Algemeen Coronatopic #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

besita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:32

Ja sommige burgemeesters overdrijven ook in de maatregelen
In Nieuwpoort ( BE ) tijdens schoolvakantie die morgen begint over heel de gemeente mondmaskerplicht ..echt overal in elke straat ,dijk , duinen en strand

Zo neem je echt draagvlak weg :j
Mensen worden alleen nog maar bang gemaakt ..ik zie de laatste weken dagen zoveel mensen buiten waar haast niemand is wandelen en fietsen met mm

Bloodymary

Re: Algemeen Coronatopic #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:48

Tsss. Wat een onzin. En dat zo'n burgemeester dat dan zomaar kan bepalen. Ik zou er niet aan meedoen.

tienus63

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 15:53

Burgemeester en handhavers op Staphorst lieten de werklieden met werkgeversverklaring dag -en nacht doorwerken om de plaatselijke ijsbaan gereed te krijgen.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:17

Ik las net dat in Geneve (kanton) inmiddels ruim 70% van de gevallen UK-mutanten zijn maar dat de cijfers stabiel blijven en het % positieve tests verder daalt.
Op basis daarvan denken ze nu toch weer dat de enorme besmettelijkheid achteraf eigenlijk wel mee viel en meer tussen 5-20% ligt. Dat is toch wel positief te noemen.
In NL is dat ook zo dat de UK versie al de overhand toch?

De WHO heeft blijkbaar opgeroepen om te stoppen met vaccineren als een land iedereen boven de 50 jaar geprikt heeft zodat de armere landen een inhaalslag kunnen maken. Ik denk niet dat er een land is dat daar gehoor aan gaat geven eerlijk gezegd.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:44

Sizzle schreef:
Ik
Op basis daarvan denken ze nu toch weer dat de enorme besmettelijkheid achteraf eigenlijk wel mee viel en meer tussen 5-20% ligt.

Als in elke 100 besmetten hebben in Zwitserland tussen 5 en 20 anderen besmet? bij ´contact´ 5 -20% kant op besmetting? of??

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:54

Excuus, er mist het woordje zie ik.
Dus 5 tot 20% infectieuzer ipv de voorspelde 30-70% infectieuzer.
Ofwel de UK variatie lijkt niet perse tot 3e golf te gaan leiden bij ons.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 16:58

Dat is super goed nieuws Sizzle.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:03

Fingers crossed, het tij kan nog altijd keren uiteraard.
Voorzichtigheid blijft geboden.

Ik realiseerde me gisteren hoe die beperkingen uitwerken op dingen als je stem. Door samenloop van omstandigheden moesten we gisteren meerdere afspraken achter elkaar plannen in real life. Dat is al sinds vorig jaar niet meer voorgekomen en ik heb gewoon daadwerkelijk gistermiddag bijna mijn stem verloren omdat ik in geen eeuwigheid niet meer zo veel heb hoeven zeggen op 1 dag :+
Inderdaad praat ik nu bijna niet meer overdag behalve voor en na schooltijd. Tijdens werkuren komt het voor dat ik de hele dag niets zeg. Gek eigenlijk.
Laatst bijgewerkt door Mungbean op 12-02-21 17:06, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:05

Dat zou fijn zijn Sizzle, over die UK variant.
Dat met je stem herken ik, zowel mijn partner als ik geven geregeld presentaties normaal gesproken maar dat staat nu op een laag pitje dus een uurtje praten lukt nog wel, maar langer zijn de koppen thee etc niet aan te slepen :') :+

Hier wordt nu gemompeld dat de lockdown, tot 5 maart nu ingesteld, hierna nog eens minmaal 6 weken verlengd gaat worden. Scholen gaan mogelijk over een week of 3 weer open... Men wil een aantal weken (!!) met minder dan 100 besmettingen voor het land weer gaat heropenen.
https://www.irishtimes.com/news/politic ... -1.4482613

Het vaccineercircus is hier ook compleet. Bergen verzorgenden in verpleeghuizen/bejaardentehuizen weigeren blijkbaar zicht te laten prikken (schandalig....).
Daarnaast liggen hier bergen vaccins in de vriezer maar zijn er te weinig prikkers beschikbaar. HEt hoofd van de HSE (Ierse NHS, nationale Health Service Executive die dus alle gezondheidszaken regelt) weigert om de ambulanceverpleegkundigen (EMTs, paramedics en advanced paramedics, zo'n 4000 man; allemaal capabel om IM injecties te geven) toe te staan om te gaan prikken. Alle privé en vrijwillige ambulancediensten (bijv. Rode Kruis, Orde van Malta) hebben al aangegeven hun mensen beschikbaar te stellen, het Register dat al deze Ambulanceverpleegkundigen registreert heeft hun richtlijnen al uitgebreid met vaccinaties en mogelijke directe bijwerkingen etc maar de Staat weigert om ze op te roepen........
Mijn 70+ jarige schoonvader met onderliggende klachten (oa zeer serieuze hartproblemen) heeft nog niet eens een oproep had gehad om te komen prikken.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:08

Oef, dat klinkt ook niet fantastisch met de vaccinaties.
Het gaat overal maar stroef helaas, op 4% zitten wij geloof ik.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:17

Sizzle schreef:

Ik weet niet of het stroef gaat; híer gaat het gesmeerd. Alles wat beschikbaar komt van de fabrikanten zit er ploep in. Denk dat dit bijna overal zo zal zijn. Over al ervaring genoeg met miljoenen griepvaccins in wéken.

Hier in Andalucía staat ondertussen alles weer helemaal STÍL. Geen vaccins. Wachten op levering.

Sodera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:23

Huertecilla schreef:
Sizzle schreef:

Ik weet niet of het stroef gaat; híer gaat het gesmeerd. Alles wat beschikbaar komt van de fabrikanten zit er ploep in. Denk dat dit bijna overal zo zal zijn. Over al ervaring genoeg met miljoenen griepvaccins in wéken.

Hier in Andalucía staat ondertussen alles weer helemaal STÍL. Geen vaccins. Wachten op levering.

MAar dan gaat het dus in Spanje toch ook stroef?? Als er geen vaccins zijn, kun je ook niet vaccineren. Gebeurt dat geregeld: gaat het stroef. Zo moeilijk is het toch niet?
MAakt niet waardoor het langzamer gaat, het gaat langzamer. Punt uit. Ook op jouw berg....

Hier inmiddels 3.5% 1e vaccinatie gehad, 1.8% 2e vaccinatie. Ze zijn nog steeds bij de 65+ in de verpleeghuizen en de frontline healthcare workers....
De thuiswonende 70+ gaat vanaf maart opgeroepen worden, wederom ingedeeld in leeftijdscategorien.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:28

Dank je wel voor je update over ierland. Ik volg het graag internationaal. Zonde dat er niet geprikt wordt, want dit vaccin prikken is echt niet zo spannend.

Dat met die stem herken ik ook met name als ik met mijn vriendinnen wandel dat kletsen we meer als dat we om ons heen kijken (normaal wandel ik alleen) en als ik dan naar huis rij kan ik niet eens meer tuffen, zo 'n droge strot.

Tja het vaccineer circus....ik heb het voor me zelf helemaal los gelaten en ik zie wel wanneer ik aan de beurt ben. Ik merk sinds ik dat gedaan heb ik toch veel vrolijker ben want heb heel bewust wat afstand genomen van covid en we hebben het gewoon heel erg gezellig in onze groene bubbel.
Komt ook doordat mijn man nog anderhalve week moet wachten en dan zijn 2de pfizer heeft. Dat is toch wel voelbaar een opluchting en uiteraard blijf ik voorzichtig maar wel iets losser als van te voren.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 17:48

Sodera schreef:
Maakt niet waardoor het langzamer gaat, het gaat langzamer. Punt uit. Ook op jouw berg....

Semantiek is moeilijk tegenwoordig blijkbaar.
Vaccineren is het erin zetten, niet het produceren, leveren.
Langzaam ja, door slechte levering, niet door stroef vaccineren. Een fundamenteel verschil.
Het vaccineren is door de landelijke overheden organiseerbaar, de toelevering niet.

Door de verkeerde voorspiegeling van zaken door de fabrikanten en de verkeerde inschatting daarvan door Brussels loopt de vaccinatie achter op de prognoses.
Ik heb hierdoor geen vertrouwen meer in de huidige prognoses en díe zijn al -O-

Vandaag weer ´record´ aantal overleden aan/met Covid19 :(
Gaat wel goed met de bemettingen maar de IC loopt nu eenmaal weken tot maanden achter.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:20

Hier is het ook vooral een leverprobleem, maar waar de rem zit maakt uiteindelijk niet uit. Effect is gelijk. Er zijn er totaal 30 miljoen besteld op 8 mjn inwoners, maar als er niet veel komt schiet je niets op met die theoretische hoeveelheden. De priksnelheid is per kanton wisselend aangezien hier eigenlijk niets op overheidsschaal gebeurd. Het toonaangevende kanton zit op ruim 8%, de traagste op 3%. Een beetje binnenlandse concurrentie kan denk ik geen kwaad.

Israel zit nu op >70% en Gibraltar ook reeds richting 50%. Die hebben toch slimmer ingekocht blijkbaar.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 18:40

Sizzle schreef:
De WHO heeft blijkbaar opgeroepen om te stoppen met vaccineren als een land iedereen boven de 50 jaar geprikt heeft zodat de armere landen een inhaalslag kunnen maken. Ik denk niet dat er een land is dat daar gehoor aan gaat geven eerlijk gezegd.

De WHO heeft ingezien dat het een hele grote morele schande wordt als de westerse wereld volop vaccineert en de arme landen met lege handen achterblijven waarschijnlijk :x
Dat was niet de afspraak bij het toekennen van zoveel geld voor het ontwikkelen van de vaccins.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 19:29

Pandora2 schreef:
Sizzle schreef:

Ik hoop het niet. Ik wil namelijk mijn oma pas kunnen bezoeken als ik zelf gevaccineerd word. Maar nu de vaccinatiestrategie wederom word opgeschoven mag ik hopen dat ik haar nog kan zien nu ze nog leeft.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:21

Purny als oma is ingeënt kun je haar bezoeken want zal ze niet meer ziek worden.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 20:43

Pandora2 schreef:
Sizzle schreef:

De WHO heeft ingezien dat het een hele grote morele schande wordt als de westerse wereld volop vaccineert en de arme landen met lege handen achterblijven waarschijnlijk :x
Dat was niet de afspraak bij het toekennen van zoveel geld voor het ontwikkelen van de vaccins.

Niet alleen een morele schande, zolang andere landen niet mee gevaccineerd zijn blijft er altijd een risico dat één of ander variant terug hierheen komt. Dus ook wel een klein beetje eigenbelang als we ergens helpen.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:20

pien_2010 schreef:
Purny als oma is ingeënt kun je haar bezoeken want zal ze niet meer ziek worden.

Dit vind ik wel een forse uitspraak. Hoewel ik dit graag zou willen kun je dit nu nog helemaal niet zeggen

raket

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:27

pien_2010 schreef:

Helaas valt dit niet zo te stellen.
Kans is kleiner, maar is er wel degelijk.
Geënt ziekenhuispersoneel moet ook nog getest en in quarantaine. En mogen ook zeker niet onbeschermd werken.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:28

Laat ik het anders formuleren. Als mijn man 2de enting heeft gehad dan week later zal hij voorzichtig zijn want hij kan drager zijn en dus mensen besmetten ,maar de kans dat hij ziek wordt is gewoon vele male kleiner. Daar gaan WIJ van uit (daarom worden de mensen geënt) en dan kunnen we toch wat losser worden en daar kijken WIJ naar uit.

Wij zijn hier een van de mensen die zeer streng alles naleven. Dan kunnen we toch ook eens mensen zien die veel minder naar maatregelen kijken .
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 12-02-21 21:29, in het totaal 1 keer bewerkt

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:29

Dat is iets heel anders dan wat je net schreef en ik vind die nuance wel erg belangrijk

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:31

lenaa_tje schreef:
Dat is iets heel anders dan wat je net schreef en ik vind die nuance wel erg belangrijk

Klopt.

Dus oma kan als ZIJ en Purny dat willen elkaar een week na de 2de enting zien want oma heeft vele male minder kans om ziek te worden.

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-21 21:32

Daarom schrijf ik nuance. Jij schreef eerst kan niet meer ziek worden. Dat is niet correct. Daar zijn ook nog helemaal geen gegevens van.