Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daan_O

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 14:17

Mooie vooruitgang hwn!

Ostra mooie tijd gelopen :)

Benangelique jij bent toch wel aan het trainen om een halve te gaan lopen?

Ik ben lekker snugger bezig geweest, met mijn gedachte om in Rotterdam een halve te lopen. Je kan daar alleen een hele of kwart lopen :+ Kom ik met mijn goede voornemen haha. Maar een week later kan ik De Halve van de Haar lopen, lijkt me ook leuk.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 20:29

Ik ben ook aan het trainen voor de halve en nou hebben mijn zusje en ik het in ons hoofd gehaald om mee te doen met de halve marathon in Disneyland Parijs. We zijn bezig met informatie zoeken en kijken of het haalbaar is qua reis en prijs. Hij is op 24 september. Lijkt me ontzettend gaaf!

21 januari is er trouwens een zombie obstacle run in Groningen van 5 km. Voor wie eens wat geks wil doen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 22:07

Daan, ik train idd voor de halve. Eerst in maart de 20

Ostra

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-17 23:22

Goed bezig iedereen. Volgend jaar wil ik ook wel een halve lopen. De marathon van Rotterdam loop ik mee met de tien kilometer, schijnt wel heel massaal te zijn. Groningen is voor mij iets te ver weg sorry, obstacle run lijkt me ook leuk om te doen.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 08:08

Ja voor mij helaas ook wat te ver voor maar 5 km. Toch dik 2 uur rijden.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 09:01

Supervixen dat is zeker een gaaf doel!

Benangelique oh ja dat had je gezegd. Ik ga dan 10km lopen.

Gisteravond rondje van 7km gedaan waarvan 3x een km in hoger tempo. Kostte best moeite en ging langzamer dan wanneer ik dat voorheen deed. Vraag me af of dat komt doordat ik in december minder heb gedaan of doordat ik meer duurvermogen heb opgebouwd maar daarmee wat snelheid ben verloren.
Misschien dat ik de 10km van zondag nog wat in de benen had, dat zou ook nog kunnen...

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 10:48

doe jij wel eens een echte herstelloop daan? echt met een lage hartslag en dito tempo? van alsmaar meer willen wordt je namelijk ook langzamer

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 11:38

Klopt dat ik inderdaad altijd meer wil. Af en toe doe ik ook eens een rustig loopje en als ik 10km loop dan loop ik ook op een lager tempo. Dat is dan net onder een uur, op dat tempo kan ik nog heel goed een gesprek voeren. Voor en na een wedstrijd loop ik ook kortere afstanden op dat tempo.
Ik heb al heel lang niet meer met hartslagmeter gelopen, kan m er weer eens bij pakken.

ik heb het er ook even met mijn zus over gehad, zij denkt dat het komt doordat ik eerst voornamelijk korte rondjes liep (en dan dus hoger tempo). Dat je langzamer loopt als je langere afstanden loopt.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:25

@Daan, blijkbaar hebben we 3 soorten spiervezels: een type voor uithouding, een type voor snelheid/kracht, en dan een type dat zich geleidelijk aanpast aan de omstandigheden. Die variabele vezels worden dus uithoudingsvezels als je veel duurlopen doet, en snelheid/kracht spiervezels als je veel op snelheid/kracht traint. Dus wil je sneller worden, dan moet je geregeld wat tempowerk of zwaarder werk (hellingen, mulle grond...) invoeren om dat type spiervezels aan te maken.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 13:56

Hwn bedankt voor het meedenken maar wat je zegt klopt niet helemaal. We hebben 2 type spiervezels; voor duurvermogen en voor kracht. Die laatste zijn wel in 2 types onder te verdelen, waarbij het verschil zit in het soort verbranding in de spier. Ik ben bezig met een opleiding sportmassage (al is dat wel voor paarden haha) en net m'n theorie gehaald, vandaar ;)

Maar het klopt wel dat je om sneller te worden idd tempo (interval) training moet doen. Dat doe ik ook wel maar in december is dat er niet echt van gekomen dus tijd om weer op te pakken.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 20:50

@Daan, vreemd, ik heb die informatie van Carolien Munsters, heb de handouts er nog es bijgehaald. Maar idd, als ik hierop google, blijkt het eerder zo te zijn zoals jij zegt, al kan een bepaald spiertype wel meer naar het ene dan naar het andere gaan neigen.

Ook zou iemand met de leeftijd meer duur- en minder krachtvezels hebben, wat me logisch lijkt: ouderen verliezen wel wat aan snelheid en kracht.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:08

Hoe lang doen jullie met jullie schoenen? Ik heb in juLi nieuwe gekocht (asics gt-2000 4). Dit weekend liep ik de binnenzijde kapot en dus een blaar, maar daarnaast merk ik dat mijn voeten na t lopen vermoeid zijn en mijn achilles gevoelig. Ik dacht dat dit door de trainingsomvang kwam, maar vraag me nu toch af of mijn schoenen nog wel goed zijn. Ik heb er slechts 600/700k op gelopen

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:20

Ik had dat ook met mijn saucony's, dat ik blaren liep. Was zo rond de 900km. Volgens de sportzaak konden ze nog even mee, maar ik wilde ze niet meer aan omdat ik er blaren van kreeg. 700km lijkt me nog wel erg weinig. Misschien helpt een zooltje erin?

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-17 22:23

Zooltje heb ik via de podoloog. Ze staan nu bij de schoenmaker om er lapjes in te plakken aan de achterkant

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 08:15

@Benangelique, ik had dat met mijn eerste paar loopschoenen (Brooks Defyance): tijdens een 5 km-wedstrijd voelde het plots alsof ik op een heel dun zooltje liep, de schokken kwamen heel hard binnen, behoorlijk pijnlijk aan mijn benen. Naar de winkel geweest, en ze waren inderdaad al ver heen, hoewel ik ze nog niet lang had (had ze in mei of juni gekocht, was toen denk ik september).

Hangt ook sterk af van je looptechniek, ondergrond en noem maar op denk ik.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:09

Hwn de spiervezels van type I en type II zijn ook echt verschillend opgebouwd dus het zou, voor zover mij bekend, niet mogelijk moeten zijn dat bijvoorbeeld de type I vezels ineens veranderen in type II.
Het is wel zo dat in iedere spier, die dus uit heel veel spiervezels bestaat, slechts een (klein) deel va de spiervezels daadwerkelijk benut wordt. Door te trainen en daarbij de grens van overbelasting op te zoeken raken de spiervezels vermoeid en worden die spiervezels aangesproken die normaal niet actief zijn. Hierdoor bouw je dus meer vermogen/kracht op.

Benangelique dat vroeg ik me ook al af. Ik heb mijn schoenen (saucony) sinds begin mei geloof ik. Hoeveel km’s ik heb gelopen weet ik niet, daar zou ik eens naar moeten kijken. Ik zal in ieder dan jij hebben gelopen ;)

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 10:58

benangelique schreef:
Hoe lang doen jullie met jullie schoenen? Ik heb in juLi nieuwe gekocht (asics gt-2000 4). Dit weekend liep ik de binnenzijde kapot en dus een blaar, maar daarnaast merk ik dat mijn voeten na t lopen vermoeid zijn en mijn achilles gevoelig. Ik dacht dat dit door de trainingsomvang kwam, maar vraag me nu toch af of mijn schoenen nog wel goed zijn. Ik heb er slechts 600/700k op gelopen

Ik heb toevallig dezelfde schoenen maar ben er niet tevreden over. Heb de voorloper ook gehad en die was beter. Ik ben zelf na een half jaar door de antipronatie gezakt zegmaar. Ik loop nu weer met m'n enkels naar binnen (en krijg daar shinsplint van), terwijl dat niet zo was toen ik ze kocht.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 14:38

zou het dan gewoon aan het model liggen? ik ervaar idd nog nauwelijks steun.
van het weekend dan maar naar starshoe voor een ander paar... balen, dure grap weer

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:27

benangelique schreef:
zou het dan gewoon aan het model liggen? ik ervaar idd nog nauwelijks steun.
van het weekend dan maar naar starshoe voor een ander paar... balen, dure grap weer

Denk idd toch dat het model niet het beste ooit is. Nu neig ik wel een beetje naar steunzolen en probeer dat nog met schoenen op te lossen dus ik eis ook wel redelijk wat.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:29

ik heb er zelfs al steunzolen in, dubbele correctie dus. heb ik ook echt nodig

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:31

benangelique schreef:
ik heb er zelfs al steunzolen in, dubbele correctie dus. heb ik ook echt nodig

maar echt podotherapeutische steunzolen? Als die goed zouden zijn moet je toch met neutrale schoenen kunnen (in ieder geval dat is mij verteld). Of van die kant en klare zooltjes? ik heb ook een stel van die kant en klare zooltjes erin maar daarmee dus nog te snel door de correctie "gezakt".

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:35

echte podologische steunzolen en met toestemming van de podoloog :+

welshfan97

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 15:40

benangelique schreef:
echte podologische steunzolen en met toestemming van de podoloog :+

Oh oke. Ik ben nog aan het rondkijken omdat die zolen me een rib uit m'n lijf kosten, maar konden ze dan niet genoeg steun maken in de zool? en draag jij die zolen ook in je gewone schoenen? Even interesse vraagjes omdat ik dus zelf nog moet beslissen, in het dagelijks leven heb ik nog nooit ergens last van gehad dus zou het niet noodzakelijk zijn maar ik weet wel dat het beter zou kunnen.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 17:27

ik zou ze in het dagelijks leven moeten dragen maar doe dat niet en heb ook nergens last van :+
podoloog weet dat en heeft dus alleen sportzolen voor me gemaakt (die ademen en zijn niet van leer). De zooltjes kreeg ik vergoed via de fbto, anders had ik inclusief consulten 200 euro betaald geloof ik.

kensha

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-01-17 21:12

Hoi iedereen ik was benieuwd naar hoe jullie het eenmaal uitbreiden.

Na het overlijden van mijn paard was ik op zoek naar een nieuwe activeit en die heb ik nu gevonden.
Ik ben nu 3 maanden aan het kickboksen/boksen en ik merkte wel dat mijn conditie best wel belabberd is "was", naast het wat bodybuilding en diëten.
Dieet is op orde, ik ben de laatste maand met 2.5kg aan spier massa aangekomen zonder die shake spul en 1% vet omlaag gegaan.

Nu begon ik met mijn eerste run tot 1,59km met 5 minuten warm-up, vrij belachelijk laag is dat "vindt ik persoonlijk".

Mijn 3e en laatste run is nu 2,34km, door de pomp voelde het wel dat ik langer door kon hardlopen alhoewel dat een goed teken is hou ik wel rekening ermee dat ik net pas ben begonnen met het hardlopen.

Is dit het goede manier om mijn conditie en afstanden goed op te bouwen?, wat is een beetje ideale afstand voor het hardlopen?
Of ik bang bent met het verlies van spiermassa?, "nah gewoon meer eten!".

Hartritme hou ik goed onder controle.
Laatst bijgewerkt door kensha op 12-01-17 21:15, in het totaal 1 keer bewerkt