Zwanger, begin en voorjaar 2025

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-24 21:37

Fijn mylittlejoy! Broed jij maar lekker door :+
Floko een goede 13 weken en goede uitslagen! Joepie!
Hagelslag ook een goede controle! En een meisje erbij, leuk! Dat pakje, te cute!

Mijn buik voelt een beetje zwaar/hard vandaag, niet zo fijn. Na een drukke dag vandaag, is het niet echt veel beter geworden. Ik had willen zwemmen vanavond, maar ben toch maar niet gegaan.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 07:34

Fijn van de goede 20 weken echo en van de goede NIPT *\o/*

En nog een meisje erbij hier in het topic :D

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:34

Citaat:
Iselda - 4 januari - meisje
AvHdG - 29 januari - geslacht nog onbekend
Solleke_Noah - 2 februari - jongen
Hagelslag - 5 februari - 3x is scheepsrecht, eindelijk was het zichtbaar! Een meisje!
s_v - 6 februari - meisje
Renee - 8 februari - meisje
Naomi_Jortje - 8 februari - meisje
JitkseJeldau - 9 februari - meisje
Daphx93 - 24 februari - meisje
Adamootje - 1 maart - meisje
Mylittlejoy - 10 maart - jongen
Jolliegirl - 10 maart - meisje
Iirrssjjee - 10 maart - jongen
Nienketje17 - 11 maart - geslacht nog onbekend
Eske_B - 18 maart - geslacht nog onbekend
Marlis - 25 maart - geslacht nog onbekend
S_imonee - 30 maart - geslacht blijft (hopelijk) een verrassing
Dieseltje09 30 maart - geslacht nog onbekend
Miepp - 10 april - geslacht nog onbekend
Floko - 17 april - geslacht nog onbekend
Roulette_ - 20 april - geslacht nog onbekend

Mezelf toegevoegd :)

Wat fijn de berichten van goede echo’s en een goede nipt! En wat een boel meisjes in dit topic, grappig.

Wat vervelend dat je gisteren last had, Simone, hoe voel je je vandaag?

Eske, leuk dat je mooie kleding hebt gevonden. Denk dat het juiste model gewone jurkjes ook wel kan, belangrijkste is dat jij je er goed in voelt, toch? Ken genoeg mensen die ook wat normale passende kleding droegen tijdens hun zwangerschap, al moet je er denk ik niet vanuit gaan dat je die na de zwangerschap dan ook nog veel gaat dragen.

Voor de mensen die een paard hebben/bijrijden/verzorgen, tot wanneer hebben jullie kunnen rijden? En hoe fanatiek/welk niveau? Merk dat rijden nu nog prima gaat, maar dat ik wel twijfel of ik nog een wedstrijd wil starten, omdat mijn rijden/balans wel wat veranderd is. Mijn paard is gelukkig enorm braaf, dus daar maak ik me geen zorgen over.

hagelslag

Re: Zwanger, begin en voorjaar 2025

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:38

Rijden doe ik nu 1.5 jaar niet meer.
Maar de verzorging doe ik nog.
Oké de kruiwagen leeg gooien is soms wel ff wat zwaar en dan vraag ik mn zusje of m'n vriend om dat te doen

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 10:57

Bij mn eerste zwangerschap tot 23 weken gereden, bij de tweede (nu) maar tot 13 weken. Ik heb super brave paarden, maar op en afstappen werd moeilijk en kreeg bij de tweede zwangerschap helaas snel bekkenklachten na een ritje. Daarnaast heb ik ijslanders en vond ik dat extra gewicht voor hen niet eerlijk :o

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:09

Vorige keer heb ik tot 36 weken gereden. Nu wil ik ook zo lang mogelijk doorgaan. Ben nu 13 weken en merk er nu nog niks van met rijden.
Ik heb bij de eerste op den duur even bandenpijn gekregen als ik ging draven. Paar weken gestapt en daarna was het over en kon ik weer fanatiek rijden.
Ik ga straks alleen niet meer naar het bos, dat vind ik iets risicovoller.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 12:58

@Roulette Ik heb tot ongeveer 14/15 weken gereden, vooral recreatief op braaf verzorgpaard. Maar nu met rug en bekkenklachten werk ik liever ernaast. Net nog een lekker stukje gewandeld :D

S_imonee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-24 15:18

Roulette_ schreef:
*knip*

Wat vervelend dat je gisteren last had, Simone, hoe voel je je vandaag?

*knip*

Voor de mensen die een paard hebben/bijrijden/verzorgen, tot wanneer hebben jullie kunnen rijden? En hoe fanatiek/welk niveau? Merk dat rijden nu nog prima gaat, maar dat ik wel twijfel of ik nog een wedstrijd wil starten, omdat mijn rijden/balans wel wat veranderd is. Mijn paard is gelukkig enorm braaf, dus daar maak ik me geen zorgen over.

Vandaag gaat het een stuk beter gelukkig. Mijn buik is niet meer zo hard en pijnlijk als gister.
Hij lijkt gelijk ook een stuk kleiner :+

Ik rijd zelden nog. Mijn paard is helaas geblesseerd. Af en toe rijd ik mee met een vriendin op één van haar haflingers. Tot nu toe gaat dat nog prima. Daarnaast men ik zo nu en dan nog met de shet :o

Verzorging doe ik nog wel om de dag (paard aan huis, samen met de buurmeid). Ik merk wel dat ik bepaalde handelingen, zoals een vol hooinet over het lint in de bak gooien, even niet meer moet doen. Dat is wat te zwaar geworden. Het uitmesten gaat ook een stukje trager.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 10:32

Zo, net de suikertest achter de rug, vanavond of morgen krijgen we de uitslag (in België krijgt elke vrouw de suikertest, ongeacht of je echt risico loopt of niet). Vorige keer ging het prima maar nu was ik toch wel misselijk van het drankje :+ Ik verwacht geen diabetes maar je weet het nooit natuurlijk!

Adamootje

Woonplaats: Ik woon vlakbij de stad waar dit jaar de Sinterklaasintocht plaatsvond! ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 12:27

Solleke, spannend! Hopelijk een goede uitslag.

Simone, fijn dat je je inmiddels beter voelt.

Mylittlejoy, weer een nieuwe mijlpaal bereikt! Fijn dat de twintigwekenecho goed was. En nu, hup, doorbroeden maar!

Floko, gelukkig een goede NIPT. *\o/*

Hagelslag, eeeeeindelijk is het bekend! Welkom in de meidenclub! *\o/* Een grote dame, zo te lezen.

Eske, wat heerlijk, een nieuwe garderobe! Gewone jurken met rek kunnen heel goed! Ik heb er inmiddels ook aardig wat. Het voordeel is dat je ze ook na de zwangerschap gewoon kunt blijven dragen.

Jolliegirl, veel plezier op vakantie! *\o/*

Miepp

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 17:37

Ik was jullie even helemaal kwijt!
Ik ga even bijlezen, ik zag in ieder geval al een paar goede uitslagen langskomen *\o/*

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 19:31

@Solleke is zo'n suikertest gewoon bloedprikken?

Ik bleek trouwens kans te hebben op rhesus, als baby positieve bloedgroep heeft. Even afwachten, ik dacht dat ze met 27 weken nog eens wilden prikken en dan kunnen ze bloedgroep van de baby zien. Als ze dat weten, kunnen ze er wel wat aan doen geloof ik met injecties. Hoop maar dat baby mijn bloedgroep erft :=

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:08

Ik heb het vorige keer gehad. Inderdaad een keer extra bloedprikken en twee keer een extra spuit. Ik dacht vlak na dat prikken en net na de bevalling. Ik ben erg blij dat ze het kunnen, anders valt je lichaam je eigen kind aan.

iirrssjjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:17

Bij de suikertest hier was het; prikken, drankje drinken, 2u wachten, prikken. Dit was in 2022 in NL.

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:21

Floko schreef:
Ik heb het vorige keer gehad. Inderdaad een keer extra bloedprikken en twee keer een extra spuit. Ik dacht vlak na dat prikken en net na de bevalling. Ik ben erg blij dat ze het kunnen, anders valt je lichaam je eigen kind aan.

Aha, dat valt mee dan (hoop ik). Ben inderdaad heel blij dat ze het controleren.

Floko

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-24 20:29

Ja vond ik wel! Ik hou echt niet van bloedprikken en geniet ook niet per se van vaccinaties. Maar die na de bevalling krijg je sowieso niet echt mee haha en de rest is belangrijk genoeg om het oké te vinden.
Ben wel blij dat we niet standaard een suikertest hoeven :(:)

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 06:19

Eske_B schreef:

Ik bleek trouwens kans te hebben op rhesus, als baby positieve bloedgroep heeft. Even afwachten, ik dacht dat ze met 27 weken nog eens wilden prikken en dan kunnen ze bloedgroep van de baby zien. Als ze dat weten, kunnen ze er wel wat aan doen geloof ik met injecties. Hoop maar dat baby mijn bloedgroep erft :=

Hopelijk is het vals alarm!

Sowieso vind ik dat er als zwangere enorm veel in je geprikt en gepord wordt :=

Suikertest in België is een suikerdrankje drinken (smaakt zoals onverdunde aanmaaklimonade) en dan na een uur bloedprikken. Ik heb gisterenavond de uitslag nog ontvangen en alle waardes waren dik ok, geen diabetes dus :D . Enkel mijn ijzer stond laag dus daar moet ik nu iets voor bijnemen.

Roulette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 07:35

Vond de Rhesus prikken best meevallen, heb er vorige keer twee gehad. Ze hadden na de vruchtwaterpunctie rhesus gespoten en dat blijkt best een paar weken in je bloed te blijven. Paar weken later ging het ziekenhuis mijn bloedgroep controleren ivm inleiden, ze keken in eerste instantie heel verbaasd dat daar Rhesus positief uit kwam ipv Rhesus negatief zoals in mijn dossier stond.

Als ik dat zo lees ben ik blij dat die suikertest in NL niet standaard is, wel fijn dat het bij jou goed was Solleke

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 08:56

Hier tijdens mijn eerste zwangerschap verschillende suiker testen gedaan (ik heb het drankje gehad maar ook lunch curves) want zwaarlijvigheid en groot gemeten kindje. Nou die ellende gaan we dit keer niet nog een keer doen. Een keer een drankje drinken zou ik nog oké vinden. Maar mijn bloedwaardes zijn altijd uitmuntend, zelfs jaloers makend. En de verhoogde kans bij een hoge BMI is geloof ik zo’n 10% VS 2-3 procent bij een normaal BMI. Die lunch curves worden overigens bijna nooit afgenomen. Zo weinig dat ze zelfs in de grote stad niet wisten hoe ze die moesten uitvoeren. Ondertussen was ik al zo beperkt in de eerste zwangerschap dat mijn man er vrij voor moest nemen. En elke keer voor niks. Vind het ook heel jammer dat ik tijdens de eerste zwangerschap te horen kreeg: de echo kan ook een grotere afwijking hebben door dat jouw gewicht hoger is. (FYI: geboorte gewicht was 3.8 kilo bij 38 weken. Oftewel hij was gewoon eerder klaar). Overigens hoef je totaal niet bang te zijn voor de suikertesten. Heel spannend is het allemaal niet. Drankje was ook goed te doen (gekoeld denk ik wel het lekkerst). Alleen de hele tijd die blame en shame over gewicht hebben een nare nasmaak achter gelaten.

Mijn verloskundige (wel een andere dan bij mijn eerste zwangerschap) is gelukkig heel nuchter en zegt zelfs dat extra echo’s vanwege mijn gewicht niet nodig zouden zijn. Nu gaan we ze wel inplannen vanwege de gekke uitslagen rondom de placenta en die placenta(‘s) moet echt beter bekeken worden. Zeker of de uitgang überhaupt vrij is/vrij komt. Want dat weten we nu niet.

Vanuit mijn kant even wat minder activiteit in dit topic doordat mijn bekken echt mijn leven overnemen. Heb maandag nog jankend bij mijn zoontje aan bed gestaan omdat ik hem niet meer kon tillen. “Gelukkig” had mijn man manflu en was hij onverwacht ziek thuis. Maar ik had anders even niet geweten wat ik moest doen ;(

Renee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-24 08:59

Eske_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:30

Pfoe, die suikertest lijkt me inderdaad niks!

Wat enorm vervelend Renee, veel sterkte :knuffel:

Nou, m'n baan staat op losse schroeven vanwege 'bedrijfseconomische redenen' (zwangerschap zal vast meespelen voor werkgever :roll: ). Is nog niet zeker, krijg over paar weken meer duidelijkheid. Verwacht niet dat bedrijven iemand aannemen die
5 maanden zwanger is, dus dan denk ik de WW in, daar ook bestaat ook zwangerschapsverlof. En wat langer thuis met baby dan gepland... dat is wel fijn. Zien we daarna wel weer verder.

Jolliegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:32

He wat vervelend zeg!!

Ik ben ook bang voor mn verlenging... Ook al zegt mn werkgeefster dat ik niets te vrezen heb. Toch blijft het spoken in je hoofd.

Er is jou al gemeld dat ze het niet zeker weten ivm bedrijfseconomische redenen?

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:33

Eske_B schreef:

Spannend hopelijk allemaal niet nodig

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:33

@renee echt sterkte met je bekken problemen! Absoluut niet fijn!
Logisch dat je hier dan minder bericht.

@eske
Serieus, mogen ze in Nederland een zwangere ontslaan/contract niet verlengen?
Ben in blij dat je in duitsland "veilig" bent qua baan en inkomen.
Zelfs als je net ergens begint, en je net zwanger bent.
Mag de werkgever je dan niet opslaan.
En je plek moet na zwangerschap verlof etc weer vrij komen.

Hoe het zit met een jaar contract weet ik natuurlijk niet.
Maar als je een vaste baan hebt, moeten ze jou "plekje" vrij houden

Marlis

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-24 10:35

Solleke_Noah schreef:
Eske_B schreef:

Hopelijk is het vals alarm!

Sowieso vind ik dat er als zwangere enorm veel in je geprikt en gepord wordt :=

Suikertest in België is een suikerdrankje drinken (smaakt zoals onverdunde aanmaaklimonade) en dan na een uur bloedprikken. Ik heb gisterenavond de uitslag nog ontvangen en alle waardes waren dik ok, geen diabetes dus :D . Enkel mijn ijzer stond laag dus daar moet ik nu iets voor bijnemen.

Wat fijn geen zw diabetes. Hier mn zus het nu (geen klachten) maar moest de test doen ivm groter geschatte baby. En wat een gedoe allemaal. Je moet met spoed bij de gynaecoloog komen en de diabetes verpleegkundige, tig afspraken erbij, naar diëtiste, nonstop rekening houden met alles wat je eet en drinkt.