Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sintara

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:03

Wat goed, veel succes gewenst alvast *\o/*

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:10

Oke, ik hoop dat mijn reacties geen mosterd na de maaltijd zijn, want we zijn alweer een paar pagina's verder.

Leuke kerstfoto's van iedereen! Wij hadden het plan tweede kerstdag te gaan hardlopen, maar de bank lag te lekker. En de tafel stond vol hapjes en drankjes. O:) Dus geen kerstfoto van mij.
Wij zijn maandagochtend wel gelijk gegaan, en dinsdagavond. Samen met mijn man, dus voor hem lekker rustig loopje en ik heb me twee keer flink in het zweet gelopen. Maandagochtend een kort rondje (7,5 km, pace 6:31, voor mij is dat redelijk tempo) en dinsdagavond weer dezelfde piramideloop als de week ervoor, want dat wilde mijn man ook eens proberen. (8 km met 5-4-3-2-1-2-3-4-5 oplopend en dan weer aflopend tempo en dus 1 min knallen).

@IMAY1990: Een triatlon deze zomer! Wat een gaaf doel! Hartslagzone Z3 t/m 177 klinkt erg hoog. Dan zit ik in Z5. Maar als het door een sportarts is vastgesteld... er zijn trainingsprogramma's te vinden om je hartslagzones te bepalen. Ikzelf wil dat binnenkort ook weer eens doen om te kijken of het nog een beetje klopt. 10K in het uur is voor een jonge vent die net begint, makkelijk. Maar voor ons dames die al wat meer op leeftijd zijn ( :7 ) is het vaak wel een mooie uitdaging. Ikzelf kan het wel, maar niet zomaar eventjes tussendoor. Mijn PR is 55:55, en dat haal ik momenteel niet. Ik ben ook geen snelle loper, maar ieder heeft een ander tempo en ieder heeft zijn eigen uitdagingen. Je moet je afvragen of dat het doel moet zijn. Mooier is: 10K aan één stuk lekker lopen.

@Dilan: pittige oefeningen! Ik maak even notities. :o

@Soof: lekker 3K aaneen!

@BB80: beterschap, hopelijk ben je inmiddels al wat fitter.

@SV: Weer prachtige foto's (waarom had jij zon maandag en liepen wij in dikke mist? >;) ) en je laatste marathontrail van het jaar helemaal volgens plan gelopen! En ook nog zo snel...
BB80 schreef:
Wacht ik doe het toch.... voor het shock effect in vergelijking met de foto’s van SV!
Denk je voortaan aan de poldervrouwen in dit topic SV?? Dat je maar even boft met je prachtige omgeving en te perfecte vergezichten... ;) hahaha... #niksleuksaan

Verder niet jaloers ofzo hoor _/-\o_ , alleen vind ik het iets wat oneerlijk zo af en toe! :=

Ik sluit me aan bij BB80...
Ter illustratie onze foto tijdens het hardlopen op dezelfde dag:
Afbeelding

En vaak ben ik op de avond aangewezen in ons eigen dorp. Dit was dinsdagavond:
Afbeelding

Oh... ik lees verder en lees nu van de leerling uit je klas... heel heftig. Je had het al verteld dat het eraan zat te komen. Sterkte Y;( Verlies is altijd verdrietig, maar het overlijden van een kind is nog een beetje intenser.

@Namiro: Dat is goed nieuws! Lekker zulke berichten, dat geeft hoop en moed!

MuSLi schreef:
Duke schreef:
Nou, ik kon het niet laten... heb ook een deel van mijn eindejaarsbonus besteed aan de Nike Epic trailrunning legging, want een 50% korting is wel erg nice. Bovendien had ik nog geen broek speciaal voor trailrunning. O:) :=

Ben er wel heel benieuwd naar. Hoor veel mensen hier in het topic die er tevreden over zijn. Hopelijk horen wij daar straks ook bij :j

Ik ga 'm morgen uitproberen. Vond hem vrij strak zitten, dus hij valt klein, maar eenmaal aan (hijs, trek, hijs, hijg), zat hij eigenlijk heel lekker. Ik heb van de rest van mijn bonus een nieuw trailvest gekocht en die is ook binnen. Mijn camelbag is inmiddels 4 jaar oud en ik heb de laatste tijd steeds meer ruzie met dat ding en ik moet iedere keer 'm afdoen om er wat in te doen of uit te halen. Ook heb je al het gewicht op je rug, want soms wel in de weg zit. Nu een trailvest met ook aan de voorkant fijne vakjes en waterflesjes. Even gepast en hij lijkt echt heel lekker te zitten. Ook die ga ik morgen uitproberen.
Dus... morgen staat een trailrun in Utrecht op de agenda. Met een groepje van de hardloopclub, wel beetje uit elkaar lopen natuurlijk.

Volgend weekend 8 januari staat een trailrun van ruim 23 km op de agenda. Uitgezet door mijn oud collega die ultra's loopt. Dus beetje spannend wel, want gelijk weer stuk verder. Maar heb er zin in! Hoop dat mijn boosterprik op 4 januari niet teveel klachten geeft. :=

MuSLi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 21:28

Mijne zit inderdaad ook flink "aan" zegmaar @Duke. Maar ik vind hem heel erg fijn lopen :) vandaag ook m'n buitentraining boksen/circuit training mee gedaan. Dat ging ook prima :j

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:44

Duke, leuk die trail! Waar ga je die doen?
Welk trailvest heb je gekocht? Ik had eerst ook een camelbak, maar mijn salomon is veel fijner.
Laatst bijgewerkt door Supervixen op 29-12-21 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:44

Hoe is de lengte van die broeken? Ik heb nu dus de verlengde fusion. Dat is met 4 cm extra op een model dat al unisex is. Die is net lang genoeg. Iemand die kan vergelijken? Of lange mensen hier? Ik heb lengtemaat 36 en haat blote enkels.

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:48

De nikes vallen lang, ik heb lengtemaat 32 en ik neem meestal de 7/8 tights van nike. De normale maat is voor mij altijd wat te lang.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:51

Aja goed om weten. Ga proberen ze eens ergens te passen. In België is het hardloopaanbod in de winkels zo beperkt vind ik. We hebben hier geen grote Nike winkel bvb.

troi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-21 22:56

Ik hoor hier mensen praten over hardloopgroepjes. Hoe komen jullie aan die groepjes?

Ik heb al even op fb gezocht op 'hardloopgroep' en dan de lokale grotere stad maar helaas niks. Zijn hier misschien speciale sites voor?

Ik verwacht over een maand op 5k te zitten en dan wil ik graag met een groepje meelopen (als covid meewerkt natuurlijk). Lijkt me toch gezelliger.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-12-21 23:09

Ik kreeg de groep getipt van mijn schoonmoeder, wiens collega daarbij mee loopt

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 07:25

Atletiek verenigingen hier in de omgeving hebben allemaal wel een hardloop groep, ik zit bij de hardloop groep van de sportschool.

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 08:59

Dilan succes vandaag.

En Goof achillespees is een rotplek, hopelijk kan de fysio je snel helpen.

En Namiro goed nieuws! Snel resultaat merken klinkt erg fijn :D

Duke stoere bijleespost. En lekker gelopen, zo'n piramide training is leuk zeg! Veel plezier met trailen vandaag.

Ik vond de broek met aantrekken ook wel wat strak maar dat zit bij het lopen juist heel fijn. Hij valt niet lang vind ik trouwens, ik heb korte pootjes maar vind hem gewoon goed op lengte.

Hier in de buurt lopen ook groepen van de atletiek vereniging en er zijn nog een paar losse clubjes. Die zijn te vinden met Google "hardlopen woonplaats" of inderdaad op lokale Facebook. Zelf loop ik altijd alleen, maar collega's die bij de vereniging lopen zijn daar wel enthousiast over. Ze doen trainingen op de baan, in het bos en op de weg.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 09:21

Baantraining heb ik echt nog nooit gedaan.
De loopgroep waarbij ik loop/liep doet dat geloof ik ook nooit.

Hier wel mensen die dat (regelmatig) doen? Zo ja, wat is het voordeel tov op de weg lopen?

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 17:51

Wat een stilte hier :')

Vanochtend bij de fysio geweest.
Vandaag zouden we oefeningen voor de looptechniek gaan aanleren en afhankelijk van hoe ik dat zou oppakken, mocht ik dat ook tijdens het lopen op de band laten zien.

En gezien ik op de loopband mocht, neem ik aan dat ik de oefeningen goed oppakte. Al voelde ik me als een motorisch gestoord hert terwijl ik de oefeningen uitvoerde :+
Man wat voelt het raar om ineens na te moeten denken over je beweging.

Het goede nieuws: ik mag looptraining gaan doen de komende weken *\o/*
Nou stelt het niet veel voor. Ik heb 5 oefeningen gekregen: plyo jumps, triplings, dribbelen, sprongvorm en hardlopen.
Alles mag ik de komende week 3 sets van 3 herhalingen (30 tot 60 seconden, 30 tot 45 seconden rust) doen.
In week 2 mag ik oefening 1 t/m 4 als warming up doen en dan het lopen uitbouwen tot 10x 1 minuut.
Stelt nog geen reet voor, maargoed, als het maar helpt. Hoop zo dat ik pijnvrij blijf. Als dat zo is, dan gaan we over 2 weken met een nieuwe afspraak naar buiten voor het lopen en krijg ik een schema voor marathontraining.

De fysio ziet het nog steeds positief in wat betreft de marathon van Rotterdam. Zolang ik goed leer lopen, zou mn knie pijnvrij moeten blijven en qua conditie zou ik prima in staat moeten zijn om de trainingen vol te houden.

Het slechte nieuws: ik moet dus met een deel van de oefeningen (dribbelen en sprongvorm) de straat op. := :') voel me echt voor lül lopen

Zo, dit was mijn spreekbeurt. Zijn er nog vragen? :P

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:23

Goed nieuws Dilan! Die oefeningen op straat dan maar s avonds doen in het donker ;) hopelijk blijf je pijnvrij en ga je alsnog knallen op de marathon!!

Ik ga morgen nog een laatste loopje doen dit jaar, mijn persoonlijke traditie is op oudjaarsdag hardlopend naar de oliebollen kraam te gaan :Y)

Hebben jullie nog doelen voor volgend jaar? Ik vind het lastig om een leuk doel te verzinnen, ik verwacht voorlopig dat wedstrijdjes niet door zullen gaan...

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:30

Dilan, een verlaten fietspad in het bos voor je oefeningen :=
Of er gewoon schijt aan hebben.
Ik ga hard voor je duimen dat je lekker door kunt gaan met opbouwen.

Tja doelen. Best moeilijk omdat ik zoveel doelen heb bereikt dit jaar.

Eerst begin maart de Leersumseveld ultra van 50+km.

Dan hopelijk na onze vakantie in Zuid Afrika (april/mei) gaan opbouwen naar een 80km trail. Denk dat dat het grote doel van volgend jaar wordt.
Wat me ook nog leuk lijkt is om weer een keer een soort van last men standing te doen vanuit huis. Elk uur een ronde van 6 km ofzo en kijken hoe ver ik kom. Graag zou ik mijn vorige afstand van 55km verbreken dan. Die heb ik afgelopen maart gehaald.

Verder afwachten wat doorgaat of niet. Een leuke ultra trail in het najaar misschien.

gaucho

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 18:51

Ik wil vooral veel plezier gaan hebben. Al wat weekendjes weg aan het plannen naar leuke trailroutes met camper + vriend. Begin 2023 Marathon trail, dus zal daar toch wel iets naar op moeten bouwen :D

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 19:03

Kylan, altijd een leuk doel, naar de oliebollenkraam. De wachtrij is dan weer wat minder :+

SV, gaaf doel, 80 km :wow:
Steeds hetzelfde rondje lopen zou ik snel bij afhaken denk ik.

Mijn doel is blessurevrij blijven :+

Maar qua echt groot doel heb ik de marathon. En eventueel de halve van de Berenloop op Terschelling.

Verder de Vestinglopen.

Maargoed, alles hangt af van mijn knie en of het door gaat.

Sintara

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:04

Ik zou heel graag weer mudruns willen doen :D

Vandaag 10 kilometer ongeveer gedaan, maar ik weet niet hoeveel ik daarvan heb hardgelopen want ik had twee honden mee en moest afentoe ook met stokken gooien of wachten tot ze waren uitgestoeid met andere honden :D erg genoten. Het hardlopen gaat me echt makkelijk af de laatste tijd, beter dan voor ik met mijn voet zat *klopt ff af*

BB80

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:16

Een bokt trail, loop, wandel, kruip of ren -zo-hard-je-kan-evenement? O:) Oh en iets met oliebollen?

Ga morgen alvast oefenen, sla de oliebollenkraam over en heb zojuist een lesje Bodybalance in de woonkamer gevolgd. #stiffasaboard
Dat we maar fit en gezond 2022 in mogen rennen met zijn allen!

Kylan

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 19:57

Mooie doelen allemaal! SV 80 kilometer, jeetje, dat vind ik met de auto al ver :+ plezier hebben, marathon en mudrun klinkt allemaal heel goed.
Zo'n last man standing zou ik denk ik snel te lui voor zijn haha, ik vind het dan wel gauw best.

MilesNF

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:20

Ik heb twee doelen. Eerste is 500 km lopen in totaal, tweede is 10km lopen in 55 min. Met name die laatste is een erg ambitieus doel.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:41

Heb je Phoebe uit friends ooit zien lopen Dilan? Zo warm ik af en toe op of loop ik tussendoor even :D en ik trek mij er helemaal niets van aan wat mensen van mij denken. Foert!

Kylan: voor de tweede keer proberen 1200km lopen dit jaar. Ik heb afgelopen jaar minder gelopen dan in 2020. Wel heb ik veel meer paardgereden en dierenoppas gedaan wat bij momenten echt tijd vrat.
Wat eventjes lopen zou ook leuk zijn. Sowieso de halve marathon in Gent wil ik doen, dat moet ook wel lukken. En volgend jaar wil ik die reeks van de Kempen wel meedoen.

Verder gewoon lekker veel sporten en nog wat andere doelen :)

Baantraining: zelf nog nooit gedaan maar ken wel veel mensen die het doen. Ja ideaal om techniek op te doen denk ik? En sprint werk.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-12-21 22:44

Poes, mooi vergelijking met Phoebe :))
En ik zou me er ook niks van aan moeten trekken. Maar dan toch is ed dat stukje onzekerheid en angst om uitgelachen te worden :o

Mooie doelen heb je :j

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-21 22:55

Pf degene die met je lachen: ach of ze zijn zelf dwaas of je hebt ze even een grappig moment bezorgd :D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-21 00:52

Mooie doelen van iedereen.

Mijn doel...met een lijf zonder pijnklachten 5 kilometer kunnen lopen. Moet toch lukken in een jaar.