De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:07

germie schreef:
Precies, je kunt rustig skien.
Dus gewoon gaan.
Niemand besmet met opzet anderen he. Er wordt hier gedaan of dat een doodzonde is. Maar je weet het gewoon niet. Stel ik krijg over 3 dagen de griep. Dan moet ik mijn medetreinreizigers de schuld geven? Of de kassajuffrouw? Of mijn collegas?
Je zoekt het niet op door nu te reizen naar Italie. Je zoekt het wel op als je de betreffende markt in China bezoekt. Maar niet als je naar een plaats gaat waar niets aan de hand is. Neem je het dan mee, dan is het pech. Geen opzet.

Als je in contact geweest bent met iemand met coronadan bkijf je even 2 weken uit de buurt van zwakken. Maar als je het niet weet kun je nooit spreken van opzet.

Het wordt echt een beetje vervelend vind ik, Germie.
Het gaat niet om het besmetten van anderen met opzet. Het gaat erom dat je bewust een risico neemt anderen te besmetten. Dat heeft niets met opzet te maken.

Dan is het pech... Ik heb wel eens vaker topics gelezen waarin je reageerde. Het komt toch niet bijster intelligent over, dit soort reacties.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:08

germie schreef:
Dan kun je in ieder geval lekker stinken :D Chili con carne is wel lekker, alleen bruine bonen zijn niet te vreten. :Y)

En ik zeg nergens dat ik lastminute wegga. Dit was weer een mooie test om te zien hoe mensen reageren :D Er staat 'klinkt alsof'. Maar even serieus, als ik vanavond een vlucht had naar Innsbruck en die was niet geannuleerd, dan ging ik gewoon. Je krijgt je geld niet terug als je zelf afzegt zonder reden.
Daarnaast, als men vindt dat er gevlogen kan worden, dan vinden mensen die theoretisch meer kennis zouden hebben het veilig. Waarom dan daar aan twijfelen? Dan moet je ook je google diagnose bij ziektes gaan accepteren. Want je hoeft dan niet meer te luisteren naar experts. En dan begint de paniek. En ik lees dat hier al. Die lui op de westerdam zouden niet met het ov naar huis moeten mogen, hamsteren, enz. En dat is juist wat niet nodig is: paniek.

Leuk dat jij allerlei van dit soort reacties van jezelf als grap ziet om anderen uit de tent te lokken?
Het zou je sieren wanneer je op dit soort wereldproblematiek een beetje normaal kunt reageren. Dit soort reacties zijn wat kinderachtig, vind je niet?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:11

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:14

Loretta schreef:
Tja, dat je gewoon niet snapt dat mensen even voorzichtig zijn.

https://www.destentor.nl/deventer/job-u ... ~a39f6e0f/

Ik vind het onbegrijpelijk. En nog zeuren dat je gemeden wordt ook. Tjonge jonge... Wat een gast.
Zielig mannetje hoor, die Job Leussink.

Grappig dat sommigen zo stellig zijn in hun constateringen, terwijl er zoveel onduidelijk is over het virus. Juist daarom moet je voorzichtigheid betrachten imo. Als alles duidelijk zou zijn, weet je precies hoe lang je kunt overdragen, wat je al dan niet moet doen etc.

mvdende

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:17

Loretta schreef:

Dit is gewoon schandalig hoe hij behandeld is.

Er is door zowel GGD als huisarts aangegeven dat de kans op besmetting 0,0% is.

Als de besmette mensen bijvoorbeeld in Hermigua zaten en hij in Valle Gran Rey is de kans dat je besmet wordt door het skiën in Oostenrijk nu groter dan dat hij ooit heeft gehad.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:17

Neemt niet weg dat ik niet voorzichtig ben. Maar ik ben niet in paniek zoals sommigen. Komt het dan komt het. En je moet wel doorgaan met leven en daar hoort plannen ook bij.

Het voorbeeld van die Job die gemeden wordt omdat hij uit een zgn. besmet gebied komt is dus een voorbeeld. Er is geen enkele reden om die persoon te mijden, maar toch gaan mensen dat doen. Vind je dat dan netjes? Ik niet. Hij heeft het niet. Maar kennelijk weet iedereen het beter dan de rest. Ja, hij is zielig, maar niet omdat hij zielig gedrag vertoont, maar omdat de anderen zielig gedrag vertonen door hem te mijden.

Ben het dus met mvdende eens.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-20 16:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:20

germie schreef:
Neemt niet weg dat ik niet voorzichtig ben. Maar ik ben niet in paniek zoals sommigen. Komt het dan komt het. En je moet wel doorgaan met leven en daar hoort plannen ook bij.

Het voorbeeld van die Job die gemeden wordt omdat hij uit een zgn. besmet gebied komt is dus een voorbeeld. Er is geen enkele reden om die persoon te mijden, maar toch gaan mensen dat doen. Vind je dat dan netjes? Ik niet. Hij heeft het niet. Maar kennelijk weet iedereen het beter dan de rest. Ja, hij is zielig, maar niet omdat hij zielig gedrag vertoont, maar omdat de anderen zielig gedrag vertonen door hem te mijden.

Niemand hier is in paniek. Mensen zijn voorzichtig. En heel eerlijk, kan ik dat uit jouw berichten niet opmaken Germie.

Ik denk dat het prima is om Job te mijden. Hij gaat er niet dood aan, als hij een aantal weken wordt gemeden en als zijn vader hem geen knuffel geeft :+ Er is prima vastgesteld dat hij niet besmet is, op dit moment. Maar dat wil zo weinig zeggen als ik de berichtgeving moet geloven. Echt duidelijkheid omtrent incubatietijd etc is er gewoonweg niet. Ik zou hem zeker mijden :D

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:21

safina schreef:
Ik lees best veel over quarantaine en voorbereidend hamsteren, maar als het verder verspreidt is het maar zeer de vraag of het hier tot quarantaine komt. De strategie die ze nu hanteren heet 'containment'. Dan proberen ze vooral het virus te isoleren met maatregelen als het afsluiten van gebieden. Als het virus desondanks toch op veel verschillende plaatsen oppopt en dus een pandemie wordt, is die containmentstrategie zinloos geworden. Dan gaan ze over naar de strategie: "mitigation". Dat betekent kort gezegd dat ze proberen te remmen hoe snel het zich verspreidt. Zo proberen ze te zorgen dat niet veel mensen tegelijk ziek worden. En dan blijft het voor de gezondheidszorg, economie etc. hopelijk te behappen. Geen idee welke draaiboeken er daarvoor hier in NL klaarliggen. Maar dan krijg je waarschijnlijk allerlei maatregelen om de verspreiding te remmen, zoals thuis werken, scholen dicht, geen massale evenementen etc. Maar geen afgesloten gebieden meer.

Dat is wat ik erover weet. Ik vertel het maar even voordat iedereen 30 potten bruine bonen in de kelder heeft staan. :D

Klopt Safina, dit werd gisteren ook zo verteld door een viroloog. Als het een pandemie is, en daar gaan we wel naar toe, dan heeft quarantaine geen zin meer en dan krijg je het beleid van voorlichting dat mensen drukke plekken mijden, dat ze goed hun handen wassen, stoppen met handen geven en kussen, etc.

Ze lieten in grafieken het verschil zien tussen een pandemie waarin iedereen maar gewoon doorgaat→ dat geeft een enorme druk op de gezondheidszorg, en een pandemie waarin zoveel mogelijk mensen de richtlijnen op volgen→ gezondheidszorg druk is aanmerkelijk lager.

Maar zolang het verspreiden vertraagd kan worden, dan zullen ze daarvoor blijven gaan ook al is het nu al richting pandemie of is het dat al→ die grens is moeilijk te bepalen wanneer is het moment dat je alle voorzorgsmaatregelen opheft.

Het mijden van mensen is niet zo erg. Maak het niet zwaarder dan het is. Ik zoek nu al geen mensen op→ hier heerst een onschuldig buikgriepje, maar dat is omdat ik de pasgeboren tweeling kleinkinderen echt wil zien, kan niet wachten. Dus al weken probeer ik gezond te blijven en zonder ook maar iets bij me te dragen mijn kleine mannekes in de armen te kunnen sluiten. <3
Laatst bijgewerkt door pien_2010 op 25-02-20 16:22, in het totaal 2 keer bewerkt

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:21

Dan ben je het ook niet mvdende eens. Dan moet je ook die benoemen en niet alleen doen of ik de enige ben met deze mening. ;)

Maar ik denk dat we mensen als Job gewoon overal en nergens tegenkomen. Hij mag wel gewoon naar het zwembad, de sportschool, de supermarkt, en reizen met bus en trein. Blijf jij dan thuis? Want hij hoeft dat niet te doen he.

Als ik ziek ben bezoek ik ook geen mensen die ik zou kunnen besmetten. Maar als ik fit ben en er is verteld dat ik gewoon niets heb, dan ga ik wel op pad hoor.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-20 16:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:23

germie schreef:
Dan ben je het ook niet mvdende eens. Dan moet je ook die benoemen en niet alleen doen of ik de enige ben met deze mening. ;)

Om blijkbaar aan het volledigheidssyndroom te voldoen: met mvdende ben ik het ook oneens ja.
En ik doe niet alsof jij de enige bent met een bepaalde mening, maar ik vind je berichten wel bijzonder overkomen. In het gehele topic probeer je mensen uit de tent te lokken en je kont tegen de krib te gooien. Dat is niet prettig voor je medemens en blijkbaar is het meer mensen opgevallen. Wellicht kun je daar wat aan doen :Y)

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:25

Ik denk dat het wachten is tot het ook hier in Nederland is. Kan bijna niet anders. Als je ziet hoe het zich verspreid dan is het een kwestie van tijd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:25

germie schreef:
En ik zeg nergens dat ik lastminute wegga. Dit was weer een mooie test om te zien hoe mensen reageren

Het is interessant om met elkaar te discussiëren en te lezen hoe iedereen op basis van zn eigen overwegingen keuzes maakt om dingen wél of niet te doen. Maar dit soort uitspraken plaatsen om te testen hoe mensen reageren, dat neigt naar trollen. Provoceren om reacties uit te lokken.

Ik vind het leuk dat je er af en toe een verfrissende mening tegenaan gooit. Blijf dat vooral lekker doen. Maar doe het onderbouwd en draag een beetje op een volwassen manier bij aan de discussie aub.

imaudy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:26

Joman schreef:
germie schreef:
Precies, je kunt rustig skien.
Dus gewoon gaan.
Niemand besmet met opzet anderen he. Er wordt hier gedaan of dat een doodzonde is. Maar je weet het gewoon niet. Stel ik krijg over 3 dagen de griep. Dan moet ik mijn medetreinreizigers de schuld geven? Of de kassajuffrouw? Of mijn collegas?
Je zoekt het niet op door nu te reizen naar Italie. Je zoekt het wel op als je de betreffende markt in China bezoekt. Maar niet als je naar een plaats gaat waar niets aan de hand is. Neem je het dan mee, dan is het pech. Geen opzet.

Als je in contact geweest bent met iemand met coronadan bkijf je even 2 weken uit de buurt van zwakken. Maar als je het niet weet kun je nooit spreken van opzet.

Het wordt echt een beetje vervelend vind ik, Germie.
Het gaat niet om het besmetten van anderen met opzet. Het gaat erom dat je bewust een risico neemt anderen te besmetten. Dat heeft niets met opzet te maken.

Dan is het pech... Ik heb wel eens vaker topics gelezen waarin je reageerde. Het komt toch niet bijster intelligent over, dit soort reacties.

Juist, maar ja, misschien vind Germie het wel wat om 2 weekjes extra in zo'n hotel te mogen zitten.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:27

safina schreef:
Ik vind het leuk dat je er af en toe een verfrissende mening tegenaan gooit. Blijf dat vooral lekker doen.

Bedankt. Zal ik zeker doen als het nodig is. ;)

Ik gun niemand het virus, al gunnen sommigen het mij kennelijk wel. Maar ik denk niet dat opsluiten de oplossing is. Wat al eerder genoemd is: voorlichting en vaker je handen wassen. Dat zal denk ik bevredigender werken. Dan was die Job ook niet zo absurd behandeld door mensen die het kennelijk beter weten dan de deskundigen. Tja, dan is de link naar google als arts ook zo getrokken. Maar dat mag dan weer niet. Beetje rare gedachten hoor.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-20 16:32, in het totaal 1 keer bewerkt

StonedRomy

Re: De ontwikkeling van het Coronavirus en de situatie in China

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:31

Gewoon als vraag, mag je als Nederlander die besmet is in Nederland, in quarantaine in een ziekenhuis over de grens? Heb je de keus in welk ziekenhuis in Nederland je in quarantaine gaat?

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:33

En nog belangrijker: gaat dat dan van je eigen risico af? Vooral als je eigenlijk geen zorg nodig hebt. Die vraag vind ik wel belangrijk. Je hebt besmet, ziek zijn, en dan als laatste stap medische zorg nodig hebben. Alleen bij dat laatste zou het je je eigen risico mogen kosten. Anders mag je ook zorg weigeren.
Laatst bijgewerkt door germie op 25-02-20 16:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:33

StonedRomy schreef:
Gewoon als vraag, mag je als Nederlander die besmet is in Nederland, in quarantaine in een ziekenhuis over de grens? Heb je de keus in welk ziekenhuis in Nederland je in quarantaine gaat?

Met besmetting de grens over reizen om daar vervolgens in een ziekenhuis te gaan bivakkeren? Lijkt me wat raar.
En ik denk dat je in Nederland niet mag kiezen nee. Het Erasmus houdt zich oa bezig met besmettingen. Wat is het voordeel van het uitkiezen van een ziekenhuis? Bezoek mag je toch niet ontvangen...

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:34

Volgens mij is dat nu nog niet zo duidelijk. Besmette gevallen hebben ze liever niet in een ziekenhuis, huisartsenpost etc, dus als er een locatie is waar dat beter kan zullen ze daar wel voor kiezen, denk ik zo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:34

germie schreef:
En nog belangrijker: gaat dat dan van je eigen risico af? Vooral als je eigenlijk geen zorg nodig hebt. Die vraag vind ik wel belangrijk.

Ja heel belangrijk. Maximaal EUR 385,-- voor je eigen gezondheid en de gezondheid van anderen ophoesten. Pfoeeeee, zware last.
Ik zou zeggen, sla je polis eens na op pandemieën. En als je dat zo'n belangrijke vraag vindt, waarom vind je het dan niet wat belangrijker eea te voorkomen ipv genezen?

StonedRomy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:35

germie schreef:
En nog belangrijker: gaat dat dan van je eigen risico af? Vooral als je eigenlijk geen zorg nodig hebt. Die vraag vind ik wel belangrijk.

Over mijn eigen risico maak ik me 0 zorgen, daar ben ik al lang doorheen.

Als je gezond bent zal je gewoon thuis in quarantaine gaan en de bloedtesten zullen van je eigen risico betaald worden, maar dan ben je niet door je gehele bedrag heen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:35

germie schreef:
safina schreef:
Ik vind het leuk dat je er af en toe een verfrissende mening tegenaan gooit. Blijf dat vooral lekker doen.

Bedankt. Zal ik zeker doen als het nodig is. ;)

Ik gun niemand het virus, al gunnen sommigen het mij kennelijk wel. Maar ik denk niet dat opsluiten de oplossing is. Wat al eerder genoemd is: voorlichting en vaker je handen wassen. Dat zal denk ik bevredigender werken. Dan was die Job ook niet zo absurd behandeld door mensen die het kennelijk beter weten dan de deskundigen. Tja, dan is de link naar google als arts ook zo getrokken. Maar dat mag dan weer niet. Beetje rare gedachten hoor.

Dit heb je kennelijk aan jezelf te wijten. Doe er wat mee zou ik zeggen :)

Hoezo absurd? Hij werd gemeden? Niks absurds aan toch?

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:36

mvdende schreef:
Loretta schreef:

Dit is gewoon schandalig hoe hij behandeld is.

Er is door zowel GGD als huisarts aangegeven dat de kans op besmetting 0,0% is.

Als de besmette mensen bijvoorbeeld in Hermigua zaten en hij in Valle Gran Rey is de kans dat je besmet wordt door het skiën in Oostenrijk nu groter dan dat hij ooit heeft gehad.

Ik snap eigenlijk niet hoe de GGD zo zeker kan zijn dat hij niet besmet is.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:37

Joman schreef:
StonedRomy schreef:

Met besmetting de grens over reizen om daar vervolgens in een ziekenhuis te gaan bivakkeren? Lijkt me wat raar.
En ik denk dat je in Nederland niet mag kiezen nee. Het Erasmus houdt zich oa bezig met besmettingen. Wat is het voordeel van het uitkiezen van een ziekenhuis? Bezoek mag je toch niet ontvangen...

Er verandert toch niets aan het MRSA beleid lijkt mij, dus als je in het buitenland in het ziekenhuis lag krijg je hier toch al te maken met quarantaine regeltjes. Heb je dan wel een keuze naar welk ziekenhuis je overgebracht wordt?
Je bent dan te ziek om thuis te zijn lijkt mij.

Kana

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:39

Joman schreef:
germie schreef:

Ja heel belangrijk. Maximaal EUR 385,-- voor je eigen gezondheid en de gezondheid van anderen ophoesten. Pfoeeeee, zware last.
Ik zou zeggen, sla je polis eens na op pandemieën. En als je dat zo'n belangrijke vraag vindt, waarom vind je het dan niet wat belangrijker eea te voorkomen ipv genezen?

Misschien moet jij eens naar je eigen toon kijken ipv te zeiken over een ander.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-20 16:40

Germie, besmetting betekent niet gelijk ziek zijn of worden. Er zijn besmette mensen, die nergens last van hebben. Dus dan hoef je niet in een ziekenhuis of zo. Maar een klein percentage wordt werkelijk echt ziek en van dat percentage overlijdt er ongeveer 2,5%.