Vaccinaties

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 20:46

Waves schreef:
Vaccineren buiten het rvp betaal je zelf. Gemiddeld zo 35,- per vaccinatie. Ik snap niet helemaal waarom men het hier over de verzekering heeft? Die vergoedt dat niet, komt voor eigen rekening.

Het ging over de gedachte om eventueel titeren aan te bieden aan volwassenen wiens ouders hun niet hadden laten enten. Wie dat titeren zou moeten betalen.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:23

secricible schreef:
Het ging over de gedachte om eventueel titeren aan te bieden aan volwassenen wiens ouders hun niet hadden laten enten. Wie dat titeren zou moeten betalen.

Maar waar is dat titeren goed voor? Mijn huisarts zet gewoon de vaccinatie, niet wetende of ik de ziekte wel of niet doorgemaakt heb (en of ik dus wel of geen antistoffel al heb). Wat maakt dat nou uit?

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:36

Waves schreef:
secricible schreef:

Maar waar is dat titeren goed voor? Mijn huisarts zet gewoon de vaccinatie, niet wetende of ik de ziekte wel of niet doorgemaakt heb (en of ik dus wel of geen antistoffel al heb). Wat maakt dat nou uit?

Omdat als je genoeg antistoffen hebt dus de vaccinatie nutteloos is.
Niet iedereen wil alles vaccineren als dat niet nodig is. Of acht niet alles nodig.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:39

Maar het kan ook geen kwaad om de vaccinatie nogmaals te zetten.

Een titerbepaling is vooral nuttig als je zeker moet weten dat je bescherming hebt tegen een bepaalde ziekte,

Bevoordeeld rode hond voor een zwangere vrouw.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:40

Waves schreef:
secricible schreef:

Het kan best zo zijn dat jij toch antistoffen hebt tegen bepaalde ziektes en wanneer je vraagt om te titeren kan dat aangetoond worden. Heel soms krijgt je een ziekte en denk je een beetje griepig te zijn maar is het bvb mazelen( gebeurt bijna niet maar toch) dan hoef je daar dus miet voor te enten.

NatasjavE

Re: Vaccinaties

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 21:45

Maar een titerbepaling(sorry titeren is geen woord voor mij) kost meer moeite dan voor niets nogmaals enten.
Zeker als je bedenkt dat je nogmaals miet prikken als iemand geen of onvoldoende antistoffen heeft.

Dan heb je een extra medische handeling die niet nodig was.

Diddykong

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 22:59

Ook bloed afnemen is niet geheel zonder risico's :x. Zo'n titer bepalen is ook niet mijn ding. Er zijn een hoop volwassenen met serieus prikangst. Maar ik zou ook echt niet vrijwillig bij mijn kindje bloed laten afnemen voor zoiets. Dan liever gewoon een extra vaccinatie. Bij baby's bloed afnemen is sowieso niet heel eenvoudig.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 23:05

Zo, echt kudo's voor de neo hoor, infuus inbrengen bij een kind van 1100 gram alsof het niks is. Bizar.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-19 23:17

secricible schreef:
Karl66 schreef:
We betalen via de zorgverzekering volop voor de gevolgen van ongezonde leefwijzen. Hier praat je over kinderen/jongvolwassenen, die als gevolg van de waanbeelden van hun ouders niet gevaccineerd zijn. Ik zou daar niet zo moeilijk over doen, of het nou om het vaccineren met of zonder titerbepaling gaat.

Jullie maken mijn opmerking wel erg groot. Ik bedoelde niks meer dan dat ik gevoelsmatig die rekening het liefst bij de ouders op de stoep zou willen deponeren :D maar dat ik rationeel me ook wel besef dat het zo niet werkt.

Het is ook niet groot bedoeld maar tegelijkertijd wel een interessant punt. We willen graag een zo hoog mogelijke vaccinatiegraad en als een gratis titerbepaling en gratis vaccineren daar bij kan helpen, dan zijn dat echt niet de grote kosten in ons zorgstelsel. Het aantal ongevaccineerden is al een kleine groep en degenen daarvan die alsnog wel willen vaccineren zijn daar weer een kleiner deel van. Er wordt ook in de gezondheidszorg regelmatig geld aan zinloze behandelingen uitgegeven, laten we dan ook maar wat geld aan zinnige behandelingen uitgeven.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 00:00

NatasjavE schreef:
Maar een titerbepaling(sorry titeren is geen woord voor mij) kost meer moeite dan voor niets nogmaals enten.
Zeker als je bedenkt dat je nogmaals miet prikken als iemand geen of onvoldoende antistoffen heeft.

Je zou het kunnen doen bij mensen voor wie vaccinatie potentieel een extra risico met zich meebrengt, zoals rode hond voor een zwangere vrouw

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 06:42

Magrathea schreef:
NatasjavE schreef:

Je zou het kunnen doen bij mensen voor wie vaccinatie potentieel een extra risico met zich meebrengt, zoals rode hond voor een zwangere vrouw

Dat wordt ook standaard gedaan als je zwanger bent. :)

Als je namelijk niet voldoende beschermd bent tijdens de zwangerschap moet je hoe dan ook voorzichtig zijn met de rode hond.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 07:01

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 07:49

Diddykong schreef:
Ook bloed afnemen is niet geheel zonder risico's :x. Zo'n titer bepalen is ook niet mijn ding. Er zijn een hoop volwassenen met serieus prikangst. Maar ik zou ook echt niet vrijwillig bij mijn kindje bloed laten afnemen voor zoiets. Dan liever gewoon een extra vaccinatie. Bij baby's bloed afnemen is sowieso niet heel eenvoudig.

Niets is geheel zonder risico’s
Maar geloof me ik ben afgelopen half jaar heeel vaak geprikt. Zo’n 40 keer( en dan nog niet het misprikken meegeteld :x ) En als dat een risico was geweest dan hadden ze dat zeker niet zo vaak gedaan met mijn weerstand.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 08:48

Karl66 schreef:
Het lijkt erop dat de meningokokken bacterie door het vaccineren tot stoppen is gebracht: https://www.ad.nl/gezond/enorme-opmars- ... ~a9a94ad5/

Toch altijd weer prettig om te zien dat vaccineren gewoon blijkt te werken en levens redt.

Fijn bericht! Ik wist niet dat meningokokken zo'n heftige bacterie was... 23 doden in 2018, wauw...

Titeren voor kinderen welke niet gevaccineerd zijn in de verzekering heb ik weinig moeite mee, of zoiezo titeren. Net als gespreid vaccineren - het is een beetje onzin maar als het helpt om de vaccinatiegraad hoog te houden, prima. Er zit al genoeg onzin in het basispakket waar ik wel voor betaal (alternatieve geneeswijzen bijvoorbeeld), dit kan er ook nog wel bij ;). Van mij mogen vaccinaties op latere leeftijd voor mensen zoals Waves ook in de verzekering.

@Waves goed dat je het alsnog doet, naar dat jij de rekening moet betalen voor deze keuze van je ouders.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:18

Meningokokken is een hersenvliesontsteking en een absolute sluipmoordenaar en wanneer je het al overleeft is dat meestal zonder een aantal ledematen. Handen/voeten/benen en armen zijn het eerst aan de beurt.
De dodelijke slachtoffers vielen dit jaar vooral bij 19-25 jaar en zeer oude mensen . Laten ze die vaccinatie maar aan iedereen geven. Zelf bij iemand in ons dorp meegemaakt hoe snel het kan gaan, kindje was wat hangerig, om acht uur leek het te slapen en volgende ochtend was het in coma.

beert

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 10:52

En toch vind ik het een prijzige vaccinatie als je het vrijwillig wilt zetten. Dat is al snel 60 tot 80 euro, lees ik op internet.

Mijn kleuterzoon had de vaccinatie nog niet in het rijksprogramma. Mijn andere zoon krijgt de vaccinatie deze week wel standaard.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:14

Ik kan in niemands portemonnee kijken, maar zou de prijs je weerhouden?

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:18

ik kan me voorstellen dat een kind dat net het huis uit gaat en opzich geen problemen heeft met vaccineren er geen prioriteit aan stelt als dat hem 100en euro's kost....

_lautje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:19

Hier hem wel laten zetten bij de oudste ondanks de prijs. Geen moment twijfel gehad toen een jochie bij haar in de groep op kdv in ziekenhuis lag met meningokokken. Gelukkig overleefd en ‘slechts’ doof. Maar dat wil je niet meemaken

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:20

Hierboven wordt 60 tot 80 euro genoemd en we hebben het over een kleuter. Papa en mama betalen. :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 11:21

rien10 schreef:
Hierboven wordt 60 tot 80 euro genoemd en we hebben het over een kleuter. Papa en mama betalen. :)

Sorry ik zat nog steeds in de casus "titeren omdat je ouders je geen vaccinaties hebben gegeven :D"

_lautje_ schreef:
Hier hem wel laten zetten bij de oudste ondanks de prijs. Geen moment twijfel gehad toen een jochie bij haar in de groep op kdv in ziekenhuis lag met meningokokken. Gelukkig overleefd en ‘slechts’ doof. Maar dat wil je niet meemaken

ik moet altijd denken aan dat kindje hier op bokt, krijg er nog steeds kippenvel van en het is echt al jaren geleden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:01

Zo duur!! :oo Wow. Ik dacht dat vaccinaties een stuk goedkoper waren.

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:02

_lautje_ schreef:

Zit die niet standaard erbij dan? :=

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:02

Regering zou vaccinaties gratis ter beschikking moeten stellen.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-19 12:11

bigone schreef:
Regering zou vaccinaties gratis ter beschikking moeten stellen.

Volgens mij zijn de meeste ook 'gratis' (via de verzekering vergoed dus)
Griepprik heb ik nooit voor hoeven betalen. Reisvaccinaties moet je volgens mij wel betalen maar goed dat is je eigen keuze.