Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Noeps

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 11:54

Een hardlopersfamilie, wat gezellig! Hoef je nooit alleen te trainen voor een marathon :D.

Vorig jaar was mijn LSD tempo 6:20 per km en tempolopen rond de 5:40-5:50 per km. De HM heb ik
uiteindelijk op 5:50 gemiddeld gelopen. Nu is 5:50 mijn LSD tempo (kan ik zo 20 km volhouden en ondertussen rustig kletsen) en 5:15 mijn tempoloop. Heb al even geen snelle 5k's gelopen (laatste keer was vorig jaar mei, 5km in 23:40) maar ik vermoed dat ik daar ook wel sneller op ben gaan lopen.

Bij een 5km is het inderdaad knallen maar heb je ook nog wel énige opbouw hè. Bij een 10EM of HM is het wel een kwestie van goed plannen en niet te hard starten. En goed je streeftempo in de gaten houden en daar zeker de eerste km's niet boven gaan zitten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:41

Mag ik me hier ook melden? Sinds kort begonnen met hardlopen.

Ben nog niet zo vlot, mijn conditie was/is dan ook gewoon belabberd, ik doe nu 8 min over een km en loop 4x per week, ben nu aan het opbouwen naar de 4km. Heb gebruik gemaakt van de adidas sale en 2 paar schoene gekocht met 70% korting (me happy) en mijn doel is om 10 km aan het einde van dit jaar te kunnen lopen zonder dood te gaan, hihi.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 12:47

plien, ik vind duurlopen ook lekkerder hoor. als de trainer roept dat we op 5k wedstrijdtempo eens stuk moeten afleggen baal ik al. Ben gewoon meer een diesel.

bij die 10EM van afgelopen weekend heb ik 13 seconden boven mijn normale duur-pace gelopen. al gelijk vanaf het begin. ik kreeg het niet bijgesteld. lijf en benen konden het aan, hartslag ging ook niet gek doen. Ik loop toch vooral op gevoel en beleving en minder op de klok. Dat is voor mij pas echt relaxed lopen.

charizard, 10k over 11 maanden is wel een heeeeel ruim doel. dat kan veel sneller, maar dat moet je maar willen natuurlijk. En langzaam? ach, mensen op de bank zijn trager.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:15

Kan me voorstellen dat je plezier nu veel groter is Plien!

Een hardloopfamilie is inderdaad gezellig :D Wel super leuk als jullie samen naar een marathon kunnen trainen!

We lopen op zondag altijd met z'n drieën, even bijkletsen :D Wij lopen op zondag 12 km rond de 5.45 per km in het bos (als ik alleen moet, loop ik meestal 5.15 per km). Mijn wedstrijdtempo op de 10EM en HM is rond de 4.40 per km. Als ik (sporadisch) tempotraining doe is dat meestal op 4.30 per km. Maar ik loop normaal gesproken alleen 1 x per week een duurloop. Verder haal ik mijn conditie en kracht uit de groepslessen op de sportschool en 's zomers op de racefiets.
5 km zou je inderdaad ook netjes kunnen opbouwen. Ik heb alleen mijn eerste 2 jaar wel eens die korte afstanden gelopen. Misschien toch weer eens proberen. Volgens mij heb ik ooit een keer rond de 22.30 uur gelopen op de 5. Dat moet wel sneller kunnen gezien mijn tijden op de langere afstanden.

Welkom Charizard! Leuk dat je bent begonnen met hardlopen!

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 13:39

benangelique schreef:
En langzaam? ach, mensen op de bank zijn trager.
:D +:)+

Ik loop ondanks de vele lopers in mijn familie eigenlijk altijd alleen haha. We wonen niet allemaal bij elkaar in de buurt en iedereen traint eigenlijk op andere tijdstippen en niveau's. Een enkele keer loop ik met mijn zus samen. Maar wellicht als er echt naar de marathon toe getraind gaat worden dan het dan wel leuk en praktisch is om vaker samen te gaan.

Grappig dat je toch ook op de langere wedstrijdafstanden een stuk sneller kan lopen dan in de training.

leonie87

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 14:15

Mag ik hier wat vragen (ik klets niet echt meer mee omdat het gewoon te snel ging).

Vorig jaar ben ik voor het eerst echt gaan hardlopen. ik liep in het voorjaar mijn eerste 10km en in september liep ik deze in 50:49. Mijn doel voor dit jaar is de 10 km onder de 50 minuten maar ook twijfel ik een beetje of ik niet misschien heel stiekem 1 x een halve marathon zou willen lopen.

ik lees veel schema's die aangeven dat als ik de 10km goed kan lopen binnen het uur, ik in 12 weken klaar kan zijn voor een halve marathon binnen 2 uur.
Is dit haalbaar?
Stel je mist een keer een training? Hoeveel effect heeft dat dan?

Ik loop nu 6/7km met een snelheid van 11km/h (tja die winter motiveert niet heel erg) en ben weer aan het opbouwen.
Ik train 3 x pw week. 1x 5km op snelheid, 1 x interval en 1x de wat langere afstand die nu vooralsnog dus nog niet heel lang is.

Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Ik heb een leuke wedstrijd gezien op 25 juni. Of kan ik beter voor oktober gaan? (dan is hij in Eindhoven maar dat is misschien gelijk zo druk en massaal). En ik ben bang dat ik in de hitte van de zomer het schema niet goed vol kan houden.

Wat zijn jullie ervaringen en ideeën?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 15:33

sodeju tayga, dat zijn toch voor mij echt tijden die vrees ik buiten mijn bereik liggen. zou het heel gaaf vinden om zo hard te kunnen lopen.

leonie, jij bent van nature dus ook een snelle loper. Onder de 50 minuten is wel echt heel hard in mijn optiek :+
ik heb heel snel opgebouwd naar de 15k vanaf de 10, maar ik vind alles daarboven richting de halve marathon toch wel echt zwaarder. Schijnt ook een pittige overstap te zijn, van de 10 naar de 21.
Ik loop vooral op gevoel, hou qua trainingen ongeveer aan wat jij ook doet (en probeer ook nog een herstelloop in te plannen maar die schiet er helaas vaak bij in). In juni kan jij gerust een halve marathon lopen als je uitgaat van een trainingsomvang van +10% per week

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 19:16

In juni lijkt het me wel erg warm hoor! Ik heb nu expres gekozen voor maart. Dan lijkt het me nog te doen. Trainingen boven de 15k vallen mij ook erg zwaar. Ik hoop dat die de komende tijd wat makkelijker gaan worden.

Tayga wat een tijden! Dat haal ik echt niet. Mijn snelste was 5.13 per km op de 7 km. Veel sneller ga ik niet halen. Ik ben ook een diesel. Loop liever wat verder, maar hou ook van berekenend lopen. Die cross van afgelopen zondag vond ik maar lastig. Je kunt dan niet goed inschatten hoe je ongeveer wilt lopen door al die hellingen. Ben toch meer een asfalt loper.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 20:59

Momenteel loop ik 8 minuut nogwattes over een kilometer, ben na 3x trainen al ruim ren minuut sneller over 2 kilometer :). Doen heel veel rennen tot je net onder je grens zit, dan lopen tot je weer een beetje gekalmeerd bent (+/- 50 meter max?) en weer verder rennen.
Ga misschien tussentijds met Pasen meedoen met de mud run.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:17

Daan_O schreef:
Ik vraag me trouwens wel af, loop je op zo'n afstand als de halve ook nog wel (aanzienlijk) sneller dan je in de training doet dan? Wat Tayga hierboven al aangeeft, op kortere afstanden is het knallen maar dat doe je natuurlijk niet als je bijvoorbeeld een halve marathon gaat lopen.

Als het goed is wel, anders train e verkeerd. Als je in training de halve marathon voluit zou lopen zou e jezelf eerder afbreken dan dat je opbouwt dus dat bewaar je voor de wedstrijd. In de training loop e natuurlijk wel op of zelfs sneller dan het beoogde wedstrijd tempo maar zeker geen 21,1km achter elkaar.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-17 21:25

leonie87 schreef:
Mag ik hier wat vragen (ik klets niet echt meer mee omdat het gewoon te snel ging).

Vorig jaar ben ik voor het eerst echt gaan hardlopen. ik liep in het voorjaar mijn eerste 10km en in september liep ik deze in 50:49. Mijn doel voor dit jaar is de 10 km onder de 50 minuten maar ook twijfel ik een beetje of ik niet misschien heel stiekem 1 x een halve marathon zou willen lopen.

ik lees veel schema's die aangeven dat als ik de 10km goed kan lopen binnen het uur, ik in 12 weken klaar kan zijn voor een halve marathon binnen 2 uur.
Is dit haalbaar?
Stel je mist een keer een training? Hoeveel effect heeft dat dan?

Ik loop nu 6/7km met een snelheid van 11km/h (tja die winter motiveert niet heel erg) en ben weer aan het opbouwen.
Ik train 3 x pw week. 1x 5km op snelheid, 1 x interval en 1x de wat langere afstand die nu vooralsnog dus nog niet heel lang is.

Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Ik heb een leuke wedstrijd gezien op 25 juni. Of kan ik beter voor oktober gaan? (dan is hij in Eindhoven maar dat is misschien gelijk zo druk en massaal). En ik ben bang dat ik in de hitte van de zomer het schema niet goed vol kan houden.

Wat zijn jullie ervaringen en ideeën?

In 12 weken van 10 naar een halve marathon moet op zich goed haalbaar zijn. Wel afhankelijk van de belastbaarheid die je tot nu toe hebt opgebouwd. En als ik je loopgeschiedenis zo lees is daar nog niet echt aan gewerkt en loop je dus best wel extra blessure risico door nu gelik door te stomen. Zou eerst trainen naar een goede 10km tijd in het eerste helft van het jaar en op zijn vroegst pas in het naar voor die halve gaan. Door et gericht trainen voor die sneller tien bouw je je belastbaarheid op en je snelheid neem je weer deels mee voor die halve. Win-win dus.

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:29

Supervixen schreef:
Tayga wat een tijden! Dat haal ik echt niet. Mijn snelste was 5.13 per km op de 7 km. Veel sneller ga ik niet halen. Ik ben ook een diesel. Loop liever wat verder, maar hou ook van berekenend lopen. Die cross van afgelopen zondag vond ik maar lastig. Je kunt dan niet goed inschatten hoe je ongeveer wilt lopen door al die hellingen. Ben toch meer een asfalt loper.

Iedereen zijn eigen tempo en doelen toch. Dat is zo mooi van hardlopen :)
Ik houd ook van berekend lopen hoor, maar met hartslagmeter kan ik mezelf wel pushen. Ik weet dat ik 4.40 op asfalt heel lang kan volhouden. En mijn wedstrijden loop ik altijd opbouwend, dus steeds sneller. Volgens mij is een cross ook heel moeilijk inschatten als je niet gewend bent in het bos te lopen en überhaupt crossjes te lopen.

Trainen jullie veel op de daadwerkelijk wedstrijdafstanden? Ik heb nu 2x een hm gelopen, maar mijn maximale trainingsafstand was dan (1x) 16 km en meestal 3x 14 km. Mijn ervaring is dat een wedstrijd mentaal een stuk makkelijker is (afstand en tempo) dan een training.

Ik ga met Greetje mee qua advies Leonie. Het opbouwen moet in die tijd wel kunnen, maar door je eerst op een betere 10 km te focussen heb je inderdaad een win-win situatie. Oktober is wel een fijne tijd voor wedstrijden, niet zo warm.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 16:48

Tot en met de halve marathon train ik wel de wedstrijd afstand. Loop sowieso altijd wekelijks een duurloop met tempoblokken van een 20-27km. Maar in training voor de halve marathon gaan dus enkel de blokken op halve marathon tempo. (of sommige blokken iets langzamer en sommige iets sneller) en dan tussendoor een km rustig duurloop tempo voor herstel. Plus nog een paar km in en uitlopen op een rustig tempo.
Maar inderdaad in training kan ik niet de volle afstand op wedstrijd tempo lopen . Is natuurlijk ook niet de bedoeling maar ik zou het dus ook echt niet kunnen. Maar door flinke tempoblokken te trainen kan ik in een wedstrijd nog sneller lopen dan ik zonder die trainingen zou kunnen omdat ik daar wel de wedstrijd/tempo hardheid train. Dus ik heb die afstanden in de trainingen wel nodig om echt een goede tijd neer te zetten.
A.s zondag een halve in de planning en vanaf dan weer even enkel langere afstanden.
Over 1 1/2 week drie dagen trailen in de ardennen. daar hoop ik ook een hoop km's te kunnen maken. Heb mij ingeschreven voor een wedstrijd die pas over ruim een jaar is. 275km en 6400 hoogtemeters. Wel in 5 etappes maar goed dan zijn het nog 5 ultra's in 5 dagen. Dus er moet dit aar nog flink getraind worden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:08

Ik ben nu aan het trainen voor de halve in maart. Ga nu met lopen een keer in de week tot 15/16km en wil van tevoren zeker eens 18 of 19km lopen zodat ik zelfverzekerd ben dat ik het kan.
Ik vind het vooral heel lastig om genoeg tijd te vinden om zo'n afstand te trainen. Vandaag 15 km gelopen en dat paste net in mijn schema (paard, hardlopen, stofzuigen, neefje van kinderopvang halen/oppassen, uurtje thuis werken).

'S avonds meer dan 10km lopen is voor mij niet te doen omdat ik dan snel last van mijn buik krijg.

Pff greetje.. wat een afstand. Wel supergaaf als het lukt!
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 18-01-17 17:17, in het totaal 3 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-17 17:15

Jezus die afstanden en tijden maken me jaloers hoor, hihi

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 10:20

Tayga jij bent snel! Interessant om te lezen dat je voor de halve tot 16km hebt getraind. Ik ben eigenlijk wel van plan een paar weken voor de wedstrijd 20 te lopen, gevoelsmatig wel fijn om te weten dat ik het kan. Maar je hebt wel een punt dat die afstand mentaal een stuk makkelijker te lopen zal zijn tijdens een wedstrijd. Nou ja, ik zie wel hoe de training er naar toe verloopt.

Greetje dat lijkt me wel een hele heftige wedstrijd! Waar is dat?

Gisteren heb ik een 6km rondje gelopen op lekker vlot tempo, ging goed. Merk dat ik weer in vorm begin te komen. En voor het eerst sinds 15-20 jaar op schaatsen gestaan hahaha. En ook nog aquafit gedaan dus al met al lekker sportief dagje gehad :D

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-17 22:47

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-17 19:30

Wou vandaag ook mijn intervaltraining doen op piste. Ik had de namiddag uitgekozen ipv de voormiddag, omwille van het zonnetje :), maar toen ik daar aankwam, zag ik dat er op het middenveld een voetbalmatch of -training aan de gang was. Vond het wat vervelend om daar omheen te draaien, dus terug in de auto gestapt en huiswaarts gereden. En het was al rond 16u, dus wordt uitgesteld tot morgen. Dan loop ik denk ik toch op de openbare weg, heb geen zin om 2x brandstof te verrijden.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:45

Het lijkt me heerlijk weer om zo te gaan hardlopen. Heb een lange duurloop op het schema staan vandaag. gezellig de hond mee.

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 11:50

Ik heb gisteren weer een mooi rondje gedaan. Was echt super lekker weer. 2 graden, zonnetje erbij.. lekker door het duin, over het strand en weer door het duin terug. 14,5km :)

5 feb loop ik de 10EM bij de midwintermarathon. Verste afstand voor mij ooit, maar het loopje gisteren gaf goede hoop :j

Piekosjj

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:16

Jullie zijn allemaal weer lekker bezig! Ik ben nu weer terug in Nederland en hoop nu ook het hardlopen weer écht op te kunnen pakken zonder onderbrekingen. :j

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 12:27

Greetje dat ziet er gaaf uit!

Lekker bezig allemaal :)

Vrijdag heb ik een pittige interval training gedaan. Vanmorgen weer 12 km gelopen en toevallig op precies hetzelfde tempo per km als vorige keer haha (5.29). Was echt super mooi buiten! Vanmiddag nog met vrienden wandelen en dan neem ik gezellig de hond van mijn broertje mee :D

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 15:14

Wat een heerlijk hardloopweer. Ik heb mijn record qua afstand gelopen. 17.7 km met 6 min per km. Geeft me goede moed voor de halve marathon over 7 weken. Ik krijg alleen zo'n trek als ik rond de 15 kom, dus denk dat ik bij de halve zo'n gel gevalletje in mijn zak doe. Kunnen jullie iets aanraden? Nemen jullie die wel eens? Helpt het?

Goed bezig iedereen!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 17:37

Zojuist weer een halve marathon wedstrijd gelopen. Doel is de tempohardheid te trainen. Want die lange afstanden doe ik veel liever maar ik wil er de snelheid wel een beetje inhouden. 2 weken geleden ging het teleurstellend. Oke het was een zwaar parcours waar je geen scherpe tijden kon verwachten. Maar ik had het ook gewoon zelf een beetje laten lopen.
Vandaag dus herkansing. Tot op het tandvlees gaan kon ik nog niet opbrengen maar ik kon wel ver buiten mijn comfort zone blijven en met de eindtijd van 1hr35 voor nu dik tevreden. Er zaten toch nogal wat viaducten in het parcours en ik kan ook niet verwachten dat ik in drie weken tijd mijn tempohardheid weer op orde heb. Maar ik ga de goede kant op.

Op de halve marathon neem ik geen gelletjes. Met het weer als vandaag drink ik zelfs niet. Kost meer energie dan dat het oplevert. maar als je er twee uur over doet wordt et wel een ander verhaal. zelf haal ik dan mijn benodigde energie uit sportdrank (isostar endurance). drinken moet je toch zeger bij een gel en dan is enkel sportdrank veel minder belastend voor je maag en wordt sneller opgenomen dan geconcentreerde gel.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-17 18:18

Supergoed hoor Greetje die 1.35!

Op de route staan posten met aa drank. Niet iets waar ik van hou maar misschien moet dat dan voldoende zijn. Drinken ga ik zeker doen, want ik heb snel last van mijn darmen als ik dat niet doe.
Als ik hem met 6 min per km kan lopen zou ik dik tevreden zijn voor een eerste keer. Dan doe ik er wel meer dan 2 uur over.