Diagnose BK en verder.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 07:41

Vanacht wel wat beter geslapen.
Vanmorgen misselijk opgestaan de primperan gelijk uitgekotst. Maar daarna ging het ook wel weer.

Wel beloond met dit uitzicht tijdens de zonsopkomst.
Afbeelding

En ietsje later.
Afbeelding

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 15:54

BeFunny schreef:
SansaS schreef:
Dat is fijn te horen! Ik krijg dat na de chemo.

Na deze 4 ac kuren krijg ik 12 keer wekelijks paclitaxel, gecombineer met 4 kuren carboplatin elke 3 weken.

Maar kan best jij een ander type krijgt hoor.

Zal vast anders zijn bij mij ivm hormoon gevoelig.
Ik krijg hierna wel wekelijks heb ik begrepen of zelf 2 wekelijks. Als dat goed gaat.

Bij mij is het een beetje raar gelopen. Toen ik van AVL hoorde dat chemo toch wat kon doen is het allemaal heeeel snel gegaan dus heb niet echt goed kunnen in lezen. Eerlijk gezegd ook bewust niet gedaan. Maar vanaf daar ruim een week later zat ik aan het infuus. En had ik alweer een pet/ct een hart filmpje en bloedprikken gedaan in de tussentijd

Dus ik ben echt aan het ontdekken nu wat kan enz.

Ja afgelopen jaar werd mij gezegd chemo doet niks voor je tumor. Maar als ik toen bij AVL had gezeten hadden ze me toen eerst chemo gegeven dat vertelde die oncoloog wel. Overigens heeft GHZ wel chemo aangeboden maar het verhaal was. Na operatie heb je 79 procent overlevingskans op 10 jaar. Gebruik je antihormoon dan komt daar 7 procent bij. Doen we daar ook chemo naast dan komt daar nog eens 3 procent bij en bij 5procent of meer werd het een advies. Dus antihormoon was het advies en chemo was "mevrouw we bieden het aan maar denk goed na of u voor zo weinig procent dat traject aan wil gaan met zo'n goede prognose al als je het niet doet. Dus toen gekozen om geen chemo te doen. Maar bij AVL hoorde ik dus dat als ik daar gelijk was terecht gekomen zijn mij meteen al chemo zouden geven en dan wel het zelfde traject als nu waarvan ze weten dat het wel wat zou kunnen doen. Dus dat is een heeeel ander verhaal geworden.
Misschien had ik dan ook wel borstbesparend geopereerd kunnen worden. Maargoed achteraf leer je dingen die je als je ze wist anders zou doen maar.

Jouw laatste zin Befunny: "Misschien had ik dan ook wel borstbesparend geopereerd kunnen worden. Maar goed achteraf leer je dingen die je als je ze wist anders zou doen maar." dat is zo hoe ik denk dat je bent.
En dat maakt dat ik je een ontzettend mooi mens vind!

Hoe verloopt de rest van je zondag?

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:06

Die laatste zin kwam hier ook wel binnen. |( En ik vind je ook een mooi mens.

SansaS

Re: Diagnose BK en verder.

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:24

Achteraf weet je het inderdaad allemaal.. maar dat is ook gewoon heel lastig want je weet het niet van te voren maar je doet wat op dat moment het beste lijkt.

Ik kan wellicht wel borstbesparend geopereerd worden maar mijn hele gevoel zegt haal er maar af.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 16:33

Ik had waarschijnlijk ook de borst eraf gewild als het borstbesparend had gekunt (ik heb geen moeite met het feit dat die eraf is zeg maar) ik wilde gewoon de tumor weg.

De zondag verloopt wat raar. Ik zou bij mijn ex gaan eten maar die is al de hele week zelf niet lekker en wil me niet aansteken. En nog niet helemaal fit dus besloten niet te doen. Maar hij kwam net even langs nog wat rijstwafels brengen net op een moment dat ik weer misselijk was. Ik was even gaan liggen dus mijn haar stond omhoog enz. Kunstgebitje in glaasje. Maar ook dat ik letterlijk moest kotsen boven de spoelbak. Hij was hier 10 minuutjes.

Vanmiddag wel even naar kruidvat geweest en even bij de Hoogvliet, druiven, gember, bananen, thee, zalm filet dacht misschien wel lekker maarja daar moet ik nu ineens niet aan denken.

Straks neem ik wel omeprazol in hopelijk doet het wat. Want kotsmisselijk zijn is echt niet leuk.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:38

En anders morgen gewoon je verpleegkundige bellen hoor! Misselijk zijn is vreselijk maar ze kunnen er wel wat mee.

Petpa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 16:44

Overgeven is iets wat je ex best mag zien...
Heb je wel wat kunnen eten vandaag?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 16:55

Ja tussende middag nog beetje van left over ovenschotel koud gegeten. En verder rijstwafels en fruit. En ships.

Normaal krijg je primperan in tabletvorm maar die waren niet leverbaar dus ik heb een drank en de spuit moet ik helemaal vullen en innemen en dat veroorzaakt op zichzelf al misselijkheid

Afbeelding

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:05

Dat drankje heb ik ook.

Ik spuit het in een glas en dan drink ik dat in één teug op. Helpt dat misschien?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 17:07

Blijft het niet beetje plakken aan glas dan of doe je er water of sap bij?

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:16

Nee het blijft niet echt plakken. Misschien heel klein beetje maar niet noemenswaardig. Je zou er inderdaad beetje water bij kunnen doen.

Annick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:23

Meelezer valt even binnen, als het niet lukt met het drankje, dan morgen even vragen voor een recept voor primperan zetpillen, die zijn er ook. Ik hoop dat je je gauw beter voelt!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 17:28

Ik ga sowieso morgen weer even bellen. Want vrijdag toen ik de verpleegkundige sprak had ik geen klachten maar die nacht is het begonnen en sindsdien steeds zo misselijk. Als de misselijkheid weg zou kunnen blijven dan gaat het stuk beter.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 17:51

Echt balen dat het alsnog zo is opgekomen :(:) . Bij mijn moeder bleef de misselijkheid weg als ze meteen vanaf het begin de primperan goed innam. Misschien toch een idee voor bij de volgende kuur.

Maar voor nu idd misschien de zetpillen vragen..

Karin_deB

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-24 21:58

Er zijn leveringsproblemen met primperan tabletten. Zetpillen zouden inderdaad een alternatief kunnen zijn
Als je liever tabletten hebt dan is (bij ons in het ziekenhuis) ondansetron het eerstvolgende alternatief. Hierbij alleen wel letten op evt. obstipatie als bijwerking.

Soms kan bv een kaakje oid naast je hebben 's nachts ook helpen. Een lege maag wekt ook misselijkheid op. Beetje vicieuze cirkel want door de misselijkheid kan je niet (veel) eten en door een (te lege) maag kan je weer misselijk worden.
Soms is het echt zoeken naar wat voor jou werkt: zowel medicamenteus als niet-medicamenteus.

Sterkte, misselijkheid is echt vreselijk :(:)

Edit: heb je ook akynzeo of emend gekregen als anti-emetica?

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-10-24 22:14

Ik had alleen dexametason maar daarvan gister de laatste ingenomen

Wel heb ik deze zakjes die werken bij obstipatie
Maar dat heb ik nog niet echt gehad

Afbeelding

Ik was idd al aan het proberen met kleine hapjes dan. Een kaakje heb ik niet maar wel kleine zoutjes of snoepjes wat dan ook zou kunnen.

Ps. Tijdens de chemo heb ik een aantal dingen gehad daar zal vast zo iets bij gezeten hebben.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 07:51

Ik ben weer echt hindsberoerd wakker geworden. En vannacht ook hartkloppingen gehad. Zweetbuien.

Ik ga zo het zkh bellen ook al gaat het nu wel weer.

De medicatie tegen misselijkheid lijkt voor mij niks te doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:00

Jeetje wat balen. Sterkte hopelijk kunnen ze je helpen.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:36

Zweetbuien zijn herkenbaar ja.

Maar zeker bellen hoor! Zolang misselijk blijven moeten ze gewoon wat aan doen.

Heb je vooraf ook een echo van je hart gehad? En een hartfilmpje?

Sowieso aangeven ook van de hartkloppingen.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 08:51

Ja ik heb een hartfilmpje gehad en die was top.

Het gekke is het lijkt nu wel iets af te nemen. Dat is steeds. Maar ook de vermoeidheid lijkt wat minder.

Ik ga ze zo alsnog bellen en vertellen en hopelijk kan ik iets anders tegen de misselijkheid krijgen.
Laatst bijgewerkt door BeFunny op 07-10-24 08:57, in het totaal 1 keer bewerkt

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 08:54

Geen uitgebreide echo? Dat ze echt alle onderdelen van hart bekijken 1 voor 1.

Dat was hier wel noodzakelijk voor de start. Omdat de doxorubicine op je hart kan slaan. Maar misschien dat het beleid in andere ziekenhuizen anders is weer!

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 08:59

Er is een hartfilmpje gemaakt was zo gedaan.

Ik was in top conditie voorafgaand zeg maar. Sportte ook regelmatig. Dus ze hadden ook niet anders verwacht dan dat dat goed was.

SansaS

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-24 09:08

Ja dat had ik ook! Ik sportte elke dag dus Oncoloog verwachtte ook niks anders dan goed. Maar hartecho naast filmpje was wel beleid van hun en avl om alles uit te sluiten voor de ac kuren starten mocht.

Maar gewoon aangeven je last van hartkloppingen hebt :j

Bij mij zijn dag 4/5 tot nu toe het ergste na de kuur met vermoeidheid enzo. Vanaf dag 6 knap ik dan weer op.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 09:17

Dag 6 heb ik een training met de personal trainer staan :( ik hoop dat die door kan. Volgende week weer op woensdag en dan donderdag weer chemo.

Ik heb net trouwens een blikje cola gepakt en deze keer gaat die er iig wel lekker in.

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-10-24 09:22

Ik kreeg trouwens wel allemaal pakketjes op mijn borst dat is denk ik toch een echo geweest.
Ik ben totaal niet medisch onderlegd dus ik heb geen idee was zo gepiept.

AVL kijkt mee dus ze zullen vast doen zoals AVL dat ook zou willen doen.

Ik zie nu ook de uitslag van de Pet/ct in portaal.
Geen gekke dingen erbij maar er wordt nu gesproken over Prostaatcarcinoom ipv Mammacarcinoom dat is wel bijzonder :')

Afbeelding