Borstvoeding: deel ll

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

ankem

Re: Borstvoeding: deel ll

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 20:40

Ahh, wat een leuke knul. Die ogen pakken je echt in :)
Ja, heb een grote baby. Ze is geboren met 37+6, was 52cm en bijna 8 pond. Wij zijn beide lang: 1.84 en 2.04. De voorspelling is dat Elianne ook richting 1.91 gaat.

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 21:03

Zoontje was bij de geboorte ook bijna 8 pond en 52 cm (39 +1), maar denk niet dat ie heel groot zal worden, wij zijn allebei 1.76.

Voed ook gewoon in het openbaar (natuurlijk niet op de hotspot, maar beetje achteraf als het kan), maar zo'n shawl lijkt me wel erg handig! Kolven vind ik trouwens ook geen probleem, gaat lekker snel.

Eindelijk een beetje ritme met voeden, ben benieuwd of het zo een tijdje blijft. Voelde me afgelopen week net een melkmachine ;)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:01

Ninita: hij is wel fotogeniek zeg!

Neff: lekker dat er een beetje ritme in komt:

Hier is het nachtritme nog steeds een beetje verschillend, vannacht weer 1.30 en 5.00 (gaap) terwijl ik er om 6.00 weer uit mocht om te gaan werken. Ik zit nu op mijn werk, mijn man zit nu als het goed is met de kleine in het ziekenhuis voor een echo van de heupjes van Marinde, ben benieuwd of het spreidbroekje goed helpt en ik hoop dat ze hem vanaf vandaag overdag een tijdje af mag. Even duimen dus!

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 10:07

Dat boek, van Borst tot Boterham, is dat niet heel erg vegetarisch?
Ik las dat namelijk op bol.com en zag dat er ook een ander boek is; eten met de kleintjes ofzo?
Zit nu te twijfelen tussen die twee.

Ons meisje is geboren met 3290 gram en 49 cm.
Niet al te groot dus en nu is ze ook niet zo groot. ;)

Wbt voeden in het openbaar, ik voed overal. In het begin vond ik het best eng maar na een paar keer gedaan te hebben niet meer. Ik ga dus overal heen, ik vind juist de BV zo handig, gewoon aanleggen en klaar. Kan dus overal, zelfs in de supermarkt. ;) Met flesjes is dat toch veel onhandiger.
Ik heb daarnaast ook niet de behoefte weg te gaan zonder Yasemin dus met t probleem van kolven ipv een voeding zit ik ook niet.

Hier is het vragen om een speentje niet meer geweest sinds ik het CB gebelt had. Wel 2 voedingen, tussen 02.00 en 03.00 en rond 06.00 uur. Vanochtend heeft ze geslapen tot kwart voor 9 na de voeding van 6 uur dus dat is super!
Het begint te wennen nu! Al kom ik nog steeds moeilijk in slaap. Vannacht had ze maar 1 borst gedronken en de ander stond op ploffen dus heb moeten kolven, toen was ik dus helemaal klaar wakker. Maar de gebroken nachten zijn lang zo erg niet meer dan de eerste weken, je went er echt aan.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 11:27

Chiara was 3394 en 49 cm met de geboorte. Wat ik overigens ook was, ik was alleen iets lichter. Nu ben ik 1.65 :P

Chiara ging ook niet helemaal lekker vannacht :n
Niet wat betreft voedingen natuurlijk maar ze heeft geloof ik wel last van de injectie :(:)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 13:19

Nathalie: dat is gewoon hetzelfde boek hoor, van borst tot boterham is de ondertitel namelijk. Ik ben ook absoluut niet vegatarisch, maar ook dan kun je er prima zelf uithalen wat je belangrijk vindt, en je kan natuurlijk zelf altijd vlees toevoegen. En idd, je went echt aan die nachten gek genoeg.

Ik snap er niks van, mijn man belde daarstraks. Op de echo was alles goed, heupje is nu dus ok. Maar Marinde moet toch nog een broekje dragen van de orthopeed??? Hij mag wel af in de maxi cosi, dus dat is wel makkelijk. Ik ga hem dus vanaf nu ook mooi af laten met spelen in de box, en bij het voeden! Kan ze hem weer om als ze naar bed gaat. Draagt ze hem toch nog minstens 16 uur op een dag.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 16:53

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:41

Het ene is een oudere druk ;) ik heb de nieuwste uitgave.

Nee, het is geen foutje, heb nu thuis uitgebreidere uitleg van mijn man gehad. Het is te vergelijken met een beugel in je mond, als je die uit mag moet je ook nog een spalkje achter je tanden. Dit is hetzelfde idee. En ze kan hem beter nog even blijven dragen. Er is namelijk een kans dat de stand weer veranderd als ze hem nu af laat, en als ze dan bij een volgende controle toch weer een broekje moet dragen krijg je drama. Ze is het nu gewend dus kan hem beter voor de zekerheid nog een tijdje doordragen. En ze draagt hem nu vooral in bed, daar heeft ze er geen last van.

Iemand trouwens ervaring hiermee? Als Marinde uit de fles heeft gedronken spuugt ze niet, als ze uit de borst heeft gedronken komt er altijd een golfje naar buiten? Zou dat kunnen komen doordat mijn tsr zo sterk is? Ik hoor haar namelijk weer erg klokken met drinken alsof ze het moeilijk weg kan krijgen in 1 keer?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 19:50

Misschien drinkt ze makkelijker uit de borst ;) Anders even wat uitwrijven zodat de druk wat weg is.

Ik heb na 14 jaar mijn spalkje nog steeds...:P

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:05

Ik heb ook al jaaaaaaren een spalkje, boven en onder.

Tsja, ik denk dat de doorloopsnelheid gewoon groter is dan uit de fles. Zoveel druk staat er trouwens niet op hoor, dus denk niet dat uitwrijven helpt. Als ik kolf heb ik ook de eerste 60/70 ml dat het echt in het flesje plonst, en om nou 60 ml eruit te gaan wrijven vind ik wat ver gaan :Y) . Het komt er gewoon belachelijk snel uit af en toe. Ben ook echt binnen 10 minuten klaar met kolven, en dan heb ik zo 150 ml uit 1 borst.

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-10 20:47

Oh dus het is wel hetzelfde boek. :+ Hihi dacht al...

Klinkt logisch wbt het spreidbroekje!
En wbt t spugen, dat heb je zelf al goed uitgelegd denk ik!

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 10:32

Mijn man zei al, dan ga je toch iedere voeding kolven en de fles geven....scheelt in de was. Jaja, en de tijd die ik dan bespaar met verschonen en wassen kan ik mooi gebruiken om te kolven en alle flessen/spenen/kolfspullen schoon te maken na afloop :+ .

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 11:18

Nou inderdaad hahah.
Ik heb in t begin fulltime gekolft, dat is echt heavy hoor. Flesje geven, kolven, alles afwassen, was altijd 1 uur tot 1,5 uur per voeding bezig. :=

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 12:45

Dat heb ik mijn man gisteren ook even uitgelegd, hoeveel tijd dat gaat kosten, toen snapte hij het wel :D

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 13:41

Ik heb contact gehad met een lactatiekundige ivm de pijn die ik altijd na het voeden heb, en ik heb het syndroom van reynaud... Iemand hier ervaring mee?

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:17

Ja, ikke.
Ik heb het al jaren in handen en voeten en heb het secundair in mijn tepels. Dat houdt in dat wanneer ik een beschadiging heb aan mijn tepels (kloofje, spruw, etc.), dan krijg ik er raynaud of vasospasme bij en dat is heel pijnlijk. Valt niet zo heel veel aan te doen, helaas....

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 14:20

Ik heb verder eigenlijk nergens last van, met googlen kwam ik juist veel berichten tegen over idd vingers en dergelijke. Ik heb in de winter wel snel koude vingers die dan pijnlijk zijn als ze weer warm worden maar dat is niet hetzelfde toch?
Ik heb ook geen beschadeging aan mijn tepels, heb dit eigenlijk al vanaf het begin, maar heb altijd gedacht dat het normaal was. Tot ik zag dat ze ook wit waren na de voeding.
De LK weet bijna zeker dat het raynaud is, maar nu ga ik toch een beetje twijfelen. Ik heb geen kloofjes of andere dingen.

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:49

Ik heb het secundair, maar je kunt het ook primair hebben, dus zonder onderliggende oorzaak.
Wat je beschrijft over je vingers, kan ook raynaud zijn. Worden die ook wel eens wit of blauwachtig?

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-10 16:51

Oh ok dus het kan wel.. Hmm.. Dan zal ze misschien toch gelijk hebben.
Mijn vingers zijn dan idd ook wit en worden daarna (als ze weer warm worden) rood. Ik heb altijd gedacht dat dat normaal was eigenlijk.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:00

Klinkt pijnlijk Nathalie en Ankem.

Hier alles prima. Mijn man belde me gisteravond op mijn werk op lichtelijk in paniek, de flessenwarmer had het begeven hoe hij nu toch de melk warm moest maken?? Au bain marie is het redelijk gelukt, al zei hij later dat ze wel veel gespuugd had (ha, met de fles kan het dus ook!!) waarschijnlijk was de melk toch nog iets te koud geweest....

ankem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:23

Dat is ook Raynaud. Ik heb er in de winter veel last van. In de zomer soms, als ik in de winkel langs de koelingen loop. Tepels heb ik nu alleen last van onder de douche, omdat ik nu geen onderliggende oorzaak heb.
Er valt niet zoveel aan te doen, ja warm houden, dus zo snel mogelijk de boel weer inpakken na een voeding.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:25

SusanH schreef:
Klinkt pijnlijk Nathalie en Ankem.

Hier alles prima. Mijn man belde me gisteravond op mijn werk op lichtelijk in paniek, de flessenwarmer had het begeven hoe hij nu toch de melk warm moest maken?? Au bain marie is het redelijk gelukt, al zei hij later dat ze wel veel gespuugd had (ha, met de fles kan het dus ook!!) waarschijnlijk was de melk toch nog iets te koud geweest....

Je kan het toch ook een keertje in de magnetron doen? Bij ons op het KDV moest dat zelfs, nieuwe richtlijnen van het VWA! Scheen dat het verlies van voedingsstoffen minimaal was en dat de flessenwarmer de kans op uitgroei van bacterien (iig in zo'n kdv) groter was...

Nathalie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 09:29

Ik doe het ook in de magnetron. De kraamhulpen deden het ook zo dus heb dat gewoon overgenomen. :)

Ankem, ik heb gelezen over vitamine B6 dat het dat zou verminderen? Heb jij dit al eens geprobeert?

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 10:58

BA, hoe gaat het nu met werk & flesjes en hoe bevalt het Tessa??

Neff

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-10 12:50

In de magnetron? Maar dan wordt het toch ongelijk verhit? Hier mag dat niet van de kraamhulpen (is toch overal anders), doe gewoon ook in een pannetje heet water. En redelijk koud drinkt hij het ook, als het maar niet koelkastkoud is.

Ritme is hier weer een beetje gek, sochtends en in de avond om het uur (een keer of 3 ongeveer) en dan weer 4 a 5 uur ertussen. Nu ja, als hij maar genoeg melk binnenkrijgt.