Meer mensen met burn out/overspannen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Himyar

Re: Meer mensen met burn out/overspannen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 09:32

Je zal nu moeten proberen te ontdekken wie je bent, wat JIJ wilt, wat JIJ voelt, wat JIJ vindt en hoe daar vorm aan te geven. Want je bent grotendeels altijd bezig geweest iemand te zijn waar je ouders geen aanstoot aan zouden nemen. En dat is een continue balancing act geweest. Want eigenlijk was er altijd wel iets voor ze om aanstoot aan te nemen of je een schuldgevoel over te geven of jou verantwoordelijk voor te houden.
En kreeg je idiote opmerkingen naar je hoofd geslingerd. Zo zei mijn moeder op een gegeven moment bijvoorbeeld dat het mijn schuld was dat ze last van haar rug had. Wat helemaal nergens op sloeg, maar als je zoiets te horen krijgt, ga je op dat moment toch weer aan jezelf twijfelen of het echt niet jouw schuld is. Of ze zei dat zo’n bitch als ik nooit aan een man zou komen. Terwijl zij zelf vaak aan de eettafel ’s avonds ruzie ging proberen te zoeken met mijn vader, steeds weer over de zelfde dingen. Namelijk dat ze zijn moeder zo’n vreselijk mens vond en dat ze vond dat mijn vader zijn ouders te vaak bezocht. En mijn zus en ik zaten er lijdzaam bij en kregen amper nog een hap eten door onze keel. Het liefst had je een keer gezegd dat ze eindelijk eens een keer haar mond dicht moest houden met haar eindeloze agressie en frustratie. Maar zij zat altijd goed en een ander zat altijd fout. En we waren bang voor haar, dus je liet het wel uit je hoofd om iets te zeggen.
Ten minste, zo ging het bij mij, ik vermoed dat het bij jou ook ongeveer zo ging.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:02

Klopt...
Wat je schrijft is heel herkenbaar...

Pinacolada

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:24

Jeetje Himwar..wat jij hierboven hebt geschreven is ook van toepassing hier, precies zoals het hier thuis er aan toe gaat

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 10:28

En ook hier thuis Nagelbijten / Gniffelen

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:25

Ik had liever gehad dat jullie er niets in herkenden Ach gut .

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 11:41

Inderdaad, wat naar om te lezen dat zoveel zich er in herkennen. Vooral om te zien dat de meesten ook zo in de knel zitten of hebben gezeten. Lastig hoor...

Ik heb net de huisarts gebeld en een afspraak gemaakt voor morgen. Weet niet wat ik er van verwacht, maar ik moest bellen als het niet ging en eerder komen. Dus dat heb iknu maar eens braaf gedaan...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:06

En als gevolg van mijn jeugd heb ik op mijn werk stomme dingen gedaan.
Mijn baas vroeg een aantal jaren geleden of ik bij afwezigheid mijn andere twee collega’s kon gaan vervangen en of ik ze sowieso beiden meer kon gaan assisteren. Ik heb ja gezegd en ben de werkzaamheden gaan leren en doen. Ik ben dus beduidend meer werk op me gaan nemen. Het feit is echter dat beide collega’s minstens drie salarisschalen hoger zitten. Toen ik vorig jaar dan eindelijk alle moed bijeen had geraapt om het eens over mijn salaris te hebben, na een jaartje of twee/drie met een aantal werkzaamheden boven mijn salarisschaal te hebben gewerkt, kreeg ik te horen dat ik vanwege mijn opleiding niet meer KAN verdienen! Dat is de regel hier. Eigen schuld, dikke bult dus eigenlijk. Want ik had sowieso niet zomaar ja moeten zeggen zonder er (op termijn) voorwaarden aan te verbinden. En ik had er niet na een aantal jaren pas naar moeten vragen. En als er wat fout ging, kreeg ik vooral toen een andere collega en baas hier nog werkte, de wind van voren. En voelde me dan weer een loser. Maar daar komt dat ellendige verantwoordelijkheidsgevoel, minderwaardigheidsgevoel en het idee van meisjes die vragen, worden overgeslagen weer om de hoek kijken. En dan werk ik notabene al 18 jaar fulltime.

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 12:28

Pollewoppy schreef:
Inderdaad, wat naar om te lezen dat zoveel zich er in herkennen. Vooral om te zien dat de meesten ook zo in de knel zitten of hebben gezeten. Lastig hoor...

Ik heb net de huisarts gebeld en een afspraak gemaakt voor morgen. Weet niet wat ik er van verwacht, maar ik moest bellen als het niet ging en eerder komen. Dus dat heb iknu maar eens braaf gedaan...

Heel goed dat je het gewoon hebt gedaan!

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 16:40

@ pollewoppy; Heel goed van je dat je het hebt gedaan! Heb je een mail gestuurd.

Wat je boven aan de pagina hebt geschreven komt mij ook erg goed voor Himyar, alleen dan van mijn vader.
Het is voor mij zo moeilijk om te leren dat ik niet minderwaardig ben, dat ik mag leven en dat niemand meer bepaald wat ik wel en niet mag. Dat ik mijn eigen keuzes mag maken en er geen verantwoordelijkheid over hoef af te dragen, moet afdragen.
Hoevaak mensen zoals mijn vriend ook zeggen dat het mijn leven en keuzes zijn, toch denk ik vaak nog steeds, wat als ik iets verkeerds doe.. Wie gaat er dan wat van zeggen en hoe?
Ik ga volgende week 2 pups opvangen uit roemenie en ik was zo bang voor de reactie van mijn schoonfamilie, terwijl mijn vriend telkens zegt; het is jouw leven, onze keuze en we doen het gewoon ongeacht wat zij ervan vinden! Dat vind ik zo sterk van hem en toch kan ik niet zo denken, nog niet denk ik, hoop ik.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-08 22:56

Pollewoppy erg goed dat je hebt gebelt!

Himyar wat een herkenbare teksten die jij schrijft. Ik was dit weekend voor t eerst op mijn studente kamertje gebleven blijf dit weekend waarschijnlijk weer. Maar of dat nou zo goed ging..Heb nog niets van mijn ouders gehoord in iedergeval (kom normaal altijd naar huis). Vannochtend ook niet echt een strakke actie dus ik meld me weer.

Word er naar van dat ik weer zo loop te mekkeren. Ik trek te veel aandacht zei iemand afgelopen week..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 06:33

Oh dat helpt helemaal niet als iemand dat tegen je zegt!
Ik geloof dat als iemand dat nu tegen mij zou zeggen ik helemaal instort. Volgens mij is dat juist waar we allemaal bang voor zijn, aandacht vragen...

Ik ben desondanks toch blij dat ik de huisarts gebeld heb gisteren en straks al heen kan. Het gaat hier helaas echt niet de goede kant op. Ik voel me zo'n prutser omdat het iedere keer voelt alsof ik bij de eerste de beste dip zo makkelijk opgeef. Maar dat is helemaal niet wat ik wil, maar het gebeurd gewoon.

Gistermiddag was ik even bij een goede vriendin van me. Even bijkletsen was de bedoeling. Ik heb er een beetje afwezig op de bak gezeten, had niks zinnigs te zeggen en was weer zo gespannen dat ik weer heel erg zat te trillen. Het was zelfs zo erg dat ik haar amper aan durfde te kijken...
Ik betrapte me er van de week ook al op dat ik de koffie 's ochtends op de boerderij bewust overgeslagen heb en later gegaan ben. Iets wat ik in die 12 jaar dat ik daar kom nog nooit gedaan heb! Ik ben me teveel aan het terug trekken, dat is niet goed...

Himyar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 09:24

@ Fairytail:
Sorry dat het in het Engels is.
http://www.healingmagic.org/avoiceforfr ... inal1.html
A significant method for self-protection is the act of forgetting, repressing, and/or splitting off memories of traumatic events. In addition, an individual will constrict his range of life experience, or, as Levine calls it the 'range of resiliency' (Heller & Levine, 1997a), so that he feels secure enough within that safe range of sensations and feelings. Meanwhile, any encounter outside that range of tolerable experience, either positive or negative, is registered as a direct threat (Heller & Levine, 1997a; Levine, 1997). These techniques, among others, are an individual's adaptive (self-preserving) response to what he recognizes as a life-denying force. In fact, most of the symptoms of Post-Traumatic Stress Disorder (PTSD) can be understood as coping mechanisms for individuals living in an environment (either actual or perceived) of danger, harm, and/or neglect ­ in a world stripped of safety, order, and/or meaning.

During early stages of development, humans use coping responses like splitting, repressing, projecting, and dissociating as means to assure their survival. These mechanisms initially serve to protect the natural impulses of the child when an environment of safety is lacking. Eventually, however, survival and development become dependent on these protective mechanisms. Children require love, empathy, support, and nourishment ­ based on their own requirements ­ for their optimal development. If a child is born into a denying, stifling, abusive and/or misattuned environment, he will contract away from the intolerable pain. If this contraction becomes a chronic response to his environment, then his development will be severely disturbed. How significantly the child's natural impulses are blocked and/or repressed from his environment will determine to what extent the protective mechanisms are used (DeMeo, 1998; Maslow, 1968; Miller, 1990a; Reich, 1961, 1973).

Dit is trouwens ook interessant: http://www.peaceful-parent.com/about/Chakras.html

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 20:49

Iemand op stal zei dat een tijdje terug ook tegen mij Fairytail.
Probeer je er niks van aan te trekken, al weet ik dat je dat wel doet, die mensen weten gewoon niet wat het inhoud.

En ionderdaad dat gevoel "Meisjes die vragen worden overgeslagen."

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:23

Pff voel me de hele dag al als een vaatdoek en dan had ik juist eindelijk een dagje geen school. Hopelijk komt het door de vaccinatie. Barbalala tja niet aantrekken was het maar zo makkelijk..

Himyar erg sterke tekst (onderzoek) en erg herkenbaar.

Zit nu al de hele week te dubben of ik het weekend weer op mijn kamer zou blijven maar kan gewoon geen beslissingen meer nemen..

BarbaLala

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 14:51

Waarom twijfel je?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:06

Omdat ik hier op mijn kamertje zit op gesloten voor het hele weekend. En als ik naar huis ga kan ik in ieder geval een keertje naar mijn oude verzorgpaard en t bos in enzo..

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 17:52

Interessante tekst Himyar. Ga de website ook nog lezen.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 07:29

Ik kan me je dubbele gevoel we voorstellen.
Ik heb in de tijd min of meer noodgedwongen op een kamer gezeten, waar ik in het weekend ook helemaal alleen was, alle huisgenoten (niet dat ik daar nou veel contact mee had) waren dan naar gezellig huis en ik zat daar in m'n uppie...
Dan kan een weekend lang duren...

Succes met je beslissing. Kan je niet eerst even blijven en in de loop van zaterdag naar huis gaan, bij jde verzorgpaardje langs en dan zondag op tijd weer terug naar je kamer ofzo? Of is dat lastig met vervoer i.v.m. week-ov bijvoorbeeld?

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 09:51

Gaat lastig met OV inderdaad. Maar mijn ouders zijn weg geloof ik dus rijk alleen, mits mijn broer er niet is.. Heb ze inmiddels al ruim 2 weken niet gesproken..

Heb nou eindelijk een nieuwe huisarts uitgezocht i.v.m. een beet en dus tetanus maar ga t haar dus echt niet vertellen zij neemt dat niet echt serieus volgens mij..

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 10:18

He lastig zeg...
Ik kan me goed voorstellen dat je het je nieuwe huisarts niet gaat vertellen. Ik heb al jarenlang dezelfde fijne huisarts en ik heb zelfs nog moeite om hem echt te zeggen hoe of wat...

Sterkte
Ik ga zo toch maar even naar school. Ik kreeg net een mailtjeof ik iets na kon kijken voor een leerling. Lekker handig, natuurlijk kan ik dat thuis niet...
Nou dan toch maar naar school, omdat die leerlingen anders geen toets mag maken. Ik wil niet dat zij de dupe wordt van mijn afwezigheid, maar baal er wel van...

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:39

@ fairytail; ik zou als ik jou was een huisarts vinden die je durft te vertrouwen. Anders blijf je er mee door lopen en word je er niet beter van.

@ pollewoppy; ik zou als ik jou was eerlijk tegen je afdelingshoofd zeggen dat je het niet aankan en dat je er geen extra werk bij kan hebben. Je hebt nu al teveel aan je hoofd, laat staan ook nog schuldgevoelens omdat iemand anders het werk van de leerling niet kon nakijken.

Met mij gaat het een beetje.
Kan merken dat ik erg weinig kan hebben, vandaar dat ik ook bijna niet op msn ben. Check alleen mijn mail en ga dan wat anders doen.
Slaap erg slech dus ik hoop dat ik redelijk goed door de reis van volgende week naar Roemenie kom.
Verder merk ik dat ik nu erg snel wil huilen maar het tegen houd.
Terwijl ik eigenlijk de gehele dag wil huilen en slapen...
Wat doen we onszelf toch aan he.

b485

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 12:52

Hier nog eentje die het zwaar heeft. Zit op men werk steeds op men tanden te bijten om niet te huilen. Waarom ik wil huilen weet ik niet. Ik neem ondertussen weer een paar weken antidepressiva ( op voorschrift van de dokter) maar t helpt me niet echt.

Bij mij ligt het probleem vooral aan een gebrek aan zelfvertrouwen. Ik twijfel steeds aan mezelf. Ben bang om fouten te maken. En als ik een fout maak, neem ik het altijd heel persoonlijk op: een persoonlijk falen van mezelf.

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 13:06

Ik heb zelf te maken met iemand die volgens mij overspannen is of een burnout heeft. Punt is dat ik hierdoor nu ook hoofdpijnklachten krijg en echt doodmoe ben..

En ik heb de angst dat hij mij meesleept in zijn val. Aanstaande maandag wel op mijn verzoek een afspraak met de directeur, maar ik ben er bangig van.. Ik vind het zo moeilijk allemaal.

Pollewoppy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 16:58

@ C_arola: Ik ben toch even naar school gegaan. Het ging over iets van vorig jaar, wat ik beoordeeld heb. De leerling wilde weten wat de feedback was, zodat ze de opdracht kon herkansen. Ik weet precies waar ik dat heb liggen in de kast en ik vind het eigenlijk ook gewoon vervelend als een collega in mijn spullen gaat zitten rommelen. Straks kan ik zelf niks meer vinden. Bovendien voelt het als mijn verantwoordelijkheid.

Dat je je nu weer minder voelt, kan dat met de spanning van je reis te maken hebben? Dat je je er onbewust druk over maakt?
Als ik je niet meer spreek heel veel plezier in ieder geval. Ik ben heel benieuwd.

@ b485: Heb je naast de antidepressiva ook nog iets van therapie? Bijvoorbeeld bij een psycholoog of iets? Want alleen antidepressiva is niet de oplossing. Je zult ook aan de oorzaak moeten werken en dat lukt meestal niet in je eentje...
Succes in ieder geval

@ Tallie_Ho: In eerste instantie voelde ik me aangevallen door je reactie, omdat je aangeeft hoofdpijn te krijgen door iemand met een burnout in je omgeving (Ik gok je vriend??) Maar meteen daarna realiseerde ik me hoe moeilijk het voor de partner (of iemand anders uit de naaste omgeving) is. Het is goed dat je een gesprek aangaat met je directeur. Al is het alleen maar om hem op de hoogte brengen van hoe of wat.
Mijn vriend heeft dat ook op zijn een gesprek gehad met zijn leidinggevende en kreeg heel veel begrip. Het is goed denk ik als jij ook ergens je verhaal kwijt kan, want ik kan me voorstellen dat het ook op jouw veel impact heeft. Dat blijkt wel uit wat je schrijft. Mijn vriend heeft ook een periode duidelijk minder in z'n vel gezeten doordat het met mij niet goed ging. Jij ook sterkte dus en pas op jezelf.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-08 18:53

@ b485; heb je behoefte om te huilen ook wanneer je thuis bent? Kun je het er met iemand over hebben waar die behoefte vandaan komt?
En ik ben het met pollewoppy eens, ik zou kijken naar psychische hulp naast de medicijnen als je het nog niet krijgt, het kan veel helpen.

@Tallie_Ho; Kun je tegen de persoon die overspannen is ook zeggen dat jij zijn klachten erg aantrekt? Ik bedoel niet beschuldigend maar jouw kant, hoe jij eronder staat?
Het is inderdaad erg belangrijk dat jij niet onderdoor gaat aan zijn overspannenheid. Heb je iemand in de buurt met wie je erover kan hebben?

@ Pollewoppy; je hebt deels gelijk. Het heeft deels te maken met de reis, anderszijds komen nu heel veel dingen van vroeger naar boven en weet ik niet hoe ik ermee om moet gaan. Ben bang dat de ptss elk moment omhoog komt en het erge maakt.

Ik snap nu dat je het hebt over iets van vorig jaar. Ik dacht dat je extra werk had gekregen van een andere docent terwijl je dat niet aan kon. Bedankt voor je uitleg!
Ik kom snel op msn en dan spreek ik je weer. Vind het erg fijn met je te praten Lachen

Heel veel sterkte gewenst aan iedereen!