Resistance schreef:Ik heb iemand die inderdaad kritische prikker was ooit horen zeggen:
"Iemand zei ooit tegen me: wat nou als je je kind niet inent, en het polio krijgt. En het 20 jaar later vraagt: "wáárom heb je me niet ingeënt?" Wat doe je dan? hoe voel je je dan?"
Ik denk dat meer mensen daar eens over na moeten denken. Ik snap niet dat je het risico wil nemen.
1) Mijn kinderen zijn wel tegen polio ingeënt.
2) Informatie van een 'kritische prikker' over polio: voor het vaccin bestond, waren er artsen die heel precies "kinderverlamming" bekeken.
Daar kwamen op gegeven moment een serie adviezen uit. Let op in de hete maanden van het jaar, de ziekte piekt in augustus. En wat vaak in de 'voorgeschiedenis' te berde kwam: te snel afkoelen. Onder andere: eerst zwemmen en dan een ijsje eten.
Er waren huisartsen die deze adviezen jaar in jaar uit voor het zomer- en zwemseizoen rondstuurden: in hun praktijken kwam de ziekte significant minder voor.
(Dat laatste betekent: kwamen verlammingsverschijnselen significant minder voor - voor 95% is polio een tamelijk onschuldig 'zomergriepje'.)
Ofwel: enten heeft voordelen, maar het is niet zwart-wit.
Behalve vaccin of homeopathie (wat krek hetzelfde is, zeg ik als bioloog: verdunde/ verzwakte ziekmakers toedienen - beiden zijn "de actieve immunisatie") kun je nog een boel doen.