De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Ymor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:39

Ik heb de opgestelde regels ook in de groepsapp gezet van stal en daar houden we ons nu ook aan. Ik vind dat toch wel een prettig idee.

Gisteren was ik op de soesterduinen. Niet normaal hoeveel mensen daar waren. Ook niet gezond.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:39

Femke_Tweety schreef:
Engels,
Maar hier wordt dezelfde link gelegd. (The Lancet, redelijk serieuze bron dus!)

https://www.thelancet.com/journals/lanr ... 13-2600(20)30116-8/fulltext

Gisteravond hadden we het even over dit artikel in dit topic

ACE2 receptoren zijn de plek waar het virus aan een cel hecht, en zo binnenkomt.

Mensen met meer van die ACE2 receptoren lijken gevoeliger voor dit virus.

Nsaids/cortisonen (ibu, diclofenac etc) zorgen voor een (tijdelijke?) Verhoging van het aantal ACE2 receptoren.

En daarom is er het stevige vermoeden
dat dit soort middelen ervoor kunnen zorgen dat je zieker wordt, als je corona krijgt.

Er zijn bij mijn weten nog geen echte cijfermatige onderzoeken geweest die deze hypothese (verwachting/vermoeden) bewijzen of ontkrachten. Daarvoor is allemaal nog geen tijd geweest denk ik, dat soort onderzoeken kosten tijd.

Maar de vermoedens zijn dus sterk genoeg dat er inmiddels wel artsen zijn die het gebruik van die middelen afraden.
Zeker ook omdat het alternatief, namelijk paracetamol, makkelijk te verkrijgen is, en deze risico's waarschijnlijk níet heeft.

Lijkt irrelevant misschien nu maar spelen die ACE2 receptoren ook een rol bij bacteriële infecties? (Om even een inschatting te kunnen maken voor iemand anders)

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:40

Wij wonen vrijstaand met grote tuin op grote afstand van buren. Dus hier gewoon veel naar buiten. Hebben speeltoestel in de tuin. Dus ze vermaken zich opperbest.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:40

Ik denk dat deze week nog alle winkels gesloten worden behalve die met levensmiddelen.

Ymor

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:42

Dat denk ik ook!

Anoniem

Arabesk schreef:
Ik denk dat deze week nog alle winkels gesloten worden behalve die met levensmiddelen.

:j

MightyMike

corine1981 schreef:
Wat doen de bokkers met kinderen nu?
Mogen ze nog buiten spelen van jullie??
Hier lopen ze wel buiten, maar moeten bij het naar binnen komen gelijk handen wassen...

Wij wonen buitenaf, dus hier kunnen ze in afgesloten grote tuin spelen en zijn ze met hun pony's bezig. Pony's genieten wel van alle aandacht nu :o Op dit moment dus heel fijn dat we dat hebben, ben ook benieuwd hoe mensen dat in de bouw doen. Speelafspraakjes etc dan voorlopig niet..

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:43

corine1981 schreef:
Hier lopen ze wel buiten, maar moeten bij het naar binnen komen gelijk handen wassen...

Mijn eindexamenkandidaat zit te leren, de Havo-2'er ook, maar daar ben ik wel iets minder streng op. Voor haar gaat sowieso morgen het online leren in. Overigens is mijn eindexamenkandidaat heel braaf zelf aan het werk :)
We hebben een schema:

Afbeelding

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:43

Buiten spelen vind ik een lastige. Sowieso in de tuin wel, maar hier in de straat is niet zo veel te doen dus dan moet ik mee. Daar heb ik ook niet altijd tijd voor en/of zin in.

Afbeelding
Afbeelding
Deze kreeg ik nog als tip.

Verder wacht ik nog even af waar de school vandaag mee komt, anders ga ik zelf nog even speuren naar opdrachtjes voor onze dochter.

Marcella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:44

Nou longfunctie is nu voor 2 maanden uitgesteld, maar was wel goed dat ik er zelf achteraan belde.

Hoor dat het op sommige plekken nog steeds gekkenhuis in de supermarkten is. Heb wel mijn koolraap van de moestuin waarvan ik teveel heb aangeboden voor voedselbank, want anders kan ik ze weggooien.

Ga vanmiddag wel weer aan de slag op mijn stukje tuin van 16x17,5 meter lekker in de buitenlucht.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:45

De Lidl hier was volledig aangevuld en rustig als gebruikelijk.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:48

De kinderen in onze wijk spelen nog gewoon samen buiten op het veldje, daar wordt namelijk ook over en weer opgepast door de ouders. Er zijn in onze regio nog helemaal geen bevestigde gevallen en ik vind het een aanvaardbaar risico. Daar mag natuurlijk ieder van vinden wat hij/zij wil.

corine1981

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:49

Dat thuisschema heb ik ook ja. Maar ik vind buiten zijn- normaal- zo gezond. Ze mogen van mij niet ergens anders binnen.

Wij wonen op zich voor de kinderen prachtig met een speeltuin en voetbalveld naast de deur. Alleen is de halve buurt dus nu ook buiten :+

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:51

Sizzle schreef:
De kinderen in onze wijk spelen nog gewoon samen buiten op het veldje, daar wordt namelijk ook over en weer opgepast door de ouders. Er zijn in onze regio nog helemaal geen bevestigde gevallen en ik vind het een aanvaardbaar risico. Daar mag natuurlijk ieder van vinden wat hij/zij wil.

Dan zou ik ze ook mooi laten spelen , wanneer de ouders verder zich goed aan de regels houden en thuisblijven kan het best.

Solistar

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:57

Hier speelt onze dochter ook bij haar neefje. Ook wel buiten in de tuin. Deze weken proberen we over en weer op te passen met elkaar (broer en schoonzus, en wij) als vangnet. Ik moet zeggen dat ik het ergens wel een eng idee vind omdat er in de buurt wel bevestigde gevallen zijn. Maar we moeten het samen oplossen, en dan liever met close familie die we anders toch ook al meerdere keren per week zien dan wat anders (opa en oma vraag ik nu ook liever niet).

Anoniem

Wij wonen buitenaf. Kunnen gewoon naar buiten
We houden beetje schoolschema aan met fruit eten buitenspelen klusje stillezen en wat schoolwerk
Laatste nu via apps maar we krijgen van school ook nog instructies

Mungbean

Als mijn man eventueel opgeroepen wordt om weer als arts te komen werken (als er tekorten komen) dan moeten we het wellicht heroverwegen maar nu is het vooral home-office.

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:58

Ben wel benieuwd hoe de bal echt ligt. Italië zegt natuurlijk dat ze te laat waren met de strenge regels en beperkingen te starten, andere landen gaan weer extreem vroeg in een bijna volledige lock down.

Die Veiligheidskundige Ira Helsloot is echt tegen de “drastische maatregelen” bijvoorbeeld en noemde vrijdag echt dat Nederland het beter doet dan al die landen die alles plat leggen. En dat het nu een vergissing is dat de “overheid gezwicht is voor de druk vanuit de samenleving”.

https://tpook.nl/2020/03/13/crisisdesku ... en-gehad/#

Wat vinden jullie?

Ik mis trouwens nu al gierend mijn vitamine P(aard). Ik zou bijna aan de weilanden gaan leuren /3 <<)

Smee__

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 11:59

Ik kom net bij de AH weg en hier was ook bijna alles weer aangevuld :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:00

Veiligheidsdeskundige die nooit zoiets heeft meegemaakt maar wel even zegt dat landen te vroeg op slot gaan, keep on dreaming. Het bewijs ligt er , China, zuid Korea en daartegenover Italië . Welke zou jij kiezen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:05

Ik ben gewend om thuis te werken en heb misschien nog wel wat bruikbare tips voor mensen die het heel erg wennen vinden;

- Sta elke ochtend op een vast tijdstip op, douche en trek comfortabele maar wel enigszins presentabele kleding aan. Als je in je joggingbroek en slobbertrui gaat werken heb je grote kans dat je je niet kan concentreren omdat je dat automatisch met chillen associeert.
- Probeer waar mogelijk voorzieningen van je werkgever te krijgen of te bestellen (evt op hun kosten). Denk aan een extra scherm, een los toetsenbord.
- Zet je laptop op een standaard of op een stapel boeken, anders krijg je echt een nekhernia. Niet op de bank werken ook, hoe verleidelijk dat ook is.
- Ga er elke dag eventjes uit voor een kleine wandeling. Ik ga elke dag rond 10/11 even naar buiten. Tijdens de lunch ga ik even op de bank zitten en kijk ik bv een aflevering van een serie.
- Eet gezonde dingen en sta regelmatig even op om een klein rondje te lopen door je huis zodat je niet al te stijf wordt.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:07

moonsparkle schreef:
Ik zit overspannen thuis en nu gaat de afspraak met de praktijk ondersteuner hoogstwaarschijnlijk niet door waar ik al een paar weken op wacht(lees berichten op Facebook van andere huisartsen in de buurt waar poh en fysio afspraken niet door gaan), binnenkort heb ik gesprek met een mediator waarvoor ik wat hulp zou krijgen van de praktijk ondersteuner, nu heb ik echt ontzettend veel stress en weet ik niet wat ik kan doen, ik ben bang dat als ik de mediator wil verzetten ze denken dat ik niet meewerk aan reïntegratie wat ik wel wil maar ik wou zo graag eerst hulp om zo'n gesprek in te gaan. Ik voel me ook rot tegenover mijn werk, er komt nu bijna geen werk meer binnen. Er zijn natuurlijk nog ergere dingen, maar voor mij persoonlijk is dit nu ook even heel lastig.

Kan dit niet via Skype opgelost worden bv? Dat je toch even contact hebt en kunt praten met de praktijkondersteuner. Kan me goed voorstellen dat je dit echt heel rot vind nu.

Ik vind het dan ook wel jammer om te zien dat velen nu pas beginnen met oplossingen zoeken over hoe verder te gaan. Onze school begint ook nu pas met het zoeken naar hoe ze de kinderen thuis nog aan't werk kunnen zetten. Dat hadden ze op z'n minst vorige week al in werking kunnen zetten maar toen maakten ze zich nog nergens druk om terwijl toch andere landen dicht gingen en hier ook hogere scholen al dicht gingen. Is natuurlijk makkelijk praten, maar in sommige sectoren heb ik het idee dat sommige bedrijven/scholen toch erg laat gewacht hebben met vooruit kijken.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:09

corine1981 schreef:

Niet met andere kinderen in ieder geval.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:12

Waarschijnlijk wordt het direct onder gesneeuwd, maar deze kwam ik tegen:
https://www.gewoonmensendiemensenwillenhelpen.nl/
Een platform aangemaakt door studenten die mensen die willen helpen met klusjes willen koppelen aan mensen die nu de deur niet uit kunnen.
Ook voor mensen met een relevant diploma, zoals leraren (in opleiding) en EHBO-ers.

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-03-20 12:13

Mijn dochter is vandaag met een vriendin naar school gefietst om spullen op te halen die nog in de kluisjes lagen. Ze zullen vanmiddag ook wel samen afspreken denk ik.