Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

NikkiB1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 16:30

Flynn00 schreef:
Hoi allemaal,

helaas moet ik me ook hier gaan melden. Na een zwangerschap ben ik een hoop aangekomen en het lukt me niet om af te vallen. Ik moet bijna 20 kg afvallen (het is niet alleen maar zwangerschap hoor :o ik hou ook gewoon van veel te veel eten) maar ik merk dat het me nog niet echt lukt. Sporten ben ik langzaam aan het opbouwen onder begeleiding van een fysio vanwege mijn bekken.

Ik zoek een dieetboek of iets waar weekmenus instaan die lekker zijn maar ook duidelijk met hoeveel je mag eten. Ik ben een grote eter en schep gerust 3x op. Graag zou ik willen leren wat normale porties zijn.
Ik hoef niet perse koolhydraatarm of iets, maar de lunch en ontbijt moeten wel mee te nemen zijn naar het werk. Soms zie ik creaties in de boeken staan die echt niet mee te nemen zijn of direct gegeten moeten worden.

Hebben jullie aanraders van boeken? Alvast bedankt!

Ik was nog aan het bijlezen en had mij dus nog niet officieel gemeld, maar ik herken mij heel erg in je verhaal. Altijd al fan geweest van lekker eten, en ik kan ook flinke porties wegwerken. En dan een uur later weer trek hebben in een zoete snack... Na de zwangerschap is het helemaal uit de hand gelopen qua vorm.
"Normale mensen" eten volgens mij gebak op een verjaardag, wij namen het mee omdat het dinsdag was. Dat mijn man net zo'n smikkelaar is, maar geen gram aankomt, helpt dan ook niet mee...
Ook merk ik dat ik last heb/had van een stukje opvoeding/geweten. Bord moet leeg, en eten weggooien is zonde dus pak dat restje uit de pan ook nog maar even. Niet dat we nu ondoordacht omgaan met voedselverspilling, maar ik hanteer nu wel echt vol=vol voor mijzelf. Mijn lijf is geen vervanger voor de prullenbak.

Een paar maanden lang was de weegschaal stuk, eindelijk een nieuwe gekocht, mij te pletter geschrokken, en binnen 5 minuten was ik lid van de WeightWatchers (te declareren bij de zorgverzekering via de Gezond&Fit bundel van Zilveren Kruis). Ik had er een oudbollig gevoel bij omdat mijn oma het vroeger volgde, maar dat slaat natuurlijk eigenlijk nergens op. Ik vind het echt superhandig werken met de app (staan ook veel recepten in). Je hebt een x aantal punten per dag, en op=op. Dat helpt mij echt om niet teveel te nemen, er is een vastgesteld maximum en dat is niet wat mijn lijf mij verteld... Dat is niet te vertrouwen. :P

Dat je in de supermarkt simpelweg de streepjescode kan scannen en dan weet of het in je budget past/een goede keuze is, maakt het vind ik heel gemakkelijk. Ik eet nu bijvoorbeeld elke dag 250g optimel magere kwark met 15 g gepofte spelt als ontbijt (meegenomen naar kantoor in zo'n beker met apart bakje bovenop). Laatst dacht ik, oh lekker, Almhof mager 0% (oid) passievrucht, dat is een lekkere andere smaak! Mooi 3x zoveel punten, dus die heb ik heel gauw weer teruggezet. Dan is die 0% op de verpakking dus heel misleidend, en zorgt die scanfunctie op de app ervoor dat je je niet vergist.

Wat het voor mij goed vol te houden maakt is dat je ook een weekextra hebt en puntjes kan sparen als je die per dag overhoudt. Zo kan je toch nog een keer zorgeloos uit eten, want daar kan je vooraf rekening mee houden en voor sparen. Eigenlijk ben je weer een puber met zakgeld...

Ik ben nu in 30 dagen -5.4 kilo afgevallen, en ben 2x uit eten geweest en een weekend naar Beekse Bergen met het gezin voor de verjaardag van mijn man. Ik vind het een prima score en ben er blij mee. Zo teruglezend lijkt het net een sponsorverhaal, dat is het echt niet, maar het werkt voor mij gewoon goed!

tiwi1969

Re: Veel moeten afvallen deel 2 - wij geven niet op!

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-02-25 18:17

Etiketten lezen is sowieso verstandig.
Vorige week nog met een kennis die ook af wil vallen. Zij had een pak sap, met de mededeling deze kan wel want die heeft extra vezels probeerde ze mij te verleiden tot een glas. Keek ik op het etiket zit er 25 gram suiker in een glas. Nee dank je!

Voor wat betreft portie grote is een keer opscheppen een goede regel (en dan ook niet de restjes van het bord van een kind opsnoepen) als je je bord door midden deelt is een helft voor groente (minimaal 2 flinke opscheplepels) de andere helft deel je nog een keer doormidden 1 deel is voor vlees of andere proteïne bron/vervanger ter grote van de oppervlakte van je hand(zonder je vingers) het laatste deel is voor je aardappel of rijst/pasta 1 opscheplepel.

Voor de doorgewinterde afvallers klinkt dit misschien nog als veel, maar als richtlijn om te beginnen is dit wel ongeveer de aanbevolen hoeveelheid.
Eet langzaam met een kleine vork en kauw uitgebreid dan voel je beter wanneer je vol zit.

Wat voor mij goed werkt is maximaal 2 keer per week vet vlees (gehaktbal, schnitzel, slavink etc)
Minimaal 1 keer per week vette vis en voor de rest mager vlees.

Geen vloeibare suikers, limonade/sap/gezoete koffie en thee.
Geen verborgen suikers in pakjes en zakjes.
1 zoet tussendoortje bij de koffie (meestal een plak ontbijtkoek, soms een klein koekje) in het weekend iets wat meer luxe is, zelfgebakken cake van kwark ipv boter, bij uitzondering een gebakje van de banketbakker (is lekkerder en je moet er moeite voor doen om het te halen. Pakt het niet zomaar even in de supermarkt mee.

Vandaag weer op de weegschaal gestaan 75,8 van 77,9 op 6/2
Totaal nu -41,2

Balans vinden is nog wat lastig, mag niet meer zo snel nu. Doel 75 bijna behaald, maar mag echt niet onder 70 kg gaan.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:24

Dat helft groente, en de andere helft deels vlees en aardappelen is inderdaad een goede. Dit kreeg ik ook als leidraad mee van de diëtiste toentertijd.
Toen het me nog ook nog eens lukte om 10kg af te vallen :')

Nu ben ik met 5kg al heel blij! (Die moet er nog af..)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 19:59

Zerena schreef:
Dideh ik hoor vaker wat over dat bakje geluk. Is dat wat? Zijn dat een beetje normale recepten?

Die griep, wij noemen hem op dit moment maar terror griep. Ik was er bijna weer, en nu word ik gewoon opnieuw ziek ;(

Jodi zo lekker resultaat voor de eerste week. Dat geeft fijne motivatie!

Ik heb vandaag weer mijn weegdag (laatste keer op maandag).
Ik ben nu 9,3 kilo afgevallen *\o/*
Moet natuurlijk nog veel meer, maar ben echt blij dat ik nu niet al na een week of paar weken opgegeven heb.

Vrijdag weer wegen en dan kijken of ik mijn 1e doel heb behaald.

Ik ben wel fan ja van de bakjegeluk gerecepten. Ja er staan ook dingen in die ik echt wel zelf kan bedenken (een stukje over lunchrecepten met rijstwafels), maar ben van de baksels bijv echt wel fan. Staat een baked oats recept in met stroopwafel, echt mijn weekendfavoriet nu :D Staan ook fijne foodswaps in die ik ook niet direct zelf zou bedenken, maar wel heel slim zijn!

Staan ook weekmenus in voor wie daar naar vroeg

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:31

Hoeveel kcal is bakje geluk ongeveer als je een werkschema volgt?

Ik wilde meten op de weegschaal vandaag, maar m'n man heeft m verstopt. Ik stond er laatste week 2x teveel op (was niet afgevallen in die 2x) en dat was frustrerend. Wilde vanmorgen en toen was de weegschaal opeens weg :+ wel handig, wordt het geen obsessie..

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 23:22

Ik ben bij een diëtiste bezig sinds een week en afgelopen week 0,5kg afgevallen! Heel blij mee. Op naar week 2!

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 00:57

Yenni schreef:
Ik ben bij een diëtiste bezig sinds een week en afgelopen week 0,5kg afgevallen! Heel blij mee. Op naar week 2!

Top!
En wat is er nu veranderd tov van de vorige?

Yenni

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 17:26

ClaudiaHS schreef:
Yenni schreef:

Top!
En wat is er nu veranderd tov van de vorige?

Koolhydraat beperkt eten, geen crash dieet en om de 2 u eten om vol te zitten

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 18:22

Goed bezig! :)

Hier eet ik ook zes "maaltijden" op een dag. 3x hoofd maaltijd en dan 3x tussendoortje.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 20:23

Yenni schreef:
Koolhydraat beperkt eten, geen crash dieet en om de 2 u eten om vol te zitten

Kijk dat is beter.
Khb doe ik ook.
Ik eet wel gewoon brood en aardappels als ik daar zin in heb maar stuk minder

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-25 14:56

Hier doen we ook gedeelte khoolydraad beperkt eten. Toevallig gisteren en eergisteren wel en keer spaghetti gegeten, maar ik eet eigenlijk haast geen brood behalve keer lekker in het weekend een echt lekker broodje en qua aardappeltjes doe ik echt maar een beetje als we het eten.

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 10:13

Vandaag weer blij. 1,3 er af sinds vorige week. Gaat dus weer de goede kant op :D

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 11:23

Goed bezig! :D ik pak de draad na carnaval wel weer op.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-02-25 21:04

Ooh goed bezig dames! :)

Ik lees inderdaad ook etiketten en soms Google ik ook even. En afwegen, ik verbaas me soms echt hoe weinig je van bepaalde dingen zoals nootjes mag eten. :+

Ik heb over 1.5 week weer een meting bij de sportschool, ik ben benieuwd hoe het er dan voorstaat. Ik ben momenteel weer iets 'strenger' bezig met mijn voeding. Dingen zoals Griekse yoghurt waar eigenlijk nog teveel calorieën en te weinig eiwit inzit ga ik nu vervangen voor Skyr/proteïne kwark. Ik ga zo omhoog in eiwitten en net die 100 calorieën per dag omlaag, hopelijk is dat net het setje voor de laatste 5 kilo vet die ik nog wil verliezen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 09:47

Mag ik hier misschien ook komen meekletsen? Een paar jaar geleden hadden we een afvallen topic wat best lekker liep en motiverend werkte, maar dat is in stille dood gestorven :+

Ik was afgelopen zomer lekker on track en reeds 8 kg kwijt, maar (I know, ja maar..) door flinke menstruatieklachten mijn hormonen compleet overhoop. Ik weet dat dat geen excuus is, maar nu weer bijna alles er terug bij.
Komende dinsdag kan ik eindelijk bij de gyn terecht, hopelijk gaat die verandering in wat dingen brengen. Ik wil mezelf weer herpakken want ik heb inmiddels bewezen dat ik kan afvallen. Maar enige motivatie en gezelligheid is wel heel fijn en welkom. Idealiter wil ik zo'n 20 kg kwijt, maar alles wat er nu af gaat is alleen maar fijn dus die 20 kg heb ik niet echt helder voor ogen als hoofddoel. Kleine stapjes.

bloemm

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:16

Hier 0.3 kg afgevallen deze week, totaal nu 2 kg sinds ik ben begonnen 3 weken geleden. Ik had deze week weer minimaal 1 kg verwacht dus dit is wel een tegenvaller :(. Vooral omdat ik echt max op 1400 kcal per dag zit.

@renee hormonen kunnen zoveel doen! Hopelijk gaat het weer lukken zoals afgelopen zomer!

@petrichor, misschien kun je optimel Griekse yoghurt stijl proberen?

@Dustinlover, heerlijk!! Dat schiet mooi op :)

DideH

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-25 10:54

Welkom Renee! :)

Jodi93

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 07:56

Bloemm: wel goed dat je man de weegschaal verstopt heeft. Ik herken de obsessie wel. Balen dat je voor je gevoel niet zo hard gaat!

Yenni: wat fijn dat je bent afgevallen met hulp van de diëtiste!

Dustinlover: goed bezig!

Petrichor: hopelijk helpt die veranderingen net even zodat je dat laatste ook kan halen!

Renee: welkom!

Hier helaas niks afgevallen. 0.1 kg erbij. Had het al verwacht.

Ongesteld. Mijn hormonen zijn vreselijk ondanks de pil. Daarnaast had ik verjaardag van een vriendin die zelf een 3 gangen menu had gekookt. Super lekker en heel gezellig maar wel een calorieën bom. En gisteren had mijn man als verassing wat lekker voor op tafel gehaald in de avond. Dus heb hem wel lief uitgelegd dat dat vanaf nu echt niet meer kan. Deze week weer even flink streng zijn.

Sporten gaat wel goed nu thuis. Elke dag een half uur met grow with jo. Dat is wel fijn

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:11

Ik heb al een hele tijd moeite om de knop weer om te zetten. Gaat een dagje goed, soms zelfs een paar dagen maar in het weekend...bam...lekker wijntje, gezelligheid, en de beer is weer los. Ik ben daarom op 1 maart met de gezond ruitergewicht challenge gestart van dressuurnatuurlijk. Dat gaat voor een heel groot deel over mindset en je motivatie/prioriteiten op orde krijgen, in combinatie met tips om je patroon om te gooien naar een gezond patroon. Je moet ook duidelijke doelen stellen en er consequenties aan verbinden als je je doel niet haalt. Mijn doel is 10 kilo in 10 weken. Ik denk dat voor mij zo'n challenge, waarbij je een maand lang dagelijks getriggerd wordt wel heel goed werkt. We gaan het zien.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:33

10kg in 10 weken? Sorry dat klinkt voor mij eerder als crashen dan gezond afvallen...

Mijn diëtiste zei toen: 0,5 kg per week is de max. Anders ga je veel te snel en ga je jojen

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 10:42

gezond afvallen is een halve tot 1 kilo per week. Dus ja, je kán 10 kilo afvallen per 10 weken, maar dan zit je op de max. De kans is ook heel groot dat na die 10 weken de boel net zo hard er weer aan gaat komen. (jojo) Trek er liever 20 weken voor uit. Dan leer je ook meer bewust kiezen qua eten. 10 kilo afvallen kun je als je 10 weken lang op 1000 kcal gaat zitten. Maar als je weet dat een kind van 7 als een minimale inname van 1200 kcal heeft weet je ook dat je met 1000 veel en veel te laag zit.

Hier al 2 maanden niet meer op de weegschaal gestaan nadat ik de focus op de marathon rennen heb gezet ipv afvallen. Geen idee dus wat het gewicht is, heb wel de indruk dat er iets aan is gekomen.

Petrichor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:13

De dames in dit topic hebben mij destijds heel goed geholpen toen ik ook veel te weinig calorieën wilde eten met veel te veel resultaat in een korte tijd, nog altijd ben ik ze heel dankbaar dat ik geluisterd heb. Ik ben nu 12 kilo vet kwijt in 5 maanden en heel veel spiermassa zwaarder. Ik ben nog iets te zwaar maar ik ben strak en heel gespierd en vooral heel blij dat mijn fiscaal vet 6 is want wat voel ik mij goed happy en gezond!

Dus mijn advies is: lees dit topic goed door en ga niet voor 10 kilo in 10 weken. Ga je leven veranderen en ga je zelf blij maken voor altijd, niet voor even. Heel veel succes! :)

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 13:27

Ik denk dat er ook wel een verschil is met hoeveel je weegt. Als ik echt op een gezond BMI wil zitten dan moest ik van het begin af aan bijna 40 kilo afvallen. Nu vind ik ietsje zwaarder geen enkel probleem omdat ik ook een grote vrouw ben, maar nu zijn bij mij de eerste 10 er ook afgevlogen sinds december.
Ik denk als je zegt ik hoef maar 10 kilo af te vallen want dan zit ik op een gezond BMI of er zelfs nog onder dat het inderdaad niet in 10 weken moet gaan.

Als ik beetje kijk wat ik nu op een dag eet tijdens het afvallen dan eet ik echt heel normaal. Kijk niet teveel meer naar kcal omdat ik beetje weet wat werkt nu en heb gewoon 3 normale eet momenten per dag en als ik tussendoor honger heb pak ik een ei of stuk fruit. Wat ik voorheen ook deed was dan lekker 's avonds snacken en dat heb ik mijzelf volledig afgeleerd. Na mijn avond eten eet ik eigenlijk niets meer. Was even wennen maar nu is het aangeleerd.

Deze week moet ik ook even kijken of er iets af gaat. We hadden carnaval en man lief zijn verjaardag. Heb enigzins opgelet maar eigenlijk net teveel gegeten. Dus weer streng er tegenaan nu haha.

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:41

Zertab schreef:
10kg in 10 weken? Sorry dat klinkt voor mij eerder als crashen dan gezond afvallen...

Mijn diëtiste zei toen: 0,5 kg per week is de max. Anders ga je veel te snel en ga je jojen

Nou nou....ik dacht dat het doel van dit topic was om elkaar te motiveren en een hart onder de riem te steken, niet als je je doelen meldt die met de grond gelijk willen branden. Lekker dan zeg!

En als het nou nog hout sneed, maar je opmerking is een totaal ongefundeerde aanname. 1kg per week heeft werkelijk niets met crashen te maken en verder heb ik geen zin om hier nog op in te gaan. :wave:

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:02

Hoi allemaal,

Ik kom dit topic weer binnen rollen, bijna letterlijk :') Ik lees graag weer mee.