ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Alwiene

Re: ADD, Ritalin en toch wel nieuwsgierig naar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-12 18:50

Op basis van andere klachten kan ik me er wat bij voorstellen, op basis van Ritalin is complete waanzin. Er zijn genoeg mensen voor wie Ritalin amper of geheel niet werkt en dan zouden die ineens geen ADHD hebben? Wel ben ik van mening dat er bij jou zoveel speelt dat het wel eens een misdiagnose geweest kan zijn, en het lijkt me dus goed als ze het beter gaan uitzoeken zodat je wel passende hulp kan krijgen :j

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 10:51

Alwiene schreef:
Dat is duidelijk niet genoeg. Ze heeft een Schengen verklaring nodig ;)

Oh ik had destijds genoeg aan een verklaring van de apotheek :) Maar even goed uitzoeken dus, misschien heb ik wel veel geluk gehad.

Oh en idd, diagnose intrekken obv reactie op medicijnen is echt not done... Dan heb ik ook geen ADHD :P
Misschien niet terecht, maar ik heb mijn twijfels bij de deskundigheid van je artsen Joolien. Hoe je diagnose is gegaan, hoe het experimenteren met (placebo)medicijnen is gegaan, nu dit weer...

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 13:00

Ik heb niet eens placebo's gehad! Ik was ook echt verbaasd hoe makkelijk die diagnose ging en ik een recept meekreeg voor methylfenidaat.
Dan ga ik meteen heel slecht denken en bedenken dat je zó de boel om de tuin kan leiden en een handeltje kan beginnen als dat je plan zou zijn.

Een op de drie mensen reageert toch niet op de medicatie? Dat heeft niks met de stoornis zelf te maken nee..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 15:43

Ja heel apart, maar ik hoorde het ook via mijn psycholoog, die heeft mailcontact met mijn psychiater. Dus ik heb het ook via een rare manier gehoord. Dus ik kan het ook verkeerd begrepen hebben.

dwaallicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:45

Ja en bovendien, als iemand niet op ritalin reageert dan zijn er ook nog andere medicijnen die je kan gebruiken, zoals dexamfetamine. Het experimenteren met die placebo's vond ik ook een raar verhaal, hoe kun je nu goed instellen op de medicijnen op zo'n manier? En wanneer iemand depressief is mag diegene zeker geen ritalin, (contra-indicatie) omdat mensen daar zelfmoordneigingen van kunnen krijgen. Ik zou bijna zeggen, zoek een andere psychiater...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 16:49

dwaallicht schreef:
Ja en bovendien, als iemand niet op ritalin reageert dan zijn er ook nog andere medicijnen die je kan gebruiken, zoals dexamfetamine. Het experimenteren met die placebo's vond ik ook een raar verhaal, hoe kun je nu goed instellen op de medicijnen op zo'n manier? En wanneer iemand depressief is mag diegene zeker geen ritalin, (contra-indicatie) omdat mensen daar zelfmoordneigingen van kunnen krijgen. Ik zou bijna zeggen, zoek een andere psychiater...

Ok dat is wel apart...
Nja ik heb nu niet de mogelijkheid om over te stappen maar ik ga toch over naar een andere locatie met andere psychiater dus dat komt dan wel mooi uit...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:09

dwaallicht schreef:
En wanneer iemand depressief is mag diegene zeker geen ritalin, (contra-indicatie) omdat mensen daar zelfmoordneigingen van kunnen krijgen.

Oh? Bij mijn weten is dat alleen het geval bij atomoxetine, niet bij ritalin :)

Suzanne_J

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 23:13

Ik ben doorverwezen via de huisarts naar het GGZ, die mij zullen bellen om een afspraak te maken. Dan word ik getest voor ADD, en ook voor ADHD.
Ook moet ik volgende week bloed laten prikken om zeker te zijn dat ik gaan tekorten heb ofzo.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal verder loopt. :)

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 20:53

dwaallicht schreef:

Omdat je dan zeker bent dat de medicatie werkt en het geen placebo effect heeft (denken dat het werkt, 'tussen de oren').

Van de zelfmoordneigingen klopt, gister nog eens bijsluiter doorgelezen. Ook trouwens met tics. Maar tics en ADHD gaan regelmatig samen ( comobiditeit, als k het goed onthouden heb) en ik vind t niet zo relaxt, gezien ik vroeger veel last van dwangneuroses had. Moet ik zeker aan re psych opbiechten, daar heb k geen zin in. Wil niet gek lijken, hoe stom dat ook klinkt :p trouwens, dat onrustige wijt ik aan de ADHD, en dan mag je er niks voor slikken? Dat is raar..
Iemand die hier meer over weet of ervaringen mee heeft?

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-12 21:01

Suzanne_J schreef:
Ik ben doorverwezen via de huisarts naar het GGZ, die mij zullen bellen om een afspraak te maken. Dan word ik getest voor ADD, en ook voor ADHD.
Ook moet ik volgende week bloed laten prikken om zeker te zijn dat ik gaan tekorten heb ofzo.
Ik ben benieuwd hoe het allemaal verder loopt. :)

Succes! .. Bloed hebben ze bij mij niet afgenomen toen, is dat gebruikelijk?

Trouwens, ik lees in het topic dat je van medicijnen rebounds krijgt, wat is dat eigenlijk? *beetje blond sorry

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 13:16

Wat ontzettend vreemd zeg Jolien! En ook wel balen dat ze het niet even goed hebben doorgegeven. Ik hoop iig dat het snel beter met je gaat en je de boel onder controle krijgt. :) U can do it! :)

Bloed prikken zit vaak wel in de standaard procedure bij de aanvraag voor medicatie. Ze kijken namelijk ook even naar je schildklier, want als die te snel werkt kan dat risico geven bij gebruik van ritalin. Ook kan een B12 tekort ook zorgen voor concentratieproblemen enz. dus in dat opzicht is het wel handig dat er ook een bloed onderzoek wordt gedaan.

Rebounds kunnen voorkomen wanneer de medicijnen uitwerken. Gaat vaak in combinatie met lichte tot ernstige hoofdpijn, en volgens mijn psych komt het het vaakst voor wanneer je nog een te lage dosis gebruikt. :)

guccio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-12 15:43

Milo, ik zou alles op biechten aan de psych, je zit daar niet voor niets. Hij/zij kan je helpen en wil dat ook graag, maar kan dat alleen als je compleet open bent.

Hier na 2 weken geen rebounds nu opeens weer wel, merk ook veel beter wanneer medicijn uitgewerkt is en dat is k*t. Hoofdpijn en wazig gevoel en honger zijn bij mij de symptomen dat het uitgewerkt is, nu dus weer..
Ik slik nu 3x1,25 pil merk dat het net te weinig is om 'lekker' te functioneren heel de dag. Misschien naar een 4x1 gaan.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:30

Hoe gaat het hier met iedereen? :) Topic zakt een beetje weg naar onder, hoop dat dat betekent dat het goed gaat en geen behoefte is je verhaal kwijt te kunnen aan 'lotgenoten'.

Ik heb maandag een afspraak met de studentendecaan en de week daarop met de studieadviseur, om te melden dat ik ADD heb en te vragen of ze daarmee rekening willen houden met het bindend studieadvies. Ik heb namelijk nog helemaal geen vakken gehaald. Ook wil ik vragen of ik dan volgend jaar weer mag beginnen in het eerste jaar, met aanpassingen om het mezelf iets makkelijker te maken.
Zie er zó tegenop, ben echt bang dat ze zeggen van, ja sorry, maar zoek maar gewoon een baantje achter de kassa ofzo. Niet echt realistisch, maar toch...
Ook weet ik niet goed wat voor aanpassingen ik kan vragen... Ik zit zelf te denken aan examens maken in een aparte, rustige ruimte, aangepast rooster zodat ik vooral 's ochtends les heb (ben in de middag en avond echt niets waard :o ) en 1 keer per week of 2 weken een afspraak met iets van een mentor ofzo om te kijken of alles volgens plan gaat. Ook ga ik als ik mag blijven meedoen met een studievoortgang-groep, dat houd in dat je 35 uur per week studeert, met een groepje, en elkaar ook in de gaten houdt en motiveert. Vooral die laatste twee zijn voor mij belangrijk omdat ik dan een beetje op de huid gezeten wordt en er niet te makkelijk met de pet naar kan gooien.

Ben nu echt al zenuwachtig... De afgelopen 2 weken gingen ook niet zo lekker, ik zit nu eigenlijk alleen maar thuis, heb niet echt iets om te doen, dus dan word de drempel om wél iets te doen, zelfs met medicatie, steeds hoger. Probeer nu toch maar om per dag minstens 2 of 3 dingen te doen, en zo weer opbouwen...

*gaat verder met voorbereiden van het gesprek*

Als iemand tips heeft, zou zooooo fijn zijn *\o/* :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 14:33

Ik ben officieel geen adder meer :') Maar toch reageer ik even :P Bij mij gaat t erg slecht, paniekaanvallen komen door de oxazepam heen. Beetje poedersuiker. Nog 1,5 week, dan kan ik de observatie in, lekker kleien, knutselen, muziek maken en toneelstukjes spelen :')

Ik kan je niet verder helpen Lady, probeer het zo duidelijk mogelijk uit te leggen, neem desnoods wat informatie mee over Add, mochten ze de exacte problemen niet duidelijk zien.

__PrinCes

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 15:00

@lady_m
Zeker doen! Ik heb het ook gedaan. Mijn decaan was erg aardig en kreeg allemaal folders. Ik moet ik een lijst in gaan vullen en aan de hand daarvan kunnen er evt extra dingen geregeld worden van uit school.
Ook zit ik tijdens tentamens met maar 5 mensen in een ruimte in plaats van 400. Er is heel veel mogelijk dus zeker gaan. En... Je bent nooit de enige. Daar zijn deze mensen voor, om jou te helpen.
Succes!

_Tarzan

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 16:11

Ann_moi schreef:
Wat ontzettend vreemd zeg Jolien! En ook wel balen dat ze het niet even goed hebben doorgegeven. Ik hoop iig dat het snel beter met je gaat en je de boel onder controle krijgt. :) U can do it! :)

Bloed prikken zit vaak wel in de standaard procedure bij de aanvraag voor medicatie. Ze kijken namelijk ook even naar je schildklier, want als die te snel werkt kan dat risico geven bij gebruik van ritalin. Ook kan een B12 tekort ook zorgen voor concentratieproblemen enz. dus in dat opzicht is het wel handig dat er ook een bloed onderzoek wordt gedaan.

Rebounds kunnen voorkomen wanneer de medicijnen uitwerken. Gaat vaak in combinatie met lichte tot ernstige hoofdpijn, en volgens mijn psych komt het het vaakst voor wanneer je nog een te lage dosis gebruikt. :)

Oke, ik heb in ieder geval B12 tekort, hiervoor ben ik naar de dokter geweest om dat te laten uitzoeken, het had echter niks met de ADD te maken maar met mijn moeheid. Probleem heeft zich helaas nog steeds niet opgelost maargoed. Ik wist niet dat B12 te kort ook kan zorgen voor concentratieproblemen, weer iets geleerd!
Ik kan/wil helaas alleen niks doen aan mijn B12 tekort, mijn lichaam reageert er namelijk nogal heftig op en ben blij dat ik na een anderhalf jaar tijd eindelijk bijna van mijn "complicaties" af ben.

Lady_m succes met je gesprek! Ik hoop dat ze erop in gaan en je gaan helpen!

milo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-12 19:34

Joolien wat lijkt me dat naar zeg! Goed dat je wel helemaal uitgepluisd gaat worden! Ik hoor trouwens wel positieve verhalen over 'herstellingsoorden', als ik het moet geloven is het dik chillen daar! :)

Gister had ik een beetje het gevoel dat mijn psych me niet serieus nam toen ik hem vroeg naar de combi dwang/tics en medicijngebruik. Baggataliseerde het, zei dat ieder kind er last van heeft en dat was het. Net zoals mijn dokter me half uitlachte toen ik hem de eerste keer vertelde op ADHD getest te willen worden..
Beetje vreemd hoor. Nou ja, ik schaamde me dus mooi en ik ben er nog niks mee opgeschoten, t zal allemaal wel!

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:32

Milo, wat vervelend... Zit je al bij de psycholoog (wat hoe je het wendt of keert nou niet echt een comfortabele positie is...), geeft hij je ook nog het gevoel dat je je aanstelt... Heb je hem al verteld dat je het niet fijn vind dat hij zo reageert en dat je daardoor het gevoel krijgt dat je niet serieus wordt genomen?

Ik heb hier een a4'tje vol met aantekeningen over wat er tot nu toe gebeurd is aan verprutste examens, onderzoeken etc. etc. Ik heb opgeschreven wat ik hierna op de planning heb staan om te zorgen dat mijn situatie beter wordt (afspraak studieadviseur, therapie voor omgaan met ADD), verteld waarom ik me nu pas bij de decaan meld (angststoornis, duurde lang voor ik de officiële diagnose had) en wat ik graag zou willen (volgend jaar opnieuw met het eerste jaar beginnen, met aanpassingen, en dan ook wat voor aanpassingen en waarom). Een vraag die ik haar sowieso wil stellen is hoe nu verder te gaan vanaf hier.

En ik geloof dat ik daarmee ongeveer wel alles gezegd ga hebben... Hebben jullie nog ideeën? Ik ben er zo bang voor... Heb naast de ADD namelijk ook een sociale angststoornis, dus dit soort dingen (waarbij ik 'beoordeeld' ga worden of moet laten zien dat ik niet altijd sterk ben) is echt een hel voor me...
Terwijl ik rationeel gezien weet dat de studentendecaan er is om me te helpen, er best wel vergelijkbare 'gevallen' zijn, en ze me heus niet zomaar wegsturen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 22:35

Volgens mij moet je daaraan wel genoeg hebben hoor :j Ik snap die angst, lijkt me ook doodeng. Het is een soort confrontatie en weet niet wat je kunt verwachten. Je moet er even doorheen, het komt wel goed :j

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-12 23:20

Ja, dat is het voornamelijk... Ik ken haar ook niet, geen idee hoe het gesprek gaat verlopen... Echt een confrontatie inderdaad.

Enige wat mensen 'als troost' te vertellen hadden was 'ja, maar het is toch maar een gesprek' en 'het komt wel goed'. Ja duuuh, alsof ik dat niet weet... Maar ja, verstand en gevoel gaan niet altijd samen...
Net vriend boos gemaakt, werd zo verdrietig en boos en geïrriteerd toen hij me alleen maar dat te melden had toen ik zei dat ik zo bang was en een breakdown had... -O- Terwijl hij juist 2 uur daarvoor me geholpen had met wat ik allemaal tegen haar moest zeggen en hoe. Ik snap het echt wel hoor, maar pfff, die ene opmerking...
Ga er morgen wel achteraan, heb ik nu echt geen zin meer in....

Jolien, vind het trouwens heel fijn voor je dat je naar dat dagbesteding-ding kan! :) Een beetje creatief doen klinkt eigenlijk wel heel gezellig (hoewel ik me kan voorstellen dat het ergens ook eng is...). Zit je niet met werk etc. dat je af moet zeggen of dat je nu ineens een tijdje geen inkomsten hebt? Hoop voor je dat je er iets aan hebt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 12:40

Het is maar een gesprek werkt idd niet zo. Het is een hele opgave. Trillende handjes en klotsoksels. :j
En met je vriend komt het ook wel goed, ik neem aan dat hij toch ook wel een beetje begrip heet voor de situatie.

Ik moet vanmiddag naar het werk, ik heb wel werk maar zit al 2 maanden in de ziektewet. Mijn contract loopt in mei af en ga er niet vanuit dat mn contract verlengt wordt. Eerlijk gezegd maak ik me daar nu ook niet druk om. Want ik wil eerst aan mezelf werken. Dat gaat echt voor. De observatie vind ik wel heel spannend, nog maar een week, poeh....
Maar vanmiddag naar t werk, ik ben doodzenuwachtig en weet nog niet of ik het wel kan.

Lady_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:07

IK MAG BLIJVEN! *\o/* (waarschijnlijk...)

Ze was super meelevend en lief en aardig en en en... <3 Ik heb haar meteen verteld dat ik ontzettend zenuwachtig was ('maar dat is toch nergens voor nodig!') en dat ik daarom eerst m'n hele verhaal wou doen. Tegen het eind moest ik echt vechten tegen de tranen, ik word zó snel emotioneel...
Toen heeft ze nog een paar vragen gesteld om dingen te verduidelijken, oa in hoeverre ik last had van mn angststoornis, maar verder hoefde ik helemaal niets te 'bewijzen' :)

Haar suggestie was dat ik dit jaar nog wel ga proberen 2 vakken te volgen en die tentamens te maken, gewoon om wat structuur te hebben voor mezelf en zodat ik weet wat voor invloed de medicatie heeft op het studeren, en dat (als de studieadviseur, waar ik volgende week dinsdag heen ga, het ermee eens is) ik volgend jaar gewoon opnieuw doe.

*opluchting* *\o/*

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:09

Super Lady_M dat is weer een stap overwonnen! :D Supergoed zeg! :D :D :D
Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:09

Zie je dat het wel meeviel ;) Fijn dat ze zo meelevend was.

Imaginaerum

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-12 22:26

Hoi allen. :) Ik wil Lady_M even feliciteren voordat ik weer wat kom vragen, dus bij deze: van harte!

Mijn probleem zit hem opnieuw in de rebounds. Overstap gemaakt van methylfenidaat naar ritalin omdat ik nogal wat bijwerkingen kreeg van methylfenidaat (flinke rebounds) en dat zou met ritalin minder kunnen zijn. Eerste paar dagen gingen goed, maar daarna kreeg ik een rebound van half 5 's middags tot 1 uur 's middags de volgende dag, zo erg dat ik niet kon slapen van het gebonk in m'n kop terwijl ik nogal kapot was, heb lopen braken van de duizeligheid en ook niet meer recht kon lopen. Ben er direct mee gekapt, dit nooit weer. Wat doe ik verkeerd? Te hoge dosis, te lage dosis, moet ik sneller achter elkaar innemen, minder snel, meer eten, minder eten, meer drinken, minder drinken, rusten tijdens (het begin van) de rebound of juist actief zijn? Ik weet het echt niet meer. Heerlijk spul als het werkt, maar ik reageer zo extreem op die rebounds dat ik het zonder wondertips niet meer probeer.

Ik zal wel even vermelden dat ik schildklierpatiënt bent (te langzaam), een behoorlijk lage bloeddruk heb, ijzertekort (inname is goed maar omzetting in het lichaam verloopt niet goed) en een hoop allergieën. Geen idee of dat er wat mee te maken kan hebben.