ik wil geen kinderen.

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:33

Lante schreef:
Nu even wat anders nu we het over sociaal stelsel hebben e.d.; ik werk in zorg met nota bene: PGB contracten en... ik heb geen recht op WW als de PGB afgeschaft wordt, maar kom meteen in de bijstand, waar ik dan weer geen recht op heb, omdat ik samen woon met iemand met een vaste baan, ik bouw geen pensioen op, ik heb geen vakantiedagen, krijg geen toeslagen voor het werken in de weekenden, op feestdagen of 's nachts... Eigenlijk best raar he, als je nagaat...
Gelukkig heb ik erg dankbaar werk, mensen zijn echt blij met mij, super collega's die gemotiveerd zijn, dat maakt veel goed, maar toch blijf ik het raar vinden dat je uiteindelijk betaald wordt uit overheidsgeld en je dan maar erg weinig hebt aan ons o zo mooie sociale stelsel....

Dat is balen, maar kun je het wat meer uitleggen? Waarom heb jij geen recht op WW, maar kom je meteen in de bijstand? Naast dat je daar geen recht op hebt, omdat je samen woont met iemand met een baan? Heb je een 0 uren contract ofzo? En hoeveel uren werk je dan om dit zo te krijgen?

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 13:36

MamboBeach schreef:
Daarom om ook aan te geven dat de ene situatie de andere niet is. :)
Jij hebt nu dan natuurlijk ook geen recht op huursubsidie...Dat is wel balen.

Het is best pittig om alle ballen (huis/rekeningen/kind/paard/autootje/clubjes) in de lucht te houden, maar het lukt me wel. Maar ik word ook niet blij als ik zie wat ik aan opvang dok en dat vergelijk met mijn salaris. Dan vraag je je bijna af waarom je nog gaat werken. :+ Het is dat ik nog een ex heb, die ons bijstaat, want anders...... Ik wil het niet eens weten. :n

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-12 16:41

Lante schreef:
Nu even wat anders nu we het over sociaal stelsel hebben e.d.; ik werk in zorg met nota bene: PGB contracten en... ik heb geen recht op WW als de PGB afgeschaft wordt, maar kom meteen in de bijstand, waar ik dan weer geen recht op heb, omdat ik samen woon met iemand met een vaste baan, ik bouw geen pensioen op, ik heb geen vakantiedagen, krijg geen toeslagen voor het werken in de weekenden, op feestdagen of 's nachts... Eigenlijk best raar he, als je nagaat...
Gelukkig heb ik erg dankbaar werk, mensen zijn echt blij met mij, super collega's die gemotiveerd zijn, dat maakt veel goed, maar toch blijf ik het raar vinden dat je uiteindelijk betaald wordt uit overheidsgeld en je dan maar erg weinig hebt aan ons o zo mooie sociale stelsel....

Dat is helemaal niet raar :n Dat is waar je voor kiest op het moment dat je als zorgverlener aan de slag gaat als PGB zorgverlener. Je bent dan namelijk aan het werk als zelfstandige, in dienst van de client die het PGB heeft.
En tsja, als zelfstandige moet je zelf zorgen voor pensioenopbouw, verzekeringen afsluiten voor arbeidsongeschiktheid of werkloosheid etc. Je draagt er immers als zelfstandige ook niet de lasten voor af. Maar blijkbaar ben jij daar niet over voorgelicht of je daar bewust van geweest?
Het voordeel is wel dat jij in je werk niet beperkt wordt door de regels die voor collega's die voor instellingen werken, wél van toepassing zijn, dan moet je denken aan het toezicht van de inspectie voor de gezondheidszorg (en die kunnen er wat van hoor, qua verplichtingen opleggen), kwaliteitscertificering, protocollering, dossieropbouw, gezeur met zorgkantoren etc etc.

eridinges

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 00:13

Mijn vriend en ik denken er op dit moment gelukkig hetzelfde over..
Geen kinderen voor ons..

We hebben er geen tijd voor en ik ben echt geen kinderliefhebber..
Ik besteed liever tijd aan mijn dieren.

Misschien veranderd het ooit nog, maar denk er al zo lang over dat ik nuttigere dingen kan doen als in de luiers zitten dat ik niet denk dat ik ooit van mening verander..

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:04

Twiggy2008 schreef:
Lante schreef:

Dat is balen, maar kun je het wat meer uitleggen? Waarom heb jij geen recht op WW, maar kom je meteen in de bijstand? Naast dat je daar geen recht op hebt, omdat je samen woont met iemand met een baan? Heb je een 0 uren contract ofzo? En hoeveel uren werk je dan om dit zo te krijgen?

Ik heb een variabel uren contract, wat eigenlijk hetzelfde is als een nuluren contract, maar ik werk wel ong. 20 uur per week normaalgesproken, soms meer, soms wat minder... PGB contracten mogen ook onbeperkt met een jaar verlengd worden, omdat men nooit weet of ze het jaar daarop nog recht hebben op PGB. Dit maakt het werken als zorgverlender erg lastig. We kunnen geen lening krijgen voor een huis met een dergelijk contract ook.

En wij zijn geen zelfstandigen, maar we zijn in dienst van onze cliënten en werken in een particuliere instelling waar we ons wel degelijk moeten houden aan protocollen en wel degelijk te maken hebben met zorgkantoren e.d. Als ik me zelf moet verzekeren tegen werkloosheid, uitkering bij ziekte, zelf mijn pensioen moet regelen e.d. dan houd ik bijna niks over. ZZp'ers vragen misschien 30 euro per uur, maar wij krijgen de helft, daar is dan wel de loonbelasting e.d. al af.
Laatst bijgewerkt door Lante op 21-01-12 11:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Re: ik wil geen kinderen.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:10

Maar als jij in loondienst bent, betaal je wél premies (of tenminste, je werkgever, de client dus). Dan zou je dus wel een WW krijgen. Aangezien je zegt dat je dat niet krijgt, vermoed ik dat je ingehuurd bent als freelancer, wat dus wel onder zelfstandige valt. Daarvoor hoef je dus geen kvknummer etc te hebben.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-12 11:14

Nee, we zijn officieel in dienst bij de cliënt. Het is wel een soort freelance achtige contructie, maar echt heel onvoordelig voor ons. We betalen wel bepaalde premies en loonbelasting, maar inderdaad niet alles. Het is dat het werk zo leuk is (en er echt gewoon niks anders is), maar ik baal best wel van de slechte regelingen en begrijp eigenlijk ook niet dat dit zo allemaal maar kan.
Ik had liever gewoon 20 uur vast en dan gewoon de regelingen net als ieder ander werkend iemand. Ik heb hiervoor trouwens al 10 jaar in het onderwijs gewerkt en wel keurig alle premies betaald en nooit ergens gebruik van gemaakt. Wegens bezuinigingen moest ik ander werk zoeken en gelukkig vond ik dit, wat ook nog eens heel erg leuk is. Alleen een 'helaas' dus wat de regelingen betreft. :)

Wordt nu wel wat offtopic trouwens.