De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:13

MarcoBorsato schreef:
corine1981 schreef:
Wat doen de bokkers met kinderen nu?
Mogen ze nog buiten spelen van jullie??
Hier lopen ze wel buiten, maar moeten bij het naar binnen komen gelijk handen wassen...

Niet met andere kinderen in ieder geval.

Wij houden ons voornamelijk binnen bezig en zoonlief kan in de tuin - die is maar klein, maar er staat een trampoline wat hij dan wel leuk vind. Hij gaat dadelijk wel mee met de hond wandelen zodat hij ook beweging krijgt - maar we zoeken dus wel rustige plekken op natuurlijk. Hij mag verder van mij niet in de wijk spelen of bij iemand thuis of andersom; Sociaal contact wordt gewoon echt op 0 gehouden hier. Dat is wel het minste wat we kunnen doen (we hebben ook geen contact nu met andere familie leden en vrienden enz). We hebben naast digitaal entertainment (games, tv) ook genoeg andere dingen: bord spellen, lego, tekenen, educatieve boekjes zoals woordzoekers enz vind hij heel erg leuk, boekjes lezen. Dus we hebben genoeg manieren om ons bezig te houden gelukkig.

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:20

MightyMike schreef:
corine1981 schreef:
Hier lopen ze wel buiten, maar moeten bij het naar binnen komen gelijk handen wassen...

Wij wonen buitenaf, dus hier kunnen ze in afgesloten grote tuin spelen en zijn ze met hun pony's bezig. Pony's genieten wel van alle aandacht nu :o Op dit moment dus heel fijn dat we dat hebben, ben ook benieuwd hoe mensen dat in de bouw doen. Speelafspraakjes etc dan voorlopig niet..

Ik weet nog niet hoe ik het rest vd week moet doen. Moet thuiswerken met 2 druktemakers.

We gaan vanmiddag naar het bos. Wandelen en dan auto weer in.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:24

mysa schreef:
Femke_Tweety schreef:
Engels,
Maar hier wordt dezelfde link gelegd. (The Lancet, redelijk serieuze bron dus!)

https://www.thelancet.com/journals/lanr ... 13-2600(20)30116-8/fulltext

Gisteravond hadden we het even over dit artikel in dit topic

ACE2 receptoren zijn de plek waar het virus aan een cel hecht, en zo binnenkomt.

Mensen met meer van die ACE2 receptoren lijken gevoeliger voor dit virus.

Nsaids/cortisonen (ibu, diclofenac etc) zorgen voor een (tijdelijke?) Verhoging van het aantal ACE2 receptoren.

En daarom is er het stevige vermoeden
dat dit soort middelen ervoor kunnen zorgen dat je zieker wordt, als je corona krijgt.

Er zijn bij mijn weten nog geen echte cijfermatige onderzoeken geweest die deze hypothese (verwachting/vermoeden) bewijzen of ontkrachten. Daarvoor is allemaal nog geen tijd geweest denk ik, dat soort onderzoeken kosten tijd.

Maar de vermoedens zijn dus sterk genoeg dat er inmiddels wel artsen zijn die het gebruik van die middelen afraden.
Zeker ook omdat het alternatief, namelijk paracetamol, makkelijk te verkrijgen is, en deze risico's waarschijnlijk níet heeft.

Lijkt irrelevant misschien nu maar spelen die ACE2 receptoren ook een rol bij bacteriële infecties? (Om even een inschatting te kunnen maken voor iemand anders)

Volgens mij niet.

Het binden aan ACE2 is nu net heel specifiek wat sars-CoV en sars-CoV2 doen. ('Sars' en 'Corona')
Dat binden is extreem specifiek.

(Mocht je daar de wetenschappelijke tekst van willen lezen: https://science.sciencemag.org/content/ ... ce.abb2762. Wel pittig wetenschappelijk stuk. Ik kan het in de hoofdlijnen goed volgen met even doorlezen, detailniveau kost me meer tijd en ga ik nu niet doen.)

Dus ik dénk het niet.

Maar ik ben geen wetenschapper of arts, dus vraag zoiets vooral na bij iemand die er wel echt voor geleerd heeft.

rockwitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:25

Ik zit nu met dochter op schoot mensen antwoord te geven op hun vragen over Corona.
Ze mogen gewoon in de tuin spelen en afgelopen weekend ook met het buurmeisje. Die zit op dezelfde opvang. Maar verder wordt er niet met vriendjes afgesproken nu.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:25

Suzanne F. schreef:
Mijn dochter is vandaag met een vriendin naar school gefietst om spullen op te halen die nog in de kluisjes lagen. Ze zullen vanmiddag ook wel samen afspreken denk ik.

Ja, jouw meisje is nu een brugger? Die likt niet meer aan glijbanen, dat scheelt _O-

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:31

kinderen gaan wel mee naar buiten met de hond wandelen. De speeltuintjes die we onderweg tegenkomen mogen ze niet in. Dat vinden ze wel heel lastig te begrijpen dat ze niet even snel van de glijbaan mogen.
In onze eigen tuin mag uiteraard gewoon.
Laatst bijgewerkt door mag op 16-03-20 12:32, in het totaal 1 keer bewerkt

knollentuin

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:32

Suzanne F. schreef:
Mijn dochter is vandaag met een vriendin naar school gefietst om spullen op te halen die nog in de kluisjes lagen. Ze zullen vanmiddag ook wel samen afspreken denk ik.

Die van mij zijn idd ook vandaag bezig met spullen te halen en dan is het wachten op de opdrachten vanuit school om online aan de slag te kunnen. School heeft al aangegeven dat ze de volledige normale school rooster geacht zijn in te loggen per les . Ik heb dus wel aan beide uitgelegd dat er geen afspraken met vriendjes vriendinnetjes inzitten de komende weken. Hoe we dat gaan volhouden ga ik nog wel even bekijken

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:33

Ik heb allerlei opdrachtjes opgeschreven op briefjes. De kinderen pakken een briefje en doen wat er op staat. Ze vinden het ( nu nog) geweldig! Sommen, 5 blz lezen uit een boek, een kaart van de tuin waar ze bij de kruisjes 4x op en neer moeten springen, een tekening voor overgrootmoeder zodat we die kunnen opsturen, de was naar de wasmachine brengen enz. Die van mij zitten in groep 2 en 4.
Ook heb ik gisteren Squla abonnement aangeschaft. Zat ik sowieso al over te dubben voor de oudste.
Wij hebben een grote tuin dus ze mogen gewoon naar buiten. Ook stoepkrijten of steppen in de straat. Is een hele rustige straat. Wel gezegd dat ze met niemand mogen praten mocht er wel iemand langs lopen. Ik werk thuis. Mijn man is huisvader dus hij doet de opvang.

Deze kreeg ik net doorgestuurd. Heutink stelt opdrachten online beschikbaar
https://www.heutinkvoorthuis.nl/nl/thui ... page/1528/
Laatst bijgewerkt door opisop_shop op 16-03-20 12:38, in het totaal 1 keer bewerkt

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:34

In hoeverre verwachten jullie dat er een kans is dat nederland de grenzen voor belgie sluit of andersom? Mijn vriend is belgisch en ik hoop dat ik hem toch nog gewoon kan blijven zien. Ik wilde gisteren met de bus van belgie naar nederland, maar die mogen al blijkbaar niet meer over de grens rijden.

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:35

Hier spelen de buur kinderen al de hele dag in de tuin. Ik word gillend gek :')

mag

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:36

_Femkeeex schreef:
In hoeverre verwachten jullie dat er een kans is dat nederland de grenzen voor belgie sluit of andersom? Mijn vriend is belgisch en ik hoop dat ik hem toch nog gewoon kan blijven zien. Ik wilde gisteren met de bus van belgie naar nederland, maar die mogen al blijkbaar niet meer over de grens rijden.

Grenzen dicht lijkt me heel lastig, zeker in Baarle-Nassau daar gaat alles door elkaar.
Grenzen dicht lijkt me ook niet veel nut hebben. Corona is inmiddels toch al overal. (zou er alleen niet meer met openbaar vervoer heen gaan)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:37

N0a schreef:

Fijn om te lezen hoe solidair iedereen is....

_Penotti

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:38

Het alleen hier uiten vind ik best solidair hoor.
Als ze nu gillend over de schutting naar die koters had geroepen werd het wat anders natuurlijk :+

N0a

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:40

Echwel schreef:
N0a schreef:

Fijn om te lezen hoe solidair iedereen is....

Prima dat ze buiten spelen, maar dat gaat sinds 9 uur vanmorgen al continu gepaard met gegil, gegooi en geschreeuw. Fijn als je je probeert te concentreren. Tijd om een noise canceling koptelefoon aan te schaffen ben ik bang :+

Druif_01

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:41

Ik moet zo de wekelijkse boodschappen gaan doen, zo geen zin in...

Woestein

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:43

Kwam deze live uitzending op YouTube tegen met de alle huidige cijvers van besmettingen/doden/herstelden wereldwijd.
Dit zijn overigens de gecontroleerde mensen, zullen vast wel veel meer zijn die een lichte variant hebben en dus niet getest worden.
Kan best zijn dat hij al gedeeld is maar toch hier bij:

https://youtu.be/qgylp3Td1Bw

Werk zelf als woon-leef assistente in een verzorgingstehuis dus mijn werk gaat gewoon door.
Pas met koorts naast een verkoudheid moet je thuis blijven.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:46

N0a schreef:
Prima dat ze buiten spelen, maar dat gaat sinds 9 uur vanmorgen al continu gepaard met gegil, gegooi en geschreeuw. Fijn als je je probeert te concentreren. Tijd om een noise canceling koptelefoon aan te schaffen ben ik bang :+

Hier houden we wel rekening ermee dat zoon lief niet idd al om 9u de tuin in gaat, maar ook overdag kan het idd vervelend zijn voor mensen die thuis werken nu en moeten concentreren, maar het is voor iedereen denk ik gewoon een beetje aanpassen aan elkaar. We wonen in een rijtjes huis dus als hij achterom op de trampoline aan't springen is, horen de buren dat ook zeker wel. Maar om eigen tuin nu uit te sluiten vind ik ook zoiets - mochten de buren aangeven dat hij te druk is, zullen we dat zeker stoppen. Maar in principe hangt hij ook geen uren buiten nu. Meestal een half uurtje hier en daar verspreid over de dag - zo is hij nu ook nog niet buiten geweest. Hij mag voor de rest ook echt niet buiten in de wijk ofzo spelen, dus echt alleen thuis achterom en dan proberen idd wel rekening te houden met omwonenden.

Roodvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:51

Emmaa_ schreef:
Ik ben gewend om thuis te werken en heb misschien nog wel wat bruikbare tips voor mensen die het heel erg wennen vinden;

- Sta elke ochtend op een vast tijdstip op, douche en trek comfortabele maar wel enigszins presentabele kleding aan. Als je in je joggingbroek en slobbertrui gaat werken heb je grote kans dat je je niet kan concentreren omdat je dat automatisch met chillen associeert.
- Probeer waar mogelijk voorzieningen van je werkgever te krijgen of te bestellen (evt op hun kosten). Denk aan een extra scherm, een los toetsenbord.
- Zet je laptop op een standaard of op een stapel boeken, anders krijg je echt een nekhernia. Niet op de bank werken ook, hoe verleidelijk dat ook is.
- Ga er elke dag eventjes uit voor een kleine wandeling. Ik ga elke dag rond 10/11 even naar buiten. Tijdens de lunch ga ik even op de bank zitten en kijk ik bv een aflevering van een serie.
- Eet gezonde dingen en sta regelmatig even op om een klein rondje te lopen door je huis zodat je niet al te stijf wordt.

Dank je wel Emmaa voor de tips. Ik werk bij een productiebedrijf waar thuis werken helemaal niet ingeburgerd is. Toch ben ik vrijdag ook "naar huis gestuurd" met de opdracht met ingang van vandaag tot nader order thuis te werken. Heb idd een beeldscherm onder de arm geslagen. Ik had zelf ook al bedacht in de lunchpauze even een rondje te gaan lopen of fietsen bij aanvaardbaar weer. Even frisse neus halen.

Over solidair gesproken: mijn (70+) ouders kregen net een appje van hun splinternieuwe overburen dat ze boodschappen gingen doen en of ze wat mee moesten nemen voor ze <3.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:51

Wij hebben met de buurt een app waarbij we hebben afgesproken dat onze kids niet buiten gaan spelen en niet met elkaar spelen.
We hebben een grote speeltuin voor de deur en er spelen wel andere kinderen. Vind dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Bij mijn werk zijn de agenda's helemaal dichtgezet en afspraken afgebeld.

School is bezig met schoolwerk online. Vanmorgen ben ik naar het bos geweest met dochter en hond en was wel stuk drukker dan normaal op een maandag maar iedereen kunnen ontwijken :')

Op stal ben ik de enige pensionklant momenteel dus dat scheelt ook nog. We vermaken ons wel denk ik :=

Abonnement op squla is ook een goed idee trouwens!

lenaa_tje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:54

cursebreaker schreef:
moonsparkle schreef:
Ik zit overspannen thuis en nu gaat de afspraak met de praktijk ondersteuner hoogstwaarschijnlijk niet door waar ik al een paar weken op wacht(lees berichten op Facebook van andere huisartsen in de buurt waar poh en fysio afspraken niet door gaan), binnenkort heb ik gesprek met een mediator waarvoor ik wat hulp zou krijgen van de praktijk ondersteuner, nu heb ik echt ontzettend veel stress en weet ik niet wat ik kan doen, ik ben bang dat als ik de mediator wil verzetten ze denken dat ik niet meewerk aan reïntegratie wat ik wel wil maar ik wou zo graag eerst hulp om zo'n gesprek in te gaan. Ik voel me ook rot tegenover mijn werk, er komt nu bijna geen werk meer binnen. Er zijn natuurlijk nog ergere dingen, maar voor mij persoonlijk is dit nu ook even heel lastig.

Kan dit niet via Skype opgelost worden bv? Dat je toch even contact hebt en kunt praten met de praktijkondersteuner. Kan me goed voorstellen dat je dit echt heel rot vind nu.

Ik vind het dan ook wel jammer om te zien dat velen nu pas beginnen met oplossingen zoeken over hoe verder te gaan. Onze school begint ook nu pas met het zoeken naar hoe ze de kinderen thuis nog aan't werk kunnen zetten. Dat hadden ze op z'n minst vorige week al in werking kunnen zetten maar toen maakten ze zich nog nergens druk om terwijl toch andere landen dicht gingen en hier ook hogere scholen al dicht gingen. Is natuurlijk makkelijk praten, maar in sommige sectoren heb ik het idee dat sommige bedrijven/scholen toch erg laat gewacht hebben met vooruit kijken.

Wat een aanname zeg.. ik kan je vertellen dat, dat bij ons ingeval niet zo is. Basisschool lijkt mij al helemaal niet zomaar omschakelen. In welke tijd hadden ze dat moeten voorbereiden dan, de normale zaken worden nog van je verwacht.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:54

Zamora schreef:
Wij hebben met de buurt een app waarbij we hebben afgesproken dat onze kids niet buiten gaan spelen en niet met elkaar spelen.
We hebben een grote speeltuin voor de deur en er spelen wel andere kinderen. Vind dat iedereen zijn verantwoordelijkheid moet nemen.

Bij mijn werk zijn de agenda's helemaal dichtgezet en afspraken afgebeld.

School is bezig met schoolwerk online. Vanmorgen ben ik naar het bos geweest met dochter en hond en was wel stuk drukker dan normaal op een maandag maar iedereen kunnen ontwijken :')

Op stal ben ik de enige pensionklant momenteel dus dat scheelt ook nog. We vermaken ons wel denk ik :=

Abonnement op squla is ook een goed idee trouwens!

Van mijn collega's begreep ik dat de eerste maand van Squla gratis is. +:)+

petra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:55

mag schreef:
_Femkeeex schreef:

Grenzen dicht lijkt me heel lastig, zeker in Baarle-Nassau daar gaat alles door elkaar.
Grenzen dicht lijkt me ook niet veel nut hebben. Corona is inmiddels toch al overal. (zou er alleen niet meer met openbaar vervoer heen gaan)

Ik woon aan de weg tussen Turnhout (BE) en Baarle Nassau (NL) en zie de bus nog gewoon 2 keer per uur voorbij komen.

Zamora

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:55

Oh top! Mijn dochter zei net dat onder schooltijd ook gratis is? Zal zo even kijken :=

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:57

lenaa_tje schreef:
Wat een aanname zeg.. ik kan je vertellen dat, dat bij ons ingeval niet zo is. Basisschool lijkt mij al helemaal niet zomaar omschakelen. In welke tijd hadden ze dat moeten voorbereiden dan, de normale zaken worden nog van je verwacht.

Ik zeg ook niet dat dit overal zo is, maar ik Weet dat bij ons op school idd vandaag pas voor het eerst gekeken wordt hiernaar. Afgelopen week waren ze daar gewoon echt nog niet mee bezig heb ik uit hele betrouwbare bronnen op school vernomen. Ik snap dat het heel moeilijk is om daar al eerder mee bezig te zijn geweest, maar vorige week sloten hoge scholen al grotendeels dus het was wel te verwachten dat het in het basis onderwijs ook eraan zat te komen. Is geen aanval, maar ik vraag me idd wel af waarom er op sommige dingen niet al eerder vooruit gekeken is, ook al was dat qua tijd misschien kl*te in te plannen omdat het gewone dagelijkse school leven wel nog door aan't gaan was.

En ik denk serieus dat er wel meer werk plekken zijn waarbij ze nu pas oplossingen gaan zoeken en waar dat nog niet eerder bij vooruit is gekeken omdat alsnog veel mensen (wat je wel kunt zien aan volle terrassen en een volle IKEA) lang hebben gedacht dat ze zich geen zorgen hoeven te maken en het wel meevalt.

Is geen aanname of aanval dus sorry als het zo hard en veroordelend over komt in m'n geschreven woorden wat niet zo is bedoeld, maar ik zie het dus wel om me heen dat het gebeurt dat er op sommige plekken niet eerder vooruit gekeken is en voorbereid is geworden en dat zal dus vast wel op meer plekken zijn gebeurd denk ik en dan mag ik me toch best afvragen hoe het kan dat er op sommige plekken nog niet eerder vooruit gekeken is geworden wat dat betreft.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 13:08

corine1981 schreef:

Met tweejarige en pup lekker in de tuin, meubels schoonmaken, vegen etc. Buiten de deur vind ik niet zo fijn.