Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Magica

Re: Hoog Sensitief Persoon (HSP)

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:17

Ja dat ook maar vooral dan ook weer de taal barrière ;-) en de omgang is hier anders, meer formeel en dat ken ik helemaal niet uit ervaring.

Praten probeer ik wel maar ik kan me dan slecht uiten vermoed ik.

Maar zoals verjaardagen zijn voor mij ook een stress veroorzaker. Vooral bij mensen die ik niet zo goed ken. Het benauwd me denk ik dat ik dan te veel verschillende emoties en stemmingen door elkaar krijg.

Het gekke is dan wel, ik heb dus 9 jaar in een winkel gewerkt waarbij je naast je vaste klanten natuurlijk ook nieuwe klanten treft. Dit was voor mij totaal geen probleem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:21

Magica schreef:
Maar zoals verjaardagen zijn voor mij ook een stress veroorzaker. Vooral bij mensen die ik niet zo goed ken. Het benauwd me denk ik dat ik dan te veel verschillende emoties en stemmingen door elkaar krijg.

Het gekke is dan wel, ik heb dus 9 jaar in een winkel gewerkt waarbij je naast je vaste klanten natuurlijk ook nieuwe klanten treft. Dit was voor mij totaal geen probleem.

Misschien omdat je in de winkel zeker was over wat je kon/wist? :) En het verwachtingspatroon is al heel anders dan op een verjaardag natuurlijk. Bij dat laatste word je geacht om gezellig en spontaan te zijn.

Ik ga zelden naar verjaardagen en feestjes, helemaal niet als er (veel) vreemden zijn. Maar door de opvang die ik heb ontmoet ik wel veel nieuwe mensen en dat vind ik dan weer niet moeilijk omdat ik dan een passie/hobby deel en zelfverzekerd ben over wat ik weet en kan.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 11:24

Klopt helemaal! Na 9 jaar wist ik bijvoorbeeld precies wat voor camera ik iemand kon aanraden als de klant mij om informatie vroeg.
En niet om iemand iets aan te smeren haha. Daar hou ik niet van.

Ik mis mijn zelfvertrouwen wat ik altijd had.

smileydees

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 22:43

Ik merk het bij mijn dochter ook heel sterk, veranderingen zijn voor haar moeilijk. Regelmaat is gewoon het beste. Helaas is het zelf een chaootje wat het voor haarzelf niet makkelijk maakt. Weer leren dus. Ook zij helpt anderen, ookal zit ze momenteel zelf in een moeilijke situatie, en zet zichzelf daarvoor opzij. Daarbij hoge verwachtingen van de anderen wat helaas (waar pubertijd ook bij meespeelt) niet aankomt waardoor het steeds weer een teleurstelling is. Het is moeilijk als moeder aan de zijlijn te moeten staan dat je niet altijd in kunt springen. Ik wacht haar dan maar op....
En Magica, geef je zelf wat tijd. Je kunt het want dat heb je al bewezen!!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:14

Hallo allemaal,

Mag ik hier meepraten?

Mijn naam is Amanda, 24 jaar oud, ik woon samen in Limburg. Ik weet sinds twee jaar dat ik Hoogsensitief ben, althans dat is mij verteld door een alternatieve therapeut. Bij hem heb ik enkele sessies gehad in de loop van een jaar, maar het afgelopen jaar al niet meer omdat het vrij goed ging.

Ik loop in het dagelijkse leven vooral tegen hooggevoelig zijn aan op de werkvloer en in mijn relatie. Het laatste gaat erg goed omdat mijn vriend en ik er veel over praten en hij zijn best doet om mij te begrijpen, en ik mijn best doe om beter om te gaan met mijzelf.

Vooral wat werk betreft loop ik er nu tegen aan.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:36

Welkom iedereen... Heel herkenbaar wat jullie schrijven, ik loop nu alweer enige tijd thuis, omdat ik 4 weken geleden van mn paard ben gevallen, en word er gek van! Nu buikpijn/klachten door obstipatie... Word gek van het niks doen, ga dan alleen maar malen etc etc... En dan nog een man die werkeloos is, en die heel veel spanning met zich mee draagt maar niks los wil laten, wat erg vermoeiend is...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:39

Welkom Amanda. :) Waar loop je in je werk tegenaan?

Beauty26, ik zit nu ook thuis wegens een knieblessure en herken wel een beetje wat je schrijft. Te veel tijd om na te denken als je niks mag/kan doen. ;) En ik heb al zo'n hekel aan deze woning. Gelukkig helpt de wetenschap dat we hier over een maand al weg zijn.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 09:07

Bedankt RedPassion!

Ik zal even een korte situatie schets doen. Ik heb twee diploma's MBO, Management Paardenhouderij en Dierenartsassistente.

Afgestudeerd begin vorig jaar en van april tot en met oktober gewerkt bij een DAP. Van oktober tot januari dit jaar werkloos thuis, toen 3 a 4 dagen in de week vrijwilligerswerk op een manege waar ik voorheen gewerkt heb. ( tussen opleidingen door )

Het thuiszitten heeft mij meer onzekerder gemaakt over het vinden van werk, en over mijzelf, maar sinds vorige week heb ik nieuw werk voor op maandag en vrijdag. Ik doe dan het controleren van gepoetste bungalows op zuiverheid en comfort etc. En soms ook zelf poetsen. Vorige week maandag begonnen en werd toen eigenlijk in het diepe gegooid vanwege mensen tekort.

Nu vind ik nieuwe situaties en nieuwe mensen sowieso al 'eng'. Ben altijd bang dat ik het niet goed genoeg doe, niet snel genoeg ben, dat mensen mij niet aardig vinden etc. Heb dus vorige week maandag en vrijdag gewerkt en heb het idee dat het wel goed ging. Alleen blijf ik onzeker, controleer ik alles dubbel omdat ik bang ben dat het anders niet goed is maar ben dus wel langzamer zo. Ook vanmorgen weer, het idee dat ik moet gaan werken, dat ik misschien niet goed genoeg doe etc, daar word ik misselijk van.

Ook fok ik mijzelf dan zo op dat ik aan het huilen ben en mij druk maak over wat ik wel en niet kan. En of ik niet ga mislukken, of dingen fout doe enzovoort.

Dat is het eigenlijk wel haha.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 15:45

Hoi allemaal, ik herken veel dingen die ik hier lees. Vaak heb ik het idee dat ik anders ben dan de rest, maar ik snapte niet waarom. Nu is een hoop duidelijk geworden. Wat ik me afvraag: hoe hebben jullie het laten testen?

Het leven kost me erg veel energie, omdat ik alles heel intensief beleef. Bovendien kost de omgang met mensen me veel energie. Mede door mijn pestverleden. Hoe gaan jullie hiermee om? Zijn er manieren om een dag minder intensief te beleven?

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:25

Amanda, moeilijk een nieuwe baan.
Ik kan wel schrijven je hoeft niet perfect te zijn.
Denk niet dat het werkt. Hopelijk voel je je over een tijdje op je gemak.

Ik heb mij niet officieel laten testen.
Meerdere testen op internet gedaan en van mensen met ervaring met hsp gehoord dat ik het heb/ben.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:28

Ik ben bij een alternatieve therapeut geweest!

Klopt Luuntje, mijn vriend is ook super lief maar het is iets wat in mijn oren zit en dat gaat niet zo ineens weg.

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 21:27

Als ik een test maak op internet, komt daar uit dat ik het zeer waarschijnlijk heb. Als ik een lijstje lees met kenmerken, kan ik me daar ook echt in vinden. Het is een hele geruststelling dat ik nu waarschijnlijk antwoord heb op een heleboel vragen. Ik vond mezelf altijd zo raar, omdat ik het zo lastig vind om met anderen om te gaan en omdat ik zo moe kan zijn na een dag. Anderen lijken daar helemaal niet zo'n last van te hebben. Ik voel me anders en snapte dat niet. Het is erg fijn om hier 'lotgenoten' tegen te komen! :)

Amandavd: wat jij zegt, herken ik heel erg! Lastig he, als het je zoveel stress en energie kost, terwijl je best wilt...

Magica, je zegt dat je de tijd waarin je zelfvertrouwen had, mist. heb jij periodes waarin je veel zelfvertrouwen hebt en periodes met weinig zelfvertrouwen?

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:02

Momenteel gaat het inderdaad alle kanten op. Bijvoorbeeld met mijn paard gaat het de laatste tijd heel erg goed (jonge merrie en had/heeft veel te leren) maar in de sociale omgang en werk ligt mijn zelfvertrouwen in een eindeloze diepe put. Het voelt alsof ik niet veel goed kan doen en ik begrijp dingen vaak verkeerd. Maar dat kan ook liggen aan de taal want we wonen in Duitsland en daar zij bepaalde dingen toch heel anders. Nu beheers ik de taal beter dan vroeger op school maar het is net alsof mensen hier de normen en waarden anders hanteren. Haha lastig uit te leggen. Maar ik voel me in elk geval vaak erg "dom" en onbegrepen en dat maakt mij ongelukkig en verdrietig. Ik snap zelfs mijzelf niet meer omdat ik moeite kan hebben met genieten van de leuke dingen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:15

Hey Magica, ik heb in DL gewerkt, en het klopt dat ze daar inderdaad anders normen en waarde hebben, zeker in het met elkaar omgaan. Jij bent waarschijnlijk de enige die jou dom vindt, of je ervaart dat zo. Zij hebben dat waarschijnlijk niet eens zo. Ik doe dat namelijk ook, heel erg aan mijzelf aan twijfelen en mezelf dom vinden als iets niet lukt of denk dat iemand mij niet begrepen heeft, maar die ander ziet dat dan niet o.

luuntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 07:36

Magica dat lijkt mij geen prettig gevoel, jezelf dom vinden.
Kan mij indenken dat je er verdrietig van wordt.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:24

luuntje schreef:

Weet je wat het ook is; doordat ik zo onzeker ben over wat men over mij denkt dan ga ik ook nog eens lopen te klungelen en doe ik ook nog eens echt dingen verkeerd. Grrrr...

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:42

Magica schreef:
luuntje schreef:

Weet je wat het ook is; doordat ik zo onzeker ben over wat men over mij denkt dan ga ik ook nog eens lopen te klungelen en doe ik ook nog eens echt dingen verkeerd. Grrrr...

Haha dat herken ik, dat is echt vreselijk! Maar weet je, je hoeft het helemaal niet goed te doen voor een ander, enkel voor jezelf.

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 08:44

Daar heb je wel gelijk in maar wat nou als je vaak hoort dat als je iets doet, dat je dat fout doet?

amber15

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:33

Hoor jij dat vaak, magica? Dat is niet echt bevordelijk voor je zelfvertrouwen... :(:)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 12:38

Jeetje wat herkenbaar allemaal! Ik ben ook hoogsensitief. Mijn zoontje van 9 maanden ook. Ik ben enorm blij dat ik hem zo veel mogelijk kan helpen. Bijvoorbeeld door prikkels heel beperkt te houden etc.

Aria_zz

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 17:06

Dan moet je je afvragen, wil ik dat zij vinden dat ik het goed doe? Of maakt het eigenlijk niets uit?

Ik zelf neem om de reden HSP (en andere redenen) geen kinderen, ik weet dat er een grote kans is dat ik het doorgeef en ik wens niet dat een kind word zoals ik. Vind de maatschappij veel te onaangepast voor hspers

Magica

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 21:21

amber15 schreef:
Hoor jij dat vaak, magica? Dat is niet echt bevordelijk voor je zelfvertrouwen... :(:)

Best vaak helaas. En natuurlijk mogen mensen mij corrigeren bij fouten, dat is heel normaal. Maar of ik ben een aansteller of het is inderdaad nu meer dan anders maar ik moet elke keer mijn tranen inhouden. Voel me dan net een klein kind.

Denk ook niet dat mensen die dit niet hebben het ooit zullen begrijpen Aria_zz. Misschien een aantal die hun best zal doen maar de meerderheid zal er waarschijnlijk niet eens aandacht aan schenken.

Beauty26

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:19

Hoi bokkers, zit hier mezelf ff op te vreten.. ik ben een maand geleden van mijn paard gevallen, en moet morgen naar ziekenhuis... Nou is mijn man boos omdat ik maandag wil werken of moet werken ( vd bedrijfsarts) maar mn stuitje is nog wel gevoelig... Dus snap mn man wel maar ik wil ook wel weer werken, maar ik word echt gestoord van m dat ie zo overbezorgd is... Bij t minste of geringste krijg ik een preek omdat meneer weer is de kriebels heeft over mn gezondheid.. Oké ik loop soms te ver door, maar ik ben niet zo mieperd! En dan hebben we weer woorden.. herkend iemand dit??

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 17:41

Het is vaak ook hoe bij jou de kritiek binnenkomt Magica, ik kan wel met kritiek omgaan, maar vind het moeilijk om te accepteren, in die zin dat ik fouten maak. Ik eis perfectie van mijzelf en sta mijzelf heel weinig toe om fouten te maken, waardoor alle kritiek, hoe klein dan ook, bij mij bijna een huilbui veroorzaakt.

Ik weet natuurlijk niet hoe mensen jouw kritiek geven, maar anders een andere werkplek zoeken?

Beauty, dit herken ik niet haha, maar als je stuitje alleen gevoelig is kun je toch prima werken? Of doet het echt pijn etc?

Evelijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-14 19:42

@Beauty... het is toch nog geen maandag? Zou eerst afwachten wat ZH zegt. Hier geen ruzie met mijn man over dat soort dingen. We zijn niet zulke ruzie makers. Hij vindt soms wel dat ik aardiger voor me zelf moet zijn en kan ook wel ongerust zijn maar dat uit zich niet in preken of woorden.

Hebben jullie trouwens het boek van Elain Aron gelezen?