Emma_s_girl, gelukkig gaat de strekking bij mij vrij goed, dus vind het ook niet vervelend
jipje_niekje, dat snap ik, dat dubbele gevoel. 9 maanden revalideren is/lijkt lang, maar als dat ervoor nodig is om weer pijnvrij door het leven te kunnen, dan is het het absoluut waard! Mijn revalidatie wordt geschat op 18 maanden, maar waarbij ik na een jaar toch vrij goed functioneel zou moeten zijn. Ik zag er behoorlijk tegenop, voor de operatie, omdat ik al zo’n lang traject achter de rug had. Maar nu de operatie is geweest, en ik er heel positief in sta, vind ik het fijn om zelf intensief bezig te kunnen zijn voor mijn herstel!
karuna, he wat balen, dat je nu weer last hebt van je knie… Spannend hoor, wat er nu uit gaat komen! Ben ook wel heel benieuwd wat de fysio precies gaat doen. Alvast succes voor morgen!
Hier gaat het best aardig. Kan mijn knie zo'n 100 graden buigen, strekking is weer zo goed als normaal. Ik loop sinds gisteren in huis met 1 kruk, en dat gaat Wond is inmiddels ook helemaal dicht, dus als het goed is kan ik volgende wee beginnen met de hydrotherapie!
Ik heb voor a.s maandag afspraak bij de fysio gemaakt....vorige week bij ha geweest o.a voor knie links..... Ben aan het overbelasten.... Om mijn rechterknie te ontzien.....Krijg ook veel last van mijn rug....ga in overleg met de fysio kijken wat ze kunnen doen.....
Veel succes vandaag Sandorra, hopelijk heeft de fysio goeie tips voor je waarmee je vooruit kunt en je snel weer minder last krijgt!
Hoe gaat het bij jou nu Nexthorse? Valt het je mee of tegen tot nu toe? En Emma, hoe is het bij jou met je revalidatie? Loop je nog steeds volgens de planning?
Hier inmiddels zo zachtjes aan maar weer wat voorbereidingen aan het treffen en aan het bedenken hoe dingen daarna moeten Anders wordt rust houden nog moeilijker dan het al is...
Nee, ik loop wat achter. Heb van augustus t/m nu niet veel kunnen trainen omdat de knie overbelast was en heel erg instabiel aanvoelde. Het schema van de fysio was blijkbaar te zwaar voor mij. Begin september ben ik 2 weken op vakantie geweest en daarna wilde ik weer starten. Helaas moest er toen onverwacht een moedervlek op mijn voet weggehaald worden en mocht ik weer 2 weken niets doen.
Vandaag zijn de hechtingen verwijderd. Er bleken onrustige cellen in het weefsel te zitten. Alleen had de patholoog in zijn diagnose niet vermeld of de snijranden schoon waren. Dat moest de dermatologe nog navragen. Zo niet, wordt er nog een keer gesneden.
Zo ja, kan ik vanaf morgen het sporten (fysio, fietsen en paardrijden) weer oppakken.
De knie voelt nu verder wel goed en stabiel aan en er zit geen vocht meer in.
Hopelijk heb je groen licht gekregen Emma om weer verder te kunnen met je revalidatie na al die tegenslagen. Wel heel fijn dat je knie stabiel voelt en er geen vocht meer in zit, dat zijn toch ook wel hele positieve punten!
xxIsaa
Geplaatst: 07-10-14 15:03
Mooi dat het bij iedereen over het algemeen redelijk gaat! Uitgezonderd Sandorra, wat vervelend iedere keer!
Spannend dat jij nu ook onder het mes gaat, jipje_niekje! Hopelijk zit er daarna in ieder geval wat verbetering in!
Bij mij gaat het nog steeds een beetje op en neer eigenlijk. Knie ging de afgelopen maand heel erg goed, nagenoeg geen last meer van gehad! Oefeningen werden ook steeds zwaarder bij de fysio, maar dit ging allemaal zonder problemen
Maar helaas bleef niet alles zo goed.. Zondag is m'n knieschijf weer half uit de kom geschoten, tijdens het werk.. Ik moest het brood bijvullen, dus ik ging door mijn knieën (wat ik ook alweer kon ), en toen schoot ie er dus weer even een beetje naast.. Ik voelde het aankomen, omdat m'n knie alweer wat instabieler voelde die avond.
Daarna dus weer aardig wat pijn gehad, gister weer aan de fysio gemeld, dus nu weer even wat rustiger aan doen met alle oefeningen.
Gisteren bij de fysio geweest zoals ik al vermoedde ben ik rechts aan het ontzien( onbewust) links is overbelast vooral binnenkant knie bij aanhechtingen van de banden/ pezen. Nu ingetaped. Moet voor mijn rug blijven bewegen terwijl mijn knieën nu juist rust moeten hebben......Doordat ik scheef ben gaan lopen, zot rug ook goed vast vandaar mijn hoofdpijn de laatste tijd.... Gisteren flink onder handen genomen voel het flink vandaag.....Oefeningen meegekregen en als het niet gaat terugkomen......was mijn laatste fysio behandeling die vergoed wordt.......dus voorlopig zelf maar aanmodderen..... Iemand ervaring met sportmassage? Daar had mijn vader het over.....
jipje_niekje, ik vind dat het herstel na de operatie vrij vlot gaat. De wond is dicht en ziet er mooi uit (heel rustig), ik kan mijn knie al ver buigen, en mijn knie wordt al wat minder dik. Het lopen gaat me nu nog heel moeilijk af. Ik heb nog maar heel weinig kracht en controle, wat lopen sowieso al moeilijk maakt. En heb nog veel druk en pijn in mijn knie als ik die met mijn volle gewicht belast. Dus dat is nu spannend, wat dat gaat doen. Gisteren heb ik bij de fysio voor het eerst weer uitvalspassen gedaan, 2x3 minuten crosstrainer gedaan en de ab- en adductor weer uitgeprobeerd. Knie is vandaag wat stijver en pijnlijker, maar gelukkig niet dikker. Vanavond weer naar de fysio, en dan bespreken of we zo door kunnen
Hoe gaat het bij jou? Al zenuwen, of dat (nog) niet?
Emma_s_girl, vervelend dat je even wat minder hebt kunnen trainen, maar gelukkig heb je nu weer groen licht gekregen
xxIsaa, oei, dat is vervelend, dat je knieschijf er weer bijna naast lag!
sandorra, gelukkig heeft de fysio er even naar gekeken en je wat adviezen mee gegeven. Met sportmassage heb ik geen ervaring.
Wat fijn Nexthorse dat je vanaf maandag kan beginnen met hydrotherapie! En dus ook alweer lekker fanatiek bij de fysio bezig Hopelijk kun je zo verder gaan en is dit eindelijk de goede weg voor jou.
Isaa, wat balen dat je knieschijf toch weer teveel speling heeft op het moment.... Gelukkig voelde je het op tijd aan komen. Sandorra, ik heb ook geen ervaring met sportmassage. Maar hopelijk kan je wat met de adviezen van de fysio
Hier inmiddels alvast maar weer aan het ordenen begonnen en wat dingen aan het uitzoeken die ik straks natuurlijk allemaal weer niet kan, zodat ik me daar niet druk om hoef te maken en me hopelijk wat gemakkelijker rustig kan houden Verder beginnen de kriebels inmiddels wel te komen, maar dat is vooral omdat er zoveel onzekerheden zijn waar ze me ook gewoonweg nu nog geen antwoord op kunnen geven.....
Ja, heb er zin in! Ik ben blij met alle begeleiding die ik nu krijg, en het goede toezicht van mijn arts. En dan zien we wel wat het oplevert
Ik snap het hoor, dat de kriebels komen! Zeker ook vanwege de onzekerheden. En die antwoorden die je graag wilt, ga je waarschijnlijk ook niet vlak na de operatie krijgen... Het is belangrijk dat je vertrouwen hebt in je arts, echt volledig achter het plan kan staan, en ook liefst al met de fysio die je daarna gaat behandelen een beetje een plan kan gaan bedenken. Dat heeft mij in ieder geval geholpen
Vertrouwen in de arts heb ik wel, hij gaf eerlijk toe dat ze dit soort operaties niet heel veel doen, maar hij het wel een heel aantal keer vaker heeft gedaan Dus ik kan niks anders dan op hem vertrouwen. Inmiddels op zoek gegaan naar een fysio om me na die tijd te begeleiden, want mijn huidige fysio is gestopt bij de praktijk.... Maar een plan heb ik nog niet kunnen afspreken, ligt er compleet aan wat ze allemaal gaan uitspoken natuurlijk. En ik weet ook helemaal niet hoe lang ik moet blijven ofzo en dat vind ik wel heel lastig. Ik moet het allemaal maar gewoon weer over me heen laten komen en niet te veel over nadenken Komt vast allemaal wel goed, maar van mij mag het de 24ste wel zijn
Vanavond toch naar een sportmasseur..... Kijken of hij wat voor mij kan doen. Hij kan in elk geval ook medical tape aanleggen volgens zijn site. Hem gebeld en verhaal uitgelegt..... Kijken hoever we hiermee gaan komen.
Meld zich ook even Kunnen jullie me wat geruststellen? 17/09 tik van achterbeen jong paard tegen knie gehad, die uit de kom schoot. Open gips gekregen, op foto leek het alsof er links stuk was afgescheurd en rechtsonder zagen ze zwarte plek. Hoe en wat was niet duidelijk door de zwelling. 23/09 nieuwe gips laten aanbrengen, de andere werd echt irritant (afzakken met drukplekken op de voet als gevolg) toen ze voorzichtig tegen mijn knieschijf duwden schoot die weer bijna uit de kom, dr. had er geen goed oog in...
06/10 MRI, kruisbanden, kraakbeen en meniscus waren OK! Dat lijkt me al heel wat niet? Wel was er een afrukkingsfractuur en een elongatie hoe en wat heb ik niet goed begrepen via de telefoon. Van operatie stond er wel niets in het verslag, dus weer positief?! Maandag 13/10 afspraak bij orthopedie en daar krijg ik meer te horen over het verder verloop. Stiekem hoop ik in december terug op mijn paarden te zitten, maar is dit niet té hoopvol? Wat met dat losse stukje bot? Hoe lang duurt revalidatie bij zoiets wat me eigenlijk niet zo heel erg lijkt? Ben van nature heel pessimistisch maar ben nu zo optimistisch en happy ivm maandag dat ik toch beetje schrik begin te krijgen met wat ze me net gaan melden
Ik ben geen arts, dus alles wat ik hier roep is feitelijk nergens op gebaseerd. Zeker omdat ik 'alleen' ervaring met meniscus en kruisband heb. Denk dat je beter kunt afwachten wat de orthopeed zegt. Snap wel dat je bezorgd bent, want een operatie + revalidatietijd is niet fijn, zeker als je lang uit de running bent. Heb om die reden in eerste instantie ook geen kruisbandreconstructie gewild, maar uiteindelijk bleek het op de lange termijn toch een goede keuze. Met ups en downs, maar ik mag nu weer rijden en de knie is goed op weg. En blijft stabiel.
jipje_niekje, het is inderdaad moeilijk om vooraf echt een plan te maken. Maar ik vond het wel fijn om met mijn fysio al een beetje de verschillende scenario's te kunnen doorspreken. Voor jou ligt het natuurlijk ook net iets anders, omdat je wat langer in het ziekenhuis moet blijven.
sandorra, hoe was het bij de sportmasseur?
Titsia, oei, dat is niet lekker! Ben benieuwd wat de orthopeed ervan zegt!
Vanochtend eerste keer hydrotherapie, is echt prima bevallen! Het was een groepsles waarbij ik dan mijn eigen oefeningen kon doen onder begeleiding van een fysio. De gemiddelde leeftijdsgrens lag echter wel ruim boven de 60 Maar goed, als ik gewoon mijn eigen oefeningen kan doen, kan ik ook mijn eigen tempo bepalen en vind ik het wel best Het was heerlijk om in warm water te kunnen bewegen. Ook zwaar en vermoeiend. Maar mijn knie voelt zeker niet slecht nu! Dus ben benieuwd naar morgen, of er nog reactie komt!
Sportmasseur is niet voor hefhaling vatbaar..... wel minder last van rug maar hij heefft mij vooral zeer gedaan aan mijn knieen...... daarheb Ik dus nu veel meer last van........Verder maar gewoon doorgaan....paracetamol is mijn vriend op dit moment maar neig om naar de diclofennac terug te gaan......Alleen soms s'nachts wanneer ik niet kan slapen wil ik dat gebruiken. Ik bel morgen gewoon huisarts op om te overleggen.....
Sandorra, wat zegt de orthopeed over je geopereerde knie nu dan?? Lijkt me toch dat het zaak is om het probleem bij de oorzaak aan te pakken ipv de gevolgen ervan.... En je overbelasting zijn toch alleen maar gevolgen van een niet functionerende knie.
Nexthorse, dat klinkt positief van je hydrotherapie Hopelijk blijft de reactie uit en kun je dit als mooi middel tijdens je revalidatie gebruiken om vooruit te komen
En zelfs een plan bespreken met de fysio is lastig bij mij, eerst word ik door de fysio in de kliniek geholpen en zijn behandelplan is ook leidend voor de fysio bij mij in de buurt Kortom, nog 1,5 week geduld en dan maar zien hoe het allemaal loopt.
Hier mag de revalidatie al beginnen, fysio komt straks al langs (hier zeggen we kinesist) toch een beetje angstig voor, zou binnen twee weken normaal al terug met de wagen moeten kunnen rijden, alleen paardrijden hebben ze liefst dat ik er drie maanden vanaf blijf In 30% vd gevallen schiet de knieschijf terug eruit en dan is het alsnog operatie dus hopen maar dat het bij mij niet het geval zou zijn. Klein stukje bot vd knieschijf losgekomen en een ligamentje van de knieschijf is ook geknapt. Maar op zich allemaal heel positief nieuws
xxIsaa
Geplaatst: 15-10-14 14:39
Jipje_niekje, spannend! Nog maar even nu! Heb je de fysio die je krijgt wel al gezien/gesproken?
Nexthorse, klinkt allemaal heel positief! Heb zelf nog nooit gehoord van hydrotherapie, maar lijkt me inderdaad wel erg fijn!
Sandorra, wat vervelend dat er totaal geen verbetering in zit.. Wat zouden ze nu evt. nog voor je kunnen doen?
Titsia, au.. Ik weet hoe het voelt om je knie uit de kom te hebben Ik wens je alvast succes met de revalidatie, mij duurt het veeelste lang.. Eind juni mijn knieschijf uit de kom gehad, en nu nog steeds bezig met revalideren.. (vanaf begin augustus, nu dus 2,5 maand) Bij mij wilde ze ook dat ik de eerste 3 maanden nog niet op mijn paard stapte, maar na 3 weken zat ik alweer omdat het stabiel voelde! Heb je nu ook nog af en toe het gevoel dat je knieschijf er weer uit schiet?
Bij mij gaat het dus eigenlijk een beetje op en neer.. De ene dag heb ik meer last als de andere, maar het gaat dus nog niet zoals ik eigenlijk wil. Heb wel alweer een heleboel kracht in m'n knie, en ik kan alles wel weer, maar dus nog niet alles zonder pijn. Binnenkort ook weer terug naar de orthopeed, aangezien ik dus een 'goedaardige' tumor in m'n knie heb zitten, en hier eigenlijk pas over een jaar weer een foto van hoef te laten maken, maar het voelt niet zo fijn.. Het idee dat er dus wat zit wat groeit, stelt me niet zo gerust..