[Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 08:54

De Primark heeft ze ook, dacht ik. Dat zal vast iets goedkoper zijn dan €25-€30. Daarnaast kan je ze ook zelf maken, maar dan moet je wel een beetje handig daarin zijn.
Ik draag zelf bijna nooit inlegkruisjes en het maakt bij mij niet uit welke ik gebruik. Ligt het niet aan het soort onderbroek dat je draagt? Misschien heeft het daar mee te maken.

Edit: ik was even in de war met inlegkruisjes die je zelf kan maken / herbruikbare inlegkruisjes kopen. Dat bedoelde ik eigenlijk i.p.v. menstruatie ondergoed zelf maken. Alhoewel dat vast ook zou kunnen.
Herbruikbare inlegkruisjes maak je vast met een druk knoopje of klittenband. Dat zou misschien ook nog een optie kunnen zijn? Deze heb ik ooit gekocht bij de DM in Duitsland maar zal vast ook in Nederland gekocht kunnen worden.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-21 09:17

Bij Cute Cotton is het menstruatie ondergoed rond de 15-20 euro per stuk. Dat scheelt best.

Daarbij hebben ze ook strings, mocht je dat graag dragen.

Zij hebben ook wasbaar maandverband/inlegkruisjes en dat soort zaken. Ik zou eens bij hen informeren naar de beste oplossing.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 09:23

Cute cotton ziet er wel goed uit, die durf ik wel eens te proberen. Van de primark zou helemaal ideaal zijn, die zal ik dan binnenkort maar eens heen gaan. Thanks!

MarliesV

Re: [Info] vragen over menstruatie en anticonceptie deel 7

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-21 11:28

Laat je weten hoe die bevalt van Cute Cotton? Ik twijfel er nog aan, om dit naast mijn cup te gebruiken.
Heb sinds het stoppen met de pil best heftige menstruatie en dan voelt het wel zekerder.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 20:01

Hi bokkers :D Hier een vraagje... Ben sinds april gestopt met de pil omdat ik allerlei klachten had waaronder stemmingsklachten en een libido van -10 (zelfs zo erg dat ik niet eens geknuffeld wilde worden door mijn vriend). Nu voel ik me inmiddels 10x beter, libido is weer terug en zit veel lekkerder in mijn vel. Maar ik ben echt panisch om zwanger te raken en ik vind vrijen met alleen een condoom echt een eng idee. Toch bang dat die dan breekt en de morning after pill dan te laat is ofzo. :+ Nu zit ik dus te kijken naar een spiraaltje. Een koperspiraal lijkt me wel wat maar ben oorspronkelijk aan de pil gegaan wegens hevige menstruatie, dus een koperspiraal vind ik wat spannend. Nu zit ik te kijken maar de kyleena maar twijfel toch omdat het dan toch weer hormonen zijn. Hebben er mensen ervaring met hetzelfde? Die slecht reageerden op de pil maar het wel goed doen op de hormoonspiraal?

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 21:14

Ik heb, na jaren de pil en daar behoorlijk depressief van te zijn geworden, over gegaan op een mirena. Ik heb nooit een periode zonder hormonen gedaan, omdat ik daarnaast ook nog eens heftige pms klachten had, waarvoor ik in eerste instantie aan de pil was gegaan.

Ik heb de mirena uiteindelijk 7 jaar gehad en dat beviel best prima. Pas toen ik hem er na 7 jaar uit liet halen, merkte ik pas dat zelfs de Mirena en toch voor zorgde dat ik hormonaal beïnvloed werd. Te merken aan libido, gemoedstoestand.

Dat is mijn ervaring.

Ik heb sinds november 2020 een koper spiraal en de menstruatie begint de afgelopen maanden normaler te worden en ik voel me net zo prima als de jaren dat ik geen hormonen in mijn lichaam kreeg. Best heel fijn dus! En geen stress over ongepland zwanger worden.

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-07-21 22:50

He bah dus toch wel een flinke invloed nog zo'n hormoonspiraal, daar ben ik dus ook bang voor. Voel me zo anders zonder pil, wat dat wel niet met je lijf kan doen. Is je menstruatie nu veel erger dan hoe het is zonder spiraal? Van de ene kant trekt zo'n koperspiraal me toch wel aan omdat je geen hormonenzooi meer hebt en gewoon je eigen cyclus hebt. Maar ja als het dan iedere maand een scène uit een horrorfilm is, schrikt dat me toch weer af -O-

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 07:57

Ja, ik verbaasde mij daar ook over. En voordat ik weer aan een spiraal zat, heb ik 3 jaar alleen condooms gebruikt. Geen extra hormonen in mn lijf was zo fijn, dat ik daarna dus ook voor koper gekozen heb. Overigens zijn de pms klachten een stuk minder als toen ik tiener was. Niet weg, maar behapbaar.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 08:44

Hier ga ik juist voor Kyleena ivm mijn gynae koper echt wel afraadde door de bloedingen. Ik vroeg meteen hoe het zat met libido ed omdat dat bij mij ook één van de redenen was om te stoppen met de pil, maar volgens haar zou het geen/weinig invloed hebben erop gezien de hormoonafgifte lokaal geconcentreerd is.

Ik ga het toch wagen. Maandag wordt ie geplaatst. Erg benieuwd. Ik heb zelf echt een hekel aan condoom dus dat was voor mij swso geen optie op de long run. :o

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 12:07

Ik ben heel erg benieuwd hoe die je bevalt Kaatastrof! Twijfel ook om weer te proberen, maar koper werkt dus niet bij mij (idd vanwege bloedingen).

Nu geniet ik even ervan dat het bloedverlies al een week compleet over is. Maar hoor graag hoe dit dan bevalt..

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:23

Hier hetzelfde probleem als Calixae.
Ik heb nu nogsteeds de implanon, ondanks hele onregelmatige cyclus. Ik wil eigenlijk even helemaal niks, maar de "angst" om nu al zwanger te worden door foutje met condoom is er wel. Kinderwens is er wel, maar nu nog niet.

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:29

Britt_Sisi

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 15:58

Calixae schreef:
Hi bokkers :D Hier een vraagje... Ben sinds april gestopt met de pil omdat ik allerlei klachten had waaronder stemmingsklachten en een libido van -10 (zelfs zo erg dat ik niet eens geknuffeld wilde worden door mijn vriend). Nu voel ik me inmiddels 10x beter, libido is weer terug en zit veel lekkerder in mijn vel. Maar ik ben echt panisch om zwanger te raken en ik vind vrijen met alleen een condoom echt een eng idee. Toch bang dat die dan breekt en de morning after pill dan te laat is ofzo. :+ Nu zit ik dus te kijken naar een spiraaltje. Een koperspiraal lijkt me wel wat maar ben oorspronkelijk aan de pil gegaan wegens hevige menstruatie, dus een koperspiraal vind ik wat spannend. Nu zit ik te kijken maar de kyleena maar twijfel toch omdat het dan toch weer hormonen zijn. Hebben er mensen ervaring met hetzelfde? Die slecht reageerden op de pil maar het wel goed doen op de hormoonspiraal?

Ik ben na 2 jaar pilloos(om vergelijkbare redenen) over gegaan op de kyleena! Geen gekke klachten ervan (voor zo ver ik weet haha) en zo weinig ongesteld, echt genieten!
De eerste paar maanden wel veel krampen gehad met vlagen. Inmiddels bijna niet meer en tot nu toe wel blij mee!

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 17:28

Hoi bokkers, even een vraagje.
Ik slik nu sinds 3 maanden de pil en had nu net (3 dagen voor mijn stopweek begint) bloed in mijn afscheiding. Is dit iets om me zorgen over te maken?
Twee maanden terug heb ik een uitstrijkje gehad en die was gewoon goed (PAP1). Dus dat kan het niet zijn. Ben dan nu direct bang natuurlijk dat de pil niet goed werkt....

Calixae

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 19:26

Bedankt voor jullie antwoorden! Het is zo per persoon verschillend. Ik ga er nog even goed over nadenken

Badeendje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-07-21 21:01

Ik heb bijna 3 jaar een koperspiraal gehad, maar laat hem er nu toch uithalen en wissel hem in voor een Kyleena. Ik vind een spiraal echt perfect, nergens overna denken, maar de menstruatiepijn was niet meer uit te houden, ik viel flauw van de pijn, en zelfs door de maximale dosis naproxen voelde ik het nog. Dit was niet direct zo, maar het houd nu aan, en het belemmert me teveel in mijn functioneren. Verder was ik over de koperspiraal helaas erg tevreden, maar bij (al bestaande) redelijke menstruatiepijn zou ik het uit persoonlijke ervaring afraden (al hoeft je menstruatie niet heftiger te worden).

Eline91

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:02

nienke555 schreef:
Ik slik nu sinds 3 maanden de pil en had nu net (3 dagen voor mijn stopweek begint) bloed in mijn afscheiding. Is dit iets om me zorgen over te maken?
Twee maanden terug heb ik een uitstrijkje gehad en die was gewoon goed (PAP1). Dus dat kan het niet zijn. Ben dan nu direct bang natuurlijk dat de pil niet goed werkt....

Dat kan een soort mini doorbraakbloeding zijn, even in de gaten houden of je dit vaker hebt. Als je dit elke maand hebt kan je beter een iets zwaardere pil nemen.
Normaal heeft dit geen invloed op hoe veilig je pil is, op voorwaarde dat je ze correct inneemt natuurlijk :o

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 14:03

Let op, veel mensen beseffen zich niet dat correct innemen niet is de ene avond om 19.00 en de andere avond om 23.30. Maar met max een uur verschil iedere avond.

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 17:00

Eline91 schreef:
nienke555 schreef:

Dat kan een soort mini doorbraakbloeding zijn, even in de gaten houden of je dit vaker hebt. Als je dit elke maand hebt kan je beter een iets zwaardere pil nemen.
Normaal heeft dit geen invloed op hoe veilig je pil is, op voorwaarde dat je ze correct inneemt natuurlijk :o

Oke, bedankt voor je reactie!

smurffie schreef:
Let op, veel mensen beseffen zich niet dat correct innemen niet is de ene avond om 19.00 en de andere avond om 23.30. Maar met max een uur verschil iedere avond.

Ik neem hem altijd tussen 23:00 en 01:00 (ga altijd laat op bed :') )
Ik dacht altijd dat dat geen kwaad kon wat jij zegt :) Heb je dan meer kans op een mogelijke zwangerschap?

smurffie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:20

Ja schijnbaar. Vooral als je een laag gedoseerde pil hebt.
Collega'tje van mij is oprecht nooit een pil vergeten, maar kwa tijd wel eens een paar uur later en heeft nu een prachtige dochter. Was super welkom maar liever pas na haar opleiding := . Schijnt ook wel in de bijsluiter te staan

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:20

Ik moet zeggen dat ik in de 11 jaar dat ik de pil slik, ook regelmatig buiten dat uur verschil mijn pil heb ingenomen en er loopt nog steeds geen mini me rond. :')

nienke555

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:26

Ik heb voor de zekerheid ook even een zwangerschapstest gedaan gister maar gelukkig niets aan de hand haha.

Net weer bloed helaas, nu echt druppels. Bah, maak me er echt zorgen over. Heb op 2 augustus een belafspraak staan met mijn huisarts dus dan geef ik het sowieso aan, of zou ik eerder moeten bellen?

Sourire

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:41

smurffie schreef:
Collega'tje van mij is oprecht nooit een pil vergeten, maar kwa tijd wel eens een paar uur later en heeft nu een prachtige dochter. Was super welkom maar liever pas na haar opleiding := . Schijnt ook wel in de bijsluiter te staan

In de bijsluiter staat dat als je een vergeten pil binnen 12 uur slikt je gewoon beschermd bent. Ik weet niet hoe je op dat uur komt maar dat klopt niet. Ik heb het dan over de gewone combinatiepil, minipil schijnt wel wat preciezer te komen. Dat jouw collega zwanger is geraakt hoeft dan ook niet te betekenen dat dat komt door een paar uur verschil vwbt slikken.

Tussentijds bloedverlies in de eerste maanden is ook niet ongewoon. Maar als je je ongerust maakt kan jr natuurlijk altijd even bellen. :)

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 18:47

Sourire schreef:
smurffie schreef:

In de bijsluiter staat dat als je een vergeten pil binnen 12 uur slikt je gewoon beschermd bent. Ik weet niet hoe je op dat uur komt maar dat klopt niet. Ik heb het dan over de gewone combinatiepil, minipil schijnt wel wat preciezer te komen. Dat jouw collega zwanger is geraakt hoeft dan ook niet te betekenen dat dat komt door een paar uur verschil vwbt slikken.

Staat hier ook in mijn bijsluiter.

Kaatastrof

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-21 19:58

Sourire schreef:
smurffie schreef:

Tussentijds bloedverlies in de eerste maanden is ook niet ongewoon. Maar als je je ongerust maakt kan jr natuurlijk altijd even bellen. :)

Idem zelf ook altijd daar vanuit gegaan. Stond ook in de bijsluiter van Mercilon, hetgene wat ik destijds nam. Ik was echt geen held met de pil, vergat hem vaak en nam hem dan binnen 12u in en gelukkig ook nooit zwanger geraakt (en dat zonder enige andere anticonceptie, maar je moet mij nu ook wel niet als voorbeeld nemen)

Ik ben paar uur geleden mijn Kyleena gaan laten plaatsen en ik vond het al bij al goed meevallen. Tang, opmeten en inbrengen was voor mij het pijnlijkst. Vooral de eerste verkramping van baarmoeder deed echt flink zeer zeg := Zei het ook spontaan luidop 'Oh dat doet zeer' :') Tweede kramp was dan al iets meer te doen. Nu vooral reguliere menstruatieklachten - buik en rugpijn. Maar al bij al wel blij met mijn keuze. Qua bloedverlies ook niet veel. Ben benieuwd hoe ik het op langere termijn ga vinden.