dan 10 moet, drink ik wel bij de drankposten, vanwege mijn gevoelige darmen. Anders heb ik de rest van de dag buikpijn.
Anderhalf uur voordat ik thuis ga hardlopen drink ik ook twee of drie glazen water, dat beperkt de pijn ook aardig.

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 23:35

Ik wilde hier toch even op aanhaken. Ik heb laatst gehoord dat je juist met dit weer veel vocht verliest. al je vocht verdampt heel snel waardoor je het niet in de gaten hebt. Ook in je adem zit al vochtverlies.
Zelf drinkt ik veel meer dan ik kan opnemen. Ik heb last van inspanningsmigraine en wanneer ik slecht drinkt komt dit nog veel sneller. in een training heb ik bij 10km al water bij me. trainingen op de baan drink ik mijn flesje water van 500ml in een uur tijd helemaal leeg en op wedstrijden (welke afstand dan ook) drink ik iedere verzorginspost. In mijn ogen heeft te veel drinken geen nadeel (ja je moet plassen maar als ik echt flink tempo heb hoef ik dat nooit).

En een tip voor de honger; kan zijn dat je lichaam het helemaal niet nodig heeft en het prima zou moeten redden op sportdrank, maar misschien kan je toch wat meenemen. Stop wat winegums in een boterhammenzakje en knoop die ergens aan je vast, weegt echt niet te veel om mee te nemen maar kan je wel een boost energie geven, al is het tussen de oren. Ik zou er wel al eens wat eten tijdens een training, je wil natuurlijk niet dat je maag zich blijkt om te draaien van die dingen in je wedstrijd. ;)

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 07:38

Ik vind zelf drinken meenemen tijdens het lopen echt niet fijn, de dietiste had me aangeraden om van tevoren extra te drinken en toch te drinken bij de posten onderweg. Ik merk dat dat echt scheelt met buikpjjn. Toen ik dat niet deed zat ik de rest van de dag op de wc en gisteren alleen wat vage buikpijn op de achtergrond.
Ik verlies ongeveer een halve kilo met 16km hardlopen.

Winegums is wel een goede tip, maar kom je niet in de knoop met je ademhaling als je zo moet kauwen?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 08:58

Ja van die harde brokken in e mond als e toch al slecht speeksel produceert vanwege het vochtverlies is niet handig als e op tempo loopt. zelf neem ik bij ultra's gewoon minimarsjes mee. Echte energie bronnetjes, lekker, zacht. Maar bij een ultra ligt het tempo natuurlijk eens tuk lager of wordt je door het parcours soms gedwongen zelfs te wandelen.
Drinken tijdens het lopen is overigens prima te leren. Voor een halve marathon als het niet warm is niet zo heel belangrijk maar alle langere afstanden en bij hoge temperaturen noodzakelijk. Dat je maag/darmen de eerste keren gaan opspelen wil niet zeggen dat je er niet tegen kunt. Net zo goed als e gedegen moet opbouwen in afstand en dat moet blijven oefenen moet e drinken tijdens het lopen ook langzaam opbouwen .Eerst kleine slokjes op een laag tempo totdat na maanden van trainen je gewoon op tempo 150cc achter elkaar naar binnen klokt. En niet iedereen zal alle even goed verdragen. Maar er zijn maar weinig mensen die van nature gewoon goed kunnen drinken tijdens het hardlopen. Het maagdarmkanaal is tenslotte tijdens inspanning minder doorbloed en kan dus moeilijker vocht en voeding opnemen. Isotone oplossingen zijn wat dat betreft altijd het gemakkelijkste. en bedenk dat ook grotere hoeveelheden sneller en gemakkelijker worden opgenomen dan kleine hoeveelheden. De wingum zal dus meer psychisch werken (e mond proeft suiker je brein denkt he energie) dan dat het daadwerkelijk in e bloedbaan komt. Voor de niet echte lange afstanden als de halve marathon kun e hem dus evengoed weer uitspugen. Zo ook sportdrank. behalve dan als e er echt lang over doet of het heel warm is want dan heb je het vocht nodig. En boven een bepaald percentage vochtverlies holt je prestatie achteruit.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 11:56

misschien toch eens gaan oefenen dan, ook met het oog op het voorjaar en de zomer. Ik word nu van 2 slokken water al hartstikke misselijk namelijk.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 13:36

Desnoods begin je met slokjes nemen en uitspugen. Het beste is wel isotone drank te nemen , dat valt beter dan hypertoon maar ook beter dan hypotoon zoals gewoon water. En je kunt als volgende tussenstap ook even een wandelpauze inlassen tijdens het drinken. Maar als je snel misselijk wordt dus vooral niet met gels of zo gaan beginnen voorlopig.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-17 17:32

Goh ik wist niet dat het uberhaupt een issue kan zijn om te drinken onderweg. Ook maar eens uittesten dan. En ik moest even googlen wat die verschillende soorten drank zijn, goed om te weten.

Ik heb een beetje stijve kuiten van de 12km loop van gisteren. Had ik vorige week ook toen ik (voor het eerst) 12 had gelopen. Tijdens het opbouwen heb ik nooit spierpijntjes gehad dus het verbaasd me wel een beetje. Misschien dat ik iets te vlot heb gelopen voor zo in opbouwende fase, al gaat het tempo me wel makkelijk af.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:02

Mag ik mij melden? Sinds december loop ik hard samen met mijn moeder. Ik handbal al drie keer in de week, maar doe hardlopen erbij om extra fit te blijven! Omdat mijn moeder weer haar conditie op moet bouwen doen wij nu +/- 4 k.m. Maandag weer na een week hardlopen weer een rondje gedaan van 4,1 km, morgen handbaltraining en donderdag weer een rondje! :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-01-17 22:18

Gezellig, weer een hardloper erbij. Heb je ook doelen gesteld of zie je het wel?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 11:29

hm. gisterne gelopen op mijn nieuwe schoenen (aangemeten in goede zaak, starshoe); dit keer brooks ipv de vertrouwde asics.
Tijdens het lopen viel op dat ik echt herrie maakte tijdens het lopen; klappen op de grond. ook gevoelige schenen en achillisen, wat wel direct weg was na het lopen. Kwestie van wennen of teruggaan?

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 14:10

Volgens mi moeten nieuwe schoenen altijd comfortabel aanvoelen en met nieuwe schoenen met nog optimale demping hoor ik mijzelf juist helemaal niet lopen. Maar pijntjes tijdens het lopen zou toch zeker niet mogen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 15:07

Ik trek ze morgen nog eens aan en dan beslis ik. De heeldrop is wel echt anders dus dat verklaart misschien ook wat

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 19:55

Als de heeldrop echt een stuk minder is dan zou je weer met minuten loopjes op moeten bouwen net zoals je op blote voeten met minuten weer opnieuw op moet bouwen. Dat zou de klachten misschien wel kunnen verklaren. Heb je bewust voor die veel lagere drop gekozen? En hebben ze bij starshoe dan niet het advies gegeven heel voorzichtig op te bouwen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 20:37

Ik heb niet bewust gekozen nee. Had me daar nooit specifiek in verdiept ook.
Maar dit is een hele smalle schoen met vrij sterke antipronatie en daar was mijn landing het mooist op

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:39

Zou het even overleggen bij de hardloopwinkel, die hebben jou de schoen aangemeten en kunnen je vast ook verder adviseren :)
Tegen mij zeiden ze dat ik de eerste keer het beste een klein rondje kon lopen op schone wegen. Ik begon met lopen en was gelijk heerlijk lopen dus ik wist dat het goed was, maar ik had ook gewoon een vergelijkbare schoen met mijn vorige.

Ik heb in Australië in de warme weersomstandigheden wel flink water gedronken onderweg en daar geen problemen mee gehad. Hier thuis heb ik het nog niet echt nodig gehad om onderweg te drinken (heb max 16km gelopen en in de zomer kwam ik nog niet verder dan 8 :) ) Twijfel alleen of het met wedstrijd dan verstandig is om onderweg wel of niet wat te nemen, maar denk dat ik gewoon op gevoel ga kijken waar ik op dat moment behoefte aan heb.

Vandaag fijne 13,5 gelopen :D Had vorige week geen tijd om te lopen en vond dat héél frustrerend (zeker met het oog op wedstrijd over 1,5 week), maar kan nu gelukkig weer wat tijd maken :)

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:47

Ik heb gisteren 7k gelopen op laag tempo. Morgen staan er 4 snelle kilometers op de planning, kijken wat dat oplevert

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 21:47

Supervixen schreef:
Gezellig, weer een hardloper erbij. Heb je ook doelen gesteld of zie je het wel?

Doel is de loop fiets proef hier in Westerbork! Maar ik wil gewoon rondes van 10 km kunnen lopen. En gewoon lekker fit lichaam weer! Die zit nu even verstopt :+

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:29

Benangelique: maar nu na het lopen heb je nergens last van toch? Alleen tijdens het lopen zelf?

Hillady wat is de loop fiets proef?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-17 22:38

Na het lopen niet nee, al was vanochtend mijn achilles wat gevoelig

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 06:30

Toch maar even rustig aan met die nieuwe schoenen dan. Een gevoelige achilles klinkt niet fijn.

Ik heb gisteren 10k gelopen maar het ging niet echt lekker. Denk dat ik nog niet helemaal hersteld was van mijn 18k van zondag. Aankomende zondag loop ik rondje Bussloo, 2 rondes om Bussloo, totaal 15km.

Hillady

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-17 07:41

s1993, soort marathon, waar je met een partner loopt. Je loopt de helft en je fiets de helft, je wisselt af. :D