Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Ekenna

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 19:22

Jeeej, wat fijn Ilsemarie!
Ik heb ook 2 spalkjes (zowel boven als onder achter 6 tanden) en een nacht beugel voor boven. Ik had alleen geen doorzichtig hoesje, maar echt een soort beugeltje. Een plaat op m'n gehemelte met een draad die voor m'n tanden langs ging.
Die hoef ik niet meer te dragen, want het staat stabiel. Ik heb nu wel een bitje boven van de tandarts tegen het knarsen, waar m'n tanden super strak in staan, dus het kan alsnog geen kant op. Is wel een fijn idee, haha. :D

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-17 20:18

Ilsemarie schreef:
@tazzey, ja zoiets was het, zo'n rustgevend tabletje :D

Heerlijk zijn die voor tandartsen en ander martelend gespuis in witte jassen. :D Ik heb ze wel in de dosering "man met de houten hamer" want anders ben ik vluchtgevaarlijk. Ik heb dan ook besloten mijn kies onder een roesje te laten trekken. Ik heb mijn rug gebroken en ben niet zo snel, ben bang dat ze me weten in te halen tijdens mijn vluchtpoging :')

Melewel94

Re: Een beugel 18+, ik ga ervoor!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:34

Weten jullie trouwens een fijne orthodont omgeving Hamont/Achel/overpelt/neerpelt (belgie)?

Ja weet dit is een Nederlandse forum :+ maar ik gok dat er vast wel ergens nog zo een grenslopertje tussen zit :+

Quebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:45

Ik zit helaas aan de westkust van Belgie :)

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 12:50

Quebelle schreef:
Ik zit helaas aan de westkust van Belgie :)

Dat is helemaal uit de richting ja :')

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 13:38

In Nederland hebben wij de zorgkaart die een vrij aardige indicatie geeft, hebben jullie dat in België niet? Ik ben door mijn tandarts doorverwezen naar een goede orthodontist waar hij goede ervaringen mee heeft. Wellicht kan jouw eigen tandarts je adviseren?

Ilsemarie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-17 15:01

Ik ben via mijn mondhygiëniste bij deze orthodontist terecht gekomen. Maar hij staat op internet ook goed aangeschreven. Ik zou inderdaad eens bij tandarts/mondhygiëniste navragen en anders internet napluizen.

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 09:55

Mijn tandarts heeft toen een orthodont aangewezen, en daar ben ik ook op consult geweest. Die gaf me toen dat prijskaartje van 2400 euro. Te betalen per kwartaal volgens mij (ongeveer). Ik dacht bij Mn eigen nu van ja, ik ga eens wat in de buurt kijken (dichter bij huis) wat daar de kosten zijn.

Maar ik denk dat ik al bij al toch wel bij hem terug ga, aangezien ik bij hem al op consult geweest ben, en hij al foto's gemaakt heeft enzo (normale foto's, geen röntgen fotos).

Nu even kwestie van het financiële plaatje voor elkaar zien te krijgen -O-

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-17 15:54

Ik heb de afspraak binnen, ik mag volgende week vrijdag op audiëntie. :')

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-17 11:49

Kleine stap gezet...

Morgen papieren halen bij de ortho om röntgen foto's te laten maken, en dan kan ik nog eventueel beslissen of ik het wil doen of niet.

Aan de hand van die foto's kan hij dus een beter behandelingsplan aanmaken.

Krijg nu toch wel de kriebels :')

Melewel94

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-17 12:14

Afbeelding

Hierbij de röntgen foto...

Nu even de ortho bellen voor weer een afspraak te maken -O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:26

Mag ik me ook melden?

Ben 33 en in 2012 werd bij een routine tandartscontrole vastgesteld dat ik nog een melktand had zitten, een hoektand rechts boven. Na een CT-scan bleek dat deze risico gaf op aantasting van de sinussen, dus er moest actie ondernomen worden: optie 1 was melktand er uit, beugel erin, hoektand laten inzakken en dan naar de goede plek verzetten dmv "sleeptouwtje" (geen idee hoe anders te omschrijven) en dan alles netjes afwerken. Optie 2 was melktand eruit, hoektand eruit en een kroon plaatsen.

Optie 2 zou zo even rond de €10000 gaan kosten, dus toch maar optie 1 gekozen die ook "maar" €2000 zou kosten. De normale behandeltijd voor een ingesloten hoektand bedraagt ongeveer 2 jaar. Ik ben nog steeds bezig...

Ze hebben mijn gehemelte een keertje extra moeten openmaken omdat het sneller sloot dan dat de hoektand indaalde. Het heeft tergend lang geduurd eer die zich dan uiteindelijk op de goede plek wou zetten, en laten draaien ook. Ik kreeg mijn beugel in september 2012 als ik me goed herinner. In 2015, dus al een jaar langer dan voorzien, begon ik stilaan de kriebels te krijgen van de ortho die de behandeling deed. Elke keer inderdaad de melding "volgende keer mag ie er af" wat dan uiteindelijk niet waar bleek. Ontzettend vaak was hij te laat omdat hij nog elders consult had en dan gigantisch uit liep (2u is geen uitzondering). Zelden kreeg ik om de 4 weken een vervolgconsult te pakken, dat was eerder om de 8 weken. Op het einde werd dat zelfs een keer 10 weken en de laatste keer dat ik daar heen ging wou de secretaresse me pas een afspraak geven na 3 (!!) maand.
Toen was ik het spuugzat en ben ik een second opinion gaan aanvragen begin 2016. Dat was op zich al een hel, omdat zowat geen enkele orthodontist een lopende behandeling van een collega wil overnemen, of die nu goed zit of niet. Uiteindelijk toch iemand gevonden.

Al bij al zijn er een aantal fouten gemaakt: ik heb nooit een onderbeugel gehad, terwijl die bij dit type behandeling absoluut noodzakelijk is. Als je goed kijkt, zie je dat mijn gebit bovenaan rechts hoger staat dan links. En de ruimte tussen mijn snijtand en kies waar de hoektand in moest, is nog steeds ruimer dan de tand zelf.
Kostenplaatje: €3000, bovenaan compleet nieuwe beugel, onderin een beugel en ongeveer een jaar langer met een beugel rondlopen.

Ik heb van 2012 tot 2016 eigenlijk altijd alleen maar pijn gehad. In de winter kon ik niet door mijn mond ademen, ik ging door de grond van de pijn aan mijn tanden van de koude lucht. De eerste 2 jaar heb ik amper een boterham kunnen eten omdat alles constant pijn deed.

Intussen ben ik vorige week, na een jaar verdriet, teleurstelling en hard sparen alsnog opnieuw het traject ingegaan. Ik kan opnieuw amper kauwen of iets bijten, ik heb constant hoofdpijn, mijn tandvlees staat ontstoken, mijn mond ligt weer fiks open. Maar het kan gewoon niet anders. Gelukkig ben ik nu bij een hele begripvolle en aardige praktijk terecht gekomen waar alles wél heel fijn wordt opgevolgd.
Uiteindelijk zal de hele grap me alsnog bijna 6 jaar gekost hebben en ruim €7500, waarvan ik nooit iets vergoed heb gehad of ga krijgen. Maar ik hoop dat ik eindelijk in najaar 2018 een mooi en gezond en vooral recht gebit zal hebben :)

(Sedert de ingreep waarbij de hoektand gehaald is, heb ik ook elk jaar meer en meer last van stevige sinusitis aan de rechterkant van mijn gezicht... maar ga dat maar eens bewijzen).

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 21:55

Wat een ellende! Ik ben het ook zat. Er is de laatste maanden veel achterstallig onderhoud gedaan. 7 oude amalgaamvullingen vervangen, 4 wijsheidstanden getrokken, 2 ontzenuwingen opnieuw gedaan, 1 nieuwe ontzenuwing waar ontsteking blijft zitten :roll: , ruim twee en half jaar gebeugeld met minstens om de 6 weken controle. Er is 1 tand niet meegedraaid dus die gaan we nog aanpakken en er komen nog twee kronen.

Goed voor een bedrag met 4 nullen inmiddels.

Het is wel mooier :=

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:20

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-07-17 22:30

Mijn verstandskiezen hebben ze eruit gehaald gelijktijdig met de eerste "ophaalpoging" van de hoektand. Gelukkig onder volledige roes. Heb niks last gehad van die wijsheidstanden weghalen behalve een dikke kop :+ Wel enorm veel pijn gehad van mijn gehemelte. Had een gat waar mijn pinktopje in pastte.
De eerste die nu nog komt aandraven voor een gehemelteprik, die ram ik die spuit in zijn achterste... Mijn God wat doet dat pijn zeg!

Als het goed gaat zou alles na 12 controles goed moeten zijn. Dat is steeds om de 4 à 6 weken. De meeste hebben maar 10 controles nodig maar ze rekenen liever wat extra als marge.

Ik moet nu nog naar de gewone TA om mijn tandsteen een keer te laten weghalen. Nog zo'n lolletje -O- Maar ik zie onderin wel al verschil!

@ Poes: auw, zure appel! Ik denk bewust niet aan het bedrag wat ik er al aan kwijt ben... Had van dat geld veel liever andere dingen gedaan. Denk dat dat voor de meeste hier wel van toepassing is. Vind het vooral ontzettend jammer dat er voor orthodontie zo weinig of niks wordt terugbetaald. Mijn kinder TA heeft altijd stellig volgehouden dat een beugel niet nodig was, dus heb er nooit eentje gehad. Om dan later als volwassene alsnog hals over kop eentje te moeten krijgen, maar geen verzekering te kunnen regelen. Bah.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 00:42

Mja bij mij was het gewoon omdat mijn huidige tandarts heel secuur is en ze dus best pietluttig is met alles. Die oude vullingen zaten nog prima op hun plek. Maar zo blij dat die weg zijn. Dat lelijke grijs bah!

Die kronen en ontzenuwingen kon ik ook niet onderuit. Alles was 'rustig' maar de foto's toonden toch problemen en wachten tot het gaat ontsteken kon meer risico hebben.

Dus op zich gaat alles goed maar ik ben het gewoon echt zat. Ik hoop over een half jaar rond te zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 07:45

Ik heb 'm nog geen week en tel ook al af :))

Ja beter nu dan laten ontsteken. De mond is nu ook niet iets waar je makkelijk in kan werken. En pijnlijk! Beter nu dan later.

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:36

Ik ben bij de ortho geweest. Een beugel plaatsen is bij mij helaas niet mogelijk door een erfelijk probleem. Mocht je nieuwsgierig zijn mag je een PB sturen ;)

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 11:41

Ja varekaj zo zeiden zij het inderdaad. Die ene ontsteking zit er ook al echt heel lang ook al heb ik daar eigenlijk geen last van. Beter nu dan later. Vooral omdat ik straks een dure nachtbeugel laat aanmeten wouden we nu ook alle kronen/vullingen aanpassen zodat ik later die nachtbeugel niet hoef te veranderen. Maar wat een geld zeg.

Ik loop inmiddels ook al een aantal maand met mijn laatste bitje van invisalign. Normaal draag je die maar twee weken. Maar omdat we dus veel gingen verbouwen kon het niet eerder. Deze bitjes zijn echt helemaal op nu. Er zijn ook al stukken afgesneden waar nieuwe vullingen zitten omdat de vorm daar niet meer paste. Bluh.

Tazzey: wat vervelend. Kunnen ze wel wat voor je doen dan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 13:19

Ik kon gisteren amper een boterham eten, moest altijd stukjes afbreken en zo in mijn mond stoppen. Straks toch maar om paracetamol bij de apotheek, dit is niet leuk meer.

Hier moet er tandsteen weg, omdat dat anders invloed kan gaan hebben op de uiteindelijke positie. Blah. Ook zoiets vrolijk waarvan je door het plafond gaat.

@ Tazzey: hè balen zeg! Toch maar operatie dan?

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-07-17 14:49

Nee, een operatie kan ook niet. Het probleem zit in het kaakbot.

VinandoW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:43

Hoi! Ik meld mij ook, aanstaande maandag krijg ik mijn beugel op mijn 25ste toch maar weer aan beginnen. Twijfel nog wel over metaal of keramisch..

Steef

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 17:53

-
Laatst bijgewerkt door Steef op 22-02-23 06:41, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-07-17 22:30

Als ik de verhalen zo lees dat die helemaal kapotspringen bij het weghalen ben ik iig blij dat ik metaal heb gekozen, al is dat wel meer aanwezig natuurlijk. Mijn grootste motivatie voor keramisch was het feit dat ik nu amper nog durf lachen op foto, en dat al 5 jaar. De oorzaak is een foto, ik breed lachend, en de hele rij blokjes die mijn mond er doen uitzien alsof er alleen maar een rot gebit in zit. Sedert dien is lachen voor mij geen pretje meer.

poes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-07-17 00:00

Daarom heb ik invisalign gekozen en ben ik er ook zo blij mee. Quasi onzichtbaar en uit te halen indien nodig Afbeelding