Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dustinlover

Re: Zwanger uitgerekend winter/voorjaar 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 12:52

Carineken welkom!

Yonker super fijn!!

Marjo lekker zo'n lang verlof

Harde buiken kan ik nog niet over mee praten. Nu 27 weken en heb ze volgens mij nog niet gehad. Doe nu ook mijn best ivm de banden om wat gas terug te nemen. Ik moest eigenlijk 3 dagen naar kantoor, maar ik merk dat 1 uur heen in de auto, 8 uur op een bureaustoel en weer 1,5 uur terug(met file) en dan nog paarden doen me soms echt te zwaar word. Dan krijg ik gewoon 's avonds veel last dus ga volgende week ook aangeven dat het niet meer lukt.

Bellex ik kon zelf in mijn gegevens kijken online naar uitslagen dus wist dezelfde dag al dat ik nuchter 4,4 had, na 1u 8.0 en na 2 uur gezakt naar 5,6. Misschien kan je ook zoiets inzien?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 13:15

Helaas niet, is geblokt, super irritant :')
Verstandig om aan te geven dat je een stapje terug moet doen dan als je lijf dat duidelijk aangeeft! Kun je makkelijk vanuit huis werken?

Dustinlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 14:19

Bellex schreef:
Helaas niet, is geblokt, super irritant :')
Verstandig om aan te geven dat je een stapje terug moet doen dan als je lijf dat duidelijk aangeeft! Kun je makkelijk vanuit huis werken?

He dat is nou jammer haha.
Ja wij hebben 3 jaar met corona vanuit huis gewerkt. Overleg op kantoor is wel beter, maar het is inprincipe allemaal mogelijk, maar blij zijn ze er niet mee.

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:38

Werd net gebeld, omdat mijn ijzeruitslag te laag was. Suiker was perfect heel fijn! Nu even Gentle Iron bestellen

Dat is wel fijn dat het goed te doen is vanuit huis. Logisch dat het niet de voorkeur heeft maar lijkt me een stuk beter dan dat je uitvalt toch! :)

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 15:45

Awh fijn dat je suiker in ieder geval goed was Bellex!

Thuis werken is nu wel echt een fijne oplossing, gelukkig staan steeds meer bedrijven er ook voor open en zijn erop ingericht. Ik vind zelf thuiswerken niet zo, maar het is wel een optie als het echt moet dat is wel fijn.

Ik word echt gek van mijn energielevel... die is zo laag en ik lig echt niet gek laat op bed. Gisteren sliep ik toevallig wel wat later maar merk dat vandaag dan gelijk de hele dag. Vanavond maar weer voor 10 uur slapen :+

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 16:35

Fijn dat je suiker goed was Belle! Balen van je ijzer, maar dat is wel makkelijk te verhelpen toch?

Yonker, dat is niet fijn zeg. Ik loop een maand op je voor en merk dat mijn energielevel al wel beter word. Al ben ik niet vaak extreem vermoeid geweest, wel vermoeider als anders. Hopelijk word het straks voor jou ook weer wat beter. Gefeliciteerd met de goede uitslag van de nipt!

Dustinlover verstandig om dan een stapje terug te doen. Fijn dat je vanuit huis kan werken!

Fabienne denk om je zelf hoor, een stapje terug doen mag best. Je moet nog eventjes.

Eilinora, wat balen dat het even wat minder lekker loopt. Wel fijn vooruitzicht dat je al bijna met verlof mag.

Wat fijn Carineken. Misschien leuk als je je zelf even voor stelt?

Ik ga er 5 weken + 1 week vakantie van te voren uit. De vakantie stond al gepland, dus word nu in totaal 6 weken. Mits ik het volhoud natuurlijk, anders word het sowieso 6 + ziektewet. Ze hebben me op het werk met de kerstdagen expres al niet ingepland. Als ik dan wel uitgevallen ben tegen die tijd, hoeven ze geen vervanging te regelen op die lastige dagen. Voor mij dan wel weer lekker, want wilde eigenlijk wel graag vrij met die dagen. Zijn toch altijd wel weer redelijk drukke dagen (zorg)

Set_Elkol

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:40

Qua verlof ga ik 6 weken van te voren, dan de 10 weken erna daar plak ik 5weken aan vast, deels vakantie deels het verlof tegen 70%. Dan heb ik tot 1 mei verlof.

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-23 19:47

Ik ga 6 weken van tevoren met verlof. Hopelijk red ik dat, vorige zwangerschap zat ik al eerder in de ziektewet. Mogelijk dat ik er nog weekje vakantie vooraan plak, dat het 7 weken wordt.

Na de tijd neem ik nog paar weken extra op met betaald ouderschapsverlof, heb ik vorige keer ook gedaan. Dan kan baby naar opvang met 3 maanden. Ik merkte dat ik vorige keer na 10 weken te snel vond, maar met paar weken extra was het voor mij perfect. Had toen ritme lekker gevonden en ook behoefte om weer aan werk te gaan.
En ik ga net als vorige keer weer mijn werk een week later laten beginnen dan de opvang. Lekker nog even twee dagen helemaal voor mezelf in de week voor ik weer aan het werk ga. Dat was echt even fijn.

Ik neem de rest van het jaar maar 4 uur per week betaald ouderschapsverlof op om van 36 naar 32 uur te gaan. Daar redt ik het weer prima mee tot baby een jaar oud is. Daarna over op onbetaald verlof voor die uurtjes.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 08:48

Ik wil eigenlijk het liefst 4 weken van te voren met verlof om na de bevalling zo veel mogelijk weken te hebben maar ik denk dat het met mijn rug hem niet gaat worden dus ik verwacht ook 6 weken van te voren. Ik wil dan achter mijn verlof nog 3 weken vakantie plakken, en daarna wss mijn contract van 40 naar 32 uur laten zetten en dan 8 uur ouderschapsverlof inzetten zodat ik 3 dagen werk ipv 4.
Maar moet alles nog heel even goed doorrekenen. Kan eigenlijk pas zodra de toeslagen voor 2024 helemaal bekend zijn. Gelukkig zijn ze hier op het werk heel erg meedenkend :)

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:24

Ik heb het toevallig woensdag geregeld met m’n werk.
Werk normaal 28u in de acute zorg, dat meer ter info :+
Bij F ben ik met 28 weken met verlof gegaan ivm vroegtijdige weeën.

Ik ga met 34 weken met verlof, want 36 weken is echt niet te doen in mijn werk.
Werk dus tot begin februari, dan verlof tot eind mei. 2 weken betaald ouderschapsverlof eraan geplakt.
Dan in juli nog 1-2 weken betaald ouderschapsverlof (moet even worden gekeken ivm de zomervakanties).
Vervolgens ga ik een jaar 4 uur minder werken per week, dus dat betekend dat ik 3 dagen werk per week ipv ene week 3 en andere week 4.

Dan in september gewoon m’n 3 weken zomervakantie.

Had bij de eerste m’n vakantie er meteen achteraan geplakt, maar omdat ik toen al
Heel vroeg uitviel was dat echt veeeeel te lang. Werd gillend gek thuis :=

Wisten jullie trouwens dat je nog 2 jaar na je betaald ouderschapsverlof bij je bedrijf moeten blijven werken?
Mijn laatste dag ouderschaps verlof wordt “betaald” in 2025, dus moet tot 2026 blijven werken. Anders moet je die 30% terugbetalen.

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 10:33

Barbabientje schreef:
Wisten jullie trouwens dat je nog 2 jaar na je betaald ouderschapsverlof bij je bedrijf moeten blijven werken?
Mijn laatste dag ouderschaps verlof wordt “betaald” in 2025, dus moet tot 2026 blijven werken. Anders moet je die 30% terugbetalen.

Hoe bedoel je deze? Betaald en onbetaald ouderschapsverlof heb je recht op, wordt betaald door UWV en staat dus los van je werkgever.
Of krijg jij het betaald ouderschapsverlof van 70% aangevuld tot 100% door je werkgever en hebben zij daaraan een aanvullende voorwaarde verbonden?

Bellex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:22

Yonker dat klinkt als een goed plan rondom verlof en je werkuren erna, hopelijk is het haalbaar op die manier!

Barbabientje ik begrijp daaruit dat jij van 70% naar 100% wordt gecompenseerd door je baas? Dat vind ik dan wel heel logisch ja :j

Zoals eerder toegezegd bij deze foto's van onze babykamer <3

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Barbabientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:48

linoleum schreef:
Barbabientje schreef:

Hoe bedoel je deze? Betaald en onbetaald ouderschapsverlof heb je recht op, wordt betaald door UWV en staat dus los van je werkgever.
Of krijg jij het betaald ouderschapsverlof van 70% aangevuld tot 100% door je werkgever en hebben zij daaraan een aanvullende voorwaarde verbonden?

Ja dit! Sorry was woordje eventueel vergeten :+

Maar ik word idd gecompenseerd naar 100%.
Gekke is dat ik niet mag kiezen, maar dit verplicht is. Kan dus niet zeggen oh nee ik heb maar 70% nodig, want ik wil me niet nog 2 jaar vastleggen aan dit bedrijf

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 11:55

Bellex, wat een lekkere ruime en lichte kamer!
Ik zal nog maar even geen foto's delen van de slaapkamer, hij is helemaal leeg gesloopt tot aan het dakbeschot en as we speak is mijn man er een nieuwe vliering in aan het bouwen :+ Wel benieuwd naar foto's van anderen!

Barbabientje, dat kan nog wel oplopen als je alle betaald ouderschapsverlof opneemt. Vervelend dat je niet eens kan kiezen.

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 12:23

Aan de ene kant is het ook wel fijn dat het aangevuld wordt tot 100% maar wel lastig dat je dan 2 jaar niet weg kan... Maar zover ik hier weet is het niet zo dat het aangevuld wordt en krijg ik gewoon 70%.

Leuk Bellex, vooral al die boekjes vind ik heel leuk! :D
Ik ga pas dec/januari bezig met babykamer denk ik. Moet sowieso eerst nog veel in huis doen qua opruimen/dingen weg doen en alles een (nieuwe) plek geven.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 13:38

Mooi Bellex, lekker groot! En wat hebben jullie al een mooie volle boekenkast :D

Barbabientje: Eventueel 30% opzij zetten? Mocht je dan eerder weg willen gaan is dat financieel geen issue.

Eilinora

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:07

Bellex mooie kamer!

Die van ons is vrij simpel maar heb nog even geen foto.
Moet nog een paar dingen doen voor het helemaal af is.

Hier eindelijk duidelijkheid over het rooster van november.
Nog 9 ochtenden werken en dan ga ik de ziektewet in tot week 34 dan gaat verlof officieel in.

Per 1 november stop ik dus met werken.

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:10

Yonker fijn dat de Nipt goed was!

Hopelijk voel je je beter met wat meer ijzer Bellex. Fijn dat de suiker wel goed was. En wat een mooie lieve baby kamer zeg! Echt heel leuk. De kleding kast een Ikea Pax kast? Die hebben wij al staan in 2 kamers en misschien ook wel handig om voor de babykamer te halen. Kan langer gebruikt worden.

Hier werken we beide bij de overheid dus krijgen het eerste levensjaar aangevuld tot 100% voor 9 weken. Terug betalen lees ik dan weer nergens.

Ik ben 16 mei uitgerekend en mijn doel is om ieder geval het verlof te kunnen uitsmeren om pas weer in september te beginnen. Heel zomer seizoen wennen aan de kleine.

Vervolgens willen wij gezamenlijk ouderschapsverlof opnemen van 1 dag om de week. Dan werken we afwisselend 3 en 4 dagen per week. Dat kunnen we dan wel even volhouden en scheelt een dag kinderopvang. Tegen de tijd dat kindje iets ouder is, is er hopelijk plek voor 3 dagen opvang. (en stiekem hoop ik dat het kabinet dan ook wat nieuwe plannen heeft voor de kinderopvang). Vind de kosten ervan wel vrij hoog, zelfs met toeslag.

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:21

Belle wat een mooie ruime kamer zeg!! Welke kast gebruik jij als commode?

Eilinora fijn dat er wat duidelijkheid is!

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:23

Wat fijn Eilinora! Lijkt me heel fijn om te weten waar je aan toe bent.

Ik heb toevallig vandaag bevestiging gekregen voor 2 dagen opvang, waarbij een plekje gereserveerd is voor mij! Heel fijn dat, dat nu vast staat. Eerst dacht ik aan 1 dag opvang en 2 dagen mijn moeder maar ik denk stiekem dat ik toch 2 dagen opvang wil en 1 dag mijn moeder. Voor mij scheelt dat ik denk maar 30 euro in de maandag en geeft me iets meer vrijheid in het weekend om mijn moeder dan extra in te zetten. Het wordt al pittig genoeg, ga dat vanavond nog even overleggen met mijn ouders :o

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:38

Yipee schreef:
(en stiekem hoop ik dat het kabinet dan ook wat nieuwe plannen heeft voor de kinderopvang). Vind de kosten ervan wel vrij hoog, zelfs met toeslag.

Pfff nou dat hoop ik ook. Wij zijn voor 2 dagen per week 550 euro netto kwijt voor één kind. Kijk al uit naar de factuur voor 2 kinderen -O-

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 15:40

Doubtless schreef:
Yipee schreef:
(en stiekem hoop ik dat het kabinet dan ook wat nieuwe plannen heeft voor de kinderopvang). Vind de kosten ervan wel vrij hoog, zelfs met toeslag.

Pfff nou dat hoop ik ook. Wij zijn voor 2 dagen per week 550 euro netto kwijt voor één kind. Kijk al uit naar de factuur voor 2 kinderen -O-

Ik zag dat wij voor tweede kind ongeveer 90% vergoed gaan krijgen. Zo blij dat ze daar ander percentage voor rekenen dan voor de eerste :')

Yipee

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:05

Voor 2 dagen komen wij netto ook ongeveer uit op die 550 euro pm ja. Wel even slikken.

Jaloers op je kinderopvang bevestiging Yonker haha. Hier is het drama. Tegen de tijd dat het echt nodig is sta ik zo goed als een jaar op die lijst. Hoop echt dat dat genoeg gaat zijn. :+

Yonker

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:18

Ja ben er wel blij mee, anders was er ook wel een oplossing geweest maar dit is wel echt super lekker.
Ik zal maar niet zeggen op hoeveel ik uitkom netto te betalen := Maarja ik moet ook wel alles alleen doen dat scheelt ook al heel veel natuurlijk.

Ik ben met smart aan het wachten op de nieuwe toeslagen, en dan kan ik het eens echt berekenen, inclusief een proforma berekening van mn loon straks in de nieuwe situatie.

linoleumJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-23 16:21

Yipee en Doubtless, zit bij jullie het uurtarief ook onder het maximum tot wat ze vergoeden of erboven?
Die van ons zit er best stukje onder. Dat maakt natuurlijk ook al een groot verschil.