leonie87 schreef:Mag ik hier wat vragen (ik klets niet echt meer mee omdat het gewoon te snel ging).
Vorig jaar ben ik voor het eerst echt gaan hardlopen. ik liep in het voorjaar mijn eerste 10km en in september liep ik deze in 50:49. Mijn doel voor dit jaar is de 10 km onder de 50 minuten maar ook twijfel ik een beetje of ik niet misschien heel stiekem 1 x een halve marathon zou willen lopen.
ik lees veel schema's die aangeven dat als ik de 10km goed kan lopen binnen het uur, ik in 12 weken klaar kan zijn voor een halve marathon binnen 2 uur.
Is dit haalbaar?
Stel je mist een keer een training? Hoeveel effect heeft dat dan?
Ik loop nu 6/7km met een snelheid van 11km/h (tja die winter motiveert niet heel erg) en ben weer aan het opbouwen.
Ik train 3 x pw week. 1x 5km op snelheid, 1 x interval en 1x de wat langere afstand die nu vooralsnog dus nog niet heel lang is.
Wat denken jullie? Is dit haalbaar? Ik heb een leuke wedstrijd gezien op 25 juni. Of kan ik beter voor oktober gaan? (dan is hij in Eindhoven maar dat is misschien gelijk zo druk en massaal). En ik ben bang dat ik in de hitte van de zomer het schema niet goed vol kan houden.
Wat zijn jullie ervaringen en ideeën?
In 12 weken van 10 naar een halve marathon moet op zich goed haalbaar zijn. Wel afhankelijk van de belastbaarheid die je tot nu toe hebt opgebouwd. En als ik je loopgeschiedenis zo lees is daar nog niet echt aan gewerkt en loop je dus best wel extra blessure risico door nu gelik door te stomen. Zou eerst trainen naar een goede 10km tijd in het eerste helft van het jaar en op zijn vroegst pas in het naar voor die halve gaan. Door et gericht trainen voor die sneller tien bouw je je belastbaarheid op en je snelheid neem je weer deels mee voor die halve. Win-win dus.