Ik heb dus tadeka, de andere is geen optie hier. Een keer gehad als vergissing omdat die goedkoper is dan tadeka. Was er na een ampul al wel klaar voor, meteen medische noodzaak in dossier gezet. Net als bij zoveel andere medicatie. Ik reageer slecht op het goedkopere namaak spul zeg maar. Dure smaak kennelijk
Ik stop ze altijd in de koelkast, geen idee of t moet of niet haha. Ik zal zo eens kijken welke het is.
Pattypaard
Geplaatst: 03-11-15 14:55
Ah dus daar komt dat vandaan! Hier sinds ik B12 krijg regelmatig puistjes bij mijn kin. Vind het echt verschrikkelijk! Het valt an sich wel mee, maar ik vind er 1 al erg Hier alleen nog diegene gehad die je in de koelkast moet bewaren. 1 ampul per maand.
Ik heb dus een tijd geleden de laatste gehad van mijn stootkuur. En nu zitten mn schouders vol met grote en MN hele rug tm ongeveer de helft van MN billen met allemaal kleintjes. De laatste spuit heb ik eind september gehad. Maar sinds toen heb ik er ook last van.
Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024
Geplaatst: 03-11-15 14:59
Ik weet een oplossing er voor. Vitamine A in hogere dosis (veel zalfjes voor acne zit t ook in).
Voor mij absoluut geen oplossing, omdat ik hoe dan ook dat niet mag. In verband met te hoge hersendruk. Maar wie weet voor jullie wel.
Ik heb trouwens nu takeda (zondag eerste injectie van gehad), hiervoor had ik de andere.
Ik slik sinds een paar dagen visolie en een multivitamine. De hele grote blijven uit maar ze zitten er nog wel. Ben de laatste dagen/weken weer moe en huilerig. Vandaar dat ik me afvraag of m'n vit b12 weer te laag is of omdat die uitslag noem ik het even maar komt van stress oid wat er nu uitkomt.
Ik loop sinds een paar maanden met vreemde klachten. Begon met eens uit het niets enorme hartkloppingen terwijl ik rustig aan het werk was achter de computer. Ik schrok me dood, hele lijf tintelde en ik kreeg sterk de drang om te moeten bewegen. Dit heb ik dan ook gedaan. Toen zakte het weg en niet zoveel aandacht meer aan besteed. Een dag of twee later begon het weer. Zelfde scenario.
Nou zijn daar steeds meer klachten bijgekomen, spierpijn na het huishouden doen, heb soms uit het niets zo'n slap gevoel in m'n benen. Heb erg last van m'n maag gekregen. Alhoewel dat vroeger als kind zijnde al eens voorkwam na het eten van bepaalde dingen, zoals leverworst of andere gekruide dingen. Echter is het nu soms zo dat m'n maagzuur gewoon zeer doet, en ik denk ik zelf daardoor zo'n pijn heb in m'n hartstreek.
Anyway, soms heb ik een vreselijk zwaar gevoel in m'n armen en benen. Heb ik al jaren last van m'n blaas, en voel ik duidelijk dat m'n hart af en toe een slag overslaat. Nou is het zo dat ik de laatste tijd ook veel "zwarte" dagen er tussen heb zitten. Echt van die depressieve paniek dagen, dat ik denk dat ik het aan m'n hart heb en dat het allemaal geen zin meer heeft. Soms lig ik uren in bed naar het plafond te kijken met een enorm hoge hartslag, waarbij ik ook weer rondjes moet gaan lopen terwijl ik het liefste zou slapen. Overigens ben ik niet extreem vermoeid. Soms wel met opstaan dat ik even moet blijven liggen om op te starten. Heb een tijd last gehad van plotselinge duizelingen en ook een tijd licht in m'n hoofd geweest. Soms zit ik geobstipeerd en soms niet. Merk aan mezelf dat ik de laatste tijd woorden typisch uitspreek of iets heel anders zeg als wat ik bedoel.
Soms zijn er ook dagen dat ik nergens last van heb. Koude rillingen heb ik al jaren, kramp in m'n benen laatste tijd en soms tijdens die koude rillingen trekken m'n spieren samen. En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Ik heb een banketstaaf van een huisarts, die tijdens mijn verhaal het zinnetje depressieve dagen hoorden en dat ik een goede vriendin ben kwijt geraakt in mei dit jaar en daarna zijn de klachten aanwezig geraakt zal het daar wel aan liggen. Gewoon veel leuke dingen gaan doen.
Wat zeggen jullie, aangezien ik via Google terecht kwam op b12 tekort of wellicht schildklier problemen. Is het wijs om het te laten prikken? Ik ga sowieso op zoek naar een andere HA die wel mee wil werken, ik ben 24 en begin nu echt op te raken door elke dag weer iets anders te hebben. Ben van actief naar echt amper meer wat doen gegaan, deels uit angst deels omdat ik echt gewoon geen zin heb. Ik heb ook dagen dat ik me prima voel, hoort dit er ook bij? Horen je klachten niet altijd aanwezig te zijn? Dat is wat huisarts die ik nu heb namelijk als argument aanhaalt. Wordt er een beetje moedeloos van...
Pattypaard
Geplaatst: 09-11-15 22:40
Zeker een andere huisarts opzoeken en bloed laten testen! Ik wil niet zeggen dat je een depressie hebt, maar wellicht kan dat toch zo zijn. Al zou ik altijd eerst willen uitsluiten dat het niks lichamelijks zou zijn. Je klachten herken ik wel. Ook het de ene dag wel last en de andere dag niet of compleet anders. Of juist weer dagen hetzelfde. Geen pijl op te trekken.
Vraag wel ook echt de waardes van de uitslag op, en laat je niet afschepen met je zit wel /niet goed. Dat is nogal variabel helaas. Laat ook je vitamine D testen. Deze kan samen gaan met evt B12 tekort.
Ik wil even jullie advies. Heb vorige week bloed laten prikken en de uitslag is binnen. B12 zit op 182. Even snel telefonisch overlegd met de huisarts en ga starten met tabletten (welke weet ik nog niet, ga ze morgen halen bij de apotheek). Vit. D is niet geprikt (niet dat ik weet, niet op gelet).
Het zit me toch niet lekker. Jaren geleden heb ik dit ook gehad, begonnen met injecties maar mee gestopt omdat huisarts het niet meer nodig vond (waardes lagen binnen de norm). Nooit meer wat mee gedaan, heb daarna ook weinig klachten gehad en heb het maar voor lief genomen.
Ik kreeg net de indruk dat mijn nieuwe huisarts het ook niet nodig vind om met opnieuw injecties te starten, vandaar de keus om eerst tabletten te proberen voor een paar maanden.
Wat zouden jullie doen? Bij de huisarts aandringen op injecties (en dosering naar eigen gevoel en op basis van klachten?) of een second opinion bij een ander ziekenhuis (ben al binnenste buiten gekeerd aantal jaar terug, geen goede ervaring mee gehad, kwam niks uit)?
vibabu
Geplaatst: 10-11-15 21:16
185 valt volgens mij wel mee. Zou gewoon proberen en als je je over een tijdje nog niet prettig voelt weer heen gaan om te testen. Injecties zijn niet echt fijn ofzo
Die injecties boeien me niet, m'n moeder mag ze zetten dus hoef er al niet voor naar de huisarts Mits deze huisarts daarmee akkoord gaat dat mama ze zet.
185 valt mee inderdaad, maar niet als je bekijkt dat het al jaren aan het dalen is zonder enige reden.. Om die rede zou ik ook graag een second opinion willen maar geen idee of dat zin heeft. Ben door een internist en reumatoloog binnenste buiten gekeerd.
182 valt inderdaad nog wel mee, maar ik zou t gewoon aankaarten als je liever injecties wilt.
Mijn mdl arts vond t eerst ook niet nodig, maar wij hebben t door gezet. Mijn vriend prikt mij en doen dit op basis van klachten. Merk zelf heel goed wanneer t weer nodig is en heb er ook echt voordelen van.
vibabu
Geplaatst: 10-11-15 21:22
Ben je ook al getest of je wel de intrinsic factor wel heb? Anders kan je nog zoveel vit b12 "eten" maar wordt het gewoon niet opgenomen.
Leverage
Geplaatst: 10-11-15 21:23
Ik ga het eerst proberen met die tabletten, baat het niet dan schaad het niet Dan heb k dat in ieder geval geprobeerd en kan ik ook zeggen dat het wel (of niet) helpt.
Zijn er hier toevallig ook mensen die een uitgebreid maag- en darm onderzoek hebben gehad voor B12?
Leverage
Geplaatst: 10-11-15 21:23
vibabu schreef:
Ben je ook al getest of je wel de intrinsic factor wel heb? Anders kan je nog zoveel vit b12 "eten" maar wordt het gewoon niet opgenomen.
Nee, niet dat ik weet. Gaat dat ook via een bloedtest? Daar zat ik net ook aan te denken..
N_B_N
Geplaatst: 10-11-15 21:24
vibabu schreef:
Weet je misschien hoe dit getest wordt?
Leverage
Geplaatst: 10-11-15 21:26
Lootje1991 schreef:
vibabu schreef:
Weet je misschien hoe dit getest wordt?
Bloed onderzoek vind ik nu, dan word je geprikt op gastrinegehalte in het bloed
Hier wat meer uitleg, wellicht al bekend in dit topic
vibabu
Geplaatst: 10-11-15 21:30
Het onderzoek wordt meestal uitgevoerd door een afdeling nucleaire geneeskunde. Bij de Schillingtest krijgt de patiënt oraal radioactief vitamine B12 toegediend. Daarnaast wordt een grote hoeveelheid niet-radioactief vitamine B12 intramusculair ingespoten. Door de feitelijke overdosering van vitamine B12 zal de patiënt veel van deze stof uitplassen. Bij normale opname zal er daarom radioactief gelabeld vitamine B12 in de urine zijn aan te tonen. Als vitamine B12 niet wordt geresorbeerd, wordt het met de ontlasting uitgescheiden, en zal er dus geen radioactiviteit in de urine zijn aan te tonen.
Bij mij is het getest door een simpele bloedtest. Tenminste de afname was simpel de test is een heel eind weg gestuurd. Ik mis die factor dus, en neem niets op via de mond of darmen. Alleen prikken helpt.
Mijn opname is prima en bij mij werkte die dure (!) smelttabletten het beste, was een stootkuur. Daarna neem ik gewoon weer B complex een paar keer in de week.
Leverage
Geplaatst: 11-11-15 07:34
Lizzle schreef:
Mijn opname is prima en bij mij werkte die dure (!) smelttabletten het beste, was een stootkuur. Daarna neem ik gewoon weer B complex een paar keer in de week.
Heb je toevallig een merk?
laliz
Geplaatst: 11-11-15 12:28
http://www.vitamineb12nu.nl Daar kan je ze bestellen, ook als 'pakketjes', met die sterke kuur was ik erg gauw met m'n waarden boven de 700, daarvoor 175. Nu onderhoud ik het gewoon met normale B complexpillen, totdat ik weer meer klachten krijg. Werkt voor mij erg goed