verstandskiezen!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

sjaslique

Re: verstandskiezen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 22:47

Brrr...ik mag 7 september om mijn verstandskies links onder te laten verwijderen. Kan dit keer gelukkig wel bij mijn eigen tandarts, maar ondanks dat knijp ik hem nog.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 13:04

Dide; ik laat het onder narcose doen omdat ik ook in paniek raak in de stoel, zelfs bij een klein gaatje al. Hij moet ook altijd veel verdoven bij mij en zodra ik iets voel trek ik mijn hoofd weg :+
Dat mag ik bij de tandarts al niet doen, laat staan bij de kaakchirurg, ook vind ik het heel eng om alle controle uit handen te geven bij zoiets, dus zo'n flap over mn hoofd moet ik echt niet aan denken :n
Toen ik opbelde naar het ziekenhuis om een afspraak te maken gaf ze aan dat dat meteen de datum zou zijn voor de ingreep, toen heb ik aangegeven dat ik dat niet durf en graag onder narcose wil. Ze heeft een paar keer aangegeven dat het een eitje is en dat narcose eigenlijk moeilijker is dan zonder, maar toen begon ik van de spanning dus al te huilen :o . Toen heeft ze een afspraak gemaakt voor een intake met de kaakchirurg. Daar heb ik ook nog een keer aangegeven dat ik niet durfde en ook daar begon ik van de spanning alweer te huilen ongeveer _O- (ben echt een watje hoor als het om iets in mn mond gaat :o ). Hij vond het eigenlijk onzin, want ze zitten niet moeilijk, maar moeten wel doormidden gezaagd worden (moet je vooral zeggen tegen me :Y) ) maar hij gaf me wel een verwijzing naar dagopname :j . Ze doen niet moeilijk, maar er staat wel een flinke wachttijd, ik ben 23 april op intake geweest en de operatie stond voor 7 september. Aangezien dat ook mn eerste schooldag is heb ik hem nu verzet naar 5 oktober. 13 augustus, donderdag dus, mag ik naar de anesthesist.
Ben heel benieuwd, hoop dat ik daar eea kan afspreken over hoe ik onder narcose ga, want ben ook erg bang voor infusen en naalden :o

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:08

Bedankt voor de informatie, ik ga ook gelijk aangeven dat ik ook echt panisch ben in de stoel. Ik durf al niet te bellen, zit er nu al over te paniekeren. En al helemaal dat ze bij mij wel moeilijk liggen....

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:32

Je verhaal komt me erg bekend voor Britt. Ook ik wilde liever onder narcose, maar was niet koppig genoeg dus dat is het uiteindelijk niet geworden; ik heb gewoon een normale verdoving gehad. Ook ik heb liggen huilen in een tandartsstoel en ben daar bijna rennend de behandelkamer uit gegaan :o ik zag er als een berg tegenop.

Ik moet zeggen dide, de behandeling zelf viel me erg mee - qua pijn dan. Bij mij lag er eentje ook heel lastig overigens, de ander trokken ze er in 1 stuk uit (en daar heb ik echt 0,0 pijn of last meer van gehad achteraf). Voordeel van zo'n lap over je gezicht is dat je de instrumenten en de naalden en dergelijke niet ziet aankomen en dat scheelt echt heel erg, bij mij dan iig. Ik had de dagen en weken veel meer napijn dan dat ik pijn bij de behandeling heb gehad, als ik het dus nog eens zou moeten doen (en dat moet ik eigenlijk wel, aan de andere kant zitten ze nog ;( ) dan wordt het gewoon zonder narcose. Van een narcose moet je lichaam namelijk ook flink bijkomen, bij sommige mensen duurt het wel een week voordat ze weer de oude zijn. het lijkt me niks om dat nog te moeten doormaken terwijl je ook nog bijkomt van de ingreep zelf :n

dide

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:38

Ik heb zelf nog nooit een narcose gehad, weet ik ook gelijk weer hoe dat is... Maar koppig genoeg ben ik wel, laat ze dan maar zitten. Als alles over een paar jaar zo scheef en erg zou zijn als ze voorspeld hebben als ik het laat zitten, dan ga ik alsnog onder narcose halen ze alles er maar uit neem ik wel een kunstgebitje heb ik ook geen moeite mee.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 14:59

Ik heb sowieso altijd mijn ogen dicht in de tandartsstoel, anders kunnen ze me wegdragen :') Met muziek in mn oren is het dan nog wel goed te handelen, maar het geluid van die dingen, en de druk die er op je kiezen wordt gezet vind ik vreselijk. Vooral bij die druk, dan ben ik constant bang dat ie ieder moment een fractie te ver kan gaan waardoor ik pijn heb.
Ik ben ontzettend bang voor pijn tijdens de behandeling, gek genoeg kan de pijn erná me niet eens zo gek veel boeien :? Waarschijnlijk omdat het dan al achter de rug is ofzo.
Ik ga er wel vanuit dat ik een weekje vrij moet nemen voor school iig, zal niet de dag er op weer op school verschijnen met een beetje blauwe wangen ben ik bang :o
Máár, ik hoef tenminste niet nog een keer terug; grote kans dat ik dat nog een paar jaar had uitgesteld na afloop...

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:03

Pijn tijdens de behandeling valt mee, echt :j
Bij mij was het vooral veel druk, veeeel druk, en ik had zelfs spierpijn in mijn nek erna van het schrap zetten van mijn hoofd := maar pijn? Nee, dat heb ik niet gevoeld. En dan zeg ik er nog bij dat ik ondergevoelig ben voor lidocaine. Echt, het valt mee :j
De napijnen zijn echt vervelender hoor, vooral toen mijn kiezen gingen 'wandelen' vanwege de ruimte in mijn kaak ben ik een week of wat vrij naar geweest.

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 15:05

Ik heb vorige keer bij de tandarts de rest van de dag hoofdpijn gehad en misselijk geweest omdat ik zo veel druk op mn nek had gezet door de spanning :Y)
Maar ik hoef me er voorlopig geen zorgen meer om te maken als het goed is, de laatste keer bij de tandarts was alles goed en ik ben van plan dat nog een tijdje zo te houden haha.

Kan me voorstellen dat dat niet echt prettig is als je kiezen besluiten te verplaatsen := Schuiven ze dan naar achteren oid?

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 17:14

bij mij was het juist andersom, behandeling viel me zwaar tegen. Bleef pijn voelen, ook na 7 spuitjes. Na 9 spuiten pas niet meer :+

En me kies werkte niet mee, wou er niet uit. In 2 stukken ook niet, pas in nog kleinere stukken. Kies die er al door was was er zo uit.

Napijn was niets bij mij. Alleen toen de verdoving uitgewerkt was en ik nog geen pijnstiller had gehad even 1 uurtje last gehad. maar voor de rest amper. na 1 dag vond ik het al best met de pijnstillers.

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 19:21

Poeh, mijn linker verstandskies zit er al bijna helemaal doorheen..
Zeurende pijn.. trekt beetje door naar mijn nek..
Maar is niet zo dat ik echt heel erg pijn heb gelukkig. :D

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 16:16

Hoe weet je eigenlijk wanneer je naar de tandarts moet om ernaar te laten kijken???

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:09

BrittKitt schreef:
Kan me voorstellen dat dat niet echt prettig is als je kiezen besluiten te verplaatsen := Schuiven ze dan naar achteren oid?

Tsja, ik weet niet, het was iig een rotgevoel, alsof al mijn kiezen en tanden los zaten. := Ik denk dat ze idd naar achteren schuiven vanwege de ruimte die in je kaak is ontstaan. Ik kreeg trouwens het advies om met eten te blijven kauwen aan beide kanten, maar omdat ik dat niet aandurfde ivm kruimeltjes die in het gat bleven steken := ben ik kauwgom gaan kauwen. Dat hielp ook wel een beetje tegen de pijn van de verschuivende kiezen. Is dus best een aanrader :j

take_one, als het al pijn doet zou ik zeker even naar de tandarts gaan om ernaar te laten kijken. Ze maken dan een foto om te zien hoe de kies in je kaak gepositioneerd zit (en dus op welke manier ze hem moeten trekken).

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:14

Oh eten kan ik niet eens met mijn linkerkaak, die kiezen doen nog steeds heel veel zeer als ik daar iets probeer te eten (na het vullen, 1.5 jaar geleden), vandaar dat het me ook niet uitmaakt of ze alle vier tegelijk doen of niet, want ik kan dan toch niet eten :Y)
Wat aten jullie vooral toen je verstandskiezen er net uit waren?

Zwartwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:19

Pfoe, ik heb een dag of vier, vijf geleefd op appelmoes, citroenkwark en gesmolten ijs :')
Daarna ben ik steeds wat vaster voedsel gaan eten, maar ik had een flink gat waar telkens heel veel in bleef hangen aan etensresten; flink smerig dus dat stond ik drie keer per dag uit te spuiten met zo'n kromme spuit met water.

Hoe was het bij de anesthesist, ik lees dat je vorige week een afspraak had staan? :)

Ik moet er trouwens wel even bij zeggen dat ik weliswaar flink veel ellende heb gehad met mijn onderste kies die getrokken is, die lag echt heel vreemd. Maar van mijn bovenste, die diezelfde dag getrokken is, heb ik nooit meer last gehad, dat was echt *floep* en hij was eruit, heb het gat ook niet uit hoeven spuiten of niks. Gisteren is mijn vriendin geweest voor een van haar verstandskiezen, die heeft de tandarts er ook in een stuk uitgehaald, en die heeft afgezien van de 'standaard-vervelendheid' van de behandeling en wat gevoeligheid geen centje pijn meer :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:21

Ik at gewoon brood. Je kan toch kauwen met je andere kaak?

Ik ben maandag as voor mijn andere kant aan de beurt :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 17:57

Janken :')
Ik krijg twee slaappillen van te voren, dus het infuus prikken zal ik niet zo bewust meemaken als het goed is. En dan moet alles wel goedkomen, want dat is waar ik het meest bang voor ben. De rest vind ik niet zo'n probleem en napijn ben ik ook helemaal niet bang voor eigenlijk := Als het maar achter de rug is :D

Bij allergie had ik opgeschreven dat ik nergens allergisch voor was en toen vroeg de verpleegster het nog een keer en toen zei ik dat ik minimaal allergisch was voor kiwi, dan krijg ik het een beetje warm enzo. Was dat schijnbaar nogal belangrijk, want als je allergisch bent voor kiwi ben je dat ook vaak voor latex? Nou ja, daar heb ik nog nooit problemen mee gehad, maar ze heeft het opgeschreven iig...

Mijn onderste twee kiezen zijn naar voren gekanteld, die drukken dus ook tegen de rest van mijn gebit aan, die moeten doormidden gezaagd en er dan uitgetild. Brr moet er niet aan denken dat ik dan wakker zou zijn :D

Niels; ze gaan er bij mij alle vier tegelijk uit ;)
Plus dat ik aan één kant toch al niet kan kauwen, dus ook al ging het per kant, kon ik ook niet eten :P

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 18:01

Ah, ok. Nouja, dan maar gewoon de blender :D

Het valt echt reuze mee hoor. Ik had het veel erger verwacht :j
Overigens, ik had precies hetzelfde als jij had.

Fairytail

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 15:54

ik mag 17 september voor mijn eerste heb er helemaal geen zin in :(

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 21:31

Zegt jullie tandarts dat ie eruit moet of gaan jullie omdat het pijn doet?

WhiteRose

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-09 22:34

Take_one: je hebt altijd een verwijsbrief van je tandarts nodig, zonder brief geen vergoeding of behandeling ;)
Waarom ze eruit moeten? Eigenlijk alleen als ze last bezorgen: hetzij in de vorm van pijn, hetzij door het aantasten van andere kiezen, bijvoorbeeld doordat ze zo liggen dat er veel consumptieresten tussen de kies ervoor en de verstandskies blijven liggen.
Veel verstandskiezen worden verwijderd zonder noodzaak. Als je last hebt van het doorkomen, kun je je tandarts bellen om even te vragen of ze er foto's van heeft waarop te zien is of ze problemen zullen veroorzaken en wat hij/zij ervan denkt :)

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 00:10

Mijn verstandskiezen veroorzaken nog niet echt problemen, onder komen ze wel door, boven is er niks aan de hand. Maar de kaakchirurg vind wel dat ze er uit moeten dus gaan ze er uit. Nu maakt het me toch niet zoveel uit, dan liever alles meteen achter de rug.
Onder liggen ze naar voren gekanteld waardoor ze, wanneer ze zouden gaan groeien oid, de rest wegduwen, dan krijg je wel problemen.
Nu begin ik overigens ook wel te merken dat mn tandvlees wat begint te irriteren en ik last krijg van de plek waar die kiezen zitten, dus het is toch wel goed dat de afspraak staat :j

Iris_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-09 21:56

Ik mag 3 september terug naar de kaakchirurg voor de linkerkant er uit te halen.
Moet zeggen dat ik er weer als een berg tegen op zie, niet zo zeer het trekken maar meer dat je weer even niet goed kan eten enz.
Maar dan ben ik er wel helemaal van af.

goeroe

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:07

Vanmorgen is één van mijn verstandskiezen getrokken omdat ik steeds op mijn tandvlees en de binnenkant van mijn wang beet. Daardoor had ik sinds zondag een pijnlijke plek in mijn mond. Ik had wel eens eerder een beetje last gehad, maar had het steeds uitgesteld omdat ik als de dood voor de tandarts ben. :o Gisterochtend toch maar gebeld omdat ik slecht sliep van de pijn en ik kon vandaag al terecht. Ik had niet verwacht dat ze meteen mijn kies zouden trekken, dus ik had me gelukkig niet zoveel zorgen gemaakt als wanneer ik dat wel geweten zou hebben. Het viel echter reuze mee! :D De verdovingsspuit voelde niet zo fijn, maar van het trekken heb ik weinig gevoeld. Ik heb zelfs alweer brood en beschuit gegeten. :)) Ik ben nu wel 150 euro lichter, dus ik hoop maar dat de andere drie in de toekomst geen problemen gaan geven. :')

take_one

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:27

Ik laat ze nog zitten, heb geen pijn en volgensmij groeien ze wel recht haha.

_Noraly

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-09 15:37

ik moet dinsdag weer voor de linker helft, en die onderste tand zit helemaal verticaal in mijn mond :+ jippie!
wordt weer paar dagjes leven op zachte cake van bakker bart en cupasoup..