Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Femke_Tweety

Re: Chronisch depressief/ziek, de vooroordelen enzo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:28

Bij hitte zijn mijn fibromyalgie klachten inderdaad ook minder vaak (niet altijd)

Maar maag-darm en focus problemen en benauwdheid soms meer.

Dus qua klachten is t niet per se beter.

Warm, maar niet heet, geen heel hoge luchtvochtigheid maar ook niet knetterdroog, geen regen niet te veel wind, eventueel licht briesje is doorgaans het prettigst voor mij.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 08:32

Ik heb doorgaans meer last bij warmte. Ik beweeg dan minder en heb dan veel meer last van een slechte bloedsomloop en rusteloze benen, krampen ook...

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:04

Warmte werkt op zich ok. Ooit liep ik op zonne energie. Droge kou ook. Maar vocht, plak, mist is echt funest zeker met hogere temperaturen zoals afgelopen dagen, gewrichten, longen, energie alles is drama dan, dan voel ik me alsof er een vrachtwagen over me heen is gereden. Alleen de laatste jaren kost het wennen aan vooral hoge temperaturen me meer moeite en raakt kou sneller gewend.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:07

Mijn temperatuur is een soort kameleon. Is het buiten warm, dan ben ik ook warm (temperatuur is dan 38 graden). Is het koud, dan zakt mijn lichaamstemperatuur onder de 36 en krijg ik het soms niet meer warm. Gelukkig hebben we een goede douche, bad en sauna. Dat maakt dat ik het niet té koud krijg. Heel bizar. Heel vermoeiend in mijn lijf ook.

Tieneke, dat herken ik ook wel inderdaad. Ik verplicht mezelf ook echt tot beweging op dat soort dagen. Liever gutsend van het zweet dan de stramme gewrichten.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 09:39

Mezelf in beweging zetten moet ik eigenlijk iedere dag.

Ik sta heel vaak stijf en pijnlijk op. (Heb ook wat trucjes om uit bed te kunnen komen, waar ik me afzet, waar ik me vasthou enzo)

Dan is het sochtends vaak even afwachten hoe zich dat de eerste 30 a 60 minuten ontwikkelt, en of het pijnstillerdag wordt of niet.

Ik heb ook enorme opstart stijfheid bij pauze tijdens wandeling.
Ik wandel op zich graag.
Maar al ik bijvoorbeeld deie kwartier wandel (mijn tempo) dan even pauze neem en weer op moet starten,
Dan is de boel heel stijf.
Ik loop de eerste 50 tot 100 meter écht kreupel vaak in zon situatie.
Schrikken mensen nog wel eens van.
Zelf ben ik er inmiddels aan gewend :')

Tallie1979

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 11:43

Ik ben niet gemaakt voor temperaturen van 25+ :')

Ik ben er wel goed door gekomen omdat ik gelukkig airco heb in huis. Dus ik heb lekker rustig aan gedaan, puzzels gemaakt en tv gekeken. Wachten op minder heet weer :))

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 12:19

Daihyo schreef:
Mijn temperatuur regelt zich sowieso al niet goed sinds ik corona heb gehad, maar met de warmte, schommelingen of hoge luchtvochtigheid is dat echt in de war. En ik zweet echt bizar veel. Als dat eenmaal stroomt zit er geen stop meer op :+

Heb je dit gewoon sinds Corona? En ben je zeker dat het daarvan komt en niet toch van iets anders (als in: is dit een bekend restverschijnsel)?

Ik heb hier namelijk sinds een tijd ook last van, zowel overdag als 's nachts (nachtzweten/koukoorts, kan er ook echt ellendig van opstaan) maar er wordt niet meteen een oorzaak gevonden dus is het "zal wel door pijn/vermoeidheid komen", maar die pijn/vermoeidheid heb ik al langer.. dus ja.. Maar dus wel een paar jaar geleden Corona gehad.. vind het alleen moeilijk te bedenken wanneer het precies is ontstaan, al een tijd geleden iig.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 15:46

Sinds ik in de overgang ben geweest werkt mijn thermostaat ook niet meer zoals vroeger maar dat is in de winter een groter probleem dan in de zomer.
Mijn reuma houdt van warmte.

Ik heb zo geen zin om de kinesist te bellen voor een afspraak. Niet om het bellen maar omdat ik geen zin heb in een kinesist.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 15:56

Herkenbaar Percy. Ik moet ook bellen, maar ik heb er zo geen zin in.
Het ging psychisch nog wel oke de laatste dagen maar sinds gisteren ben ik ineens weer zo down. Kan me weer nergens toe aanzetten, zelfs eten is iets wat ik uitstel. Ben net wel bezig geweest op mijn pagina, dat lukt dan nog maar verder...
Stomme dag :(

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 16:09

Vanavond gaat wel leuk worden. We gaan een verjaardag vieren in een pop-up bar. Volgens mij is dat echt iets Vlaams. Een buitenbar met meubilair die van verschillende zolders getrokken lijkt worden. Een complete ratjetoe.
En na twee maanden gaan ze weer weg.

Gelukkig staan er grote parasols dus als het gaat regenen blijven we droog.

Misschien dat ik straks bel. Ik heb niet veel keus want dit komt van de pijnkliniek en je moet dus wel alles opvolgen.

Earth

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-08-24 16:13

Percy schreef:
Vanavond gaat wel leuk worden. We gaan een verjaardag vieren in een pop-up bar. Volgens mij is dat echt iets Vlaams. Een buitenbar met meubilair die van verschillende zolders getrokken lijkt worden. Een complete ratjetoe.
En na twee maanden gaan ze weer weg.

Gelukkig staan er grote parasols dus als het gaat regenen blijven we droog.

Misschien dat ik straks bel. Ik heb niet veel keus want dit komt van de pijnkliniek en je moet dus wel alles opvolgen.

Dat klinkt wel heel gezellig, veel plezier alvast! Ik heb het in Nederland nog niet gezien nee.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-24 19:46

Pop-up shops en pop-up restaurants bestaan ook in NL. Meestal blijven ze wel wat langer dan 2 maanden in leven. Vaak openen ze op plekken waar op termijn gesloopt en herbouwd gaat worden. Soort antikraak voor leegstaande bedrijfs-/winkel-/horecapanden.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-24 01:52

Hier is het in de natuur. Zal eens zoeken naar foto's van vanavond

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:47

Een oud vooroordeel die ik al eens in het ergernissen topic heb geplaatst, kan ik vandaag hier maar weer herhalen.

Vanmiddag kwam ik een oud collega tegen, hardstikke leuk, en we hadden het even over het werk en dergelijke. Nu was het zo, dat op het moment dat ik echt uit viel (beide handen deden het niet meer, veel pijn, enz.) dat er op mijn werk toen één collega is geweest, die op de dag van mijn afscheid niet normaal kon doen, mij ook geen gedag heeft gezegd of wat ook, het enige wat ze wel zei was iets in de richting van: tja, we kunnen niet allemaal maar vanwege een pijntje ermee ophouden en weg blijven, het werk moet toch gedaan. Dat was meteen ook de laatste keer dat ik haar heb gesproken, ik dacht er het mijne van maar ik heb het toen erop gegooit dat ze vast gewoon een heel slechte dag had ofzo.

Nu sprak ik vandaag dus een andere ex-collega, en die vertelde mij dat die ene collega die zo lomp had gereageerd, dus nog een tijdje achter mijn rug om over mij heeft zitten klagen. Haar argument: "ik heb ook chronische pijn en ik werk toch ook nog gewoon, hoezo stopt zij dan, dat slaat nergens op" plus, om mijn werk te kunnen blijven doen heb ik in die tijd een extra brace moeten kopen, toen mijn werk daar achter kwam mocht ik deze declareren. Hiermee heb ik het nog een paar maanden extra volgehouden! Dat gaat dan om 30 of 40 euro ofzo, ik weet niet meer wat dat ding heeft gekost.
En daar had ze dus ook commentaar op, want hoe durfde ik, nadat ik zoiets had gekregen om dan te stoppen, ik zou daarmee (lekker dramatisch) geld hebben ontnomen wat ook voor voer voor de dieren gebruikt had kunnen worden.

...vlak voordat ik uit viel heb ik voor haar een logo ontworpen, gratis en voor niets. Geregeld heb ik zelf voer en spullen gekocht voor de dieren op het werk, en omdat zij net als ik ook pijn aan de armen heeft heb ik een deel van mijn hulpmiddelen gedoneerd (uit eigen zak!) zodat zij die kon blijven gebruiken op het werk.

Blijkbaar is gehandicapt raken een keuze en kan je het je collega's niet maken als je dan stopt met werken, ofzo. Ik speel momenteel met de gedachte om het auteursrecht van het logo dan ook maar naar mij terug te trekken, betaal er dan maar voor als geld zo belangrijk is, betaal je mij het logo en mijn uren, dan stort ik het geld van die brace wel terug hoor... Dan staan we weer quitte, als je dat zo graag zou willen. Die brace waarmee ik dat logo ook heb gemaakt overigens, zonder dat ding was dat niet mogelijk geweest.
En nee, ik ga dat allemaal niet doen want zo laag ben ik niet, ze zoekt het maar lekker uit en ik hoef er geen contact meer mee verder. Ik ben vooral teleurgesteld.

Mensen kunnen zulke rare kronkels hebben soms

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:50

Ach ja. Jij bent chronisch ziek in je lijf. Zij in haar brein.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 18:51

rien10 schreef:

Dankjewel, daar moest ik om lachen, had ik even nodig _O-

Rohesia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:10

Denk dat dat de enige juiste conclusie is :+

Vreselijk als er zo gepraat wordt. Ik heb zo'n diensthoofd gehad.. daar heb ik ook opmerkingen van gehad waar ik letterlijk van omviel. Persoon is nu geen diensthoofd meer overigens, ik ben daar niet rouwig om..

Ik vind het stukje "ik heb ook (chronisch) pijn/een aandoening en ik werk ook gewoon (fulltime)" toch altijd een moeilijke. Gaan bij mij toch radartjes draaien of ik mij niet gewoon aanstel ofzo. Vervelend als het zo in je hoofd gaat zitten..

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:12

Ofwel heeft zij het zelf ook zo ontzettend moeilijk dat ze het gewoon niet kan handelen?

Mensen reageren niet altijd haatvol uit slechte karakters of zieke breinen, soms zitten ze zelf gewoon zodanig met eenzelfde issue innerlijk in de knoop dat ze kopje onder gaan en bijna verdrinken en dan giftig uit de hoek komen als iemand anders (in hun ogen) wel "een reddingsboei" vindt...

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:16

Telpeva schreef:
rien10 schreef:

Dankjewel, daar moest ik om lachen, had ik even nodig _O-

Kijk. Dit was mijn bedoeling. Met alle respect little gift, niet nuanceren is soms zoooo lekker.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:42

Little_Gift schreef:
soms zitten ze zelf gewoon zodanig met eenzelfde issue innerlijk in de knoop dat ze kopje onder gaan en bijna verdrinken en dan giftig uit de hoek komen als iemand anders (in hun ogen) wel "een reddingsboei" vindt...

Kan best, en dan had een normale reactie geweest: "hé, ik kan me óók ziekmelden" :)*

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:44

Als je innerlijke op een verdrinkpunt gekomen bent,neen, dan zal dat niet de logische reactie zijn...
Dan is het daarvoor te laat...

Eigenlijk zouden mensen juist moeten beseffen dat dat vaak een laatste noodkreet is, een kreet om hulp...

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:45

rien10 schreef:

:')

zeg dat wel.

En ja kunt het best rot vinden dat een ander de reddingsboei heeft gevonden.
Maar dan kun je je nog gedragen.

Daarnaast moet je dan bij ons kabinet zijn of het UWV, die bepaald, niet eens de zieke werknemer

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:47

Dus anderen mogen niet veroordelen maar wij mogen anderen wel veroordelen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:51

Little_Gift schreef:

Aangezien jij er goed in bent, zou ik dat 'wij' gewoon veranderen in "ik".

Spreek gewoon maar niet voor anderen... Dat lukt je niet erg goed, naar mijn idee.

Little_Gift

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-24 19:53

Ibbel schreef:
Little_Gift schreef:

Aangezien jij er goed in bent, zou ik dat 'wij' gewoon veranderen in "ik".

Spreek gewoon maar niet voor anderen... Dat lukt je niet erg goed, naar mijn idee.

Juist, want deze post is totaal geen voorbeeld van één en al veroordeling pur sang _/-\o_