[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

smurffie

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 18:44

Ik zou voor een spiraal plaatsen ook naar de verloskundige gaan. Die doen dat veel vaker dan de gemiddelde huisarts en kunnen gelijk met echo checken of hij goed zit. Maar ook vooraf met de echo kijken of hoe je baarmoeder ligt enzo.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 22:25

Bedankt voor jullie tips! Ik zat inderdaad ook te denken aan een verloskundige. Ook omdat ze het veel vaker doen dan een huisarts, voelt toch vertrouwder.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-21 23:41

Ik vermoed dat je dan naar een gyn moet, mijn praktijk zet bijvoorbeeld alleen spiralen bij vrouwen die via hen bevallen zijn. Maar je huisarts kan je prima doorverwijzen naar de juiste plek.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:01

Calixae schreef:
Bedankt voor jullie tips! Ik zat inderdaad ook te denken aan een verloskundige. Ook omdat ze het veel vaker doen dan een huisarts, voelt toch vertrouwder.

Ik ben onlangs ook voor de eerste keer naar de gynae gegaan! Bewust voor een jongere vrouw gekozen met eigen praktijk.

Ben dan eerst gegaan voor algemene controle en uitstrijkje. Ze heeft mij er rustig doorgepraat. Ik had die dag ook een rokje aangedaan zodat je idd niet poedelnaakt daar maar staat. Mij viel het allemaal echt reuze mee. Tweede keer was plaatsing spiraaltje, ook een Kyleena effectief. Dat was vrij pittig, dat geef ik toe, maar had erger verwacht.

Neem desnoods iemand mee ook die je vertrouwd die buiten op je wacht. En idd, communiceer duidelijk dat je het spannend vindt.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:43

Marocje schreef:
Ik vermoed dat je dan naar een gyn moet, mijn praktijk zet bijvoorbeeld alleen spiralen bij vrouwen die via hen bevallen zijn. Maar je huisarts kan je prima doorverwijzen naar de juiste plek.

Nee je kunt bij heel veel verloskundige praktijken ook terrecht zonder kinderwens.
Een vriendin van mij en ik hebben ook beide zonder kinderen of wens daartoe hem laten plaatsen bij een verloskundige. Daarom raad ik het ook aan ;).
Gynaecoloog kost je heel veel meer geld dan hem laten plaatsen door een verloskundige.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:50

En bij de gynaecoloog hebben ze ook een speciale stoel wat veel beter is.

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 10:53

Beter dan wat?

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 11:02

smurffie schreef:
Beter dan wat?

Met je benen wijd bij de dokter liggen.
Tenminste bij mij werkt dat wel beter.

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 16:23

smurffie schreef:
Marocje schreef:

Nee je kunt bij heel veel verloskundige praktijken ook terrecht zonder kinderwens.
Een vriendin van mij en ik hebben ook beide zonder kinderen of wens daartoe hem laten plaatsen bij een verloskundige. Daarom raad ik het ook aan ;).
Gynaecoloog kost je heel veel meer geld dan hem laten plaatsen door een verloskundige.

Ja precies, dat zal per praktijk verschillen. Die van mij zet ze pas sinds een jaar, dus die doen nu (nog?) alleen de vrouwen die bij hun in het systeem staan en dus al via hen bevallen zijn.

Edit: keek even op hun site en zie het er niet meer tussen staan, dus wellicht is dat inmiddels al veranderd!

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-09-21 16:45

Op spiraalplaatsen.nl kun je verloskundige vinden die een anticonceptie consult en plaatsen van spiraal aanbieden.
Ik heb trouwens telefonisch consult gehad waarna ze een recept voor het spiraal naar mijn huis gestuurd hadden en ik die op kon halen bij mijn apotheek.
Kostte me 30 euro + spiraal. Gynaecoloog kost je je eigen risico, HA is gratis, maar die kan geen echo maken.
Nacontrole met echo was ook gratis bij de verloskundige waar ik kwam.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-21 09:56

Ik ben even op zoek naar mensen die ook de prikpil gebruiken of hebben gebruikt.

Een aantal maanden ook al gevraagd of er meer mensen na lange tijd gebruik wel eens bloedingen hebben. Mijn huisarts vond het niet echt iets bijzonders, ik heb er weer een gepland staan voor eind deze maand, we zijn drie maanden verder en ik heb weer wat spotting. Zou dit iets van een cyclus zijn? Omdat het echt precies even ver na de laatste prik is.

Ben voornemens een gesprek met de huisarts aan te vragen, maar even benieuwd of jullie ook input hebben.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:44

Ik heb even een vraagje; ik heb laatste tijd een erg wisselende stoelgang. Ik ben soms ineens aan de dunne en wordt er soms ook wakker van snachts en moet dan meerdere keren naar de wc. Nu ben ik al bij de huisarts geweest, die heeft een gluten test gedaan (kwam niks uit) en ik eet bijna tot geen zuivel meer. Tot zover helpt het dus nog niet. Ik heb nu bijgehouden wanneer ik het heb en ik merk wel dat het tijdens mijn menstruatie is en een paar dagen na mijn eisprong. Iemand hier met dezelfde ervaringen/klachten?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 20:59

Ja, dat hoort er bij. Dat heeft temaken met je hormonen.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:06

Janine1990 schreef:
Ik ben even op zoek naar mensen die ook de prikpil gebruiken of hebben gebruikt.

Een aantal maanden ook al gevraagd of er meer mensen na lange tijd gebruik wel eens bloedingen hebben. Mijn huisarts vond het niet echt iets bijzonders, ik heb er weer een gepland staan voor eind deze maand, we zijn drie maanden verder en ik heb weer wat spotting. Zou dit iets van een cyclus zijn? Omdat het echt precies even ver na de laatste prik is.

Ben voornemens een gesprek met de huisarts aan te vragen, maar even benieuwd of jullie ook input hebben.

Hoelang gebruik je de prikpil?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-21 21:54

Peelie schreef:

Uuuh. Zou wat zijn zeg als iedere vrouw tijdens haar ongesteldheid snachts steeds uit bed moet om naar de wc te gaan vanwege diarree. Zeker niet normaal, terug naar de huisarts dus. Klinkt enorm vervelend in ieder geval.

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 01:45

Sourire schreef:
Peelie schreef:

Uuuh. Zou wat zijn zeg als iedere vrouw tijdens haar ongesteldheid snachts steeds uit bed moet om naar de wc te gaan vanwege diarree. Zeker niet normaal, terug naar de huisarts dus. Klinkt enorm vervelend in ieder geval.

Bedenk mij ineens dat je mogelijk reageerde op dat bericht over de prikpil. :')

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:13

Hier mensen die ervaring hebben met de mini-pil?

Ik ben nu een week aan de mini-pil omdat ik van de pil/pleister/ring gewoon te veel migraine kreeg en niet zoveel hormonen wil. Ik ben een tijdje anticonceptie-loos geweest en toen amper last van migraine maar wel veel last van acne en gewichtsverlies. Ik pak iedere keer medicatie voor mijn migraine maar ik mag dit ook niet te veel nemen. Dus ik vroeg me af of iemand hier beter mee is qua mini-pil?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 16:59

CalipsoLover schreef:
Hier mensen die ervaring hebben met de mini-pil?

Ik ben nu een week aan de mini-pil omdat ik van de pil/pleister/ring gewoon te veel migraine kreeg en niet zoveel hormonen wil. Ik ben een tijdje anticonceptie-loos geweest en toen amper last van migraine maar wel veel last van acne en gewichtsverlies. Ik pak iedere keer medicatie voor mijn migraine maar ik mag dit ook niet te veel nemen. Dus ik vroeg me af of iemand hier beter mee is qua mini-pil?

Ja ik gebruik hem nu een half jaar, en echt wel minder migraine en minder hoofdpijn.
Blijf wel ongesteld, helaas Maar dat is wel veel minder dan t was.. maar wel meer dan spotting..

Maar hoofdpijn en migraine echt zoveel verbeterd! En als t er is, veel minder heftig..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:09

En hoe zit dat met libido en stemming wisselingen met de mini pil?

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 18:21

Daar heb ik geen problemen mee..
Ik had alleen in t begin continu zere borsten, dat is nu weer alleen voor ik ongesteld word, maar dat had ik altijd al..
En in t begin werd ik vaker ongesteld maar dat is nu weer normaal..

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 19:00

purny schreef:
Janine1990 schreef:

Hoelang gebruik je de prikpil?

Iets meer dan 13 jaar nu geloof ik...

Intussen nog niet bij de huisarts geweest aangezien ik mijn werk-wederhelft naast mijn eigen werk moet waarnemen i.v.m. vakantie, dus zelf heb ik nog geen input kunnen genereren. (:

Lisa_22

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:34

welmoed__ schreef:
En hoe zit dat met libido en stemming wisselingen met de mini pil?

Dat wisselt bij mij per merk, op het ene merk is er niks aan de hand, een ander zit er een beetje tussen en een derde merk kan ik niet echt goed tegen qua libido en stemmingswisselingen.

Ik ben nu ongeveer 4 jaar aan de mini pil en ga kijken of ik over kan stappen naar een spiraaltje.

Mariposa11

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-21 21:51

Ja dat scheelt natuurlijk per merk, ik heb tot nu steeds hetzelfde merk, en dat is wel fijn zo te lezen..

plutolover

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-21 14:53

ik ben nu ongv 1.5 week van mijn hormoon spiraal af. En ik heb stemmingwisselingen. De ene keer voel ik mij energiek en vrolijk, en dan uur later 'depresief' en krijg ik gedachtes waar doe ik het allemaal voor. (geen zelfmoord neigingen)

ik hoop dat dit echt minder wordt. op moment voel ik mij ook erg alleen en waarom geen idee.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-21 19:03

Ik had dat ook na het stoppen met de pil... was vlak daarna echt ellende, maar na een รก twee maanden werd het bij mij heel snel beter.