Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 09:41

Nou bij mij dus ook. Bij mij was het echt zo enorm dik en opgezwollen. Ik had zelfs geen kin meer.
En ik zat nog in zo'n rolstoel ook en moest de dag na de operatie en daarna naar de poli. En dat was helemaal aan de andere kant van het ziekenhuis.
Ik schaamde me kapot :o

Bij mij zaten de elastieken er gelijk in na de operatie. Ik werd zeg maar wakker met elastieken.
Ik kon nog een eens praten zo strak zaten ze.
Pas na 6 weken mochten ze bij mij eruit.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 10:54

Valentijn schreef:
Nog sterker, ik moest de dag nadat ik geopereerd was naar de polikliniek.
Gewoon door de gangen met mensen heen met een enorme dikke kop die bont en blauw was (ik schaamde me dood).
Moest ik ook gewoon in de wachtkamer gaan wachten & toen ik aan de beurt was ging de chirug elastieken zetten.

Wat vervelend! Ik moest de dag erna ook even naar de poli, maar gelukkig niet voor elastieken. Voelde alleen inderdaad wel suf in pyjama & met een opgeblazen toet #) , in de rolstoel. Was net een man in de spreekkamer heel domme, niet kloppende weetjes over vrouwelijke politici aan het opdiepen. Beetje frustrerend om dan niet te kunnen reageren, maar dat leek me maar beter zo :+

Foto ziet er heel goed uit +:)+ Je onderlip is ook nog wat voller, zeker?

En nee, door die zenuw zijn de onderlip en de kin deels het gevoel kwijt. Vooral `s nachts wordt er kennelijk steeds weer verbinding gemaakt tussen neurotransmittertjes, want ik voel steeds van die schokjes *poef, weer een beetje gevoel terug* :D Voelt wel echt gek, vooral met eten, drinken & tanden poetsen.

Had gisteren trouwens mega last van m`n nek. Daar is natuurlijk flink aan gescheurd tijdens de ingreep. Hadden jullie dat ook? :)

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:01

Ja ik had na de operatie ook last van mijn nek. Ook helemaal stijf.
Voordat ik mijn nek weer normaal zoals eerst kon bewegen was ik denk wel een maand verder.

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 11:39

Hahaha ja erg is dat he, met een gigantisch gezwollen hoofd door de poli heen.
C_star, wel raar dat jij al met elastieken wakker werd. Lijkt me niet prettig zeg :=

Ik heb geen last van mijn nek gehad, wel heb ik nu nog steeds last van een stijve linkerarm & een zere linkerhand aan de bovenkant.
Van het infuus nog steeds, die zat op een gegeven moment niet meer goed, maar die hebben ze toch weer goed gekregen.

Wel fijn dat het gevoel bij jou weer langzaam aan terug komt Uums, lijkt me inderdaad een heel gek gevoel!

Mijn onderlip is nu gewoon normaal, maar door die zwelling die nog aan de zijkant zit (als gevolg van kanteling van mijn bovenkaak) is mijn bovenlip wat meer naar binnen getrokken. Ik weet niet precies, maar dat zit nog niet helemaal goed.
Dus de verhouding bovenlip - onderlip is nu gewoon raar.

Hoe gaat het verder met je Uums?
Jij eet nu vloeibaar neem ik aan?
Één tip: als je straks weer aan het vaste voedsel kan, rustig opbouwen en niet teveel in 1 keer gaan eten. Ik at dus 4 dagen vrijwel niks, daarna vloeibaar en toen ik weer een beetje kon kauwen ging ik teveel eten. Gevolg: enorme buikkrampen, echt niet grappig.

Mijn elastiekjes zijn weer kapot, linkerkant schoot vanochtend kapot dus rechts heb ik er zelf uitgehaald.
Moeten we weer terug naar het ziekenhuis :z

M_VE

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-10 14:03

Valentijn schreef:
Die had ik inderdaad gezien :j
Oke, ik zit nu op 13 dagen maar nog steeds zwelling helaas (geduld is lastig).
Ik ben zo benieuwd naar het resultaat als de zwelling weg is, maar daar moet ik dan nog even op wachten.

Morgen weer controle in t ziekenhuis.
Heb het laatste elastiekje er zelf maar uitgehaald, sneed ontzettend in mn wang :=

Hoelang is het bij jou geleden M_VE ?

Ik ben 23 december geopereerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-10 10:39

Nou ik kom net weer bij de ortho vandaan, mijn vaste beugel loopt op zijn einde :D
Hij gaat nu een brief schrijven voor de kaakchirurg over zijn bevindingen en dan kan ik de volgende keer een afspraak maken met de kaakchirurg. De ortho gaf nu aan dat een kincorrectie nog wel goed zou zijn, omdat ik mijn spieren teveel moet spannen om mijn lippen op elkaar te krijgen en houden. De rest van het oorspronkelijke plan is niet meer nodig omdat het goed staat zo.

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 14:54

Zo, ik ben vanochtend ook naar de Ortho geweest voor het bespreken van mijn behandelplan. Paar weken geleden zijn foto's gemaakt en afdrukken genomen.

Tis allemaal niet best :+

Waar ik er eerst vanaf dacht te komen met alleen een onderkaakcorrectie, werd me al snel duidelijk dat dat t niet ging worden...

De problemen:

Bovenkaak is te smal
Onderkaak is te smal
4 verstandskiezen en 2 te kleine kaken waardoor voor alles in de verdrukking komt
Onderkaak staat niet symmetrisch met de bovenkaak, gedraaid en te ver naar rechts.

To do lijstje :P:

1: behandeling bij kaakchirurg:
4 verstandskiezen verwijderen
Bovenkaak splijten, schroef ertussen en na 10 dagen 4/5 weken lang zelf schroefje steeds iets verder draaien (wordt al misselijk...)
Eventueel een tand verwijderen uit de onderkaak

2: 1,5 jaar plaatjesbeugel
(na 9 maanden mag het stopje dat de schroef heeft vervangen, uit mn bovenkaak verwijderd worden)

3: behandeling kaakchirurg:
Onderkaak naar voren plaatsen

4: nog minimaal 6 maanden plaatjesbeugel om het netjes te maken.

Mijn grootste problemen zijn echter niet eens de operaties, maar waar ik wel echt verschrikkelijk tegenop zie, en het misschien zelfs allemaal voor laat zitten, is dat er bloed geprikt moet worden voor de narcose, voor de narcose zelf ook met een naald onder zeil gebracht worden en dat dus allemaal 2x, plaatselijke verdoving voor verwijderen schroef (ook een naald) en het zelf moeten draaien aan dat schroefje.

Ik ben écht doodsbenauwd voor naalden, en weet niet of ik er wel overheen kan/wil/durf te stappen. En ik denk niet dat ze in het ziekenhuis op een hysterische muts zitten te wachten, laat staan daar geduld mee te hebben, omdat ik doodsbenauwd ben voor die dingen. Ben in staat om iemand KO te slaan als ie met een naald aan komt zetten :o

Het zou bij mij bij kaakchirurg Dr. Politis in Genk (BE) moeten gebeuren, maar ik moest eerst maar eens nadenken of ik het allemaal wel zag zitten.

Iemand ervaringen, die ook zo bang voor naalden is? :o Ja ik voel me nu een beetje dom, dat ik het daarvoor zou laten, maar ik weet echt niet of ik dat wel durf...

L_Ruiterhuis

Re: Osteotomie: kaakoperatie icm Orthodontie wegens overbeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:02

Je zou ook van te voren een angst behandeling bv bij het Riagg kunnen volgen om van de angst voor naalden af te komen. Daar heb je de rest van je leven profijt van.. naalden komen helaas vaker voor in ieder zijn leven..

Maar behoorlijk k*t voor je, wat een hoop behandelingen, vooral de bovenkaak splijten en daarna aandraaien lijkt me verschrikkelijk. Dan mag ik blij zijn met alleen mijn onderkaak operatie.. Heel veel sterkte!

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 15:40

Paashaas schreef:
Je zou ook van te voren een angst behandeling bv bij het Riagg kunnen volgen om van de angst voor naalden af te komen. Daar heb je de rest van je leven profijt van.. naalden komen helaas vaker voor in ieder zijn leven..

Maar behoorlijk k*t voor je, wat een hoop behandelingen, vooral de bovenkaak splijten en daarna aandraaien lijkt me verschrikkelijk. Dan mag ik blij zijn met alleen mijn onderkaak operatie.. Heel veel sterkte!

Riagg heb ik zoveel slechte dingen over gehoord, dat gaat t denk ik niet worden. Maar heb ondertussen even op inet zitten zoeken naar angst voor naalden, en kwam op een site terecht van een prikangstdoktermetlachgas.

Misschien dat ik daar maar eens moet gaan kijken, al is het maar als kennismaking en eventueel later een keer bloedafname voor narcose, dan vraag ik bij de huisarts ook een formulier aan met alles waar ze op kunnen testen, dan heb ik dat ook maar eens gehad :+

www.prikangst.nl is de site. Erg herkenbare verhalen op dat forum :o

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 22:09

Wow, wat een lijst met dingen heb jij zeg. Ik wens je nu al sterkte. :(:)

Ik ben ook begonnen! Heb maandag elastiekjes gekregen tussen mijn kiezen, zodat er ruimte komt voor die ringen om m'n kiezen. Morgen mogen ze eruit (godzijdank, want ze doen zeer :P).
Over anderhalve week krijg ik een beugel en dan begint het echt! *\o/*

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:14

Mijn operatie is nu drie weken geleden en eigenlijk heb ik alleen nog last van een tintelende onderlip & kin (voelen alsof ze geschaafd zijn, maar niet erger dan dat), wat zucht onder de wangen en wat stijfheid.

Ben heel blij dat ik de ingreep heb gehad en tot dusver was het het hele circus meer dan waard :D

Valentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:20

Wat een lijst Prairy!
Heel veel succes met het hele gebeuren, denk dat je er naderhand heel blij mee bent, maar het is inderdaad even op de tanden bijten.

Uums: Fijn dat het zo goed met je gaat, zat het me van de week af te vragen hoe het nou ging! Geen zwelling meer?

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 23:25

Valentijd: dank je :) Alleen wat zwelling onder de wangen, vooral `s ochtends is het nog aardig opgeblazen :+

Prairy & Poeltje, sterkte met het hele proces!

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:27

Kon onverwachts eerder bij de pijnpoli terecht.
En het is bevestigd wat ik al dacht namelijk een zenuwpijn :(

Prairy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 16:34

Bedankt voor de sterkte wensingen allemaal :)

Ik neig er nu naar om het toch maar te gaan doen allemaal... Denk ik :+

Poeltje, mooi dat die dingen er vandaag uit mochten :)

C_Star, nu er dan eindelijk een diagnose is, kunnen ze er iets aan doen? Of kreeg je weer de standaard opmerking "leer er maar mee leven" :Z :(

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:07

Ja, heb nu van die ringen om m'n kiezen. Doen wel minder pijn, maar omdat ze zo uitsteken, prikken ze de hele tijd in m'n wang.

Maar wie mooi wil zijn, moet pijnlijden! :D

C_Star

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 20:14

Ik krijg medicijnen. Ben even de naam kwijt, maar het zijn behoorlijk zware medicijnen. De eerste maand word je er gigantisch moe en suf van. Wat ik nu echt niet kan gebruiken.
Stel dat ik er dus mee begin. Dan moet ik dat een half jaar gebruiken en daarna stoppen.
Het heeft ook een genezende werking als het goed is.
Alleen als het dus niet werk moet ik opnieuw onder narcouse om alle schroeven en plaatjes eruit te halen.
De kans is alleen groot ook daarna dat ik de pijn zal houden.
Als dit ook zo is dan moet ik er maar mee leren leven.

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 00:29

Morgen krijg ik mijn beugel, spannend! Dan gaat het echt beginnen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 08:54

Goh, ik werd nav dit topic gePBt door een 'ortho in opleiding' hoe het met mijn beugel was.. Ik dacht, die heeft hier ook wel gereageerd, maar dat dan weer niet... :+

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 14:07

Ik heb ook een pb ontvangen, zag in zijn profiel dat hij nog geen enkele post had geplaatst..

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:02

Zoiets had ik een week geleden ook. Heb ooit eens in een topic gereageerd dat ik voetbalde. Kreeg ik ook ineens een PB'tje met de vraag of ik het al lang doe etc. :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-10 16:06

Orthohelp heet ie, idd 0 posts.. Kansloos.. :n

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-10 09:21

Wow, de eerste dagen van een beugel voelen niet fijn.. Na hoeveel dagen is je mond er een beetje aangewend? :)

L_Ruiterhuis

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:02

Poeltje schreef:
Wow, de eerste dagen van een beugel voelen niet fijn.. Na hoeveel dagen is je mond er een beetje aangewend? :)

Het duurde bij mij een 2 weken. Vond het echt een ramp, nu heb ik meestal geen last meer.
Heb een eeltlaag op mijn wangen gekregen.. :D

Poeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-10 14:41

Phoe, oke... Dan kan ik nog wel even. :=