Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:08

Annikoe :(:)

Edit: Wat aardig dat ik reclame voor een chicken big mac onder dit topic krijg :+

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:17

Annikoe: :(:) Dat zijn geen leuke dingen. Dan zou ik idd het calorie tellen even stop zetten. Je hebt nu even andere dingen waar je op moet focussen en als je daarbij gewoon normaal/gezond kunt blijven eten is dat toch genoeg? Ik merk dat als ik veel aan mijn hoofd heb en ik dan ook nog wil tellen/bijhouden ik snel doorsla in 'o het is nu toch al verpest, dan maar de hele dag oliebol eten'.
En wat balen van je job, maar de eerste paar dagen zijn altijd naar! Even volhouden en misschien wordt het dan beter! En zo niet: dan is het even doorbijten. :P

Optiwolk

Re: Afvallen zonder doel is ook ontzettend koel! - deel 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 21:55

Ik gooi me weer even binnen :')

Ben nieuwe job gestart en hoewel het in theorie 32u/ week is valt dat vaak wel wat tegen ...
Desondanks is dit een gemiddelde dag:
O: Quick oats
T: yoghurt
M: salade - vaak enkel groentjes dus zonder kaas/ vlees. Olijfolie en balsamicoazijn als dressing
T: fruit
A: vleesje, groentjes, aardappelen.

Ik rijd 4x/week paard en probeer 1x/week 30 à 45 min te gaan joggen. (Dus zo rond de 5km).

Alleen ... toen ik gisteren voor de lol op de weegschaal bij m'n ouders ging staan stond die op 60.6 kg ... en twee maand geleden op 58 kg.
Dus:
- of ik houd soms wel èrg veel water vast
- of de weegschaal is kapot.
(iig, de lol was er snel af :') )

Mama riep meteen "jamaar spieren wegen zwaarder dan veeeeeet" maar hier word altijd beweerd dat dit niet zo is.
Wie kan me dit uitleggen?

xNavatu

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:19

Er word hier niet gezegd dat spieren niet zwaarder zijn als vet, dat klopt namelijk wel gewoon. Er word hier alleen beweerd dat je niet heel veel spier in 1x aan komt, daar gaat echt wel behoorlijk wat tijd overheen haha.

Annikoe schreef:
Ja maar ik kan natuurlijk niet gelijk gaan klagen op mijn eerste werkdag. Dat geeft nou niet bepaald een goede indruk.

Ik ben begonnen in een dierenwinkel, gewoon als winkelmedewerker. Dus ik sta/loop de hele dag en ik moest bij de kassa blijven, dus dan kan ik niet even tussendoor wat eten of drinken.

Ik baal gewoon, want het was gewoon zwaar tegen mijn verwachtingen in. Nou komt dat denk ik ook grotendeels omdat ik eigenlijk zwaar overgekwalificeerd ben voor deze job (mbo functie met een hbo diploma en een goed stel hersens). Dus er zit voor mij amper uitdaging in en ik heb alles binnen 10 minuten door. Niet om op te scheppen ofzo en ik wil ook niemand tegen zijn schenen aam schoppen, maar zo voelt het gewoon.
Maar ik móét dit werk wel doen omdat ik anders zwaar in dw financiële problemen kom.. Dus het is gewoon een kwestie van doorbijten.
En dan ook nog dat gezeur van mijn gewicht erbij en heel veel gedoe thuis (emigratie van mijn vader naar Canada en mijn moeder gaat ook verhuizen, mijn broer zit in een depressie) zorgt er voor dat het gewoon allemaal net te veel is.

In zo'n geval doen leuke collega's heel veel ja.. hopelijk zijn er ook leuke tussen! Ik sta nu ook in de bakkerij van een AH terwijl dat ook zwaar onder mn kunnen is, same als jou, ook een HBO diploma op zak, maar ik vind het zo onwijs gezellig met mn collega's en ik word er ook echt heel erg gewaardeerd wat er voor zorgt dat ik eigenlijk nooit met tegenzin naar mn werk ga en heel veel extra werk en nogsteeds niet opzoek ben naar een baantje in mn vakgebied -iets met mn afstuderen viel me zwaar en daar zat ik echt van omg moet ik nu de rest van mn leven 40 uur per week op mn hol gaan zitten :') plus dat verhalen van een vriendin me nu ook niet echt enthousiast maken voor multimedia bedrijven maakt dat ik een jaar later nogsteeds bij de ah werk :') -

Goede keuze om even te stoppen met kcal tellen, heb je toch net weer iets minder 'stress' op een ander gebied. Sterkte met je situatie thuis ook :(:)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:27

Spieren zwaarder dan vet is natuurlijk een beetje vreemd... Ik bedoel, 1 kilo veren of 1 kilo lood... Allebei evenveel gewicht... :P

Het gaat om de massa. En nu weet ik alleen niet eens hoe ik dat moet uitdrukken in laag versus hoog _O-

Annikoe, wat een klote situatie zeg!!

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:29

Ook ik heb slechte paasdagen gehad. Dus vandaag weer netjes de goede kant op!

O: Granola met Yoghurt en een peer
L: Een kom courgettesoep met baconreepjes en een boterham met linesse
A: Kip siam (knorr pakket) met extra paprika toegevoegd
T: 3 rijstwafels met linesse en prosciutto en twee bekers melk

Janine1990: Massa en gewicht is hetzelfde. Je moet het zo zien, als je van beide een liter hebt (dus 1 dm3), dan zijn spieren wel degelijk zwaarder dan vet. Met een verhouding van 0,9:1,1.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 22:32

Sannens schreef:
Janine1990: Massa en gewicht is hetzelfde. Je moet het zo zien, als je van beide een liter hebt (dus 1 dm3), dan zijn spieren wel degelijk zwaarder dan vet. Met een verhouding van 0,9:1,1.

Nee, massa en gewicht is niet hetzelfde... Of wil jij beweren dat 1 kilo lood zwaarder/lichter is dan 1 kilo veren?

De massa van 1 kilo vet is groter dan die van 1 kilo veren. Je hebt meer vet nodig om tot 1 kilo te komen dan spieren.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-17 23:48

Janine1990 schreef:
Sannens schreef:

Nee, massa en gewicht is niet hetzelfde... Of wil jij beweren dat 1 kilo lood zwaarder/lichter is dan 1 kilo veren?

De massa van 1 kilo vet is groter dan die van 1 kilo veren. Je hebt meer vet nodig om tot 1 kilo te komen dan spieren.

Volgens mij gebruik je het het begrip 'massa' verkeerd. Ik denk dat je volume bedoeld.

Dus nee, ik beweer helemaal niet dat 1 kg lood zwaarder is dan 1 kg veren. Volgens mij zeg ik dat ook nergens.

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 06:53

Ik mag hopen dat iedereen wel snapt dat er niet gezegd wordt dat 1 kg spieren zwaarder is dan 1 kg vet, maar dat een bepaald volume spieren zwaarder is dan eenzelfde volume vet, dus vind het een beetje een nutteloze discussie over terminologie :o

Planning voor vandaag:
O: havermout met kokos en halfvolle melk
T: 2 vitalu crackers met slankie sambal
L: belegd broodje uit kantine
T: peer
A: moet ik nog bedenken, denk pasta met tomatensaus
B: eindelijk weer sporten!

Optiwolk

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:24

Dus net zoals een kopje lood zwaarder weegt dan een kopje pluimen, weegt een kopje spieren zwaarder dan een kopje vet.

We zijn mee!

Annikoe: bekijk even wat je wil gaan doen en of je eventueel niet kan doorgroeien, hetzij binnen t bedrijf, hetzij binnen de retailsector.
Ik ben ook begonnen als "voetvolk" bij een eeh Franse keten van sportwinkels maar dat was na 1,5 jaar wel het opstapje naar een teamleader-functie bij een Belgische voedingswinkelketen die gefusioneerd is met een Nederlandse.
Ben daar helaas moeten stoppen wegens een blessure, maar het kàn dus wel.

The_Cat

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:38

Annikoe, wat een baalsituatie. Hopelijk heb je vandaag toch een iets leukere dag.

Mijn lijstje voor vandaag:

O: Overnight oats met mango
T: Appel
L: Salade
T: Banaan
A: Vis met puree

S: Les paardrijden

Ik moet een lijstje opstellen van alle concrete doelen die ik graag wil bereiken. Ook best moeilijk als je erover begint na te denken. Afvallen en 'sterker' worden is niet concreet genoeg. Dus ik had genomen 10kg eraf en bepaalde oefeningen kunnen. Volgende maand start ik namelijk met mijn eerste les personal coaching :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 08:49

Sannens schreef:
Volgens mij gebruik je het het begrip 'massa' verkeerd. Ik denk dat je volume bedoeld.

Dus nee, ik beweer helemaal niet dat 1 kg lood zwaarder is dan 1 kg veren. Volgens mij zeg ik dat ook nergens.

Ik wist dat er ergens in de buurt van de bèta vakken iets mis ging met mij _O-
Dus laten we het er maar op houden dat ik je hopeloos verkeerd heb begrepen _O- Sorry!

Ik ging de mist in bij die liter en de verhouding :')

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 10:49

Bah quiche, ik weet geen raad want ik lust het niet :+

Cheetahfan, waarom moet je bij de HA?

Het altijd trek herken ik, gisteren frietjes gegeten en op weg naar huis alweer zin :+ maar gelukkig niet aan toe gegeven
Maar Dat lukt me niet altijd

Annikoe balen dat je eerste werkdag zo verliep, komt wel goed eens je je draai vind! Lastig dat het thuis ook minder gaat :(:)

Hier waren de feestdagen een ramp qua eten :') dus nu weer vol goede moed!
Gisteren trouwens nog 6 km hardgelopen en 2 paarden gereden, nu wel spierpijn :P Maar vandaag geen sport door mijn werk helaas.

O: vezelkoek met laagje pindakaas
L: ciabatta en speltbol met kaas
T: vitalinea yoghurt
L: veggie wok met tofu, groenten, ...

Voorlopig zit ik aan 1385 kcal, 150gr koolhydraten, 57gr vet en 51 gr eiwit.
Maar mezelf kennende komt er nog wel ergens iets bij..

linoleum

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-04-17 11:03

Vandaag (eindelijk) auto naar sloop gebracht. Vanaf sloopbedrijf hardlopend naar station gegaan, met trein naar eigen woonplaats en vanaf station daar weer naar huis. Moes toch lopen, dus denk maar gelijk hardlopen dan.

Straks nog even paard longeren en naar bos met hond. En dan heb ik wel weer goede dag gehad :D

Ben nu aan kijken hoe gaat zonder alles te tracken, maar simpelweg goede keuzes maken. Merk wel dat ik nu sneller geneigd ben om toch dat koekje of chocolaatje te nemen. Maar we houden het gewoon nog even vol.

Annikoe, nog even aankijken hoe het gaat, eerste dag is altijd lastig oordelen. En zeker als je nieuw bent mag je prima aangeven dat je het nog lastig vind alleen, daarnaast aangeven dat ook niet netjes is dat ze je gelijk halfuur langer laten blijven.

Cheetah, fijn dat je toch een afspraak bij de HA hebt. Hopelijk komt er wat uit.

Sannens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:12

Janine1990 schreef:
Sannens schreef:

Ik wist dat er ergens in de buurt van de bèta vakken iets mis ging met mij _O-
Dus laten we het er maar op houden dat ik je hopeloos verkeerd heb begrepen _O- Sorry!

Ik ging de mist in bij die liter en de verhouding :')

Geen probleem!

Annikoe, ik zou het ook eventjes aankijken. Misschien wordt het beter!

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:28

Farjen: omdat ik niet afval/geen resultaat zie ondanks veel sporten en clean eten. Dus toch even checken of er niets achter zit aangezien hypothyreoïdie in de familie voorkomt.
Mooi lijstje! Je kan zeker nog wat bijpakken, kcal is aan de lage kant!

Linoleum: Pff, jij hebt je beweging wel gehad dan vandaag :))

Vandaag:
O: 200 gram skyr, 3 el atkins muesli, chia zaad, wat stukjes mango en ontbijtmix
T: smart bar
L: bakje protein quark van melkunie, koolhydraatarme boterham met kalkoenfilet en kwart avocado, gekookt ei
T: 200 gram soyayoghurt met een banaan en kaneel
A: 200g sperziebonen, 1 kipfilet
T: ? Eet laat avondeten, misschien een sinaasappel

B: uur fitness (20 minuten HIIT en de rest kracht)
D: thee, water

1640 kcal, 114g khd, 54g vet, 132g eiwit. Heb dus nog wat ruimte om iets te pakken zonder al te veel koolhydraten. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:34

Als er schildklierproblemen in de familie zitten zou dat heel veel verklaren Cheetah. Vooral als je dus vertraagde schildklierfunctie hebt..

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:42

Ja maar dan zou ik daar meer van moeten merken lijkt me. Heb verder nog nooit andere klachten gehad. Maarja, ik wacht het af. :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:43

Aan de ene kant waar, maar misschien is dit wel hoe je lichaam dit uit. Je hoeft niet gelijk last te hebben van alle symptomen. Het hoeft natuurlijk ook niet te betekenen dat je schildklier helemaal slecht functioneert, maar als hij iets onder de norm presteert dan kan je daar al best veel last van hebben.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 11:49

Ja dat is waar hoor, maar wij hebben iig geleerd dat zodra je het merkt in je metabolisme, er ook al andere klachten vooraf gegaan zijn die meer opvallen. :P
Ik had ook weer ff m'n boeken erbij gepakt voor een snelle zelfdiagnose ( :)) ), klachten zijn oa verlies van emotie, vermoeidheid, hartproblemen, menstruatieproblemen, gevoeligheid voor kou, minder transpireren, haaruitval, opgezet gezicht, gewichtstoename, hese diepere stem, struma, droge huid, concentratiestoornissen, spierzwakte, carpaletunnelsundroom etc etc.

Nouja, haaruitval, kouwelijkheid, lage stem, droge huid -> check. Maarja dat zijn zulke algemene symptomen. :Y) Als je symptomen opzoekt denk je altijd dat je dood gaat en ik wordt mijn studie altijd een beetje hypochonder :P

Maarja, ieder lichaam is anders uitsluiten is gewoon fijn dus hoop dat ik ff bloed kan laten prikken. :)

Laura82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:00

Ik ken wel mensen waarbij niet afvallen het enige (duidelijke) symptoom was. Retrospectief waren er wel meer symptomen, maar die waren zo mild (en algemeen) dat ze verder niet opgevallen waren. En zeker als het in de familie voorkomt is het iig wel verstandig om uit te sluiten.

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:02

Aah oke, ik ken het alleen niet zo bij jonge mensen. Maar wel typisch.
Pff als dat het is dan sla ik mezelf echt voor mijn hoofd. Bijna anderhalf jaar frustratie dan voor niets. :Y)

Farjen

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:08

Ik heb ook cystes op mijn schildklier en hierdoor werkt hij ook niet snel genoeg dus neem al jaren braaf mijn pilletje.. maar qua gewicht is het inderdaad niet gemakkelijk, ik moet er echt bij sporten terwijl anderen al afvallen door enkel hun voeding aan te passen..
Maar ik heb verder weinig symptomen, ze hebben het eerder toevallig ontdekt

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:14

Cheetahfan schreef:
Aah oke, ik ken het alleen niet zo bij jonge mensen. Maar wel typisch.
Pff als dat het is dan sla ik mezelf echt voor mijn hoofd. Bijna anderhalf jaar frustratie dan voor niets. :Y)

Wat ga/wil je doen als het daadwerkelijk zo is?

Cheetahfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-17 12:17

Wat de huisarts zegt. :)) Haha, nee weet zo uit mijn hoofd de behandeling niet. Volgens mij gewoon substitutie. Zou 'fijn' zijn als er iig een oorzaak is.

Aah wat naar Farjen... Hoe hebben ze het bij jou ontdekt?