Blacky94 schreef:Ik heb zo snel geen voorbeelden van ziekenhuizen die uit de grond gestampt worden, maar overbedden is niks nieuws. Afgelopen zomer nog een dikke piek in gehad. We kregen aanmeldingen vanuit Venlo terwijl we onze eigen patiënten eigenlijk niet eens op konden nemen. Dichte bedden werden open gegooid ondanks dat er geen personeel was. Patiënten kan je niet op straat laten liggen, maar of de patiëntveiligheid daarmee ten goede komt is ook maar zeer de vraag... Eigenlijk is het vooral een wonder dat het zo vaak goed blijft gaan. Maar nee, dit soort situaties met overbedden gebeurt veel vaker dan we denken en dan we zouden willen. En is ook echt niet gebonden aan alleen het griepseizoen. Alhoewel ik wel eens begrepen heb dat het een jaar of 2 terug, tijdens influenza, ook erg druk geweest is met soortgelijke situaties.
Overigens hebben we niet te lang geleden ook nog een tekort gehad aan IC bedden. In de omgeving Utrecht/Gelderland in ieder geval wel, want mensen moesten overgeplaatst worden en konden niet opgenomen worden op de IC terwijl dat eigenlijk wel geïndiceerd was.
Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik wist niet dat dit toch zo vaak het geval was. Wel iets om eens goed tegen het licht te houden dus als deze crisis weer over is.
Is het bij deze gevallen die jij noemt dan ook meteen als een sneeuwbal, dat het dan landelijk te vol is zodra 1 ziekenhuis moet beginnen met overplaatsen?
Ik krijg het beeld uit Italië dat daar echt alle ziekenhuizen in het noorden nu tegelijkertijd in code zwart zitten.