Stoppen met roken.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

_Dribbel

Re: Stoppen met roken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-17 19:32

Volhouden! Je kunt het!

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 21:18

Wat jammer dat dit topic al een tijd stil ligt. Heb natuurlijk lang niet alles gelezen maar wil het wel even omhoog schoppen.

Hoe gaat het met alle gestopte rokers?

Ik ben nog niet gestopt, wel sinds zondag van zeker 25 sigaretten per dan naar max 10 per dag en dat gaat best goed. Uiteindelijk is het de bedoeling om helemaal te stoppen.

Tot nu toe helpt het mij vooral om uit te stellen en afleiding te zoeken als ik een sigaret wil roken

En jullie?

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 22:27

Wat goed dat je gaat stoppen zeg!

Ik ben over 2 maanden alweer 1 jaar gestopt. Ik rookte net als jij 25 per dag denk ik, misschien 20.

Maar vanaf het moment dat ik gestopt ook nooit meer iets aangeraakt. En tot op de dag van vandaag geen behoefte meer aan gehad.

Gelijk cold turkey gestopt.afbouwen werkte bij mij niet maar dat is voor iedereen anders natuurlijk.

Ik hoop dat het je lukt en als het even moeilijk is, lees mee op het forum stoppen met roken. Heeft mij enorm geholpen. Je bent niet alleen !

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-17 23:22

Waar kan ik dat forum vinden? Ik moet zeggen dat dit me best goed afgaat.. helemaal stoppen bezorgd me nu nog een heel onrustig gevoel maar toch merk ik al wel verschil dat ik me beter voel met zoveel minder sigaretten

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:08

Hier nog steeds gestopt,nu ruim 4mnd. maar nog steeds moeilijke momenten en 8 kilo erbij.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 10:21

Ik ben inmiddels ruim een jaar gestopt en voel mij prima.

Wel wat kilo's aangekomen maar eigen schuld, ondanks dat ik had bedacht mijn sigaret niet te gaan compenseren met eten oid sluipt dat er toch in.
Maar goed, door nu rustig op mijn voeding en beweging te letten is de helft er ook al weer af, eigenlijk zonder moeite.

Dat onrustige gevoel is je sigaret, dat is de nicotine en de gewoonte die je mist. Of je nu mindert of stopt, beide keren heb je dat gevoel.
Wat dat betreft kan je net zo goed stoppen, je zult je niet veel anders voelen en merken dat met een aantal dagen dat onrustige gevoel snel minder wordt. Als de nicotine er uit is heb je alleen de gewoonte van het roken nog te verslaan.

Die is hardnekkig en zal regelmatig opspelen. Wat Gohya zegt is ook mijn ervaring: moeilijke momenten heb je en houdt je al worden ze gelukkig absoluut minder.

Ik ben vooral blij dat ik die dwang en die onrust kwijt ben, nooit verwacht maar dat is de grootste winst geweest voor mij. Niet meer peuken tellen of je het nog redt tot de volgende ochtend, het einde van de werkdag, het feestje in de avond of wat dan ook.
Nooit meer voelen of je alles wel mee hebt, een kapotte aansteker waardoor je niet kan roken, een autorit/vergadering/vliegreis/feestje waarop je niet kan roken en je onrustig wordt.
Al dat soort zaken ben ik gelukkig van verlost!

Titsia

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:15

Hier ook nog steeds gestopt, maar ook nog vaak moeilijke momenten! Als ik dan op stap ga met niet rokende vrienden denk ik elke keer bij thuiskomst oh nu heb ik er helemaal niet aan gedacht en heb ik zelfs nog medelijden gehad met de rokers die in de koude moeten gaan staan.
Nog een moeilijk puntje: iemand leren kennen sinds een dikke maand die wel nog rookt, ook binnen in zijn eigen huis en dat maakt het soms wat moeilijker :o (maar tot nu toe lukt het me wel, zou spijt hebben dat ik daarvoor 5kg - and still going...- ben moeten bijkomen om dan weer te gaan roken)

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-17 11:18

Kapotte aanstekers had ik nooit stress door,ik had er altijd minstens 3 bij me,plus nog 1 los in de fietstas. Stel je voor zeg dat je aansteker het niet meer deed.

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-17 20:14

Ikstop.nl heet de website!

Carol_Beer

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-17 20:49

Joke, stop toch met roken.....

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:25

Ben ondertussen al 3 jaar gestopt maar heb nog steeds minstens 1 x in de week trek in een sigaret :(. Scheelt mss ook dat ik door allelei omstandigheden (incl stoppen met roken) nogal wat kilo's aangekomen ben en daardoor niet echt lekker in mijn vel zit.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-17 15:36

Ik moet zeggen dat ik het deze week ook moeilijk heb.
Heb een hele week cursus(voorheftruk rijden leren...) en het is zo gezellig als we moeten wachten tot we weer aan de beurt zijn...
Maar ik doe het niet!!

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 08:42

Dit topic ligt al een langere tijd stil maar vroeg me af hoe het hier met iedereen ging en of ik alsnog aan kan sluiten. Vandaag 7 dagen gestopt na 14 jaar roken

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 10:12

Welkom Tiffany!
Hartstikke goed dat je bent gestopt. Hoe gaat het? Heb je veel last of valt het mee?
Zelf ben ik 24 maart 2019 gestopt. Heb in de 1.5 maand daarop nog 2 x een sigaret aangestoken, meer omdat mn psychische kant aan me trok, maar vond het zo smerig en de beweging van het roken opzich voelde ook niet meer als van mij. Daarna nog heel veel moeilijke momenten gehad, maar ik zag wel in dat ik meer lucht had, veel minder tot niet benauwd was, geen hartkloppingen meer als ik op bed lag en natuurlijk de lucht niet meer om je heen. Dat ik die voordelen inzag heeft me geholpen eraf te blijven. En nu nog wel eens een moment dat ik denk ohh een peukje nu, maar dat is nog steeds de gewoonte die je toen had, want het schiet door mn hoofd ipv dat ik het serieus overweeg, want de gedachte is ook meteen weer weg. Nee voor mii echt nooit geen peuk meer. Mijn man was ook 3 mnd gestopt, maar die is weer begonnen. Hij zegt volgende week opnieuw pillen bii de dokter te halen, maar eerst zien, dan geloven hihi. Hij rookt ook gewoon als we samen in de auto zitten en dat doet me niks. Thuis rookt hij niet vanwege de viese lucht haha.

Heel veel succes! Mocht je een moeilijk moment hebben, schrijf het hier van je af, wellicht kunnen we je helpen.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:14

Wat goed zeg!

Ik hoop ook dat het gaat lukken, of het moet gewoon lukken :j

Ik heb nu nicotinepleisters. Vanaf vandaag heb ik die door de helft geknipt. Ik vind het heel moeilijk in tegenstelling tot de eerste paar dagen. Heb ook behoorlijke hoofpijn en voel me flink licht in het hoofd. Of het nu komt door de pleisters of het niet roken, geen idee.

Ik lees hier graag mee/terug zodat ik gemotiveerd blijf :') :j

Na een week is mijn benauwdheid voor 75 procent minder en het hoesten is nagenoeg weg. Dit was trouwens ook 1 van de redenen waarom ik heb besloten te stoppen, en vooral de pijn met ademen vond ik heel beangstigend.

Hoeveel rookte jij eerst Idylle?

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:31

Ik heb 20 jaar ruim 1 xl pak palmal sigaretten per dag weggerookt, soms nog meer. Dus was echt een verstokte roker, laatste jaren zelf gaan draaien vanwege de kosten en daarna shag gaan roken. Toen kreeg ik echt hele gele nagels en vingers en aangezien ik opticien ben, niet echt representatief, dus na de 100ste stoppoging mezelf plechtig beloofd nooit meer te gaan roken (deels doordat ik bij de vorige pogingen het boek van allan car heb gelezen en hij het erg mooi kan vertellen hoe de verslaving in elkaar zit) en zo van de een op de andere dag, zonder hulpmiddelen definitief gestopt. Het licht in je hoofd zijn komt waarschijnlijk omdat je meer zuurstof in je bloed krijgt, daar moet je lichaam aan wennen. Ik heb het bij 3 dgn, 3 wkn, 3 mnd en vooral bij een half jr stoppen heel moeilijk gehad, maar vanaf toen is het over. Vooral die met een half jaar, duurde ook vrij lang voordat die periode over was, heeft denk ik een maand geduurd dat ik er niet meer dagelijks echt last en moeite mee had. Dus bereid je voor op klote periodes en bedenk jezelf hoe je die door gaat komen. Schrijf bv je voordelen op (of de nadelen die terug komen als je toch weer gaat roken)

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 11:44

Bedankt voor de tips en "fijn" ook om te lezen dat die "kloterige" periodes iedereen heeft. Ik heb een keer eerder een stoppoging gedaan maar toen is het zo in me hoofd gaan zitten dat ik nergens anders meer aan kon denken en weer ben begonnen.

Ben inderdaad van plan het boek van Allan car te gaan lezen.

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:26

Wat knap van je Tiffany!
Ik rook nog wel, maar slechts alleen met feestjes/uitgaan. Ik heb nu ook alweer bijna een week niet gerookt en natuurlijk heb ik s'avonds weleens zin in een sigaret maar als ik mezelf er dan aan herinner hoe erg ik ga stinken van één sigaret dan vind ik het niet eens nog de moeite om die op te steken.
Best positief dus.

Ik krijg vaak de vraag 'waarom rook je dan nog wel tijdens het stappen? daar kun je dan net zo goed ook mee stoppen toch?'
Maar voor mij is dat echt even genieten, daarnaast ben ik nog jong (20) en ik voel niet de drang om volledig te stoppen met roken nu. Als ik straks uit huis ga en ooit een gezin ga stichten dan stop ik er helemaal mee. :)
Denk ook dat dat me wel moet lukken. Ik kan ook stappen zonder sigaretten maar met is nét even wat lekkerder.

Meerdere die het zo hebben aangepakt of het zo aanpakken?

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:32

Ik was 21 december 5 gestopt. Mis t nog steeds, heb t idee dat ik leuker was toen ik nog rookte. Stom idee wss. Ik ben gestopt met Champix, maar nog steeds moet er een knop om in je hoofd anders lukt t zeker niet.

Ik heb nog steeds een app op mn telefoon, quit now. Die hoid precies bij hoeveel je bespaard en hoeveel sigaretten die je niet gerookt hebt. Drukt je lekker met je neus op de feiten

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 12:34

Siersma schreef:
Ik was 21 december 5 gestopt. Mis t nog steeds, heb t idee dat ik leuker was toen ik nog rookte. Stom idee wss. Ik ben gestopt met Champix, maar nog steeds moet er een knop om in je hoofd anders lukt t zeker niet.

Ik heb nog steeds een app op mn telefoon, quit now. Die hoid precies bij hoeveel je bespaard en hoeveel sigaretten die je niet gerookt hebt. Drukt je lekker met je neus op de feiten

Dat is wel heel confronterend ja. Misschien moet ik die ook eens gaan downloaden.

Tiffany

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:16

Wat knap dat je alleen kan roken op feestjes! Dat zou voor mij echt niet werken en een enorme valkuil zijn. Nu moet ik zeggen dat ik door alcohol niet perse behoefte krijg aan nicotine. Met oud en nieuw had ik dan bevoorbeeld helemaal geen moeite en wel gedronken.

De app heb ik inderdaad ook, heb al bijna 200 sigaretten niet gerookt! :7

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:24

Alcohol is echt een enorme valkuil voor mij. Ik weet niet hoe het komt maar zodra ik een paar wijntjes is een sigaret echt hemels.

Ik ga nu de app downloaden, ben erg benieuwd.

Siers83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:34

Afbeelding
Dit dus. Werkte bij mij heel goed. Vooral t bedrag dat je bespaard vond ik heel confronterend

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:36

Jeetje dat is niet niks.
Ik vind het wel lastig om in te vullen omdat ik dus eigenlijk heel 'onregelmatig' rook. Als ik ga stappen kan ik veel roken maar verder rook ik dus eigenlijk niet.

idylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-20 13:55

Shaggy09 schreef:
Jeetje dat is niet niks.
Ik vind het wel lastig om in te vullen omdat ik dus eigenlijk heel 'onregelmatig' rook. Als ik ga stappen kan ik veel roken maar verder rook ik dus eigenlijk niet.

En dus ben je niet gestopt :o
Heel flauw misschien, maar dit is ook precies wat Allan Car uitlegt in zn boeken, hoe verslavend nicotine is en dat je als gelegenheid roker continue bezig bent met wanneer mag ik de volgende peuk, al dan niet bewust. Nu ga jij heel hard roepen dat dit echt niet zo is, maar nu ik zelf eindelijk wél geslaagd ben om te stoppen met roken, zie ik in dat al die andere dingen smoesjes waren om maar te kunnen roken. Niet aanvallend bedoeld hoor, vindt het knap dat je steeds zo lang van een sigaret af kunt blijven en op deze manier is nog altijd beter als continue roken, maar zolang je af en toe rookt, ben je gewoon niet gestopt, maar zo zie ik het.