Afvallen 2020

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:37

zorro schreef:
Net toch maar ontbeten, daar gaat mijn vast periode. Het ging zo goed, maar ik had net het gevoel flauw te gaan vallen door een lege maag, dus dan toch maar snel eten. Wel ontbeten met een eitje, dus veel kwaad kan het niet. En anders maar wel. Flauwvallen van de honger is echt stom als je daar zelf voor kiest.

Ik herken het wel.
Ik heb nu ook best wel honger.
Had zelfs een van de eerdere nachten dat ik wakker lag met honger.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:42

Zerena schreef:
@imandra vraag voor jou omdat jij dit vast weet of al eens opgezocht hebt.

Hoe betrouwbaar zijn de berekeningen van je bmr?
Het is en blijft een schatting. Van wat ik heb meegekregen is die schatting redelijk in de buurt, maar voor de berekening van je BMR kan je verschillende methode's gebruiken. De betrouwbaarste is afhankelijk van het individu (volgens mij leg ik het in de andere OP uit, mocht je dat interessant vinden). Het is en blijft een berekening en dus benadering dus neem het met een korreltje zout. Dat gezegd hebbende is het wel een goed startpunt om vanuit dit BMR je PAL te rekenen en vanuit daar de kcal die je bij afvallen mag eten. Probeer zo'n 500gr per week af te vallen, dat is gezond.
Ik heb gelezen dat de Oxford methode de betrouwbaarste is?
Zie vorige vraag :). Afhankelijk van je lichaam.
Mijn bmr zit volgens de oxford methode iets boven de 1700.
Dat kan. Mocht je redelijk veel overgewicht hebben kan je in principe ook het BMR van je doelgewicht aanhouden, dat kan iets lager liggen.
Mijn hoofd vind het best lastig om standaard minimaal zoveel te eten.
Snap ik, heb ik idd ook. Maar om op gewicht te blijven zal je zelfs meer moeten eten. Ook hierbij: luister naar je lichaam, bij afvallen probeer je dus 500gr per week af te vallen. Als je klaar bent met afvallen ga je in stapjes naar onderhoud toe (en zo kun je ook goed ontdekken wat je nieuwe onderhoud is).

Extra info:

BMR
BMR (basaal metabolisme) is de hoeveelheid kcal die je lichaam nodig heeft om je organen te laten werken. Hierbij wordt verder geen enkele beweging meegerekend. Ter illustratie: je BMR is de energiebehoefte van je lichaam als je de hele dag plat op bed ligt zonder ook maar een vinger te bewegen. Langdurig minder kcal eten dan je BMR kan schadelijk zijn voor je lichaam. Hierover later meer (zie OP andere topic).

Om te weten hoeveel kcal je lichaam nodig is om op hetzelfde gewicht te blijven, bereken je je BMR en vermenigvuldigt deze met het bewegingsniveau oftewel PAL (Physical Activity Level). Om af te vallen zul je gemiddeld minder kcal moeten eten/drinken dan dit aantal . Maar wel gemiddeld meer dan je BMR. Na elke paar kilo afvallen moet dit opnieuw berekend worden, aangezien je verbruik lager wordt naarmate je minder gaat wegen.

Een site met duidelijke uitleg over BMR+PAL is http://10xgezonder.nl/bmi-en-bmr-berekenen/. Na het uitrekenen van dit aantal, kan in MFP het dagelijks kcal doel aangepast worden om zo alles goed bij te houden.

Er zijn verschillende formules om BMR te berekenen. Als je er in wil duiken welke formule voor jou het beste is kun je dit uitgebreide (engelse) artikel lezen. Samengevat: geen enkele formule is heel betrouwbaar, ze hebben maximaal een score van ongeveer 50% (dus kloppend bij 50% van de mensen). Als je een BMI hebt boven de 30 kun je het beste Harris & Benedict gebruiken. Bij een gezond gewicht kun je kiezen voor de Oxford Equation (table 15, pagina 1146. Zoek je leeftijd op en zie de formule bij 'kcal day') of de WHO formule. Maar dan blijft je eigen gewicht leidend, gezien de gigantische foutmarge die er is.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:44

Ik vast ook en vind het juist zo prettig dat ik daar flexibel mee om kan gaan.
Nu onderweg n Texel, zag dat de regen straks stopt en het gaat waaien. Heerlijk zandstralen :+

Tip mbt minder calorieën en koken voor een gezin/partner
Bijvoorbeeld met nasi of bami koop ik een zakje roerbak groente extra, wok dat voor mijzelf en vul dat aan met beetje normale bami/nasi

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:47

Ja om even een hele simpele samenvatting te maken.
Het is een richtlijn en daarnaast is het gewoon proberen of het klopt.

Sall

Re: Afvallen 2020

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:50

Bedankt voor de info!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 11:51

Zerena schreef:
Ja om even een hele simpele samenvatting te maken.
Het is een richtlijn en daarnaast is het gewoon proberen of het klopt.

Klopt!
Dus met je berekende BMR je PAL berekenen, daar 500kcal vanaf trekken (mits boven je -doelgewicht- BMR) en vanuit daar kijken of je idd 500gr afvalt per week, als je je er goed aan houdt. Val je niet die hoeveelheid af, ga je een stapje omlaag in je kcal. Zo wel, dan kan je dat blijven eten.

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:07

Zelf vind ik de eetmeter app fijn werken is die een beetje betrouwbaar?

deksel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:08

Ik snap echt niks van de BMR en de PAL :+. Oeps. Maar maakt ook niet zoveel uit, voor mij is het meer gezond eten en niet telkens ongezonde dingen naar binnen werken. En het werkt, er is namelijk al 2.5 kilo af :D. En het gaat best oké!

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:14

Haha je PAL is gewoon de energie die je lichaam verbruikt per dag, alles meegenomen. BMR is de energie die je lichaam verbruikt zonder beweging mee te tellen!

En lekker, 2,5kg!

_KellyAV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 12:39

Zerena schreef:
Zelf vind ik de eetmeter app fijn werken is die een beetje betrouwbaar?

Ik gebruik ook de eetmeter, aangeraden door mijn diëtiste. Mfp vind ik opzich ook fijn, alleen moet je soms wel heel goed opletten of de verhoudingen kloppen. Soms klopt er maar weinig van, en is het voedingsmiddel bijv veel te laag in kcal ingevoerd. Maar dat is een kwestie van je boerenverstand gebruiken :)

Hier gaat het goed!
Slaapdienst gehad gisterenavond/vannacht/vanmorgen, en normaal is dat echt killing qua eten want ik gier dan van de honger. Maar nu echt geen last van! _/-\o_
En ik moet ook nog eens ongesteld worden haha

BlackBeautyZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:03

Hoeveel calorieën houden jullie over voor het avondeten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:04

Ik over het algemeen tussen de 500 en 700, afhankelijk van het soort dienst dat ik heb. Als ik avonddienst heb lunch ik vaak met een grotere maaltijd en neem ik bv soep en crackers mee als avondeten.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:08

BlackBeautyZ schreef:

Ik probeer mijn avondeten van tevoren in te vullen, zo kan ik soms wat kcalrijker eten pakken :j

Zerena

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:38

Over een aantal weken als we verhuist zijn dan wil ik strak mijn calorieën gaan bijhouden een tijdje.
Dan plan ik mijn dag ook vooruit, zo kom ik dan niet voor verrassingen te staan.

Tot die tijd wil ik het IF blijven doen. Zo hoef ik minder op te letten wat ik eet en is er de kans dat ik alvast wat afval.

Neverland

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:38

BlackBeautyZ schreef:

Verschilt per dag. Vandaag 778kcal. Maar ik ga vandaag bij mijn ouders eten en eet ik altijd veel. :=

maj0

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:45

Ik vind het nog wel lastig haha. Maar vul nu alles in geen idee of ik het helemaal goed doe maar we proberen het.

Eulogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 14:57

Ik heb meestal rond de 800-1000 voor avondeten :') Maar eet meestal maar 2x per dag.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:25

Kc voor avondeten ligt er maar net aan wat we eten. Al probeer ik natuurlijk wel kleinere porties te nemen als de rest. Vanavond eten we spaghetti.

N_B_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:27

Doen jullie echt afvallen door alleen beter en minder te eten? Of sporten jullie er ook extra bij?

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:29

Lootje1991 schreef:
Doen jullie echt afvallen door alleen beter en minder te eten? Of sporten jullie er ook extra bij?

Ik doe beide, maar ik vind sporten ook gewoon heel leuk :)

xPabloBokt
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:30

Ik heb vandaag even een treat yo self dag. Vanavond frietje met en een kroketje <3 blijf alsnog onder mijn kcal en morgen lekker sporten dus komt helemaal goed

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:30

Lootje1991 schreef:

Tot nu toe eigenlijk alleen beter en minder eten, maar wil in februari wel aan sporten :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:32

Ik meestal 500 kcal. Maar ik eet geen aardappel of pasta en bijna nooit rijst. Meestal bestaat m'n avondeten uit (mager) vlees of vis met groenten. Staat er iets anders op de planning, dan houd ik meer aan.

Ik sport er nu echt te weinig bij. Iets met de combi werk-studie-afstuderen-paarden. Moet nu ook studeren, maar zit toch weer even op bokt, foei :') Maar staat op de planning om dat wel te gaan doen, als het straks wat langer licht is ga ik sowieso weer 2x per week een rondje op mijn mountainbike doen.

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:33

Lootje1991 schreef:

Ik sport er wel extra bij, maar dat is ook omdat ik het leuk vind. En omdat je anders met mijn lengte echt maar belachelijk weinig mag eten :')

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-20 17:49

Ik ook extra maar ook vanwege andere dingetjes waar ik lichamelijk tegen aan loopt. :j
Daarbij ook dagelijks wandelen en steeds vaker ook zwemmen ipv wandelen.