Booster vaccinatie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 20:42

Choixx hoe weet jij dit?

Choiix

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:05

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:42

Choiix schreef:
Nikass schreef:
En als je wel tot de griepprik groep behoort maar je hebt je vaccinatie gehaald op leeftijd, omdat die eerder aan de beurt was...?
Wat kun je überhaupt doen met die sms? Ben je eerder aan de beurt dan je leeftijd (ik betwijfel het) of moet je juist langer wachten?

Griepprik groep mag vanaf 23-12 een afspraak maken. Volgens Hugo zou dan ook ongeveer 45+ aan de beurt moeten zijn, dus als je jonger bent is die route sneller.

Klopt dat nog wel? Want als het goed is beginnen ze maandag met 1962/1963. Hoe is dan donderdag 1976 al aan de beurt?

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:52

Echwel schreef:
Nikass vind paar weekjes risico.lopen en dat je zelf kunt voorkomen minder erg dan hele.families en jonge mensen die geen inkomen meer hebben.

Dat is een moeilijke vergelijking, die denk ik niet echt op gaat.
Mensen die een extra hoog risico lopen, hebben net zo goed problemen met hun werk/bedrijf, waarschijnlijk méér zelfs.
En als het je lukt om die weken door te komen zonder ziek te worden, dan is het achteraf misschien minder zwaar. Maar dat weet je nou net niet hè, of je die eindstreep wel gaat halen. Hoe kun je zeggen "dat je zelf kunt voorkomen"? Mensen moeten ook werken, boodschappen doen, naar het ziekenhuis etc.
Wij zijn in de zomer ietsje soepeler geweest dan nu; wat familie gezien, maar voor de rest mijden wij al sinds februari 2020 al het mogelijke.
En als dat enige garantie zou geven, no problem. Maar die constante zorg is erg vermoeiend kan ik je zeggen.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 21:59

Dat geloof ik dat heeft mijn man met mij ook
Maar ook de zorgen om dochter die nu sinds bedrijf gestart is 3de keer in lockdown.zit
Die mij nu belt dat ze het niet meer ziet zitten... ook omdat ze zo bezorgd is om mij en die staat aan het begin van haar leven..

Het is gewoon ku.t zwaar zwaar
En andere baan zoeken in lockdown is ook niet makkelijk.

Gewoon heel heel moeilijk

Lindor92

Re: Booster vaccinatie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:16

Hoe zit dat als je nog vrij recent bent gevaccineerd? 20 november heb ik mijn 2e vaccinatie gehad. 2 a 3 weken daarvoor de 1e.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:18

Echwel schreef:
Dat geloof ik dat heeft mijn man met mij ook
Maar ook de zorgen om dochter die nu sinds bedrijf gestart is 3de keer in lockdown.zit
Die mij nu belt dat ze het niet meer ziet zitten... ook omdat ze zo bezorgd is om mij en die staat aan het begin van haar leven..

Het is gewoon ku.t zwaar zwaar
En andere baan zoeken in lockdown is ook niet makkelijk.

Gewoon heel heel moeilijk

Ja zie ik ook hoor. Vind het heel erg. En deze harde lockdown was mi niet nodig geweest als er een maand eerder gestart was met boosteren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:20

Lindor92 schreef:
Hoe zit dat als je nog vrij recent bent gevaccineerd? 20 november heb ik mijn 2e vaccinatie gehad. 2 a 3 weken daarvoor de 1e.

Dan heb jij waarschijnlijk nog vrij veel antistoffen, tenminste wanneer je Pfizer hebt gehad. Die bescherming duurt het langst van alle vaccins. Je moet nog vijf weken ? Dan even met je verloskundige overleggen of de vraag stellen bij de vereniging van verloskundigen. Of de vaccinatietelefoon bellen.

Lindor92

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:22

bigone schreef:
Lindor92 schreef:

Dan heb jij waarschijnlijk nog vrij veel antistoffen, tenminste wanneer je Pfizer hebt gehad. Die bescherming duurt het langst van alle vaccins. Je moet nog vijf weken ? Dan even met je verloskundige overleggen of de vraag stellen bij de vereniging van verloskundigen. Of de vaccinatietelefoon bellen.

Heb Pfizer gehad inderdaad. Klopt moet nog 5 weken.
Zal eens gaan informeren bij de verloskundige.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 22:24

20 november, ook al zou je volgens de richtlijnen boosteren dan nog word dat pas na 20 februari. Dan is beebs er al.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 23:42

Ik lees op twitter een aantal huisartsen die zeggen met gemak hun hele praktijk in 2-3 dagen te kunnen prikken als de 15 minuten wachttijd eraf gaat. Hierdoor hebben veel praktijken niet de ruimte om snel te prikken. Vond ik best aannemelijk, waarom voor iedereen standaard die wachttijd terwijl het maar voor een fractie nodig is? Je weet nu na 2 prikken wel hoe je reageert.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-21 23:44

Maar je weet hoe je op bvb AZ reageert, niet op bvb Pfizer. Maar ik zou het wel aandurven , helaas verplicht te wachten ivm medicatie .

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 00:10

Het is inderdaad maar voor een fractie echt nodig, maar tegelijkertijd hebben we op onze locatie al een paar keer de epipen in moeten zetten. 1 keer zelfs ambulance met spoed tot gevolg. De rest van de ambulances zijn geweest vanwege ongelukkig gevallen flauwvallers en een paniekaanval, allemaal niet echt vaccingerelateerd, maar dat flauwvallen wil je ook liever niet op straat en gebeurt vaak juist wat verder in de 15 minuten (of direct op de prikstoel, maar dan word je sowieso opgevangen). De huidige leeftijdsgroep valt zelden flauw, maar 15-25 ging zo maar 1-2% om, vaak in de stoel gelukkig.

Een priklijn/prikker prikt gemiddeld 20-30 personen per uur. Dan doet iemand anders de administratie, en wordt daarvoor al weer gecontroleerd of er een afspraak is en de gezondheidsverklaring gecontroleerd (en eventueel langs de medische balie gestuurd). Dat gaat bij een huisarts niet sneller. Met 2-3 dagen hun hele praktijk kunnen prikken, uitgaande van 12 uur prikken, heb je het dan over 720 prikken per huisarts. Met gemiddeld 1000 klanten per huisarts (iets meer dan 2000 per huisartsenpost met gemiddeld ruim 2 huisartsen), red je dat niet. Ga je uit van normale werkdagen, dan kom je zelfs nog meer tijd tekort. En dan ga je er vanuit dat ze dus 3-6 dagen kunnen stoppen met hun normale praktijk, maar vaak hebben ze er is toch al tekort aan consulttijd omdat het zo druk is.

Daarnaast heb je om 30 personen per uur te halen minimaal 2 personen per prikker nodig voor de administratie en nog 2 personen voor het voorwerk. Eventuele medische vragen kunnen ook niet in de priklijn behandeld worden en heb je dus nog een extra persoon nodig per 2-3 prikkers. Waar gaan ze al dat personeel vandaan halen?

De wachtruimte is niet waar het knelpunt zit op de priklocaties. Het is gewoon een enorme organisatie/georganiseer.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 00:16

Knelpunt zit vooral bij de administratieve rompslomp want het moet natuurlijk gedocumenteerd worden voor QR aanvraag. Terwijl ik denk, geef een QR code mee die eenmalig gebruikt kan worden om bij je andere Qr codes te zetten. Hoeft de ggd dit niet te doen en heb je
nog steeds overzicht. Maar geen it nerd dus zal wel weer te gemakkelijk gedacht zijn.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 00:22

Inderdaad te gemakkelijk gedacht, helaas. Want dan kan de één zichzelf laten lekprikken en daar dan qr-codes van verkopen. Mensen zijn daar best wel toe bereid als ze er 1000-2500 euro per code voor krijgen. Maar ook mensen die graag iedere maand geprikt worden omdat ze zich dan veiliger voelen prutsen zichzelf er dan steeds tussen. De controle is helaas echt nodig.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 00:34

Mizora schreef:
Het is inderdaad maar voor een fractie echt nodig, maar tegelijkertijd hebben we op onze locatie al een paar keer de epipen in moeten zetten. 1 keer zelfs ambulance met spoed tot gevolg. De rest van de ambulances zijn geweest vanwege ongelukkig gevallen flauwvallers en een paniekaanval, allemaal niet echt vaccingerelateerd, maar dat flauwvallen wil je ook liever niet op straat en gebeurt vaak juist wat verder in de 15 minuten (of direct op de prikstoel, maar dan word je sowieso opgevangen). De huidige leeftijdsgroep valt zelden flauw, maar 15-25 ging zo maar 1-2% om, vaak in de stoel gelukkig.

Een priklijn/prikker prikt gemiddeld 20-30 personen per uur. Dan doet iemand anders de administratie, en wordt daarvoor al weer gecontroleerd of er een afspraak is en de gezondheidsverklaring gecontroleerd (en eventueel langs de medische balie gestuurd). Dat gaat bij een huisarts niet sneller. Met 2-3 dagen hun hele praktijk kunnen prikken, uitgaande van 12 uur prikken, heb je het dan over 720 prikken per huisarts. Met gemiddeld 1000 klanten per huisarts (iets meer dan 2000 per huisartsenpost met gemiddeld ruim 2 huisartsen), red je dat niet. Ga je uit van normale werkdagen, dan kom je zelfs nog meer tijd tekort. En dan ga je er vanuit dat ze dus 3-6 dagen kunnen stoppen met hun normale praktijk, maar vaak hebben ze er is toch al tekort aan consulttijd omdat het zo druk is.

Daarnaast heb je om 30 personen per uur te halen minimaal 2 personen per prikker nodig voor de administratie en nog 2 personen voor het voorwerk. Eventuele medische vragen kunnen ook niet in de priklijn behandeld worden en heb je dus nog een extra persoon nodig per 2-3 prikkers. Waar gaan ze al dat personeel vandaan halen?

De wachtruimte is niet waar het knelpunt zit op de priklocaties. Het is gewoon een enorme organisatie/georganiseer.

En als ze gewoon iedereen die tóch op afspraak komt voor iets óók prikken? Die mensen komen toch al, dat scheelt toch? Net als alle patiënten die toch naar het ziekenhuis moeten. Dat had ik vorig jaar, ik moest een aantal keer naar het ziekenhuis en dacht: waarom niet meteen even prikken als ik er toch ben?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 00:42

Dat kan ik slecht inschatten. Hebben de huisartsen vriezers staan die geschikt zijn om flacons moderna of pfizer op voorraad te hebben? Want het moet wel per flacon dan opgetrokken worden, anders zit er te veel tijd tussen en moeten we waarschijnlijk best veel weggooien.

Ik verwacht dat je maar een relatief kleine groep treft en veel 60+'ers die toch al de booster hebben/ingepland hebben. Gemiddeld heeft iemand 4 afspraken met de huisarts per jaar (rijtje cijfers opgezocht), maar daarvan komt een grote groep zelden tot nooit en een kleine groep minimaal 12x per jaar. Maar dan kunnen ze waarschijnlijk weer uit met hun huidige wachtkamer. Je zit vaak toch 15 minuten te wachten op je afspraak vooraf, dat zou dan nu ook 15 minuten achteraf worden.

Maar eerlijk gezegd hoor ik bij de groep die gemiddeld eens in het decenium bij de huisarts komt, dus of dit echt terecht is weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 01:30

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 01:48

Lindor92 schreef:

Ik dacht te hebben gelezen dat twee dosissen niet meer voldoende effectief zijn tegen de Omikron variant, en dat je met drie prikken op dezelfde bescherming zit als met twee prikken voor Delta.
Ik las ook een paar pagina's geleden dat iemand het had over een recente tweede prik als booster zien, maar dat werkt dus niet zo. Dat is gewoon nog steeds een tweede prik; een derde is nog nodig voor de optimale bescherming.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 02:07

Ik meen dat van Dissel vanavond tijdens de persconferentie zei dat de bescherming tegen de omikron zo´n 75% is als je volledig bent gevaccineerd + een booster hebt gehaald.

Maar hoe dat zit als je nog zo kort geleden bent gevaccineerd weet ik ook niet. Persoonlijk zou ik gewoon 3 maanden na de tweede een booster halen. Ik heb exact 10 maanden tussen de tweede en mijn booster zitten.

friezenfan2

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 07:10

Is het niet dat veel mensen al langer geleden hun 2de vaccinatie hebben gehad en dat de werking afgenomen is en daarom is er en booster nodig . Ik geloof niet dat als je net je 2 vaccinaties heb gehad dat er meteen een 3de nodig is maar inderdaad na 3 maanden zou je je booster kunnen halen

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 08:58

De twijfel die hierboven genoemd wordt, heb ik ook een beetje.
Ik heb eind november mijn tweede prik gehad, na veel wikken en wegen ivm mijn zwangerschap. Ik zie het niet zitten om er nóg een prik in te rammen terwijl ik nog zwanger ben eigenlijk. Eind februari zou ik dan aan de beurt zijn, half april ben ik uitgerekend.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 09:12

Mizora schreef:
Dat kan ik slecht inschatten. Hebben de huisartsen vriezers staan die geschikt zijn om flacons moderna of pfizer op voorraad te hebben? Want het moet wel per flacon dan opgetrokken worden, anders zit er te veel tijd tussen en moeten we waarschijnlijk best veel weggooien.

Ik verwacht dat je maar een relatief kleine groep treft en veel 60+'ers die toch al de booster hebben/ingepland hebben. Gemiddeld heeft iemand 4 afspraken met de huisarts per jaar (rijtje cijfers opgezocht), maar daarvan komt een grote groep zelden tot nooit en een kleine groep minimaal 12x per jaar. Maar dan kunnen ze waarschijnlijk weer uit met hun huidige wachtkamer. Je zit vaak toch 15 minuten te wachten op je afspraak vooraf, dat zou dan nu ook 15 minuten achteraf worden.

Maar eerlijk gezegd hoor ik bij de groep die gemiddeld eens in het decenium bij de huisarts komt, dus of dit echt terecht is weet ik niet.

Nee die vriezers hebben we niet, buiten dat is het zeker met grotere flacons zeer lastig waardoor er heel veel verloren gaat en iedereen op dezelfde dag (of 3 dagen) naar de praktijk krijgen blijft onmogelijk.

AstraZeneca hebben we gezet in de vorige ronden, maar ook het gedoe met de registratie die niet door kwam voor de QR code en een hoop gedoe.

In theorie zouden we het prima kunnen, maar in de praktijk zijn we nu al blij als we de gewone huisartsenzorg kunnen verlenen. Het is ontzettend druk de afgelopen maanden bij ons.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 09:17

Lynnepinny schreef:
Ik dacht te hebben gelezen dat twee dosissen niet meer voldoende effectief zijn tegen de Omikron variant, en dat je met drie prikken op dezelfde bescherming zit als met twee prikken voor Delta.
Ik las ook een paar pagina's geleden dat iemand het had over een recente tweede prik als booster zien, maar dat werkt dus niet zo. Dat is gewoon nog steeds een tweede prik; een derde is nog nodig voor de optimale bescherming.

NOS schreef:
Minister De Jonge doet een nieuwe oproep om een boosterprik te halen. "Denkt u na twee vaccinaties: ik zit wel goed? U bent niet genoeg beschermd tegen omikronvariant, dus haal de boosterprik. Bent u deels gevaccineerd? Dan bent u niet beschermd. Bent u helemaal niet gevaccineerd, dan is dit het moment om twijfels overboord te gooien en u te laten vaccineren."

Impliciet staat hier (laatste zin) 2 'verse' vaccins werken ook.

'Ze' (de overheid dus) communiceert alwéér onduidelijk. Ze blíjven communiceren alsof iedereen afgelopen mei/juni gevaccineerd is.

De booster is geen ander vaccin dan de eerste twee. Wat die doet is je niveau van antilichamen weer op niveau 'net na de tweede prik' brengen. Maw, nu net 2 vaccins gehad hebben betekent dat je antilichamentiter nog hoog genoeg is. Je krijgt die derde/booster ook niet eerder dan na 3 maanden.

sureido

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-21 09:48

Vayo schreef:
Ik meen dat van Dissel vanavond tijdens de persconferentie zei dat de bescherming tegen de omikron zo´n 75% is als je volledig bent gevaccineerd + een booster hebt gehaald.

Maar hoe dat zit als je nog zo kort geleden bent gevaccineerd weet ik ook niet. Persoonlijk zou ik gewoon 3 maanden na de tweede een booster halen. Ik heb exact 10 maanden tussen de tweede en mijn booster zitten.

Ik vraag me een beetje af hoe het kan dat we wel weten dat een booster beschermd tegen omrikron en niets verder over de variant weten?