"Mollig" is de nieuwe standaard?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 12:56

Lusitana schreef:
Ik snap wel dat je kunt zien hoe iemand ongeveer op zijn/haar goede gewicht zit, maar je kunt mij niet vertellen dat je ook ziet dat er een kilo te veel of te weinig aan zit. Of dat je iemand aan de kant zet voor die kilo, of twee.

Mijn punt is dat je kan zien dat iemand ongeveer op diens goede gewicht zit. De vele opmerkingen over de uitzondering op deze draad zijn slechts smoezen voor overgewicht door gebrek aan wilskracht/discipline.

Die ene of twee kilo zijn het punt niet doch je ziet het écht wel;
1.70 en 52 kilo is meer dan slank; te mager.
1.70 en 74 kilo is meer dan mollig; te dik.
Je ziet het beiden prima.
Uitzonderingen bevestigen de regel.

delvira

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:05

Huertecilla schreef:
Degenen die een gezondheidsprobleem claimen voor wat eigenelijk gebrek aan wilskracht en discipline is, moeten zich DIEP schamen, want zíj scheppen (door hún smoezen) onderbouwde situatie dat dikkerds die een gezondheidsprobleem claimen niet serieus genomen worden.

Dus als ik het persoonlijk op zou moeten vatten, zou ik mij diep moeten schamen omdat ik door de antidepressiva ben aangekomen......
nogmaals liever vier kilo te zwaar dan de hele dag met een depressie te moeten rondlopen...
en dus ik schaam mij niet...

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:09

Dat is simpelweg niet waar hc. Ik ben 1.68 en weeg ongeveer 70 kilo. Volgens jou is dat veel te zwaar, volgens mijn sportarts heb ik een gezond gewicht. Terwijl ik technisch gezien dus óver een gezonde BMI score zit. Een combinatie van een brede bouw en aardig wat spieren. Kan er wat af? Ja, vast, een kilo of 5 at most. Dan zit ik tegen mijn absolute ondergewicht van 65 kilo. Terwijl er zat meiden zijn van 1.68 die met 65 duidelijk te zwaar zijn. Je kunt toch zelf al wel bedenken dat een persoon nooit gezond kan zijn over de gehele BMI range, want een verschil van 20 kilo kan niemand gezond doorstaan. Het is een gemiddelde+een standaardafwijking, maar geen heilig streefmiddel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:15

De ´smaak´ van mannen is overigens sterk door de evolutie beïnvloed.
Een molliger vrouw heeft meer reserves voor dracht & zogen = grotere kans op doorgeven van jouw genen.

De ´Venus van Willendorf´ staat hier voor me naar het beeldscherm :D

Afbeelding

Anno nu echter in onze westerse overvloed zijn er geen seizoensgebonden magere tijden en ook geen hongersnoden door droogte oid.
Een níet molliger, dus gezondere, vrouw zou anno nu de grootste kans geven doch het overleven van jouw genen in jouw grut is in het geheel niet meer afhankelijk van het overleven van de moeder.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:17

delvira schreef:
Huertecilla schreef:
Degenen die een gezondheidsprobleem claimen voor wat eigenelijk gebrek aan wilskracht en discipline is, moeten zich DIEP schamen, want zíj scheppen (door hún smoezen) onderbouwde situatie dat dikkerds die een gezondheidsprobleem claimen niet serieus genomen worden.

Dus als ik het persoonlijk op zou moeten vatten, zou ik mij diep moeten schamen omdat ik door de antidepressiva ben aangekomen......

Nee.

Kwestie van lezen.

Als jij het persoonlijk op zou vatten, zou jij je gesteund voelen door wat ik schrijf.

delvira

Re: "Mollig" is de nieuwe standaard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:19

{:} dan ga ik het vanavond nog eens goed doorlezen..
ga nu eerst met mijn dochter naar het zwembad om daar es te genieten van het zonnetje...

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:24

Het BMI is een AFGELEIDE!!! richtlijn met een heel brede spreiding aangepast bij de bouwvariatie van de moderne, normale, westerse mens.
Er zijn uitzonderinge met name door extreme!! spiermassa.

Killyenn schreef:
Dat is simpelweg niet waar hc. Ik ben 1.68 en weeg ongeveer 70 kilo.

Kan er wat af? Ja, vast, een kilo of 5 at most.

Taááá *\o/*
Wél waar dus :)*

Dan ben je een bovengemiddeld bespierde 65 kilo bij 1.68 en ondanks bovengemiddeld bespierd nog steeds 3 kilo onder de ´grens´.
Wat klaag je dan over de grenzen?? Die zijn gewoon +:)+

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:25

HC, ik heb aktief op je berichten moeten klicken om ze te zien en heb daar direct spijt van .....sorry dat ik het zo plat breng: You're full of oliebol, in mijn bescheiden mening dan. *edit* het laatste bericht daargelaten :)

Er is geen raarder wezen dan de mens. (nouja, misschien het vogelbekdier).
We vinden het haast onmogelijk om elkaar in onze waarde te laten, verdedigen ons een ongeluk, plakken etiketten en vooroordelen gebaseerd op uiterlijk en ga zo maar door.

Ik ben met mijn 173 cm en 72 kg niet heel dik. Niet slank. Ergens ertussen in, draag maat 40-42 en ben gezond en gelukkig. Heb nog nooit een sportschool van binnen gezien en ga dat zou houden ook. Bewegen doe ik graag, fietsen, lopen, paardrijden.
Tuurlijk zou ik ook wel eens een strak jurkje aanwillen. Maar ook weer niet zo graag dat ik er heeeel veel werk / moeite aan ga verspillen (in mijn ogen verspillen dus, just in case ;) )

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:25

Ik snap dat je te mager en te dik bij een bepaald figuur ziet, maar :
Nog een keer: Als mijn zus, die 1cm kleiner is dan ik graat mager is, weegt ze toch tien kilo meer dan ik op mijn graatmagerst.... Haar ideaal gewicht ligt dus boven dat van mij terwijl onze lengtes vrijwel identiek zijn. Zij zal met mijn ideaal gewicht te mager zijn....
x lengte bij x gewicht staat niet altijd aan een bepaalde vorm uitkomst, het kan zowel "mager" als "dik" zijn. En dan heb je het niet over uitzonderingen, maar meer regel. Alle statjes voor berekeningen van ideaal gewicht zijn gebaseerd op gemiddelden, dat wil zeggen dat er ook boven en onder zitten.

Dus eens met de poster boven mij dat ideaal gewicht variabelen heeft.

Ik weet niet waarom je zo hamert op die wilskracht en discipline. Uiteraard kun je daarmee op een goed gewicht blijven of afvallen, maar dat is het punt toch helemaal niet, niemand zegt dat dikke mensen zomaar uit het niets ontstaan ofzo....

Er wordt verdedigd dat niet iedereen het in de hand heeft als het gaat om onder of overgewicht en dat is ook gewoon een feit.

En als iemand een smoes bedenkt omdat hij/zij (vaker de zij) anders veroordeeld wordt (want te weinig discipline en wilskracht, je bent een loser), kan daar ook nog wel inkomen. Omdat die mensen al vaak weinig self esteem hebben (vaak reden waarom ze te dik zijn, vicieuze cirkel).
Het helpt ze niet om ze aan te vallen. Beter kun je gewoon inspireren.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:28

Ik zie inderdaad heel goed dat een gevorderde bodybuilder van 1.80m vaak een te hoog BMI heeft. Dus die zou ongezond zwaar zijn, terwijl het louter (dat vetpercentage is te verwaarlozen) spieren zijn :x Ohnee, die extreme situatie mogen we niet mee tellen van HC.. BMI is nog steeds relatief en geen gradatie voor hoe 'gezond' iemand is.

Buikvet, bloeddruk en algehele conditie is een veel realistischere graadmeter voor iemands gezondheid. Dat overgewicht risico's met zich mee brengt wil niet per definitie zeggen dat men daadwerkelijk ziek wordt. Ik heb het nu niet over extreem obese mensen, maar over het grote gros waar het hier over gaat.

@ HC: Dat jij blindstaren op BMI en gewicht in jouw leven betrekt vind ik prima, maar je kunt ook iets minder prediken. Het is ieder voor zich, en als jij een geweldige vrouw zou laten lopen puur om het feit dat haar BMI boven de 23/25 uit komt is dat jouw goed recht. Ik vind het persoonlijk aardig kortzichtig.

Actieve 'bestrijding' van overgewicht begint nog steeds bij de opvoeding en via school. Kinderen die amper weten wat leuk buitenspelen is, maar wel feiloos uitleggen hoe hun PC (oid) werkt. Die kinderen moeten juist meer gestimuleerd worden om sport (en spel) te ontdekken door naar buiten gestuurd te worden (zonder smartphones en tablets). Vroegah hadden wij elk jaar ook de mogelijkheid om via school, tegen gereduceerd tarief, kennis te maken met verschillende sporten en clubs in de buurt. Over het algemeen werd daar ook heel erg veel gebruik van gemaakt en velen bleven bij een club plakken.

Ik vind, nog steeds, dat mollig niet per definitie de nieuwe standaard is. Evenmin als dat size 0 dat (geweest) is. Dat er bepaalde groepen vrouwen en mannen dit soort plaatjes verspreiden is meer omdat zij zelf onzeker zijn door het beeld wat de maatschappij hun voorschrijft. Zowel mensen die aan een ondergrens zitten, als diegenen aan of over de bovengrens. Moddergooien zal men eeuwig blijven doen naar elkaar. Het is juist de kunst om jezelf gelukkig te voelen, met het lijf wat jij bij jezelf vindt passen en de fitheid die jij nastreeft.

Dioxide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:33

Lusitana schreef:
[...]
Als iemand een smoes bedenkt omdat hij/zij (vaker de zij) anders veroordeeld wordt (want te weinig discipline en wilskracht, je bent een loser), kan daar ook nog wel inkomen. Omdat die mensen al vaak weinig self esteem hebben (vaak reden waarom ze te dik zijn, vicieuze cirkel).

*\o/* _/-\o_
En hier ben ik het ook helemaal mee eens. Er zijn hier een paar dames die echt killer workouts doen en een enorme passie voor sport(-voeding), maar nooit zulke denigrerende en veroordelende uitspraken doen over ""dik of dun" zijn.

Killyenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:36

Met 5 kilo minder zit ik op mijn persoonlijke ondergrens, minder dan dat mag ik niet wegen wil ik gezond zijn. Mijn onderste BMI grens is dus 23, niet 18.5. Mijn bovengrens voor een gezond gewicht ligt boven de 25. Het is heel normaal voor een (vrouwen-) lichaam om in gewicht te schommelen, dat heeft niets met gezond of ongezond te maken. 72 kilo is voor mij net zo gezond als 65. Ik klaag niet over grenzen, ik klaag over mensen die vinden dat zij op basis van niet langer door wetenschap ondersteunde argumenten over gezondheid het recht hebben zich over iemands lichamelijke keuzes uit te spreken. Jouw opmerking over ethisch gezien enkel op een paard mogen kruipen als je onderin de bmi schaal zit suggereert dat dat voor elke mens een gezond doel is. Dat ís niet zo, net als dat je niet aan iemand kunt zien wat zijn of haar bmi is. Je kan hooguit een goede gok wagen, maar dan zul je er in een hoop gevallen ook gewoon naast zitten.

Overigens zijn er ook mensen die bewust en gelukkig dik zijn. En zelfs, ja echt, gezond dik zijn. Dat heeft niets met een gebrek aan wilskracht te maken.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:46

Precies.

Verder:
Goddank zijn de "westerse normen" totaal niet doorgedrongen in Portugal. Hier is elke vrouw in de ogen van de man mooi en andere vrouwen doen ook niet moeilijk over de figuren (of overbeharing) van andere vrouwen.
Heel veel mensen weten niet eens hoeveel ze wegen. Erg gelachen toen dat eens werd gevraagd en sommigen kwamen met "8 kilo?" "20 kilo?" Heerlijk toch?

En dat wil niet zeggen dat er geen fitness of dieet centra zijn ofzo. Men is ook hier bewust van de gevaren van overgewicht. (En dat er aan te verdienen valt.)

Maar in de media wordt variatie voorgeschoteld.

Ik moet zeggen dat ik daar aan moest wennen (steviger vrouwen in een showballet bv), dus kun je nagaan wat er in Nederland alleen maar werd voorgeschoteld zonder dat ik daar erg in had. Let wel, dat was eind jaren negentig, een en ander kan veranderd zijn sinds.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 13:49

denk dat ik dan in mijn hoofd in Portugal woon, Lusitana :)
Ik heb ook geen weegschaal, en vind eigenlijk iedereen prachtig

Media, daar zeg je me wat.
Ik vind het best eng als ik zie wat voor bullshit er dagelijks wordt voorgeschoteld, en dat mensen het voor waar aannemen 'want het is op televisie dus moet het waar zijn"

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-07-13 16:17

Hm, interessant topic. Ik vraag me af of ik gek aan het worden ben (vast _O- ) of dat er echt iets aan het veranderen is aan het "gewenste" lichaamsbeeld.
Voor de geïnteresseerden hieronder een situatieschets van wat er nu bij mij speelt.
Hoewel BMI mijns inziens niet de optimale manier is om te gebruiken als indicator, geeft het wel een beeld, vandaar dat ik het nu toch gebruik.
Mijn BMI was 20 toen ik op m'n mooist was en vervolgens ontwikkelde ik een schildklierziekte en daar ben ik heel erg beroerd van geweest. Voorbeelden daarvan zijn onder andere geen energie meer hebben, zomaar aankomen en depressie. Mijn BMI is gestegen tot 33.
Sinds januari gaat het beter en heb ik gaandeweg een hoop kennis vergaard over het functioneren van ons lichaam, gezonde voeding en dito leefstijl. Eerder was ik erg gefrustreerd over dat ik mijn "Hashimotokilo's" maar niet kwijtraakte ondanks dat ik veel bewoog - en nog steeds veel beweeg. Nu zit ik, fysiek gezien, in een positieve flow en ben ik volgens de BMI-maatstaf bijna weer gezond. 25.4 is de BMI-score nu.
Ik ben nog lang niet tevreden over mijn lijf maar mijn omgeving slaat lichtelijk op hol als het aankomt op mijn veranderende lichaam. Met verandering praat ik over ongeveer 25 kg in 7 maanden. Hoewel ik relatief veel spiermassa heb en een bouw die gunstig is voor de gezondheid (gunstig voor het zelfbeeld is een ander verhaal :P - ik ben nogal een extreme peer geloof ik, taille versus heup is 73 cm tegenover 105 cm := ), ben ik naar mijn idee nog echt te zwaar. Als ik in de spiegel kijk, dan zie ik nog steeds een aangespoelde walvis. Mijn zelfbeeld is dan misschien wel enigszins pessimistisch, maar een zeemeermin ben ik nog zeker niet. Objectief gezien misschien een mollig zeehondje. :D
Toch veranderen de opmerkingen die ik krijg wel langzaamaan. Van "Wat ben je goed op weg!" tot "Wat knap dat je zoveel bent afgevallen!" tot "Je wordt nu wel erg mager.." en "Mannen willen iets hebben om vast te houden" (en met mijn gigantische (onder)lichaam hebben ze dat echt wel #) ). Waarom die negatieve bijtoon ten opzichte van slanker worden er ineens is, ik snap het niet. Ik ben nog helemaal niet slank. Eerder (BMI van 20) werd ik lichamelijk gezien "gewoon" mooi gevonden en nu ik nog flink zwaarder ben dan dat, is het ineens te mager? Er zit nog een kilogram of 15 tussen hoe ik was op mijn mooist en hoe ik nu ben. Is er in 5 jaar tijd zoveel veranderd of ligt het aan mij?

Het allerbelangrijkste voor mij is de gezondheid van zowel lichaam als geest. Voor de fysieke gezondheid is semi-objectief te bepalen waar de standaard ligt, voor het zelfbeeld (in mijn geval) niet. Ik vind wel dat dat zelfbeeld niet moet afhangen van een bepaald getal op de weegschaal. Ik weet niet wanneer ik tevreden ben met mijn lichaam, nu in ieder geval nog niet. Ik ben er nog lang niet, maar ik ben best blij dat ik kan zeggen dat ik al 25 kg kwijt ben ondanks schildklierfalen en het gebruik van een antidepressivum.
Ondanks de opmerkingen uit mijn omgeving die neerkomen op het te zgn. "te dun" worden, ben ik ook benaderd door mensen die mijn hulp wilden hebben om een gezonder leefpatroon te creëren met gewichtsverlies als mededoel. Er wordt resultaat geboekt en dat heeft mij dusdanig gemotiveerd om mijn visie goed uit te typen en inmiddels is er zomaar bijna een boek klaar. :=

TL;DR: aangekomen, een groot deel daarvan weer afgevallen, omgeving reageert anders.
Voor de liefhebbers heb ik via PB foto's van mijn progress.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:25

Lusitana schreef:
Er wordt verdedigd dat niet iedereen het in de hand heeft als het gaat om onder of overgewicht en dat is ook gewoon een feit.

En als iemand een smoes bedenkt omdat hij/zij (vaker de zij) anders veroordeeld wordt (want te weinig discipline en wilskracht, je bent een loser), kan daar ook nog wel inkomen. Omdat die mensen al vaak weinig self esteem hebben (vaak reden waarom ze te dik zijn, vicieuze cirkel).

---en zo is het tóch weer de schuld van een ander _O-

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:29

ik moet ook gewoon niet meer op 'toon bericht' klikken....het blijft me vebazen
HC. WIL je het niet snappen? Of werkt jouw brein gewoon echt heel anders dan dat van mij en de posters die je blijkbaar echt hilarisch vindt?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 09:33

Dioxide schreef:
@ HC: Dat jij blindstaren op BMI en gewicht in jouw leven betrekt vind ik prima, maar je kunt ook iets minder prediken. Het is ieder voor zich, en als jij een geweldige vrouw zou laten lopen puur om het feit dat haar BMI boven de 23/25 uit komt is dat jouw goed recht. Ik vind het persoonlijk aardig kortzichtig.

Je kan beter eens leren lezen voor je persoonlijke kritiek levert.

Mijn heerlijke vriendinnen zijn beiden boven BMI en dat is hún verantwoordelijkheid. Ze komen gewoon niet op mijn paarden; die zijn míjn verantwoordelijkheid.
Ik loop, op haar verzoek, elke middag trouwens met 1 als stimulering. Als ze op haar strefgewicht zit laat ze een mega-tattoo zetten. Cadeau van mij.

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:03

waarom mag iedereen wel zn voorkeuren uitspreken, maar als HC zegt dat hij ze het liefst bovenin het gezonde bmi heeft dan word het een issue. Volgensmij mag iedereen zelf nog uitzoeken door wie het bed verwarmd word. :D

Vanlotje, het is een man met een mening. hij zegt niet eens botte dingen maar gewoon wat lusitana en ik deels ook zeggen, dat het een feest is dat iedereen verschillende lichaamsbouw heeft en dat je verplicht bent om jezelf mooi, blij en gezond te houden gewoon omdat je dat verdiend :)
En dat niet iedereen het zo precies verwoord zoals jij het bedenkt.
Afbeelding

het is niet zo zwart/wit, ik val meestal op donker dat heb ik het liefst. mijn huidige lief is blond. zelfde met bmi, het is leuk als ze erbinnen vallen maar niet echt een super issue.

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:10

Dan denk ik dat ik de berichten van HC niet goed intrepeteer... :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 10:52

vanLotje schreef:
Dan denk ik dat ik de berichten van HC niet goed intrepeteer... :)

Nu nog excuses over jouw valse opmerkingen graag.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:01

minikatje schreef:
het is niet zo zwart/wit, ik val meestal op donker dat heb ik het liefst. mijn huidige lief is blond. zelfde met bmi, het is leuk als ze erbinnen vallen maar niet echt een super issue.

Doch voor samen paardrijden zoek ik nog wel een lichtgewicht model in goed fitte en lenig bekwame conditie. Dáárbij is het toch wel zwart/wit voor me.
Samen de bergen in te paard, het delen van die ervaring is meer dan dubbel zo leuk doch
- onnodig overgewicht komt niet op mijn paarden
- niet goed fit/lenig bekwaam is een risico in het terrein hier wat ík niet wil lopen.
De overgewicht-epidemie maakt de kans echter steeds kleiner |( en de door de onderwerpstartster opgemerkte normverschuiving naar assertief erover maakt dat toenemend zo.

eclair98

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:15

xSlvna schreef:
Tóch gaat ieder pondje door het mondje hè, je hebt het altijd in de hand, er zijn maar weinig mensen die er echt niks aan kunnen doen.

Lekker kort door de bocht _O-

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:17

Huertecilla schreef:
minikatje schreef:

Doch voor samen paardrijden zoek ik nog wel een lichtgewicht model in goed fitte en lenig bekwame conditie. Dáárbij is het toch wel zwart/wit voor me.
Samen de bergen in te paard, het delen van die ervaring is meer dan dubbel zo leuk doch
- onnodig overgewicht komt niet op mijn paarden
- niet goed fit/lenig bekwaam is een risico in het terrein hier wat ík niet wil lopen.
De overgewicht-epidemie maakt de kans echter steeds kleiner |( en de door de onderwerpstartster opgemerkte normverschuiving naar assertief erover maakt dat toenemend zo.

zet een vacature op bokt ;)
mijn vriend past nu prima op mijn pony, volgend jaar staat er al en trektocht gepland met fiets en pony.
samen genieten van de paarden is inderdaad erg leuk, de combinatie van alles wat je enorm liefhebt is alleen maar fantastisch :D.
mijn ex zou haar nog niet eens uit mogen stappen, niet omdat hij zo dik is maar wel te zwaar voor haar. (even voor de duidelijkheid, het is een kleine pony waar ik met mijn 55 kg bij 1,69 gewoon op pas. Maar voor haar gezondheid moet ik mijzelf wel fit en in shape houden. )
de grens trekken richting je paard komt imo niet over als "dikkerdje pesten", maar gewoon gezond verstand. :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-13 11:52

eclair98 schreef:
xSlvna schreef:
Tóch gaat ieder pondje door het mondje hè, je hebt het altijd in de hand, er zijn maar weinig mensen die er echt niks aan kunnen doen.

Lekker kort door de bocht _O-

én helemaal waar :)*