Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Choiix schreef:Nikass schreef:En als je wel tot de griepprik groep behoort maar je hebt je vaccinatie gehaald op leeftijd, omdat die eerder aan de beurt was...?
Wat kun je überhaupt doen met die sms? Ben je eerder aan de beurt dan je leeftijd (ik betwijfel het) of moet je juist langer wachten?
Griepprik groep mag vanaf 23-12 een afspraak maken. Volgens Hugo zou dan ook ongeveer 45+ aan de beurt moeten zijn, dus als je jonger bent is die route sneller.
Echwel schreef:Nikass vind paar weekjes risico.lopen en dat je zelf kunt voorkomen minder erg dan hele.families en jonge mensen die geen inkomen meer hebben.
Echwel schreef:Dat geloof ik dat heeft mijn man met mij ook
Maar ook de zorgen om dochter die nu sinds bedrijf gestart is 3de keer in lockdown.zit
Die mij nu belt dat ze het niet meer ziet zitten... ook omdat ze zo bezorgd is om mij en die staat aan het begin van haar leven..
Het is gewoon ku.t zwaar zwaar
En andere baan zoeken in lockdown is ook niet makkelijk.
Gewoon heel heel moeilijk
Lindor92 schreef:Hoe zit dat als je nog vrij recent bent gevaccineerd? 20 november heb ik mijn 2e vaccinatie gehad. 2 a 3 weken daarvoor de 1e.
bigone schreef:Lindor92 schreef:Hoe zit dat als je nog vrij recent bent gevaccineerd? 20 november heb ik mijn 2e vaccinatie gehad. 2 a 3 weken daarvoor de 1e.
Dan heb jij waarschijnlijk nog vrij veel antistoffen, tenminste wanneer je Pfizer hebt gehad. Die bescherming duurt het langst van alle vaccins. Je moet nog vijf weken ? Dan even met je verloskundige overleggen of de vraag stellen bij de vereniging van verloskundigen. Of de vaccinatietelefoon bellen.
Mizora schreef:Het is inderdaad maar voor een fractie echt nodig, maar tegelijkertijd hebben we op onze locatie al een paar keer de epipen in moeten zetten. 1 keer zelfs ambulance met spoed tot gevolg. De rest van de ambulances zijn geweest vanwege ongelukkig gevallen flauwvallers en een paniekaanval, allemaal niet echt vaccingerelateerd, maar dat flauwvallen wil je ook liever niet op straat en gebeurt vaak juist wat verder in de 15 minuten (of direct op de prikstoel, maar dan word je sowieso opgevangen). De huidige leeftijdsgroep valt zelden flauw, maar 15-25 ging zo maar 1-2% om, vaak in de stoel gelukkig.
Een priklijn/prikker prikt gemiddeld 20-30 personen per uur. Dan doet iemand anders de administratie, en wordt daarvoor al weer gecontroleerd of er een afspraak is en de gezondheidsverklaring gecontroleerd (en eventueel langs de medische balie gestuurd). Dat gaat bij een huisarts niet sneller. Met 2-3 dagen hun hele praktijk kunnen prikken, uitgaande van 12 uur prikken, heb je het dan over 720 prikken per huisarts. Met gemiddeld 1000 klanten per huisarts (iets meer dan 2000 per huisartsenpost met gemiddeld ruim 2 huisartsen), red je dat niet. Ga je uit van normale werkdagen, dan kom je zelfs nog meer tijd tekort. En dan ga je er vanuit dat ze dus 3-6 dagen kunnen stoppen met hun normale praktijk, maar vaak hebben ze er is toch al tekort aan consulttijd omdat het zo druk is.
Daarnaast heb je om 30 personen per uur te halen minimaal 2 personen per prikker nodig voor de administratie en nog 2 personen voor het voorwerk. Eventuele medische vragen kunnen ook niet in de priklijn behandeld worden en heb je dus nog een extra persoon nodig per 2-3 prikkers. Waar gaan ze al dat personeel vandaan halen?
De wachtruimte is niet waar het knelpunt zit op de priklocaties. Het is gewoon een enorme organisatie/georganiseer.
Lindor92 schreef:Hoe zit dat als je nog vrij recent bent gevaccineerd? 20 november heb ik mijn 2e vaccinatie gehad. 2 a 3 weken daarvoor de 1e.
Mizora schreef:Dat kan ik slecht inschatten. Hebben de huisartsen vriezers staan die geschikt zijn om flacons moderna of pfizer op voorraad te hebben? Want het moet wel per flacon dan opgetrokken worden, anders zit er te veel tijd tussen en moeten we waarschijnlijk best veel weggooien.
Ik verwacht dat je maar een relatief kleine groep treft en veel 60+'ers die toch al de booster hebben/ingepland hebben. Gemiddeld heeft iemand 4 afspraken met de huisarts per jaar (rijtje cijfers opgezocht), maar daarvan komt een grote groep zelden tot nooit en een kleine groep minimaal 12x per jaar. Maar dan kunnen ze waarschijnlijk weer uit met hun huidige wachtkamer. Je zit vaak toch 15 minuten te wachten op je afspraak vooraf, dat zou dan nu ook 15 minuten achteraf worden.
Maar eerlijk gezegd hoor ik bij de groep die gemiddeld eens in het decenium bij de huisarts komt, dus of dit echt terecht is weet ik niet.
Lynnepinny schreef:Ik dacht te hebben gelezen dat twee dosissen niet meer voldoende effectief zijn tegen de Omikron variant, en dat je met drie prikken op dezelfde bescherming zit als met twee prikken voor Delta.
Ik las ook een paar pagina's geleden dat iemand het had over een recente tweede prik als booster zien, maar dat werkt dus niet zo. Dat is gewoon nog steeds een tweede prik; een derde is nog nodig voor de optimale bescherming.
NOS schreef:Minister De Jonge doet een nieuwe oproep om een boosterprik te halen. "Denkt u na twee vaccinaties: ik zit wel goed? U bent niet genoeg beschermd tegen omikronvariant, dus haal de boosterprik. Bent u deels gevaccineerd? Dan bent u niet beschermd. Bent u helemaal niet gevaccineerd, dan is dit het moment om twijfels overboord te gooien en u te laten vaccineren."
Vayo schreef:Ik meen dat van Dissel vanavond tijdens de persconferentie zei dat de bescherming tegen de omikron zo´n 75% is als je volledig bent gevaccineerd + een booster hebt gehaald.
Maar hoe dat zit als je nog zo kort geleden bent gevaccineerd weet ik ook niet. Persoonlijk zou ik gewoon 3 maanden na de tweede een booster halen. Ik heb exact 10 maanden tussen de tweede en mijn booster zitten.