Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:21

_San87_ schreef:
Maar, wat heeft de opvoeding van een ander, de wensen van een ander, de keuzes van een ander, te maken met het bewust kindvrij zijn?

De laatste posts is meer een vorm van afgeven op de keuze van een ander. Terwijl er hier zo geklaagd wordt dat onze keuze kindvrij te blijven niet gerespecteerd wordt. Pot verwijt de ketel...

Dat het daarom van die verwende krengen zijn zonder rust.
En ons wordt vaak verweten je weet niet wat je mist hoor.

Nou bovenstaande zeker niet, dat besef ik me erg goed.
Daarom ook kindervrij.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:23

_San87_ schreef:
Maar, wat heeft de opvoeding van een ander, de wensen van een ander, de keuzes van een ander, te maken met het bewust kindvrij zijn?

Daarom zeg ik ook: kost allemaal geld. Dat spendeer ik liever aan mezelf. Een van de redenen voor mij om geen kinderen te willen. (Yes; I am a material girl)
Tijd is een andere reden: ik heb zonder kinderen meer tijd voor mezelf en mijn hobbies en als ik veel wil werken, dan hoef ik me ook geen zorgen te maken over de opvang van mijn kinderen, want die heb ik niet. :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:24

Cer schreef:
Ik vind babietjes op de kinderopvang altijd zo sneu :\
En qua werk maakt t niet veel uit, je brengt er net zoveel heen als dat je verdient ongeveer...
Maar goed, als mama werkt omdat ze het geld hard nodig heeft, prima. Maar voor de carriere.... ik snap dat het lastig is, om als vrouw ook een carriere te hebben en kinderen te baren.. maar toch, die kleintjes en dan op zo'n opvang.. das toch sneu...

En de vader dan? Die kan toch ook een dag inleveren?
Als moeders 4 dagen werken dan vind men dat veel (arme kinderen) en als vaders 1 dag inleveren dan vinden ze dat belovenswaardig!

En daarnaast kun je ook aan het werk zijn omdat je dat fijn vindt en er voldoening uit haalt. En omdat het misschien makkelijker is dan thuis zijn waar je de hele dag achter de kinderen aan holt.

_San87_
BKB 2024 winnaar 2D

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:26

bruintje123 schreef:
_San87_ schreef:

De laatste posts is meer een vorm van afgeven op de keuze van een ander. Terwijl er hier zo geklaagd wordt dat onze keuze kindvrij te blijven niet gerespecteerd wordt. Pot verwijt de ketel...

Dat het daarom van die verwende krengen zijn zonder rust.
En ons wordt vaak verweten je weet niet wat je mist hoor.

Nou bovenstaande zeker niet, dat besef ik me erg goed.
Daarom ook kindervrij.

Ja dat is mooi. Maar waarom dan afgeven op de keuze van een ander terwijl je dat andersom ook vervelend vindt?

Discussies over opvoeden, labeltjes, hobby's van kinderen, hoe vaders en moeders de zorgtaken invullen, horen toch helemaal niet in een topic over kindvrij zijn? Dan zit je je alsnog druk te maken over kinderen terwijl je er niks mee hebt/wilt hebben.

Je is hierin niet naar enkel jou gericht, maar algemeen bedoeld.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:27

Mocht ik toch ooit kinderen krijgen dan gaan die ook naar de opvang. Idem dito voor de 2 honden die er sowieso eerst gaan komen. Ga mijn dure HBO (en straks master wie weet) niet verspillen aan huismoeder worden. :n

Denk dat een leuke opvang voor max 3 dagen per week juist goed is voor de sociale ontwikkeling. Ik denk dat ik als kind veel baat had gehad bij een opvang. Dan had ik misschien veel meer vriendjes gehad dan ik had.

Maar nu was mijn basisschool tijd sowieso vreselijk maar dat is een ander verhaal.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:30

F_Orumster schreef:
En de vader dan? Die kan toch ook een dag inleveren?
Als moeders 4 dagen werken dan vind men dat veel (arme kinderen) en als vaders 1 dag inleveren dan vinden ze dat belovenswaardig!

ja weet ik veel hoe ze dat verder regelen :') meer hun probleem dan het mijne, maar ik zou mn kindje niet naar het kdv brengen...
Nog een reden op het lijstje waarom ik bewust kinderloos ben. Als ik er niet 100% zelf voor kan zorgen, begin ik er niet aan..

Citaat:
En daarnaast kun je ook aan het werk zijn omdat je dat fijn vindt en er voldoening uit haalt. En omdat het misschien makkelijker is dan thuis zijn waar je de hele dag achter de kinderen aan holt.
ja nogmaals dat moeten ze zelf weten.
En als je kinderen hebt, hol je erachteraan, dat is wat je doet. Ze dan maar ergens anders neerzetten omdat je daar geen zin in hebt, vind ik niet okee... Al helemaal niet omdat het 'makkelijker' zou zijn... werkelijk, iemand kiest toch voor kinderen.. dan kies je er ook voor. En dus ook als het minder makkelijk zou zijn...
Althans, dat vind ik :j

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:30

Waarom afgeven op een ander vraag je.
Omdat het ook wel eens lekker is te doen. Openbaar zal ik het nooit doen en hou ik mijn fatsoen. In tegenstelling tot vaak genoeg de moederkloeken.
En dan is het fijn je mening eens te kunnen geven. Juist omdat het nooit eens kan.
Moeders kunnen hier op het kruisje klikken en het topic mijden.
Ik kan geen moeder mijden die zegt, wie zorgt er nu later voor jou als je ouder wordt. Of nee mijn vlinder doet dat wel daarom moet je maar betalen voor de kinderbijslag.

Bemerken dat je inderdaad blij bent dat je niet mee moet in de ellende van verplicht op sport enz.
Daar ben ik niet jaloers op, heerlijk dat kindervrij.

4EverHobbes

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:31

_San87_ schreef:
[
Ja dat is mooi. Maar waarom dan afgeven op de keuze van een ander terwijl je dat andersom ook vervelend vindt?

Discussies over opvoeden, labeltjes, hobby's van kinderen, hoe vaders en moeders de zorgtaken invullen, horen toch helemaal niet in een topic over kindvrij zijn? Dan zit je je alsnog druk te maken over kinderen terwijl je er niks mee hebt/wilt hebben.

Je is hierin niet naar enkel jou gericht, maar algemeen bedoeld.

Omdat dat precies de redenen zijn om geen kinderen te willen...

patatkraam

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:31

Maar er zitten voor het kind denk ik ook wel voordelen aan een kdv, zoals het leren omgaan met andere kinderen/leren delen met spulletjes etc.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:33

_San87_ schreef:

Toch wel, vind ik. Je kunt natuurlijk heel bewust ervoor kiezen om alleen voor die carriere te gaan. En niet dat compromis te sluiten om er óók nog een paar kinderen bij te produceren 'omdat het hoort', met als gevolg die rat race 'omdat het hoort'.

Ik heb altijd gezegd: áls mijn eierstokken alsnog gaan rammelen, dan stop ik met werken. Maar dat is een beslissing die ook niet altijd even goed valt.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:34

patatkraam schreef:
Maar er zitten voor het kind denk ik ook wel voordelen aan een kdv, zoals het leren omgaan met andere kinderen/leren delen met spulletjes etc.

Precies! :j

En zolang er een lerarentekort is moeten mensen maar blij zijn dat (hoogopgeleide) mensen willen werken haha. Er zouden op mijn hogeschool geen docenten meer overblijven als je alle mama's wegstreept. :')

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:35

patatkraam schreef:

Dat kunnen ze pas als ze kunnen interacten... babietjes die alleen maar liggen, hebben daar imo niks aan.. al helemaal niet voor 3 of meer dagen per week...
zodra ze met andere kinderen kunnen omgaan, ja dan zeker, maar dan ook niet 5 dagen in de week. En dan daarna ook niet naar de voorschoolse opvang, school, middagopvang, school en naschoolse opvang zodat je ze s'avonds alleen nog maar voert en op bed legt...
dan mis je toch zo goed als alles aan je kind? Heb je m dan echt alleen om later voor je te zorgen? Waarvan ik me afvraag of dat gaat lukken als ie je nooit ziet :')

Simoonzel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:36

Mijn ouders werkten vroeger allebei en ik ging samen met mijn zus naar de BSO. Dat was veel leuker dan thuis zitten met je moeder hoor. :+
Skelters(!!!yeaaah), speelplein, leeftijdsgenoten, knutselen, EEN PLAYSTAION, er was gewoon ontzettend veel te doen en het is goed voor je sociale ontwikkeling. Ik ben dus ook echt niet van mening dat moeders per se thuis moeten zitten omdat ze kinderen hebben.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:36

Tolerantie is een kostbaar bezit, mensen.
En met de steeds voller wordende maatschappij zou ik jezelf maar snel aanleren toleranter te zijn.

Ja, mensen maken keuzes anders dan jij,
Ja, mensen hechten andere waarde aan aspecten in het leven,
Ja, mensen maken fouten,
Ja, mensen hebben weleens een mindere bui,
Ja, ik kan zo nog wel even doorgaan maar you can catch my drift :D .

Ik begin liever niet aan kinderen, maar dat betekent niet dat ik mensen met kinderen niet begrijp, suf vind, zielig vind, niet meer kan aanzien. Tegenovergesteld, ik besef me heel goed dat het gezinsleven zwaar kan zijn ook al hebben ze er zelf voor gekozen. Dat is zelfs een van de speerpunten waarom ik het liever niet wil; dat je zo geleefd wordt!

Ja, ik boks ook op tegen mensen die mij wellicht zielig vinden dat ik geen kinderen in mijn leven heb. Ik weet dat sommigen vinden dat ik 'niks' heb. Dit vind ik best vervelend en kortzichtig en heb het af en toe nodig om dit te ventileren, en daardoor is een topic als deze fijn. Het is wel belangrijk om correct te blijven in het ventileren.

Wat betreft scenario's waarin het lijkt alsof de ouders het kind niet aanpakken, natuurlijk deze zijn er. Maar besef ook dat de ouder(s) ook weleens erdoorheen zitten en even het vermogen missen om in te grijpen, omdat ze dat misschien de hele dag al hebben gedaan. Of, in een fase van de peuterpuberteit, net even deze 'battle' niet aangaan omdat je in die fase nu eenmaal niet alle gevechten aan kan gaan (pick your battles). Als ik een stierende peuter zie dan heb ik het te doen met de ouders en is dat een bevestiging; "pfew, mij niet gezien".

Oftewel, onze redenen om geen kinderen te willen zou ook juist begrip moeten zijn voor de ouders?

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:39

F_Orumster schreef:
En met de steeds voller wordende maatschappij zou ik jezelf maar snel aanleren toleranter te zijn.

:')

Of je neemt t niet zo zwaar op....

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:40

Cer schreef:
F_Orumster schreef:

:')

Of je neemt t niet zo zwaar op....

Doe ik ook zeker niet :)

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:47

Begrip voor ouders krijg ik als ze een schreeuwende peuter thuis laten.
De winkels zijn zo vaak open dat boodschappen doen echt niet meer perse met kind moet.
Mooi als ze braaf zijn maar weet je dat ze in zo'n lastige fase zitten waarom dan er iedereen mee lastig vallen.

Overigens is dat ook zoiets, die koters zitten hun hele leven in de puberteit.
Met andere woorden goedpraten voor dat verwende gedrag. We kunnen er niets aan doen hoor, peuter pubertijd.

En des te meer besef je weer, ik kan gewoon gaan winkelen voor het snoepschap gaan staan zonder gezeur.

F_Orumster

Re: Bewust kinderloos, wie nog meer ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:49

Ik zou ze ook liever thuis laten, maar je weet nu eenmaal niet hoe hun dag eruit ziet he.
Als ik gejengel hoor maak ik dat ik in een ander deel van de supermarkt ben. Loop sowieso vaak al met oordopjes in tegen geluiden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:50

Ik loop alle rijen af als ik boodschappen doe, ik doe ze namelijk 1 keer per week.
En dan kan ik niet ineens elders zijn in de winkel want dan sla ik alles over.
En met oordoppen gaan lopen voor jengelende kinderen dat is de omgekeerde wereld.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 09:55

Maar ja ik vind kinderen in een restaurant ook zo sneu... net zoals ook al gezegd kleintjes in een vliegtuig...
ik heb soms wel heel erg het gevoel dat ouders die kinderen perse willen, maar er niks voor willen laten... want ze hebben toch ook recht om dit en dat en zus en zo en je leven staat niet stil als je kinderen hebt want gelijke rechten en hier te kort en daar te breed weet ik het allemaal.
Ik vind dan dat je kinderen hebt, dat je een grote verantwoordelijkheid hebt, daar moet je voor zorgen en dat heeft een enorme impact op je leven. Als je daar vantevoren niet over nadenkt ben je wel heel naief... als je dan perse toch naar dat restaurant wil, toch op vakantie met t vliegtuig etc dan ben je zelf gewoon een jengelende kleuter...

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:00

Cer, maar dat is het vaak ook vind ik. Dat bewust kindervrij er veel meer over nadenken over de gevolgen.
En veel mensen met kinderen komen er later pas achter wat ze niet willen missen en het dan toch allemaal gaan doen, vol ongenoegen van iedereen die ze ermee lastig vallen.

Sorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:00

_San87_ schreef:

Nee meer iets met gevolg van keuzes en ja ieder is vrij in zijn keuzes. IK in mijn keuze kindvrije te zijn, andere in hun keuzes voor kinderen en eventueel gecombineerd met werk.

Als kindvrije krijg ik vaak de opmerking egoïstisch naar mijn hoofd terwijl ik tig reden kan noemen waarom ik dat niet zo zie, daarentegen kan ik dus vanuit mijn standpunt wel honderden reden noemen waarom kinderen nemen ook egoïstisch is.

srsW

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:07

Ik zou willen dat mijn buurmeisje naar de opvang zou gaan..... ze zal een jaar of 3/4 zijn en moeders werkt niet dus zij en kind zijn fulltime thuis.
Resultaat: kind verveeld zich en gaat jengelen, krijsen, roepen, zeuren etc etc......
Vannacht weer uren lang en dat terwijl ik on 05.45u moet opstaan om te werken.

Inderdaad ieder zn eigen keus maar ik zou het fijn vinden on niet op die manier geconfronteerd te worden met de keus van een ander.

Tuurlijk tolerantie is een mooi gegeven maar naar de zoveelste slapeloze nacht door het uren gejammer van dat "kreng" was ik toch bijna in staat een gagball van Hello kitty cadeau te doen (te weinig slaap doet rare dingen met je brein ja!)

Verder vind ik het jammer dat er met zwangere vrouwen en met de zwangeren zelf een beeld gevormd wordt alsof het een ziekte is (en ja, uitzonderingen daar gelaten) maar kom op, je vent zwanger en hoeft echt niet na de eerste celdeling je rug en buik vast te grijpen

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:08

Ik denk dat degene die goeie geluidsisolatie voor kinderkamers uitvindt, echt binnenloopt :j
Nooit geweten waarom dat niet verplicht is trouwens :')

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-17 10:09

Ik heb het zelden discussie over waarom geen kinderen .... en dat terwijl ik wel met kinderen werk (pabo-diploma en ben momenteel nanny) maar misschien breng ik het ook zo dat niemand me durft tegen te spreken. Kinderen zijn geen kleinigheid... dat besef ik mij al te goed dus daar denk ik niet lichtzinnig over en daarom heb ik ze dus niet. Betekend niet dat ik die opgroeiende mensen niet het beste wens en graag zie dat ze verantwoordelijke en vriendelijke volwassenen worden (daar wordt de hele wereld alleen maar beter van).