De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:34

bigone schreef:
Opmerkingen als niet iedere ouder valt in de risicogroep, ik ben jong dusss. Allemaal lariekoek, er liggen gezonde jonge mensen , die dus echt geen onderliggend probleem hebben, op de intensive care ,aan de beademing en sommigen al twee weken. Corona is één grote loterij waarbij je alleen één ding met zekerheid kunt zeggen. En dat is dat jonge kinderen zeer weinig problemen ondervinden en mensen die al ziek zijn veel meer risico hebben. En verder kan iedereen op de IC terechtkomen .

Maar zie jij dan werkelijk niemand meer?
Ik heb gewoon een gezin waar ik mee samenleef namelijk.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:35

Ik moet straks eigenlijk even langs de bouwmarkt om wat spullen te halen. := Maar ik kijk eerst wel hoe druk het is. Anders moet ik een noodoplossing bedenken met wat k in huis heb

Blacky94

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:36

MizzMontana schreef:
Hannanas schreef:
Ben wel benieuwd hoe de bal echt ligt. Italië zegt natuurlijk dat ze te laat waren met de strenge regels en beperkingen te starten, andere landen gaan weer extreem vroeg in een bijna volledige lock down.

Die Veiligheidskundige Ira Helsloot is echt tegen de “drastische maatregelen” bijvoorbeeld en noemde vrijdag echt dat Nederland het beter doet dan al die landen die alles plat leggen. En dat het nu een vergissing is dat de “overheid gezwicht is voor de druk vanuit de samenleving”.

https://tpook.nl/2020/03/13/crisisdesku ... en-gehad/#

Wat vinden jullie?

Ik mis trouwens nu al gierend mijn vitamine P(aard). Ik zou bijna aan de weilanden gaan leuren /3 <<)

Bijzonder artikel.
Ik heb nog nooit mee gemaakt dat er vanwege “gewoon” een zwaar griepseizoen ineens ziekenhuizen uit de grond werden gestampt (China) en er tekorten waren aan IC bedden (Italië).
Als er een bokker is die zich dit nog wel in herinneren ben ik daar heel benieuwd naar.

Ik heb zo snel geen voorbeelden van ziekenhuizen die uit de grond gestampt worden, maar overbedden is niks nieuws. Afgelopen zomer nog een dikke piek in gehad. We kregen aanmeldingen vanuit Venlo terwijl we onze eigen patiënten eigenlijk niet eens op konden nemen. Dichte bedden werden open gegooid ondanks dat er geen personeel was. Patiënten kan je niet op straat laten liggen, maar of de patiëntveiligheid daarmee ten goede komt is ook maar zeer de vraag... Eigenlijk is het vooral een wonder dat het zo vaak goed blijft gaan. Maar nee, dit soort situaties met overbedden gebeurt veel vaker dan we denken en dan we zouden willen. En is ook echt niet gebonden aan alleen het griepseizoen. Alhoewel ik wel eens begrepen heb dat het een jaar of 2 terug, tijdens influenza, ook erg druk geweest is met soortgelijke situaties.
Overigens hebben we niet te lang geleden ook nog een tekort gehad aan IC bedden. In de omgeving Utrecht/Gelderland in ieder geval wel, want mensen moesten overgeplaatst worden en konden niet opgenomen worden op de IC terwijl dat eigenlijk wel geïndiceerd was.
Laatst bijgewerkt door Blacky94 op 16-03-20 14:39, in het totaal 1 keer bewerkt

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:39

LadyMadonna schreef:
Mijn sportschool plaatst elke dag een workout op Facebook die je thuis kan doen..

En ff in alle ellende....
Ik krijg net een pb van een bokker die een behandeling wil kopen zonder te komen <3 <3 <3 <3 <3

Wat ontzettend lief <3

Tallie1979

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:43

Wij kregen vanmorgen van onze hoogste baas een e-mail dat we ons geen zorgen hoeven te maken over onze banen. Dat het salaris gewoon op tijd wordt betaald en ook onze loonsverhoging in april gewoon door gaat.

Ook al weet je wel dat het bedrijf waar je voor werkt veerkrachtig en solide is, het is altijd fijn om de bevestiging nog eens te lezen. Zo blijft het wereldwijde personeel wel gerust aan het werk.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:43

Arabesk schreef:
Wat doen jullie met familie en vrienden die nog steeds doen alsof er niks aan de hand is? Vanochtend was de buurman stomverbaasd dat ik zei dat ie buiten moest blijven en dat ik best op 2 m afstand een praatje wilde maken, maar niet dichterbij. Hij is zaterdag nog aan het werk geweest in een winkel in Amsterdam. M'n vader vertelt dat ie z'n zus op bezoek heeft en mijn zus wilde hier zaterdag langskomen, terwijl ze vorige week in Madrid was. Bovendien klaagde ze dat haar dansles niet doorging, want ja ze had al een maand geen les gehad.

Ik moet echt op mn vingers gaan zitten om niet uit m'n slof te schieten.

Nou ja, op zich begrijp ik het wel. In die zin dat dit een hele surrealistische, onwerkelijke situatie is, die niemand van ons ooit nog heeft meegemaakt.

Als je het als een paarse wolk dreigend boven de horizon kon zien hangen, of als iedereen die ermee in aanraking was geweest paarse vlekken zou krijgen, zou het makkelijker zijn.

Maar nu is het onzichtbaar en ongrijpbaar, en daarom voor veel mensen erg moeilijk te bevatten.

En ik begrijp ook jouw gevoel van uit de slof willen schieten. Maar dat maakt het niet beter vrees ik. Diep ademhalen, tot 10 tellen (zo vaak herhalen als noodzakelijk) en dan maar proberen uit te leggen waarom die maatregelen toch echt noodzakelijk zijn.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:46

Ben blij dat er nog bokt is. Dan weet ik in elk geval dat niet ik de partypooper ben maar dat sommige mensen om mij heen gewoon met hun kop in het zand zitten. Alleen al het uitleggen van het gevaar met goede bron was aanleiding voor ruzie :+ je zult maar lange tenen hebben...

Fijn dat hier betrouwbare bronnen gedeeld worden. Dank daarvoor!!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:49

Arabesk schreef:
Ben blij dat er nog bokt is. Dan weet ik in elk geval dat niet ik de partypooper ben maar dat sommige mensen om mij heen gewoon met hun kop in het zand zitten. Alleen al het uitleggen van het gevaar met goede bron was aanleiding voor ruzie :+ je zult maar lange tenen hebben...

Bij mij hetzelfde hoor. Het is aardig oorlog in huis geweest gisteren.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:50

Arabesk schreef:

Herkenbaar. Heb ik ook gehad. De persoon heeft mij daarna zelfs ontvriend op Facebook.
Er zijn nog steeds mensen die het gewoon niet willen zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:52

Loretta schreef:
Arabesk schreef:

Herkenbaar. Heb ik ook gehad. De persoon heeft mij daarna zelfs ontvriend op Facebook.
Er zijn nog steeds mensen die het gewoon niet willen zien.

Jeetje.. Nou, weet je iig meteen dat je zo iemand niet hoeft te missen..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:53

anne_bento schreef:
Arabesk schreef:

Vriend wel gaan werken? En vandaag ?

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:53

Zulke mensen ben je liever kwijt dan rijk.

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:54

Roodvos schreef:
Arabesk schreef:
Wat doen jullie met familie en vrienden die nog steeds doen alsof er niks aan de hand is? Vanochtend was de buurman stomverbaasd dat ik zei dat ie buiten moest blijven en dat ik best op 2 m afstand een praatje wilde maken, maar niet dichterbij. Hij is zaterdag nog aan het werk geweest in een winkel in Amsterdam. M'n vader vertelt dat ie z'n zus op bezoek heeft en mijn zus wilde hier zaterdag langskomen, terwijl ze vorige week in Madrid was. Bovendien klaagde ze dat haar dansles niet doorging, want ja ze had al een maand geen les gehad.

Ik moet echt op mn vingers gaan zitten om niet uit m'n slof te schieten.

Nou ja, op zich begrijp ik het wel. In die zin dat dit een hele surrealistische, onwerkelijke situatie is, die niemand van ons ooit nog heeft meegemaakt.

Als je het als een paarse wolk dreigend boven de horizon kon zien hangen, of als iedereen die ermee in aanraking was geweest paarse vlekken zou krijgen, zou het makkelijker zijn.

Maar nu is het onzichtbaar en ongrijpbaar, en daarom voor veel mensen erg moeilijk te bevatten.

En ik begrijp ook jouw gevoel van uit de slof willen schieten. Maar dat maakt het niet beter vrees ik. Diep ademhalen, tot 10 tellen (zo vaak herhalen als noodzakelijk) en dan maar proberen uit te leggen waarom die maatregelen toch echt noodzakelijk zijn.

Dit inderdaad.. maar wat ik ook ervaar is dat de meeste mensen gewoon hun leven leiden naar hoe het 'hoort' in de maatschappij, naat wat er van je verwacht wordt, en daar niet vanaf wijken of vragen bij stellen. Dan is het ook heel moeilijk om daar dan opeens vanaf te wijken en zelf na te moeten denken, dus dan is het veiliger om 'gewoon' te blijven/willen doen wat je al deed.

MizzMontana

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:55

PlukenKrul schreef:
En een interessant opiniestuk over de economische gevolgen en waarom daar nu al actie op moet worden ondernomen: https://lekkercryptisch.nl/nieuws/2020/ ... nde-omvang

Dank voor het delen, ik heb het met grote interesse gelezen.

Voor iedereen die zich afvraagt wat de effecten van deze crisis op de economie zijn is dit een goed artikel om te lezen. Voor iedereen die denkt dat het allemaal wel mee valt is dit ook zeker een aanrader.

StonedRomy

Ik blijf het ongelofelijk vinden dat de overheid nog geen economische maatregelen heeft genomen. Ze verwachten woensdag pas meer te weten.

Tandarts had mijn afspraak afgezegd. Snap helemaal dat tandartsen minder werken... maar ik heb toch maar terug gebeld. Heb een ontsteking en wacht al behoorlijk lang op een wortel kanaal behandeling. Ben hart long patient, een ontsteking in de kaak is dan gewoon gevaarlijk en ik ga niet nog 4 maanden wachten op een afspraak. Mag nu toch komen gelukkig.

Amado7

Huisje zie ik niet zo n probleem in. Of je thuis zit of lekker op het terrasje met niemand in je omgeving in het zonnetje. Ik heb ook net een buitenrit gemaakt in het bos. Ben een paar op afstand tegen gekomen in het bos en kom verder bij niemand in de buurt.

Kreeg ook al een mailtje van de tandarts. Allemaal afgezegd. Ik snap niet dat de kappers nog open zijn.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:56

bigone schreef:
anne_bento schreef:

Vriend wel gaan werken? En vandaag ?

Hij is op maandag altijd vrij, hij niest nog steeds heel de boel bij elkaar, en is benauwd.
Hij is nog steeds van mening dat hij morgen gewoon kan werken. Ik heb er een nacht wakker van gelegen maar dit kost me m'n eigen gezondheid dus ik probeer het los te laten. Met nadruk op proberen want ik kan me gewoon niet voorstellen dat je zo dom kunt zijn.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:58

anne_bento schreef:
Hij is op maandag altijd vrij, hij niest nog steeds heel de boel bij elkaar, en is benauwd.
Hij is nog steeds van mening dat hij morgen gewoon kan werken. Ik heb er een nacht wakker van gelegen maar dit kost me m'n eigen gezondheid dus ik probeer het los te laten. Met nadruk op proberen want ik kan me gewoon niet voorstellen dat je zo dom kunt zijn.

Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar waar is zijn werk in dit geval? Dat ze hem dus gewoon laten komen werken ipv zeggen dat hij thuis moet blijven.

Pareltjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:59

Sizzle schreef:
Bij mijn moeder gaat het volledig langs haar heen en begrijpt ook niet dat ze zelf een risico groep zijn.
Ze vind het fascinerend dat je thuis kunt werken en ik geloof ook niet dat het tot haar doorgedrongen is dat onze dochter thuis zit. Ik zeg er bewust niets over want ik weet zeker dat ze dan accuut wil komen oppassen en ook niet weet dat de grens dicht is.
Ze maakt zich geloof ik vooral zorgen over pasen zonder kerkdienst.
Ik laat het maar gewoon een beetje.

En gaat bij jullie nu echt los hé?

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:00

Hey,
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar ik kom nu even binnenvallen met een vraag.
Was bij huisarts behandeld voor schimmelinfectie maar heb nu helaas nog steeds (vervelende) klachten. Volgens hen moest ik bellen zou dat het geval zijn. Nu is de situatie natuurlijk anders, vandaar dat ik twijfel. Zou ik nu nog even kunnen bellen naar de huisarts? Net al begonnen, maar na een hele corona-riedel durfde ik eigenlijk niet meer. En is het schadelijk om drie weken minstens nog met zo'n infectie rond te lopen?
Sorry voor het inbreken maar dit vroeg ik mij enorm af! Alvast bedankt!

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:01

cursebreaker schreef:
anne_bento schreef:

Misschien dat ik er overheen gelezen heb, maar waar is zijn werk in dit geval? Dat ze hem dus gewoon laten komen werken ipv zeggen dat hij thuis moet blijven.

hoe bedoel je waar? het is een grote zaak waar ze voornamelijk kleding enzo verkopen. Zolang je geen koorts hebt moet je komen, er zijn geen maatregelen over kassa's, klanten die betalen enz, lunchen mag ook gewoon met z'n allen in de kantine. Hij kan natuurlijk gewoon zijn eigen verantwoordelijkheid nemen en zich ziek melden maar wij stellen ons allemaal nogal aan volgens hem
Laatst bijgewerkt door anne_bento op 16-03-20 15:05, in het totaal 1 keer bewerkt

Kaus

MyWishMax schreef:
Ik moet straks eigenlijk even langs de bouwmarkt om wat spullen te halen. := Maar ik kijk eerst wel hoe druk het is. Anders moet ik een noodoplossing bedenken met wat k in huis heb

Ik ben een beetje verward over of dit soort dingen nou wel of niet mogen/oké zijn. Iemand die dat weet?

Ik wilde zo even langs de kringloop om wat pannen op te halen om op te knappen. Is dat nou oké om te doen of liever niet want niet noodzakelijk?

Moon_light94

Kimmie25501 schreef:
Hey,
Ik lees al een tijdje mee in dit topic, maar ik kom nu even binnenvallen met een vraag.
Was bij huisarts behandeld voor schimmelinfectie maar heb nu helaas nog steeds (vervelende) klachten. Volgens hen moest ik bellen zou dat het geval zijn. Nu is de situatie natuurlijk anders, vandaar dat ik twijfel. Zou ik nu nog even kunnen bellen naar de huisarts? Net al begonnen, maar na een hele corona-riedel durfde ik eigenlijk niet meer. En is het schadelijk om drie weken minstens nog met zo'n infectie rond te lopen?

Even bellen als je klachten hebt is heus geen probleem :). Zij kunnen je dan vast vertellen of wel of niet wachten handig is.

MizzMontana

Blacky94 schreef:
Ik heb zo snel geen voorbeelden van ziekenhuizen die uit de grond gestampt worden, maar overbedden is niks nieuws. Afgelopen zomer nog een dikke piek in gehad. We kregen aanmeldingen vanuit Venlo terwijl we onze eigen patiënten eigenlijk niet eens op konden nemen. Dichte bedden werden open gegooid ondanks dat er geen personeel was. Patiënten kan je niet op straat laten liggen, maar of de patiëntveiligheid daarmee ten goede komt is ook maar zeer de vraag... Eigenlijk is het vooral een wonder dat het zo vaak goed blijft gaan. Maar nee, dit soort situaties met overbedden gebeurt veel vaker dan we denken en dan we zouden willen. En is ook echt niet gebonden aan alleen het griepseizoen. Alhoewel ik wel eens begrepen heb dat het een jaar of 2 terug, tijdens influenza, ook erg druk geweest is met soortgelijke situaties.
Overigens hebben we niet te lang geleden ook nog een tekort gehad aan IC bedden. In de omgeving Utrecht/Gelderland in ieder geval wel, want mensen moesten overgeplaatst worden en konden niet opgenomen worden op de IC terwijl dat eigenlijk wel geïndiceerd was.

Dank voor je uitgebreide reactie.
Ik wist niet dat dit toch zo vaak het geval was. Wel iets om eens goed tegen het licht te houden dus als deze crisis weer over is.

Is het bij deze gevallen die jij noemt dan ook meteen als een sneeuwbal, dat het dan landelijk te vol is zodra 1 ziekenhuis moet beginnen met overplaatsen?
Ik krijg het beeld uit Italië dat daar echt alle ziekenhuizen in het noorden nu tegelijkertijd in code zwart zitten.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 15:02

Kimmie25501 schreef:
Hey,

Ik zou zeker bellen... met een schimmel infectie blijven rondlopen lijkt me ook niet goed, even los van alle corona dingen