Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:30

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:42

een collega van mijn man is ook een oelewappie :)
Die heeft gisteren aangifte gedaan tegen Hugo de Jonge? Zal er wat rondgaan in de krochten van internet om dat te gaan doen oid?

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:46

Ik voel weer een lock down aankomen ;(

Matheno

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 16:57

Cayenne schreef:
Ruim 16.000 besmettingen vandaag. Dat is dus een nieuw record.
https://www.nu.nl/coronavirus/6166494/r ... risis.html

Maar.. dat zijn dus nog meer besmettingen dan in het begin, zonder maatregelen en zonder vaccins.
Zijn we deze hele pandemie dan niet verkeerd aan het aanpakken vraag ik me af?

Met een vaccinatiegraad van 85% zou je verwachten dat er in ieder geval geen nieuwe records worden verbroken.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:02

Nee hoor , dit is nog steeds een gevolg van de 1,5 meter loslaten en het weer opengooien van concerten en festivals. Het zou eigenlijk nog niet moeten zulke grote groepen mensen bij elkaar in de vorm van een concert las ik laatst al ergens.

Waarschijnlijk daalt het wel weer over een week of 2 , maar voor nu is dit echt puur het effect van het loslaten van de regels. Tel daarbij op dat mensen weer meer binnen zitten vanwege het weer.

Ook denk ik dat iedereen elkaar flink heeft opgezocht de laatste weken. Veel mensen massa's bij elkaar ( als voorbeeld carnaval wat nu aan de gang is ).

Ik ben daarom ook van mening dat we festivals , concerten , theaters , bioscopen en horeca even kort echt dicht moeten doen.

Maar aantal besmettingen is niet zo erg , als mensen maar milde klachten hebben. Vooral de ziekenhuiscijfers zijn echt belangrijk. En mensen nemen nu meer risico omdat ze denken dat ze door een vaccin altijd goed beschermd zijn. Ik ben er zelf wel bewust van dat ook met vaccinatie ik het zeker nog kan krijgen. Maar je hebt ze er tussen die denken dat ze daardoor onsterfelijk zijn geworden.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:04

Zit er ook geen verschil in variant tussen? Vorig jaar met name Alpha, nu Delta?
Dat maakt ook flink uit wbt. besmettelijkheid.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:05

Of juist wel, omdat de basisregels van afstand houden en niet in grote groepen bij elkaar komen etc niet meer nageleefd worden en er nog meer dan genoeg virus circuleert.

Daarnaast beschermt het vaccin niet tegen besmet worden, maar tegen (ernstig) ziek worden.
Maar alsnog kun je dan wel positief testen.

Plus idd dat mensen zich nu veilig wanen, maar alsnog wel gewoon besmet kunnen worden.

C_estmoi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:11

IMANDRA schreef:
Zit er ook geen verschil in variant tussen? Vorig jaar met name Alpha, nu Delta?
Dat maakt ook flink uit wbt. besmettelijkheid.

Dat maakt inderdaad ook een hoop verschil. De delta-variant is zo'n 4x besmettelijker dan de oorspronkelijke variant van het virus (https://www.mumc.nl/actueel/nieuws/deltavariant-ongeveer-vier-maal-besmettelijker-dan-wuhan-virus). Dat betekent dus dat - ook al zijn er nu een hoop mensen gevaccineerd en dus minder vatbaar - de R bij het loslaten van alle maatregelen toch boven de 1 uitkomt, en het aantal besmettingen stijgt; gemiddeld gezien wordt een besmetting immers aan meer dan 1 persoon doorgegeven.

Daarnaast lijkt het er toch ook op dat de deltavariant zorgt voor een grotere kans op ziekenhuisopname (https://scientias.nl/deltavariant-verdubbelt-de-kans-op-ziekenhuisopname/).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:46

De Delta variant was er natuurlijk de hele zomerperiode ook al.
Maar dan leven de mensen meer buitenshuis en toen waren er ook nog wel wat maatregelen dacht ik.

Het alles loslaten vlak voor de herfst ( hier in BE toch ) is een bijzonder domme zet geweest denk ik zo.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 17:57

Pandora2 schreef:
Maar dan leven de mensen meer buitenshuis en toen waren er ook nog wel wat maatregelen dacht ik.

Het alles loslaten vlak voor de herfst ( hier in BE toch ) is een bijzonder domme zet geweest denk ik zo.

Ja en dat was te voorspellen natuurlijk. Ik dacht al huh....

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:03

Matheno schreef:
Cayenne schreef:
Ruim 16.000 besmettingen vandaag. Dat is dus een nieuw record.
https://www.nu.nl/coronavirus/6166494/r ... risis.html

Maar.. dat zijn dus nog meer besmettingen dan in het begin, zonder maatregelen en zonder vaccins.
Zijn we deze hele pandemie dan niet verkeerd aan het aanpakken vraag ik me af?

Met een vaccinatiegraad van 85% zou je verwachten dat er in ieder geval geen nieuwe records worden verbroken.

Nee, het vorige record was het advies, twee mensen op visite, thuiswerken, anderhalve meter, mondkapjes op. Geen bijeenkomsten en ga zo maar door.
Wanneer de regering nu weer cola light gaat schenken gaat het falikant fout in de zorg en word je gebroken been een week later gezet. Deze aantallen besmettingen zien we pas over 5 tot 10 dagen terug in de ziekenhuis opnames.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:07

Marije_jiplover schreef:
Of juist wel, omdat de basisregels van afstand houden en niet in grote groepen bij elkaar komen etc niet meer nageleefd worden en er nog meer dan genoeg virus circuleert.

Dat waren geen regels meer. Er werd zelfs de nadruk op gelegd dat dit wel weer mocht en kon. Er is niet nadrukkelijk gezegd dat er nog meer dan genoeg virus circuleert, en dat we daarom nog voorzichtig moeten zijn, ook als je gevaccineerd bent. Er is juist heel erg de indruk gewekt dat dat allemaal niet meer nodig was.

En nogmaals: dat is niet een verkeerde inschatting van de mensen, dat is de volkomen logische interpretatie door mensen op basis van de manier waarop de regering en overheid hebben gekozen te communiceren. Dit zijn geen mensen die de regels negeren, maar mensen die zich juist goed houden aan de regels, en pas weer allerlei dingen gingen doen toen het ook daadwerkelijk weer mocht.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:09

Het feit dat iets mag betekend niet dat je het ook doet omdat de regering dat zegt. De afgelopen anderhaf jaar hebben mensen toch niet onder een steen geleefd? Iets met zelf nadenken en inschatten dat je iets wil of niet, zo heb ik het wel gedaan in ieder geval.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:19

bigone schreef:
Het feit dat iets mag betekend niet dat je het ook doet omdat de regering dat zegt. De afgelopen anderhaf jaar hebben mensen toch niet onder een steen geleefd? Iets met zelf nadenken en inschatten dat je iets wil of niet, zo heb ik het wel gedaan in ieder geval.

Da's toch raar, dat je je eigen regering met zoveel wantrouwen moet behandelen dat je zelf nog even een cursus epidemiologie en infectieziektebestrijding moet volgen om te bedenken of hun adviezen niet toch helemaal de plank misslaan?

Ik ken in elk geval veel mensen die dat niet doen, en met goede reden. Geen tijd want ook nog een baan, huishouden, kinderen in de lucht houden bv. Mensen die heel veel stress krijgen van alle coronagedoe en daarom juist welbewust hebben gekozen om niet de hele tijd de cijfers bij te houden. Mensen die andere talenten hebben dan beleid doorgronden. Al die mensen die zich zonder al te veel problemen steeds aan de regels hebben gehouden en dan nu toch nog het verwijt krijgen dat ze niet ook nog dit hadden ingeschat.

Ik vind dat een verkeerde verwachting naar de mensen. Mij lijkt het een stuk beter als de overheid en de regering hun deskundigheid inzetten om te zorgen dat wij een goed beleid krijgen, en dat de mensen dan gewoon in vertrouwen die regels kunnen volgen (zowel als het strenger wordt en als het versoepeld wordt) zodat zij er niet de hele tijd mee bezig hoeven zijn. DAT is hoe de taakverdeling hoort te zijn.

En de mensen doen hun best. Nu de regering nog.

Marije_jiplover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:23

1,5 m advies is alweer terug en ik zie maar heel weinig mensen dat daadwerkelijk naleven op dit moment.

En verder eens met bigone, zelf nadenken is er kennelijk niet bij...

De regering wordt continu gewantrouwd, al ruik 1,5 jaar lang, maar als ze een advies geven wat mogelijk wel in je eigen straatje valt, dan hoeft zelf nadenken dus ineens niet meer?

Mijn man vroeg 1,5 week terug bij de Jumbo of iemand iets meer afstand wilde houden bij de kassa, want hij stond zowat op zijn hielen, meneer draaide compleet door.
Nou, sorrie, maar daar waar kon nam ik de afgelopen periode, vanaf het loslaten van het 1,5 m advies echt wel meer afstand dan voor corona.

En met het hele gefraudeer met QR codes weet je gewoon ook dat bij evenementen en concerten ed de kans op uitbraken echt wel serieus aanwezig is.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:26

Er zijn natuurlijk politici die graag hun populariteit bij de bevolking wat opkrikken.
Als ik zie wat een heen en weer gehannes het hier in BE geweest is en nog steeds is tussen al die regeringen en deelregeringen en deel van deelregeringen .... :x
Wat een onenigheid er was en is tussen wetenschappers en politici en hoeveel coronacomités en onderzoeksgroepen er opgericht zijn in korte tijd.
Dan verbaast het mij niks dat mensen die eigenlijk geen bal verstand hebben van de materie ( zijnde virologie en epidemiologie ) maar wel aan het roer van een land draaien, vaak de verkeerde beslissingen gaan nemen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:33

Hier in Drenthe gaat het anders nog redelijk houdt iedereen netjes afstand wat dat betreft. Eigenlijk ook toen de 1,5 meter er af was liep dat gewoon door. Nu zijn er een aantal plaatsen waarbij het erger is maar dat zijn eigenlijk de plaatsen waar het altijd al erger is geweest. Mede door het soort mens wat er woont.

CharleyT

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 18:40

Pandora2 schreef:

Nu gaan we door het jaargetijde meer naar binnen, bijv in het carnaval vierende zuiden. Dat zet zoden aan de dijk. Ram er een keer gewoon een verbod door. Schuif het niet af op plaatselijke bestuurders en kroegbazen. Zeker in de kleinere dorpen is dat al snel een ons kent ons wereldje, oogje dichtknijpen, we monitoren het, dan ben je al telaat als het uit de klauwen loopt. Maar wel beginnen over een lockdown waar keurig controlerende theaters en bioscopen de klos weer zijn.
Alles overziende krijg ik het idee dat het virus op allerlei plekken anders zijn ding doet.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:06

Marije_jiplover schreef:
De regering wordt continu gewantrouwd, al ruik 1,5 jaar lang, maar als ze een advies geven wat mogelijk wel in je eigen straatje valt, dan hoeft zelf nadenken dus ineens niet meer?

De mensen die de regels continu wantrouwen en breken zijn niet dezelfde mensen als de mensen die de regels steeds behoorlijk hebben nageleefd. De mensen die nu behoorlijk geschrokken zijn van de nieuwe maatregelen (en de nieuwe problemen die eraan komen) hebben oprecht vertrouwd dat vaccins het weer mogelijk zou maken om allerlei dingen te kunnen. Het zijn mensen die zelf ook gewoon gevaccineerd zijn en in hun omgeving vooral mensen hebben die gevaccineerd zijn, maar die simpelweg niet wisten, omdat niemand dat openlijk heeft gezegd, dat het te vroeg loslaten van overige maatregelen en het eenzijdig inzetten op vaccins een doodlopende weg was.

Dat zijn geen mensen die alleen de regels uitkiezen die hen uitkomt, maar juist de mensen die zich naar alle beperkingen van de afgelopen anderhalf jaar hebben geschikt, ook als het knap vervelend was.
En die mensen hebben duidelijk misleidende en onvolledige informatie gekregen, waardoor het nu voor diverse mensen echt een onverwachte klap is dat het ineens weer zo slecht gaat.

Citaat:
Mijn man vroeg 1,5 week terug bij de Jumbo of iemand iets meer afstand wilde houden bij de kassa, want hij stond zowat op zijn hielen, meneer draaide compleet door.

Die mensen heb je helaas ook, maar dat zijn niet de mensen waar ik op doelde. Gelukkig zijn ze zelfs nu nog altijd in de minderheid.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:08

Ik mag hopen dat sluiten van theaters enzo een grapje is …

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:39

Marije_jiplover schreef:
1,5 m advies is alweer terug en ik zie maar heel weinig mensen dat daadwerkelijk naleven op dit moment.

En verder eens met bigone, zelf nadenken is er kennelijk niet bij...

Nou, sorrie, maar daar waar kon nam ik de afgelopen periode, vanaf het loslaten van het 1,5 m advies echt wel meer afstand dan voor corona.

En met het hele gefraudeer met QR codes weet je gewoon ook dat bij evenementen en concerten ed de kans op uitbraken echt wel serieus aanwezig is.

Ik was net bij het tuincentrum, bij het afrekenen een moeder met jochie achter mij. Jochie kwam net binnen mijn 1,5 meter afstand en moeder zei meteen tegen jochie dat hij meer afstand moest houden :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 19:56

Bij ons bijna iedereen gewoon weer met mondkapje en helaas beslagen brillen. Vanmiddag bij de Appie een behoorlijk oud echtpaar, rollator en mandje en geen kapje. Ze hadden het oprecht niet door dat het weer verplicht was. Ik wachtte netjes tot ze klaar waren bij de groente en mevrouw zei, gaat u maar hoor.
Ik gewoon netjes antwoorden dat ik even afstand hield omdat ze hun kapjes niet droegen en ik hun niet zou willen besmetten(houd het bij jezelf dacht ik net op tijd) Had wel medelijden met ze, 90 + en mevrouw keek naar haar man, heb je me niet verteld. Meneer zei netjes dat hij het allemaal niet meer kon volgen en mevrouw pakte haar das en knoopte hem resoluut voor haar mond al mompelend het moet maar even zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-21 20:40

Ach .. zo sneu..

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:34

Het bericht over Singapore... hebben de 'wappies' dat al gehoord.. ?
Wat dat betreft ben ik wel weer blij dat we hier een soft beleid hebben

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-21 08:43

Heel goed, zouden ze hier ook moeten doen ;)