Hardlopen deel 3

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 20:57

Zo'n trail klinkt goed benanqelique!

Ik heb helaas geen doelen meer. Wilde bij de midwinter de 10EM in 1.10 lopen en de marathon van Rotterdam. Maar knie werkt nog steeds niet naar behoren. Dus misscien in de zomer wat trails proberen. En volgende winter maar weer plannen.

Supervixen

Re: Hardlopen deel 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 22:54

Ja greetje die afstand stond op de site. Vond ik wel grappig. Mijn runkeeper maakte er 5.24 km van.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:02

Over voornemens gesproken: ik heb een hardloopschema van internet gehaald. Zal iets te pittig worden voor mij qua afstanden (vond het nogal bizar voor een trainingsschema voor 5 km), dus ik zal de extremen wel wat aanpassen, maar ik ga ervoor. Normaal haat ik alleen lopen, maar vandaag toch gelopen rond de piste omwille van de gladheid (piste is niet ver van een ziekenhuis, en de ambulances reden af en aan) en het viel best mee.

Morgen "nieuwjaarsloop" met de joggingclub (lees: halfuurtje hardlopen, en dan anderhalf uur drinken). Wat me bij de vraag brengt: hoe zit het in jullie omgeving met hardlopen en alcoholgebruik? Hier in mijn omgeving lijkt drinken toch wel hun hoofdhobby te zijn (niet voor mij, ben zelfs geheelonthouder geworden).

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-16 23:54

Ik drink zelf zelden alcoholische dranken. voel het gewoon de volgende dag met een training in de benen dus zal het zeker niet drinken als ik ergens serieus voor aan het trainen ben. Maar zeker in het trail en ultra wereldje is voor de meeste een biertje na de wedstrijd vrij standaard. zelf ga ik dan altijd voor de alcoholvrije variant. Bij de monschau marathon hadden ze bier bij de verzorgingsposten. Ik mag hopen alcoholvrij want ik heb het genomen in de veronderstelling dat het naar bier smakende sportdrank was.
Maar bij de meeste blijft het ook beperkt tot dan ene lekkere biertje na de wedstrijd of na de training. de koolhydraten moeten ook weer aangevuld worden he. Het is dat ik dus slecht alcohol verdraag maar daar schijnen velen geen last van te hebben.

Noeps

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-17 16:30

Ik vind hardlopen bij uitstek de manier om wijn eruit te zweten :Y). Zonder gekheid: in het weekend drink ik regelmatig een paar glazen rode wijn. Doordeweeks probeer ik dat wel zoveel mogelijk te beperken.

Wat zijn de hardloopdoelen?
Mijne:
-PR 5km (<23:49)
-PR 10km (<50)
-Halve marathon onder de 2 uur
En vooral: lekker blijven genieten van al het moois wat hardlopen geeft!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:38

Wauw Plien, dat zijn pittige records die je te verbreken hebt!

Ik heb me niet echt een doel gesteld qua tijden. Ik loop net geen 2 jaar, het eerste jaar extreem veel en behoorlijk snel getraind, ook vaak blessures gehad (gelukkig snel hersteld), tweede jaar dan paar maanden out geweest door blessure, vermoedelijk stressfractuur, en daarna minder gemotiveerd, enkel 1x per week gelopen en een pak trager.

Nu heb ik via een website een trainingsschema voor de 5 km: de dinsdag duurloop, donderdag kort loopje, en zaterdag tempo/snelheid. Ik vind de afstanden wel wat groot voor een 5 km-training, gisteren al bijna 10 km moeten lopen, maar ik heb gelukkig een lange adem, dus zonder moeite volgehouden al kletsend.

Ik wil ook op zoek naar een mooie onverharde omgeving om mijn langere tempotraining te doen, want op piste wordt lange afstand snel saai, en de verharde weg is nu ook niet bepaald de ideale ondergrond voor de gewrichten.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 20:40

Ik loop altijd onverhard. Met de juiste schoenen en looptechniek hoeft dat echt geen problemen op te leveren

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:16

Ik vind onverhard lopen altijd erg moeilijk. Loop eigenlijk het liefst op de baan. Maar mogelijk heeft dat ook te maken met mijn gebrek aan coördinatie (aangeboren in mijn geval).

Ik ben niet echt een alcohol drinker. Drink wel eens een wijntje in het weekend, met kerst of op een ander feestje of met een gekke bui een keer iets meer. Bij een glas of 5 houd het dan ook wel op.
Na het hardlopen heb ik alles behalve behoefte aan alcohol. Weet niet precies waarom, maar de gedachte aan alcohol wordt ik dan niet heel blij van. Ik drink dus dan gewoon niet.

Tijdens de feestdagen heb ik het hardlopen maar even overgeslagen. Geen zin in en geen zin om mijzelf te pushen tijdens deze dagen. Vandaag weer begonnen, dat vind ik dan weer best netjes van mijzelf. Ik wil wel weer een beetje een schematje gaan lopen, want ik heb wel iets ingeleverd tijdens de feestdagen.

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-17 23:48

Juist als je coördinatie niet optimaal is is het goed om onverhard te trainen. Daarmee train je namelijk je coördinatie vermogen extra. Is dus gewoon een kwestie van veel doen. Maar je traint veel meer spieren omdat je steeds moet corrigeren dan op verharde ondergrond. En hoe meer je onverhard traint hoe beter ook die kleinere spieren ontwikkeld zijn en hoe beter dat het onverhard lopen zal gaan.
Ik train wel vaak ook verhard omdat ik dan de tempo's beter kan doseren en ook dat wil ik leren, plus dat ik ook de belastbaarheid op de verharde ondergrond wil opbouwen. Dus varieren, twee keer per week onverhard, twee keer per week op de weg, een keer per week op de baan.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 00:05

Op de baan kom ik nooit. Vind ik vreselijk en ik mag er alleen op als ik lid word van de atletiek vereniging.
Onverhard lopen ben ik nu aan het oppakken. Inderdaad vanwege het sterker willen worden

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:51

Benangelique waar loop jij onverhard? Ik vind dat best lastig hier in de omgeving.

Ik loop vrijwel altijd op asfalt, vind het wel prettig lopen maar afwisseling zou wel goed zijn. Ik zou wel graag op de baan lopen maar dat mag hier alleen als je lid wordt en dan ook alleen onder begeleiding. Ik zou er juist zelfstandig gebruik van willen maken. Maar misschien toch een keer lid worden.

Ik wil zo graag gaan lopen maar ik ben ziek.. flinke verkoudheid met vooral erge keelpijn.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 08:55

Pff ik heb ook weer tegenslag. Waarschijnlijk een tussenribspier verrekt die al een paar dagen pijnlijk is bij alle bewegingen. Hoesten of kuchen voelt vreselijk, net als omdraaien in bed. Niezen wil ik helemaal niet aan denken. Zo schiet het niet op met mijn halve marathon!

Greetje63

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:01

Logisch toch dat je enkel op de baan mag als je lid bent. Voor interval training vind ik de baan ideaal. En ook voor begeleiding door een trainer. Maar ik denk dat je de baan als zodanig ook pas echt kunt waarderen als je er regelmatig komt. Verder is et ideaal voor de donkere winteravonden, kun je toch veilig op tempo trainen en er is geen betere mentale training dan een duurtraining op de baan.

Klinkt niet best supervixen , beterschap.

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:16

Ik vind de vering op de baan echt ideaal! Niet te zacht, niet te hard. En mijn ervaring is ook icm een trainer, dat en de groep waarmee ik op de baan liep vond ik erg fijn. Op dit moment loop ik toch even niet bij de vereniging, het lidmaatschap was duurder dan ik dacht en mijn inkomsten atm even extreem laag.

Dankjewel voor je uitleg over onverhard lopen, Greetje. Het is helaas voor mij niet motiverend om het ook uit te voeren. De fysio heeft toen (bij diagnose) aangegeven dat hardlopen coordinatief gezien zo'n beetje de zwaarst mogelijke sport is voor mij om te doen. Ik ben best trots dat ik die uitdaging aan ga, maar ga het niet demotiverend maken door dan ook nog eens een heel moeilijke ondergrond op te zoeken. Ik loop tegenwoordig naast asfalt ook af en toe op (scheef aangelegde) stoepjes. Ik merk zelf dat dat al vermoeiend is voor mij. Goed genoeg dus ook.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:21

Uiteraard logisch dat je alleen op de baan mag trainen als je lid bent, ik vind het alleen jammer dat je er niet op eigen gelegenheid mag trainen, omdat je dan dus afhankelijk bent van bepaalde tijden.
Ik heb er 2x met m'n zus meegelopen en vond het super fijn lopen qua ondergrond.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 09:34

Dat is t inderdaad. Leden mogen niet zelfstandig trainen bij ons.

Daan, ik loop rond de zegeeplas. Daar liggen veel ruiterpaden waarop je prima kan trainen

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 12:40

Vervelend Supervixen. Enig idee hoelang zoiets gaat duren?

Ik loop in principe alleen onverhard (ook mijn tempotrainingen). Soms neem ik mijn paard mee, dan loop ik zelfs over de vrij mulle ruiterpaden. Verder loop ik een wedstrijd of 3 per jaar en dan pak ik vaak 2 weken ervoor 1 training verhard.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 15:56

Ik ben toch maar tegen beter weten in gaan hardlopen. Op een rustig tempo. Ik dacht als de pijn erger wordt ga ik wel naar huis. Maar het was nog te doen. Na tien km werd het wel pijnlijker, dus uiteindelijk na 11.5 km gestopt. Zal er vast spijt van krijgen morgen, maar het is zulk lekker weer!

Ik zou ook wel vaker onverhard willen trainen, maar dan moet ik met de auto weg en dat vind ik niet zo fijn.

Mijn zusje en ik hebben ons voor leuke loopjes ingeschreven komende tijd. Een cross van 8400m met pittige trappen en heuvels, dan een loop van 15km op asfalt en dan de midwintermarathon in apeldoorn, daar doen we 8km. Lekker afwisselen dus. Heeft iemand die in Apeldoorn wel eens gelopen? Is volgens mij een erg grote loop.

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-17 18:05

Hier in België waren enkele van mijn FB-hardloopvrienden van plan om een ochtendtraining mee te pikken, maar die zijn mogen terugkeren. Denk dat er niemand op mijn werk geraakt is zonder een slippertje te maken met de wagen, zelf ook 2x meegemaakt, ik weet nu dat ik goede ABS heb op mijn wagen.

Volgens schema moet ik amper 3,2 km lopen vandaag, dus wou alleen gaan (de joggingclub is hier al 3 km vandaan, beetje gek om me dan daarheen te verplaatsen), maar ik heb een schrik gepakt door het verraderlijke weer de laatste weken, dus ik denk dat ik er toch maar heen ga, dan wordt het gewoon iets meer.

Sportplanning lijkt goed te lukken dit jaar, net ook weer efkes paardgereden, was heerlijk, een zalig meewerkend paard, alles wat vroeger zo moeizaam ging, ging nu vanzelf. Zouden paarden zich ook goede voornemens maken met nieuwjaar misschien? :)

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 16:52

Benangelique zijn de ruiterpaden niet heel zwaar? Ik g binnenkort ook eens die kant op :)

Supervixen nog last gehad van het lopen?

Hwn fijn dat het zo lekker ging!

Ik heb vanmiddag een mooi rondje gelopen in een natuurgebied, was leuk. Mijn benen voelde zwaar, wellicht door m'n verkoudheid niet helemaal topfit.

Leuke verassing toen ik thuis kwam, een zak met hardloopkleding van mijn zus. Zij gebruikt het niet ivm sponsor en ik ben er erg blij mee :D

mirriezz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:03

Goed hoor Daan, dat je vandaag bent wezen lopen! De combinatie van kou en vermoeidheid hebben er bij mij voor gezorgd dat ik bedacht heb om morgen te gaan. Dan is het iig ietsje warmer.

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 18:05

Zijn goed te doen hoor daan!en zwaar mag af en toe best hihi

Ik heb een nieuw setje loopkleding bij de lidl vandaan vanmiddag. Fijne materialen!

hwn

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 20:34

Daan_O schreef:
Leuke verassing toen ik thuis kwam, een zak met hardloopkleding van mijn zus. Zij gebruikt het niet ivm sponsor en ik ben er erg blij mee :D

Ik hoop dat je veRRassing met dubbele r bedoelt? Tenzij je de kleren opgestookt hebt in het haardvuur :P

Ik denk dat ik morgen mijn interval op finse piste loop, al vrees ik dat die ook bevroren zal zijn. Is de eerste keer dat ik naar die piste ga, geen idee hoe die erbij ligt.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 21:05

Ik had vandaag ook even bij de lidl gekeken benangelique. Helaas hadden ze niet veel bij ons.

Daan_O: ja ik kon vandaag niet doorzitten op mijn paard. Deed zo zeer! Even zonder zadel rondgestapt, maar onze binnenbakbodem was half bevroren dus was er wel snel klaar mee. Omdraaien in bed was ook geen succes.
Zo'n zak met kleding is altijd leuk toch?

Ik heb deze gekocht bij zalando, met 50% korting. Zit lekker! Nike power epic lux.

Afbeelding

Tayga

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-17 22:15

Iedereen aan de nieuwe kleding :D Mooie broek hierboven!

Daan heeft lekker gelopen.

Ik heb vandaag voor het eerst in 6 weken pijnvrij gelopen *\o/* 6x 3 minuten op de loopband (lekker warm met al dat wandelen tussendoor). Hopelijk kan ik dit rustig uitbouwen.