Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Bullebeest

Re: Voorste Kruisband reconstructie. Wie nog meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-15 15:37

Gaat vast goed komen. Zullen pittige dagen tussen zitten, maar het wordt zeker beter.

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 14:37

Eergisteren bij de fysio geweest. Ik hoef nog maar 1x terug te komen ter afronding. Heerlijk. Al met al heeft alles 1,5 jaar geduurd vanaf het moment van mijn ongeluk.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:01

Wat goed Martine, datje kan afronden bij fysio!

Ik heb inmiddels oproep van de orthopeed ontvangen... 7 december naar het Sportmedisch centrum van het UMCG :)

Bullebeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-15 19:13

Dat schiet al lekker op. Nog een week.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 21:28

Ik ben vanochtend bij de orthopeed in het Sportmedisch centrum van het UMCG geweest... Ik moest op op tijd op om eerst nog uitgebreid te douchen, Cinna bij mijn ouders te brengen, OV chipkaart opladen en met de trein van 9:06 naar Groningen... trein had geen vertraging en om 9:42 stond mn vriendin al op het station op me te wachten. We zijn op ons gemak naar het UMCG gelopen... we moesten eerst naar radiologie, want de orthopeed had gevraagd of ik eerst een Xray wou laten maken. Daarna naar de receptie bij de hoofdingang gelopen en daar hebben we een golfkarretje gevraagd en die heeft ons naar het Sportmedisch centrum gebracht (nou ja... de chauffeur van het karretje dan :P )...

Eenmaal binnen werd ik vrij snel opgeroepen... de orthopeed heeft wat tests gedaan en al snel was hij het ermee eens dat ik geopereerd moest worden.. ik ga een voorste kruisbandcorrectie krijgen. Maandag de 14e moet ik weer heen, dan afspraak met het narcosemensje... en dan binnen 2-3 maanden word ik geopereerd. Weet van een bokker via pb dat zij binnen 12 dagen (!) geopereerd is, gerekend vanaf de eerste afspraak bij de orthopeed. Heb al gelijk duidelijk gemaakt dat ik een ruggeprik wil met blokverdoving... wil helemaal wakker blijven.. ben panisch om niet wakker te worden en ik ben ook panisch voor bijwerkingen... iets met emetofobie :+ Het gaat ook met een dagopname, dus ik slaap 's nachts gewoon weer lekker thuis, met mn allerliefste Cinna bij me in bed <3

Mn vriendin werd nog half onpasselijk toen de orthopeed met me bezig was... hij draaide mn been in allerlei onmogelijke houdingen en daar kon ze niet zo goed tegen... :))

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:51

Hangt er ook vanaf wat je aangeeft bij de operatieplanning. Als jij vermeld dat je zo snel mogelijk geholpen wil worden, dan kan het zijn dat ze je bellen met de vraag of je de operatie wilt vervroegen (dat is bij mij gebeurt, achteraf kon het toch niet doorgaan i.v.m. een spoedoperatie). Wil jij ook niet een klein roesje? De operatie duurt namelijk best lang, en dan is naar het plafond kijken op ten duur best saai :)) Ik vond het roesje voornamelijk heel vreemd, omdat ik een soort van 'gaten' in mijn geheugen had. Als in; ik weet niet meer wanneer ik nou precies sliep, weet dat ik ergens wakker ben geworden, niet meer dat ik terug ben gereden, maar wel dat ik op de uitslaapkamer nog met de verpleegsters heb gepraat, maar dan niet dat ik terug naar de kamer ging, wel dat ik mijn stiefmoeder nog even zag en daarna weer in slaap viel. Heel apart, maar wel grappig :')

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-12-15 23:55

Ik wil geen roesje, wil alles meemaken... En ben bang voor bijwerkingen van het roesje :o ennog een fobie: als ik slaap (narcose of roesje) ben ik bang dat ik niet weer wakker word... Geen reële angst, ik weet het, maar toch... Ga wel vragen of ik mn iPod met Zumba muziek mee mag nemen naar de OK... Kan ik in gedachten nog wat choreo's doornemen, of verzinnen :P

En anders klets ik ze gewoon de oren van de kop :D

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:02

Hahaha, ik denk niet dat je de iPod mee mag nemen in verband met de steriliteit van de OK. Maar je zou wel kunnen vragen of je mee mag kijken op het scherm :)

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 00:21

Hmmm als ik meekijk zal ik denk ikvanzelf "in een roesje gaan" :P

xLaus_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-15 08:05

Ik heb nu ruim 2,5 jaar terug ook een reconstructie van mijn voorste kruisband gehad. Ik ben ook bijgebleven(ruggenprik) en kreeg een eigen schermpje dat ik de hele operatie kon meekijken. Maar ook heeft het zijn nadelen, m'n rechterbeen lag niet lekker maar je kan er zelf niks aan veranderen haha!

Ik heb ruim een jaar gerevalideerd en met grote temp verschillen naar de kou toe heb ik nog steeds wel last helaas

Succes met de operatie en het herstel!

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:31

Ik ben ook binnen 3 weken geopereerd nadat ik mijn 1e afspraak had. Inmiddels exact 2 maanden geleden operatie gehad.
Je hebt het over snachts Cinna bij je in bed, neem aan dat het je hond is. Reken er op dat je daar niets mee kan de 1e dagen en denk ik niet bij je in bed wilt. Reken op best wat pijn, dan kan het alleen maar meevallen. Ik vond de 1e paar dagen best afzien.
En dagopname, dat had ik ook met volledige narcose. Ga er vanuit dat als je bepaalde dingen nog niet kunt of dat je pas smiddags geholpen wordt, je niet naar huis mag. Ik werd om 9 uur geopereerd en mocht pas om 5 uur naar huis.

Ik heb vandaag controle bij de orthopeed gehad, hij was erg tevreden. Gisteren voor de 1e keer op de loopband bij de fysio 2x een minuut gejogd. Blijkbaar loop ik een maand voor op schema, want dat is normaal vanaf 3 maanden pas.
Fysio is erg tevreden, train 2x in de week daar circa 1,5 uur. Dat wil ik uitbreiden om meteen mijn zwangerschapskilo's eraf te krijgen. Ik doe crosstrainer/hometrainer/loopband/roeitrainer/legpress/squats/lunges en nog wat kleine dingen.

Succes alvast en voorspoedig herstel!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-12-15 22:55

Dank je! Cinna is idd mijn hond... Ze is 3,5 kilo en slaapt het liefst tegen mijn buik aan... :)

De pijn ben ik idd heel bang voor, vooral omdat ik altijd heel erg bijwerkingen van meds heb... Dus zal zeker anti spuugmiddeltjes nodig gaan hebben gok ik... :+

Weinig napijn zit trouwens in de familie... Mn vader hartoperatie en geen enkele pijn... Mn moeder nieuwe knieën, schouderoperaties en operatie in haar mond en ook letterlijk geen pijn... Dus hoop dat ik dat ook niet ga krijgen... Maar ben bang dat ik dan juist dubbel pijn heb... :P

Hoe lang bleef bij jou (jullie) de pijn aanhouden?

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-15 14:38

Echte pijn kan ik het ook niet noemen (na 2x te zijn bevallen), meer vervelend gevoel en lastig doordat het zo dik is door het vocht. De 1e week werd de pijn ook door pijnstillers onderdrukt. Ik weet wel dat snachts in bed draaien vervelend is.
Als nu iemand er tegenaan komt voel ik het nog steeds, maar meer gevoel blauwe plek waar iemand tegenaan stoot.
Heel soms doet het echt een keer pijn, dat is meer een pijnscheut en daarna iets gevoelig als je een beweging maakt die nog niet fijn is, zoals volledig door je hurken gaan. Verder heb ik "pijn" aan binnenste knieband gehad, die was/is ook ingescheurd, daar heb ik meer last van met oefeningen.
En in mijn geval is volledig strekken moeilijk, als fysio doordrukt om daarmee te oefenen gaat het wel pijnlijk worden. Ik relativeer alleen alles, het is nog niks in vergelijking met de pijn van bevallen, dus pijn noem ik het eigenlijk nooit.

Ik raad je aan na de operatie heel bewust te zijn van je bewegingen en direct je been te gebruiken. Ik liep met krukken heel rustig en voorzichtig, maar wel op de goede manier. Daar heb ik nu profijt van.
En daarnaast, trainen/trainen/trainen en luisteren naar je lichaam. Regelmatig je been omhoog en oefeningen doen die fysio voorschrijft en daarbij luisteren naar je lichaam!

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-15 10:50

Dank je voor je toelichting Hoffie777 :)

Gister gesprek met anesthesist gehad... en ik ben goedgekeurd voor de operatie... :)
Vind het doodeng, dat merkte de anesthesist ook en hij stelde me helemaal gerust... pakte mn hand "Zo, en nu ga jij eens diep ademhalen tot je rustiger bent"... hele lieve man!

Ik ga waarschijnlijk wel een nacht moeten blijven, omdat ik met de trein naar huis moet... maar misschien ga ik wel met mn 45 km auto'tje heen en vraag een vriendin, of mijn vriend, me terug naar huis te rijden... in mijn koekblik word ik nl. niet misselijk, in gewone auto's wel.

In principe word ik 7 januari geopereerd, maar als er uitvallers zijn, dan mag ik eerder... :) voor mijn eigen risico hoop ik natuurlijk dat er mensen uitvallen en dat ik dit jaar nog word geholpen :))

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-15 13:59

Ziekenhuis belde vanochtend... het is definitief 7 januari, niet eerder. Ik word geholpen door mevr. Tijdens... een andere orthopeed dan met wie ik het gesprek had... wel een beetje spannend... maar ben stiekem toch wel bij dat ik door een vrouw word geholpen :o

Ik moet wel een nachtje blijven, omdat ik met de trein naar huis moet (wagenziek)... dus 8 januari ben ik weer lekker thuis :D

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:25

Heel veel succes voor straks! Hopelijk heb je een voorspoedig herstel.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-15 19:54

Dank je :)

Wel een kleine wijziging in de plannen: een vriendin van me is bereid om met me mee te gaan naar het UMCG met mijn eigen auto (45 km koekblik) en zij rijdt mij terug (ik word in een koekblik niet misselijk, gewone auto's wel)... dus ik ben lekker dezelfde dag weer thuis... geen dag zonder mijn honden.. en 's nachts Cinna gewoon weer bij me op bed... :D (Ronja is eigenlijk van mijn ouders)... ik weet dat ik waarschijnlijk napijn ga hebben... maar ik voel me nog slechter als Cinna niet bij me is... dus het zal ff passen en meten worden... maar ik lig niet alleen :P

Denk wel dat ik de eerste dagen een 1 persoons bed in de woonkamer ga (laten) zetten... normaal slaap ik boven, maar ik moet er regelmatig uit om de plassen... en als je al naar de wc moet en dan ook nog eens met een net geopereerd been een trap af moet... dat lijkt me niet zo prettig :P

Hoffie777

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 12:45

Dat is wel verstandig ja, bed beneden. Ik werd gek van de trap op of af moeten, dat is de 1e dagen niet fijn.
Ik hoop voor je dat je direct naar huis mag. Heerlijk je eigen vertrouwde plekje thuis.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 13:26

Ik hoop ook dat je naar huis mag, maar ik ben wel bang dat je de napijn onderschat :( Het is echt meer dan je denkt, dus ook als het niet gaat; geef dit aan. Eenmaal het ziekenhuis uit is je bed niet meer beschikbaar.

Banjer
Lid Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 14:19

Oh ik zal het zeker aangeven als het niet gaat... :)

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 17:52

Bijzonder dat je dezelfde dag naar huis zou mogen. Hier doen ze dat echt niet en moet je de dag na de operatie nog langs de fysio. En dat pijnverhaal van goldenarrow herken ik ook.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:32

Ik mocht dat ook niet hoor, moest de nacht blijven en ben uiteindelijk 2 nachten gebleven omdat ik zoveel pijn had. Daar konden ze in ieder geval morfine in me blijven pompen :') niet dat dat ook maar iets hielp.

Maar door dit topic ben ik er wel achter dat ieder ziekenhuis het toch anders doet.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 19:50

Geen morfine meer voor mij als ik het kan helpen. Werd er zoooooo misselijk van dat ik ook 2 dagen moest blijven ;-).

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:02

Ik was ook super misselijk hoor. En die vrouw naast mij bleef maar overgeven, het is een wonder dat ik niet mee deed :') Heb dr op ten duur zelfs geholpen toen ze niet bij het bakkie kon xd

Maar dat was voor mij ook de reden dat ik 2 dagen ben gebleven, omdat ik er zo ziek van was. Heb toen ook 5 spuiten gehad en het hielp echt helemaal niks.

Emma_s_girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-16 20:13

Helemaal herkenbaar. Tot ik doorkreeg dat ik van zetpillen minder last kreeg.