De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:35

Arabesk, dat vind ik ook lastig. Ik hoest, heb een temperatuur die schommelt... ik wil geen contact met anderen. Maar mijn tante heeft een deel van mijn boodschappen besteld (die wil ik wel afhalen, dat gaat ook niet anders) maar die verwacht ook dat ik daar kom eten en is nou teleurgesteld. (Ik vind het afhalen al niet ideaal, maar weet even niets anders omdat er niemand is die bij mij kan brengen. En de auto is in principe veilig.)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:36

opisop_shop schreef:
Wordt er bij jullie via Facebook ook zo ontzettend veel oppas aangeboden door thuis zittende jeugd?
Dat is toch helemaal niet de bedoeling?

helemaal gestoord. De kinderopvang mag ze niet aannemen, de gastouders zitten zonder werk thuis. En de jeugd gaat alsnog voor de kinderen zorgen.... Wat heb je dan bereikt vraag ik me af?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:36

Net boodschappen gedaan, eens in de paar weken ga ik naar de markt, en vandaag stond al langer in de planning. Voelde goed, veel beter als een supermarkt, buitenlucht en veel afstand tussen elkaar. En de lokale ondernemers weer gesteund. Verder nog wat gehaald bij de groentewinkel en de slager.
Kom alleen thuis, heeft de hond een opgezette keel. Toch maar de DA gebeld, kan straks langs komen. Had hun graag willen ontzien, maar dit wil ik niet te lang aan kijken.

Wendy_Komen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:40

Onze voordeur momenteel:

Afbeelding

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:41

https://www.ad.nl/dossier-coronavirus/o ... a334844b0/

Ik begrijp het niet.
Als de kinderen massaal naar de opvang gebracht worden dan had de school beter niet kunnen sluiten. Dat maakt dan ook niets meer uit. Dan zitten ze nog allemaal bij elkaar.

Als 1 ouder een niet vitaal beroep heeft is het toch gewoon de bedoeling dat deze niet op het werk zit.

Tancreda4

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:43

Tot dusver idd nog een hoop die het niet helemaal begrijpen. Sportschool dicht. Dus we gaan met zn allen maar buiten wandelen gezellig. Ik vind het echt stom en dom. Want op deze manier wordt de vrije tijd over een paar dagen OOK aan banden gelegd. Dat je echt alleen naar buiten kan op vertoon van een 'must need' formulier..... Zolang mensen elkaar nog massaal opzoeken ondanks alles.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:44

_Penotti schreef:

Ik begrijp het niet.
Als de kinderen massaal naar de opvang gebracht worden dan had de school beter niet kunnen sluiten. Dat maakt dan ook niets meer uit. Dan zitten ze nog allemaal bij elkaar.

Als 1 ouder een niet vitaal beroep heeft is het toch gewoon de bedoeling dat deze niet op het werk zit.

niet iedereen die niet in een vitaal beroep zit kan thuis werken. Er wordt verwacht dat je zelf je best gaat doen, en anders mag opvang ondersteunen om te voorkomen dat je thuis komt te zitten.

Kinderen worden niet massaal naar de opvang gebracht. Het is echt maar een enkeling.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:44

Emmaa_ schreef:
Ik ben gewend om thuis te werken en heb misschien nog wel wat bruikbare tips voor mensen die het heel erg wennen vinden;

- Sta elke ochtend op een vast tijdstip op, douche en trek comfortabele maar wel enigszins presentabele kleding aan. Als je in je joggingbroek en slobbertrui gaat werken heb je grote kans dat je je niet kan concentreren omdat je dat automatisch met chillen associeert.
- Probeer waar mogelijk voorzieningen van je werkgever te krijgen of te bestellen (evt op hun kosten). Denk aan een extra scherm, een los toetsenbord.
- Zet je laptop op een standaard of op een stapel boeken, anders krijg je echt een nekhernia. Niet op de bank werken ook, hoe verleidelijk dat ook is.
- Ga er elke dag eventjes uit voor een kleine wandeling. Ik ga elke dag rond 10/11 even naar buiten. Tijdens de lunch ga ik even op de bank zitten en kijk ik bv een aflevering van een serie.
- Eet gezonde dingen en sta regelmatig even op om een klein rondje te lopen door je huis zodat je niet al te stijf wordt.

Goede tips, zo doe ik het ook! :) Ik hang soms ook de was op of stofzuig eventjes om even bij mijn scherm vandaan te zijn. Kost hooguit 10 minuten, maar is goed om even bij je scherm weg te zijn. En het is fijn dat je huishouden ook rustig doordraait. :D

Ik werk al jaren 4 dagen per week vanuit huis, ik weet dus niet beter. Heb nu gewoon een extra dagje thuis.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:45

@ _Penotti : moet het bedrijf waar die werkt, en wat niet vitaal is, wel sluiten/werknemers thuis laten/van thuis uit laten werken. Anders wordt het moeilijk.

Hoorde hier (België) dat de JBC besloten heeft toch alle winkels te sluiten, ook door de week. In principe mogen de winkels hier door de week open zijn, enkel in het weekend niet. Maar denk dat het niet lang gaat duren voordat alles gewoon volledig dicht is (behalve uiteraard supermarkt/bakker/apotheek/...). Lijkt me ook beter want anders bereik je nog niks met al die kinderen die niet naar school gaan en mensen die niet gaan werken.. die gaan dan gezellig allemaal shoppen door de week :+

_Penotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:47

[***] schreef:
@ _Penotti : moet het bedrijf waar die werkt, en wat niet vitaal is, wel sluiten/werknemers thuis laten/van thuis uit laten werken. Anders wordt het moeilijk.

Maar is dat nu niet net de bedoeling van dit besluit dat bedrijven dit toe staan.

zonnebloem18

_Penotti schreef:

Ik begrijp het niet.

Op zich snap ik het wel. Als de moeder in het ziekenhuis werkt en vader heeft een eigen bedrijf in de bouw, die kan het zich eigenlijk niet permitteren om niet te werken.

Op het nieuws was een school in Friesland daar waren nu maar 3 van de 150 kinderen gebracht de rest van de ouders had zelf iets kunnen regelen. Het is dan alleen de vraag of dat ook voor die 3 weken gaat lukken of alleen vandaag.

Bij ons kan je van 12.00 tot 18.00 bij school aanmelden als je de komende weken denkt opvang nodig te hebben en welke dagen zodat ze kunnen inventariseren hoeveel opvang er nodig is.

8nnemiek

Ik verbaas me ook enorm over de onverschillige facebook berichten.. nog steeds zó veel mensen die het allemaal onzin vinden. Kijken die geen nieuws?
Dat je geen paniek wil zaaien, prima, maar je kwaad maken over de maatregelen is een ander uiterste..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:48

De regel dat een ook maar iets verkouden kind of leraar thuis moet blijven is er nog gewoon. Dit van de opvang was gisteren al bekend en wanneer je geen beroep cruciaal voor de maatschappij kan het wel zo zijn dat jij bvb een beroep hebt wat absoluut niet thuis kan en je man/vrouw ook moet werken bvb als agent . De koeien leveren nog steeds melk en dat moet verwerkt worden . Ben je verkoper in een kledingzaak dan heb je pech wat betreft kinderopvang. Maar die winkels gaan deze week ook wel dicht , h en M is al dicht in veel landen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:49

Mijn sportschool plaatst elke dag een workout op Facebook die je thuis kan doen..

En ff in alle ellende....
Ik krijg net een pb van een bokker die een behandeling wil kopen zonder te komen <3 <3 <3 <3 <3

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:49

8nnemiek schreef:
Ik verbaas me ook enorm over de onverschillige facebook berichten.. nog steeds zó veel mensen die het allemaal onzin vinden. Kijken die geen nieuws?
Dat je geen paniek wil zaaien, prima, maar je kwaad maken over de maatregelen is een ander uiterste..

Aan dat soort mensen hebben we de lock down te danken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:50

bigone schreef:
8nnemiek schreef:

Aan dat soort mensen hebben we de lock down te danken.

En misschien heel veel toekomstige doden, als we Italië achterna gaan -O-

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:51

Toen ik vanmorgen in mijn omgeving rondkeek vond ik het niet veel rustiger dan op een normale maandag. Nu woon ik in een dorp, maar zojuist over de A76 en rondom Schinveld en Gangelt (DE) waren er nog veel mensen op straat te vinden. Het lijkt alsof de "lockdown" een grotere impact heeft in de Randstad dan hier in Zuid-Limburg.

Ik werk op een vliegveld, dus ook wij hebben te maken met de regels voor vitale infrastructuur. Bij ons is 90% vrachtvluchten en het is essentieël dat die kunnen blijven vliegen om o.a. hulpgoederen te verschepen.

Op het werk hebben we ook striktere maatregelen genomen. Onder andere door contact met internationale chauffeurs zo veel mogelijk te beperken (raam van het loket nagenoeg dicht), wordt er geen handscan meer gemaakt om te klokken, doen we de dienstoverdracht 1 op 1 waarbij de voorgaande dienst al van kantoor is vóórdat de middagdienst binnen komt en hebben we meer oog voor hygiëne i.v.m. gedeelde werkplekken doormiddel van het ontsmetten van je werkplek op het moment dat je weggaat. Daarnaast wordt het toegejuicht om bij ons op kantoor zo min mogelijk bezetting te hebben (zowel voor de besmetting als voor de productiviteit), dus als het even kan gaan er mensen eerder naar huis met behoud van verlofuren. Mensen met ziekteverschijnselen én koorts moeten thuisblijven, bij klachten zonder koorts of malaise wordt er overlegd met de afdelings-supervisors en Airport Authorities of iemand mag komen werken.

Ik merk dat ik bij de chauffeurs zeker oplet en het liefste zo min mogelijk contact maak. Voor de rest ben ik ineens onbewust deurklinken en de toegangstourniquette op het werk alleen nog maar aan gaan raken met mijn elleboog of met afgedekte hand :+

Al met al ben ik vrij nuchter, maar ga niet persé naar mensen toe als het niet hoeft. In mijn omgeving komen de "die persoon is besmet en ik heb deze nog gezien"-situaties wel steeds dichterbij en zijn er enkelen die toch wel redelijk panikerend reageren op het woord "corona".
Laatst bijgewerkt door Dioxide op 16-03-20 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:52

zonnebloem18 schreef:
_Penotti schreef:

Ik begrijp het niet.

Op zich snap ik het wel. Als de moeder in het ziekenhuis werkt en vader heeft een eigen bedrijf in de bouw, die kan het zich eigenlijk niet permitteren om niet te werken.

Op het nieuws was een school in Friesland daar waren nu maar 3 van de 150 kinderen gebracht de rest van de ouders had zelf iets kunnen regelen. Het is dan alleen de vraag of dat ook voor die 3 weken gaat lukken of alleen vandaag.

Bij ons kan je van 12.00 tot 18.00 bij school aanmelden als je de komende weken denkt opvang nodig te hebben en welke dagen zodat ze kunnen inventariseren hoeveel opvang er nodig is.

Bij ons kunnen ouders per dag aanmelden. School is open van 8 tot 3 iedere dag.
Met wisselend opvang door ondersteunend of onderwijzend personeel.

_Penotti

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:53

Ik snap het op zich ook wel, maar ben bang dat het dan gewoon zijn doel voorbij gaat.
En natuurlijk is dat niet in elk beroep makkelijk, maar zo heeft ieder voor zich weer een reden om nog steeds onder elkaar te komen.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:56

Is deze link hier al gedeeld? https://medium.com/@tomaspueyo/coronavi ... d3d9cd99ca

Artikel met alle cijfers per land en waarom social distancing so belangrijk is en de enige manier om het percentage doden naar beneden te krijgen. Zou dit artikel ook delen met de groep mensen die de ernst er nog steeds niet van inzien. Als je zelfs na dit artikel met alle data de ernst niet inziet, zal het ook nooit gebeuren...

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:58

_Penotti schreef:
Ik snap het op zich ook wel, maar ben bang dat het dan gewoon zijn doel voorbij gaat.
En natuurlijk is dat niet in elk beroep makkelijk, maar zo heeft ieder voor zich weer een reden om nog steeds onder elkaar te komen.

Daarom begrijp ik ook nog steeds niet dat ze ook de kleine dorpsschooltjes met 1-2 klasjes gesloten hebben. Ik zie dat totaal niet als oplossing maar juist de start van een nieuw probleem zolang de ouders nog wel verplicht zijn naar hun werk te gaan.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:59

8nnemiek schreef:

Ik zie die ook op facebook ja. Mensen die zich kwaad maken omdat ze niet naar een bepaalde band kunnen gaan luisteren offe iemand die zich boosmaakte dat niet kan gaan tennissen.

Maar toch ben ik een beetje positief. Woon op zo'n 100 meter van een vrij drukke provinciale weg. Hoor dus normaal de hele dag auto's en vrachtwagens. Op dit moment heb je stukken van rust en dan ineens hoor je weer een vrachtwagen denderen. Het is dus wel echt rustiger buiten.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:59

LadyMadonna schreef:
Mijn sportschool plaatst elke dag een workout op Facebook die je thuis kan doen..

En ff in alle ellende....
Ik krijg net een pb van een bokker die een behandeling wil kopen zonder te komen <3 <3 <3 <3 <3

Dat is wel echt superattent!

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:00

Arabesk schreef:
Wat doen jullie met familie en vrienden die nog steeds doen alsof er niks aan de hand is? Vanochtend was de buurman stomverbaasd dat ik zei dat ie buiten moest blijven en dat ik best op 2 m afstand een praatje wilde maken, maar niet dichterbij. Hij is zaterdag nog aan het werk geweest in een winkel in Amsterdam. M'n vader vertelt dat ie z'n zus op bezoek heeft en mijn zus wilde hier zaterdag langskomen, terwijl ze vorige week in Madrid was. Bovendien klaagde ze dat haar dansles niet doorging, want ja ze had al een maand geen les gehad.

Ik moet echt op mn vingers gaan zitten om niet uit m'n slof te schieten.

Kon ik wel geschreven hebben. M’n schoonfamilie gaat er ook zo mee om. Gister nog samen gezeten voor m’n schoonbroers verjaardag. Schoonzus werkt elke dag in de Lidl en schoonmoeder is bijna 70 en ook niet in hele goede gezondheid. En wij worden als paniekzaaiers bestempeld omdat we afzeggen. Zij maken zich echt 0 zorgen en vinden het allemaal dan ook alleen maar vervelend dat alles dicht is en ze niet door kunnen met hun normale leventje. Heb er geen woorden voor.

PlukenKrul

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 14:01