Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:12

Ostra schreef:
Heel veel succes in Egmond morgen. Ik heb vandaag meegelopen met een 10 EM wedstrijd en ik ben 2e geworden bij de dames. Scheelde niet veel met de nummer 1 maar die had haar man meegenomen die de wind tegenhield voor haar. Was leuk maar wel zwaar door de sneeuw. Maar goed een beker ontvangen en een tegoedbon voor de sportwinkel tenminste iets waar je wat aan hebt. 16 kilometer solo is best zwaar ben ik achter gekomen.

Gefeliciteerd met je tweede plaats. En wat betreft die man die de eerste dame uit de wind hield; als je er net achter zat kon jij daar toch ook mooi van mee profiteren. Een wedstrijd lopen is niet enkel hardlopen, het is ook een kwestie van slim lopen.

Greetje63

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:19

Zelf niet in Egmond gelopen maar wel een vergelijkbare halve marathon met strand en duinen, alleen wat meer onverhard in de duinen tov Egmond. Ondanks de schitterende weersomstandigheden heb ik er echter echt een stuk langer over gedaan als vorig jaar. Volgens de speaker vielen de tijden gezien de weersomstandigheden sowieso tegen. Het parcours zal dus om wat voor reden toch wel zwaarder geweest zijn dan vorig jaar. Maar er is ook nog behoorlijk werk aan de wedstrijdhardheid want die is zeker nog lang niet op peil. Nog wel een tweede plaats weten te bemachtigen.
over 1 1/2 week een herkansing , weer een halve maar dan zonder strand en duinen en geheel verhard.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:02

kensha schreef:
Hoi iedereen ik was benieuwd naar hoe jullie het eenmaal uitbreiden.

Na het overlijden van mijn paard was ik op zoek naar een nieuwe activeit en die heb ik nu gevonden.
Ik ben nu 3 maanden aan het kickboksen/boksen en ik merkte wel dat mijn conditie best wel belabberd is "was", naast het wat bodybuilding en diëten.
Dieet is op orde, ik ben de laatste maand met 2.5kg aan spier massa aangekomen zonder die shake spul en 1% vet omlaag gegaan.

Nu begon ik met mijn eerste run tot 1,59km met 5 minuten warm-up, vrij belachelijk laag is dat "vindt ik persoonlijk".

Mijn 3e en laatste run is nu 2,34km, door de pomp voelde het wel dat ik langer door kon hardlopen alhoewel dat een goed teken is hou ik wel rekening ermee dat ik net pas ben begonnen met het hardlopen.

Is dit het goede manier om mijn conditie en afstanden goed op te bouwen?, wat is een beetje ideale afstand voor het hardlopen?
Of ik bang bent met het verlies van spiermassa?, "nah gewoon meer eten!".

Hartritme hou ik goed onder controle.

Wat vind je belachelijk laag? De afstand die je hebt gelopen? Lijkt me een goede afstand als je nooit hebt gelopen.

Wat bedoel je met 'door de pomp' ??

Is dit een goede manier om conditie en afstand op te bouwen?
Kan er weinig over zeggen, want je vertelt niet hoe je het opbouwt, hoe vaak je loopt met hoeveel dagen rust ertussen en met welk programma.
En je hebt pas 3 keer gelopen.

Wat is de ideale afstand?
Lijkt me voor iedereen anders. De een loopt graag zo snel mogelijk de 5 km, de ander de 10 km en een derde loopt graag ultra's.

Waarom zou je spiermassa verliezen door het hardlopen?

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:23

hoi allemaal,
ik ga in juni meedoen aan de run for KIKA voor een collega van mij, dus ben nu ook begonnen met hardlopen met een doel. Ga beginnen met de 5 kilometer, heb heel weinig ervaring maar denk dat het goed moet komen (heb iemand om samen mee te doen haha)
Hebben jullie tips?

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:24

Heb je al goede schoenen aangeschaft? De runforkika is leuk, die heb ik ook gelopen. Ik had 300 euro opgehaald.

theadora99

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 22:52

Ik loop standaard op hardloopschoenen, die van reebok. Op andere kan ik niet goed lopen. Heb nu al bijna 100 euro opgehaald (gisteren aangemeld) en word waarschijnlijk gesponsord door mijn werk! Even afwachten allemaal, heb er wel zin in. We willen nu eerst zorgen dat we het 2 km volhouden (langzaam opbouwen) en dan langzaam uitbreiden tot aan de 5 en misschien voor de lol nog wel verder.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 03:54

@Supervixen
Afstand ligt meestal aan hoe ik mij dan voel.
Voel ik dat ik langer kan hardlopen dan voeg ik wat extra meters eraan toe door telkens een extra ommetje erbij te maken.
Ik probeer wel dan ongeveer een halve kilometer bij te voegen.

Ik probeer 2-3 keer "max" in de week hard te lopen daarna neem ik gewoon puur rust voor de benen.

Tsja pomp?, het is een soort van gevoel dat iets in je pompt en dat je er daar door wel eigenlijk langer door wilt gaan hardlopen dan verantwoordelijk is.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:17

Ik snap vrij weinig van je verhaal, kensha. Je zegt dat je 3x hebt hardgelopen en vervolgens benader je het alsof je het al tijden doet. Dat volg ik niet.
Als je net begint met hardlopen zijn afstand en/of snelheid nog helemaal geen relevante graadmeter voor een goede opbouw. Op internet staan veel beginnersschema's. Ik denk dat je daar meer aan gaat hebben dan de methode (?) die je in je post noemde. Succes!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 08:27

Eens met plien beter is het op te bouwen met een minuten schema. Dus afwisselend hardlopen (op een rustig tempo) wandelen. Dat gezegd hebbende moet ik bekennen dat ik zelf ook niet zo heb opgebouwd. Ik liep om de dag. In het begin werkte ik met heen en weertjes en ging iedere keer een bocht of een aantal bomen verder. Ik denk niet de beste manier om op te bouwen. Ga het hier ook niet promoten maar bij mij heeft het heel goed uitgepakt. Maar de blessure kans is zoveel groter omdat het dan vaak vee te snel gaat en spieren en pezen niet aan de belasting gewend zijn.
En natuurlijk gaat bij het rennen je hartslag omhoog. Heb e een slechte conditie dan zal die gelijk heel erg hoog vliegen. Vandaar dus beter in een wat rustiger tempo op te bouwen. En die hoge hartslag voelt niet fijn, meer alsof ik moet stoppen. Gaande weg zal je hartslag minder hoog oplopen en in een nog later stadium leer je ook vol te houden op een hele hoge hartslag (en dus snel tempo).

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 10:53

Plien91 schreef:
Ik snap vrij weinig van je verhaal, kensha. Je zegt dat je 3x hebt hardgelopen en vervolgens benader je het alsof je het al tijden doet. Dat volg ik niet.
Als je net begint met hardlopen zijn afstand en/of snelheid nog helemaal geen relevante graadmeter voor een goede opbouw. Op internet staan veel beginnersschema's. Ik denk dat je daar meer aan gaat hebben dan de methode (?) die je in je post noemde. Succes!

Ik dacht dat het aan mij lag, maar ik snap het ook niet daarom had ik niet meer gereageerd :')

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 11:58

Kensha en theadora, ik zou beiden zoals mijn voorgangers ook zeggen met een beginnersschema starten.
Hou je er niet teveel aan vast dat dat vaak met kleine stukjes hardlopen begint en pas op het einde van het schema (na een week of 8) gaat uitbreiden naar meer dan 5min aan 1 stuk hardlopen.

Je verkijkt je er namelijk snel op wat je lichaam aan kan op de pezen en spieren die je belast. Die schema's zijn erop gericht dat je het ook conditioneel red, dus wees daar niet bang voor.

Ik ben net weer geweest en kon mijn knieen wel voelen. Heb daar de laatste tijd meer last van. Ik wijt het voorlopig nog wat aan mijn onregelmatige trainingen, maar ik denk dat ik over een tijdje ook eens rond ga kijken voor een paar nieuwe schoenen.

Er borrelde me vandaag nog een vraagje op trouwens. Het waait vandaag best hard (iig in Zeeland) en ik merk dat ik het dan moeilijk vind om alles uit mijn training te halen. Zeker als ik de route die ik loop minder goed ken, ben ik bang dat ik ergens enorm veel wind ga vangen en helemaal stuk ga. Wat doen jullie in zo'n situatie? Gewoon normaal tempo aanhouden en maar hopen dat je het red, of ga je net als ik toch iets langzamer lopen om evt het laatste stukje training nog aan te zetten?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 14:08

kensha schreef:
Tsja pomp?, het is een soort van gevoel dat iets in je pompt en dat je er daar door wel eigenlijk langer door wilt gaan hardlopen dan verantwoordelijk is.

Dus ik versta hieruit dat je dan eigenlijk loopt op adrenaline? Veel kans dat je dan met een te hoge hartslag loopt, en dat is niet zo gezond, doe je best niet te vaak/lang, zeker in het begin. Dus idd best beginnersschema volgen, zowel qua afstand als snelheid. Trainen met een hartslagmeter zou in jouw geval mss ook niet slecht zijn, zo kan je je eigen enthousiasme in de hand houden.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:17

Mirriez, ik hou ook niet van vol in de wind lopen. Daarom loop ik vaak langs het spoor, daar zin struiken aan allebei de kanten die de wind goed tegenhouden. Dat vind ik veel fijner.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 18:52

Ik hou nooit echt bewust rekening met de wind eigenlijk. Vandaag ook behoorlijk wind (wel droog tijdens mijn rondje gelukkig!). Ik zag achteraf dat mijn km tijd vrijwel hetzelfde was op het stuk tegenwind.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 19:45

Haha xD iets met ik woon in Zeeland... Als je hier een rondje wilt lopen, dan heb je altijd open stukken. Vandaag op 1 weg volle bak wind tegen gehad. Had vooral moeite om te blijven ademen tijdens het lopen (of was uitademen). Daarna durfde ik dus niet meer zo goed harder te lopen, stel je voor dat ik nog zo'n stuk zou hebben.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 21:40

Ik wilde vanavond gaan hardlopen, maar het was zo hard aan het sneeuwen, ik heb er maar vanaf gezien. Moet zondag een cross lopen, hoop dat de boel een beetje begaanbaar is dan.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:16

En cross lukt altijd. Maar het zal wel een blubberzooi gaan worden.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:27

Hier gisteren 7 km gelopen in de sneeuw/regen, werd bitter koud op het eind, leek alsof ze een emmer ijswater over me uitgegoten hadden. En toch waren we weer met 14 personen!

Ik stel me wel vragen over de hartslag van iemand uit de club: heeft een rusthartslag van 55, maar bij 9 km/u heeft ie al een hartslag van om en bij de 160, en aan 10 km/u (zijn normaal joggingtempo) zelfs 175 à 180. Het voelt voor hem nochtans totaal niet lastig, en hij maakt zich er dan ook geen zorgen in, maar ik vind het toch bizar. Iemand een verklaring?

Edit: persoon in kwestie is 43 jaar.

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 22:54

Ik vind die wind altijd wel leuk juist soms doorzetten soms snel. Deze week lekker rustig aan doen 28 januari een cross met de hond. Mijn hartslag zit ongeveer rond de 160. Veel succes iedereen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:00

Wat vind je vreemd aan die waardes dan? De rusthartslag doet daarbij niet zo heel veel van zake. het is meer de vraag wat is de maximale hartslag. Die ligt misschien wel boven de 200.
Het heeft geen enkele zin om hartslagen onderling te vergelijken. zelfs met eenzelfde maximale hartslag kan het omslag punt weer net anders liggen en heb e toch verschillen in de zones. maar zonder die maximale hartslag waardes te kunnen zeggen een bepaalde hartslag op een bepaald tempo helemaal niets.
Over hartslag gesproken , ik heb normaal gesproken een hele lage rusthartslag. maar tegenwoordig als ik 's nachts even mijn bed uit ben geweest om naar de wc te gaan en ik stap weer in bed dan stuitert mijn bed zowat van het gebonk van mijn hart. Hoe inspannend kan het zijn even naar beneden naar de wc en weer terug de trap op.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:01

Ostra schreef:
Ik vind die wind altijd wel leuk juist soms doorzetten soms snel. Deze week lekker rustig aan doen 28 januari een cross met de hond. Mijn hartslag zit ongeveer rond de 160. Veel succes iedereen.

Ik neem aan dat die waarde afhankelijk is van hoe snel je loopt. Of train je altijd op ongeveer een het zelfde tempo?

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:08

@Greetje, ik had me wat gebaseerd op de "algemene regel" ivm maximale hartslag, bij mannen 200-leeftijd, vrouwen 220-leeftijd. Ik weet wel dat dit veralgemeningen zijn, maar bij hem ligt dit toch ver uit de buurt vind ik. Vraag me af of het dan wel gezond is voor het hart, toch wel 3x per week een uur zo in "overdrive" gaan.

Dat bonken van mijn hart kan ik ook hebben, maar dan slaat mijn hart niet sneller, gewoon harder. Ik denk dat het bij mij stress-gebonden is.

Ikzelf zit bij 10 km/u zo rond hartslag 150. Omslagpunt is 169, maar daarvoor moet ik al rond de 11,5 à 12 km/u lopen, dus dat haal ik maar weinig.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:29

*off topic: traplopen en de wc-gang zijn juist 2 activiteiten die inderdaad heel belastend zijn op je hart, misschien wel het meest*

Ik zou me niet druk maken om een hartslag van 180. Alleen als t extreem oploopt als je nog weer harder gaat lopen. En ook dan is een testje met wat metingen doen wss voldoende om uit te vinden of t echt iets is of gewoon dat ritme bij deze persoon hoort

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-01-17 23:53

hwn dat is het onbetrouwbare van die gemiddelde regel. Een individu kan er juist wel heel veel van afwijken. En als 175-180 het jogtempo is is het juist de bedoeling dat de hartslag nog vele verder op loopt bij een tempo verhoging. En voor betreffende persoon is het dus geen overdrive.

Mirriezz bij mij zijn het normaal gesproken nu niet bepaald dingen waar mijn hart van op hol slaat hoor. ik denk eerder dat de pacemaker zo nu en dan te over enthousiast reageert. Terwijl als ik 's ochtends uit bed kom en dan is de eerste weg meestal toch ook naar diezelfde wc ik mijn hartslag pas na de nodige koffie omhoog krijg.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-01-17 10:04

Nou, ik, laatste off topic reactie en dan ga ik het in dit topic iig laten zitten.

Mijn vader is hartpatiënt (heeft ook een pacemaker, maar daarnaast ook nog een sterk verzwakt hart) de eerste keer dat hij knock-out ging was tijdens traplopen en de momenten dat zijn hartslag eng daalde (als teken van uitputting) was tijdens het toiletbezoek. Een traplift en een pacemaker hebben de grootste gevaren voor hem kunnen aanpakken, maar toiletbezoek blijft in zekere zin risicovol. De cardioloog gaf aan dat algemeen geld dat traplopen en toiletbezoek heel zwaar zijn. Ik vond het ook idioot, maar ben ontzettend blij tegenwoordig dat mijn hart het zo goed doet dat ik er nooit bij stil hoef te staan dat dat zware activiteiten zijn.