Het corona vaccin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Laat jij je vaccineren?

Ja, zo snel mogelijk
592 (45%)
Ja, maar pas over een tijdje
152 (11%)
Nee
353 (27%)
Ik twijfel nog
194 (15%)

Totaal aantal stemmen: 1291

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:31

Bij de griepprik geven we deze onder de huid in plaats van in de spier als iemand bloedverdunners gebruikt.

BigOne

Re: Het corona vaccin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:36

Er is nu een vaccinatie special op
NPO 1.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:38

bigone schreef:
Er is nu een vaccinatie special op
NPO 1.

Ik denk dat ik die later even terugkijk heb eigenlijk nog een boel te doen voor school :') Maar denk dat het zeker voor mij even belangrijk is dat ik de special even ga kijken.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:42

Ik kijk ook.
Eerlijke en betrouwbare informatie van deskundigen :j

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:44

Ik ben wel heel benieuwd hoe lang het gaat duren voor iedereen zijn vaccin heeft. Er zijn in Nederland ong. 13 miljoen volwassenen en wanneer 75% zegt te willen vaccineren hebt je het over 10 miljoen prikken. X 2 met de huidige vaccins

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:47

verootjoo schreef:
De laatste keer dat ik een vaccinatie kreeg vroegen ze overigens ook of ik bloedverdunners gebruikte. Misschien is dat wel een standaard ding bij vaccineren.

Overigens, secricible, in de originele bijsluiter (die in het Engels) staat het wel wat anders omschreven. Als je dat iets verkeerd vertaalt snap ik dat mensen denken dat het helemaal niet mag. (Zeker als dat al de richting is waar je naartoe wilt denken :o)

Maar een bijsluiter is veel meer gericht op jezelf indekken als farmaceut. Dat zie je ook rondom borstvoeding (niet specifiek op dit vaccin bedoel ik nu).
Op heel veel medicatie staat “niet geschikt bij bv” terwijl elactantia en farmacotherapeutisch kompas gewoon aangeven dat het een veilig product is bij borstvoeding. Juist daarom is het goed dat de EMA en het RIVM/gezondheidsraad een specifiek advies geven.

bigone schreef:
Het mag dus wel maar in overleg met je huisarts . Die krijgen het nog druk met 2 miljoen mensen die bloedverdunners gebruiken.

Het is de vraag of dit straks ook zo omschreven staat in de volgende vaccinatierondes, of dat ze het daar anders aanpakken. Huisartsen kunnen bijvoorbeeld bloedverdunners standaard checken in hun HIS. Maar de zorgmedewerkers worden gevaccineerd via hun werkgever, dus huisarts komt hier niet aan te pas. Dit is daarmee dus ook een extra veiligheidsstap lijkt me.

bigone schreef:
Ik ben wel heel benieuwd hoe lang het gaat duren voor iedereen zijn vaccin heeft. Er zijn in Nederland ong. 13 miljoen volwassenen en wanneer 75% zegt te willen vaccineren hebt je het over 10 miljoen prikken. X 2 met de huidige vaccins

Streven is voor September begreep ik.

LienC

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 21:59

Ik las op nu.nl dat ze iedereen willen vaccineren voor 1 oktober. Maar Dat is volgens mij wanneer alles goed verloopt.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:06

LienC schreef:
Ik las op nu.nl dat ze iedereen willen vaccineren voor 1 oktober. Maar Dat is volgens mij wanneer alles goed verloopt.

En denk ik grotendeels afhankelijk wanneer vaccins worden goedgekeurd en in welke hoeveelheden beschikbaar komen.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:17

beert schreef:
Vayo schreef:

Ik mag 24-1 en 14-2 voor mijn vaccinatie. Gezellig uitje voor de zondag :D

Romantisch op Valentijnsdag! Kun je een leuk uitje van maken :)

Goed dat ze ook op zondag prikken trouwens. Mijn moeder heeft ook de oproep en kan de 20e al terecht. Zij werkt in een verzorgingshuis.

:+ Haha heel romantisch. Misschien vier ik het nadien wel met een taartje :D Het eerste wat ik inderdaad dacht was: huh dat is op een zondag!? Ik vind het ook een goed iets. Ook op de prik locatie willen ze niet teveel mensen bij elkaar, dus ik neem aan dat het 7 dagen per week zal zijn van 's ochtends t/m 's avonds pakweg 21:00 ofzo?

Veel collega's mopperde dat ze zo lang in de wacht gehangen hadden, maar ik zie het maar als positief dat toch veel mensen de prik gaan halen!

Jammer dat ik niet mag vaccineren, anders had me dit een prima tijdelijke bijbaan geleken.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:27

Het is ook de bedoeling dat je even een kwartier plaatsneemt na de vaccinatie. Anders zou het nog veel sneller kunnen gaan, lopende band werk zoals met het griepvaccin is er niet bij.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:38

Klopt. In mijn afspraakbevestiging staat dat ik er 10 min. van te voren mag zijn, maar er 5 min. van te voren moet zijn. Mijn gezondheidsverklaring, brief van werkgever en mijn ID moeten eerst worden gecontroleerd. Telefonisch heb ik toestemming gegeven mijn gegevens te laten delen met huisarts en RIVM. Die registratie zullen ze dan wellicht ook doen of controleren. Dan de vaccinatie en daarna inderdaad 15 min. blijven voor observatie. Er staat dat je rekening moet houden ongeveer 30 min. aanwezig te zijn op de prik locatie.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 22:49

Vayo schreef:
Klopt. In mijn afspraakbevestiging staat dat ik er 10 min. van te voren mag zijn, maar er 5 min. van te voren moet zijn. Mijn gezondheidsverklaring, brief van werkgever en mijn ID moeten eerst worden gecontroleerd. Telefonisch heb ik toestemming gegeven mijn gegevens te laten delen met huisarts en RIVM. Die registratie zullen ze dan wellicht ook doen of controleren. Dan de vaccinatie en daarna inderdaad 15 min. blijven voor observatie. Er staat dat je rekening moet houden ongeveer 30 min. aanwezig te zijn op de prik locatie.

Ik meld mij ook aan bij het rivm voor het delen van gegevens. 30 minuten is nog altijd korter dan de 2 uur die ik in een rij heb gestaan voor een vaccinatie. Klinkt al een stuk beter!

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-21 23:35

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:14

Loretta schreef:
Beter laat dan nooit. Maar morgen gaat het dan eindelijk van start.

https://nos.nl/collectie/13850/artikel/ ... re-vaccins

Het zal nog wel een heel lang duren dat ik een prik mag halen.

Als je verder gezond bent.. verwachting is april/mei. Vind ik nog best vlot gezien de hoeveelheid mensen die geënt moeten worden.

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 00:28

IMANDRA schreef:
Loretta schreef:
Beter laat dan nooit. Maar morgen gaat het dan eindelijk van start.

https://nos.nl/collectie/13850/artikel/ ... re-vaccins

Het zal nog wel een heel lang duren dat ik een prik mag halen.

Als je verder gezond bent.. verwachting is april/mei. Vind ik nog best vlot gezien de hoeveelheid mensen die geënt moeten worden.

Als het zover is dat het voor iedereen open gaat ga ik toch proberen zo snel mogelijk een afspraak te krijgen. Ik zag dat het pfizer vaccin er niet tussen zit. Wel jammer want tegen die tijd hebben veel mensen het al gehad. Het Oxford vaccin is dan weer een vector vaccin dus meer een beproefde techniek.

Maar welk vaccin ik ook krijg. Het zal echt fijn zijn om weer mensen te zien die ik al lang niet gezien heb en eens weer ergens heen te gaan.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 02:51

Ik denk niet dat dat gebeurd dat het ineens voor een complete overige groep open gaat. Ik verwacht dat het zal blijven gaan met persoonlijke uitnodigingen zodat ze het ook per groep goed gefaseerd kunnen laten verlopen. Maar ik hoop ook dat alles vlot gaat en iedereen snel de mogelijkheid heeft een vaccin te kunnen halen!

_Mir

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:11

De meeste mensen stemmen "ja" zo te zien. Ik heb in mijn omgeving nog niemand gesproken die wél gaat vaccineren.

Ik doe het sowieso niet ivm borstvoeding.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:14

Maar met het vaccin zal het echt niet een maand later weer normaal worden. Ik ben bang dat er nog heel lang besmettingen zullen zijn.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:17

Een maand is wel kort, maar ik hoop toch dat we in de tweede helft van dit jaar weer enigszins naar normaal kunnen eigenlijk :o

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:19

Als iedereen pas eind tweede kwartaal geënt kan zijn dan ben ik bang dat dit echt dit jaar nog zal zijn dat we met maatregelen zitten

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:23

Maar het gaat niet om de besmettingsgraad he. Het gaat om druk op de zorg. Heel stom voorbeeld: jaarlijk worden miljoenen mensen verkouden maar daar is niks mis mee want de ICs liggen er niet vol mee :))

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 10:27

Nee precies, zodra de druk van de ziekenhuizen af is worden de maatregelen afgebouwd. En ik denk (hoop) dat dat aardig snel kan gaan als er veel mensen gevaccineerd zijn.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:26

_Mir schreef:
De meeste mensen stemmen "ja" zo te zien. Ik heb in mijn omgeving nog niemand gesproken die wél gaat vaccineren.

Ik doe het sowieso niet ivm borstvoeding.

dat is toch ook gewoon de landelijke tendens? Op dit moment wordt er gesproken over een vaccinatiebereidheid van 75%. Bijzonder dat dat in jou omgeving zo anders is, maar jij was ook tegen vaccinaties toch?

Magrathea schreef:
Maar het gaat niet om de besmettingsgraad he. Het gaat om druk op de zorg. Heel stom voorbeeld: jaarlijk worden miljoenen mensen verkouden maar daar is niks mis mee want de ICs liggen er niet vol mee :))

Dit hoop ik ook echt. Als straks alle kwetsbare mensen gevaccineerd zijn dat er meer ruimte komt. Dat zal niet meteen betekenen dat alle maatregelen verdwijnen, maar wel dat we grotendeels kunnen afbouwen.

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:28

Maar er zit nog wel een addertje onder het gras...

Ze weten nog niet hoelang het vaccin gaat werken. 3 maanden durven ze nu wel met zekerheid te zeggen. Het kan dus nog zo zijn dat het vaccin na 6 maanden is uitgewerkt dus dan zitten we eigenlijk weer bij het begin. Daarnaast moeten ook mensen met een vaccinatie nog een mondkapje dragen en is er nog niet bekend of je dan het virus wel kan dragen en alsnog door kan geven aan anderen. En je moet ook nog steeds testen als je na een vaccin klachten krijgt.

Grootste voordeel is toch echt wel dat je minder ziek wordt mocht je het nog krijgen.

Dus ja de maatregelen blijven nog wel even. Ik verwacht dat eigenlijk dit hele jaar ook nog wel.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-21 11:30

Magrathea schreef:

Toch ben ik bang als er nog zoveel besmettingen zijn dat de maatregelen niet worden afgebouwd.