B12 tekort??? wie nog meer..

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

eekhoornerik

Re: B12 tekort??? wie nog meer..

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:46

succes zo Daphne!! ik sla een weekje over totdat mijn favo assistente terug is van vakantie :D

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 09:53

Dankje :)

Ik denk dat ik ga vragen of ik het binnenkort niet gewoon zelf mag doen.. 2 keer in de week naar de huisarts is voor mij echt niet te doen, zelfs niet tijdelijk. En het lijkt mij veel interessanter en fijner om zelf te prikken :Y)

Milly_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:00

ik had vorig jaar een tekort, 3Xper week, enekel weken lang, een spuit, hier in belgie komt er gewoon thuisverpleging, volledig betaald door de ziekenkas :j
Ik heb me sindsdien niet meer laten controleren :o zou ik beter nog eens doen..
Ik liep vooral heel vermoeid

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 10:26

ben benieuwd hoe het je bevalt, ik heb gelukkig een nicht die misschien zou prikken als ik injecties nodig zou hebben, heb nog steeds geen bericht!

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-11 11:06

:wow:
Mijn reactie op de injectie :\

Ja.. het deed pijn _O-

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-11 16:52

Daphne, ampullen van Centrafarm moeten in de koelkast die van Nycomed niet. Hangt vanaf welke je krijgt. Dat de prik pijn doet kan zijn omdat ze het te snel in hebben gespoten of omdat je te gespannen was. Probeer de volgende keer als je links geprikt word niet op je linker been te staan maar gooi al het gewicht op rechts. Onspan de linkerkant dan zoveel mogelijk. Vraag de assistente of ze zo langzaam mogelijk wil in spuiten.

Century, heel vervelent dat er niet goed word onderzocht en je niet sirieus word genomen. Ken dat gevoel helaas maar al te goed. Had als kind al klachten maar nooit werd ik sirieus genomen. Je kunt via stichting b12 tekort een goeie internist zoeken door een oproep te plaatsen. Zo ben ik ook bij een terecht gekomen. Vraag je huisarts of er al eens naar je b12 is gekeken en vraag een kopie mee naar huis. Mocht je weer een bloedonderzoek laten doen vraag daar dan ook een kopie van. Mijn ervaring is dat huisartsen wel eens zeggen dat een klein beetje tekort niet erg is en daarom vertellen ze je dat je waardes goed zijn terwijl dat niet zo is.

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:51

Ik ga vrijdag vragen of ik kan leren zelf te prikken :)
Wou ik zoiezo al, maar na die injectie weet ik zeker dat zelf doen veel fijner is..

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 16:57

Hmmm, zelf prikken lijkt me echt niks!
Heb er iig vervelende verhalen over gelezen met misprikken enzo?

Daphne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-11 17:04

Denk dat het opzich wel meevalt, maargoed ik weet ook niet echt wat er fout kan gaan, vraag me ook af of ik dat wil weten :+

Wel las ik dat als je bloed ''opzuigd'' je in een ader zit en dus opnieuw moet prikken.. en je kunt een zenuw raken dacht ik, maar dat kan zover ik weet weinig kwaad.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 06:53

Mis prikken doe je niet gauw hoor, doe het zelf ook al een tijdje.
Voordeel is dat je op je eigen tijdstip kunt bepalen waneer je spuit.

Century

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 11:33

Glossi schreef:
Century, heel vervelent dat er niet goed word onderzocht en je niet sirieus word genomen. Ken dat gevoel helaas maar al te goed. Had als kind al klachten maar nooit werd ik sirieus genomen. Je kunt via stichting b12 tekort een goeie internist zoeken door een oproep te plaatsen. Zo ben ik ook bij een terecht gekomen. Vraag je huisarts of er al eens naar je b12 is gekeken en vraag een kopie mee naar huis. Mocht je weer een bloedonderzoek laten doen vraag daar dan ook een kopie van. Mijn ervaring is dat huisartsen wel eens zeggen dat een klein beetje tekort niet erg is en daarom vertellen ze je dat je waardes goed zijn terwijl dat niet zo is.

Ik denk dat ik binnenkort maar eens langs de HA moet, maar heb eigenlijk niet zoveel zin. Ben er al veel te veel geweest naar mijn idee, en nu bij de tandarts ook al (ontsteking in tandvlees). Word er een beetje moe van :(

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:03

Je moet helaas tegenwoordig voor je zelf op komen want de artsen vreten uit hun neus. Schrijf voor de tijd alles op papier wat je wilt bespreken. Wat je ook kunt doen is een secont opinion opvragen. Het is mischien moeilijk maar blijf doorzetten :(:)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:06

Mijn arts was dan weer het tegenovergestelde. Ik wou de injecties niet (meer) en toen ik op m'n sokken daar kwam om ze toch maar te vragen, pilletjes werkten immers niet genoeg, heeft hij ze dadelijk voorgeschreven.

Vandaag de voorlopig laatste injectie gekregen. Heb een afspraak over 2 weken bij m'n HA om bloed te laten prikken. Ik vermoed dat mijn waarden nu wel goed zijn (behalve ijzer, dat krijg ik met geen stukken omhoog), maar ik ga toch vragen om een maandelijkse prik om de waarden te onderhouden. Anders zie ik het net zoals de vorige keer weer pijlsnel zakken.

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:10

Fijn dat je zo´n goeie arts hebt Tieneke! De meeste artsen zijn niet zo makkelijk met b12 injecties maar ook niet met vermoeidheid klachten. Vaak word je dan gewoon naar de psycho gestuurd zonder er eerst verder word gekeken (iig is dat mijn ervaring in 7jaar) Ik zou inderdaad maandelijks blijven prikken als ik jou was dan zit je iig save.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:14

Ik ben wel tevreden over mijn arts ja, ook met andere zaken :j

Vorig jaar is mijn B12 op een half jaar tijd weer helemaal de dieperik ingegaan, dus nu wil ik liever doorzetten en injecties blijven krijgen.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:19

Ik ben even nieuwsgierig hoe bij jullie andere bloedwaarden waren zoals foliumzuur, hematocriet, hemoglobine, ferritine, MCV?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 19:23

Bij mijn eerste onderzoek, ongeveer een jaar geleden, zat dat allemaal tegen de ondergrens aan. Ferritine had ik zwaar tekort. In november was het meeste al wat hoger, maar nog steeds erg laag. Ferritine nog lager als vorig jaar. Ijzer blijft een ramp.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 20:54

Bij mij hebben ze alleen B12 getest, na de 5 weken begindosering heb ik foliumzuur nog laten testen dit was in orde zei ze (weet je maar nooit bij de HA aangezien ik vorig jaar een waarde B12 van 117 had en de assistente zei dat alles in orde was :S)

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:00

Alleen B12? Dat lijkt me raar. Meestal testen ze toch sowieso enkele dingen tegelijk...?

Ik krijg elke uitslag volledig doorgemaild, alle waardes met grenswaarden erbij. Erg handig om te vergelijken en om als leek iets te snappen van dat alles.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:02

De eerste keer in januari hebben ze wel me hb getest deze was ook laag
Laatste keer hebben ze alleen B12 gedaan en heb ik als extra nog om de foliumzuur gevraagd

Maar heel raar is het niet want ze weten er gewoon niks vanaf

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:04

Ronduit belachelijk dat je als patiënt dus eigenlijk zelf moet gaan uitzoeken wat allemaal getest moet worden ivm tekort aan B12. Dan weten ze er idd niks vanaf.

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:07

:j
En maar zeuren dat de zorg teveel geld kwijt is, dus dat de mensen maar meer zelf moeten gaan betalen zodat ze er minder gebruik van gaan maken...
Als die dokters en huisartsen hun werk eens zouden doen |o

Glossi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:46

Bij mij is b12 getest samen met leuko mcv ery en hb. Meer is er niet getest. Morgen ga ik naar de internist, ben benieuwt wat hij verder van plan is. Via hem ben ik wel uitgebreid bloedgeprikt. Hiervan hoor ik morgen de uitslag. Hij is ook hematoloog. Als hij zegt dat het goed is dan geloof ik dat :D De eerste dokter/arts die ik vertrouw :=

_Jen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 21:49

Succes morgen, ben benieuwd wat hij nu zegt :)

sandra3235

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-11 22:14

:wave:
Ik ben hier al heel lang niet geweest Y;(
Erg druk geweest met waken voor de bevalling van onze minimerries,..maar gelukt,2 gezonde miniveulens en moeders ook gelukkig ok.
Voor degene die het leuk vind,..link in onderschrift ;) Ze zijn echt zo leuk <3

Met alle drukte ook vergeten mijn prik B12 te halen,ga ik morgen maar doen.
Ik ga van t weekend overal eens goed bijlezen,maar wilde even teken van leven en uitleg geven ;)