Borstvoeding

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

benangelique

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:37

MamboBeach schreef:
Zo twijfelen als jij doet? Nee, niet bij dit soort zaken... Ik weet altijd vrij goed wat ik wel en niet wil.
Maar ieder mens is anders! Persoonlijk zou ik gek worden van je twijfels.
Wat andere mensen (omgeving) vinden of doen boeit me al niet zo veel dus trek ik altijd mijn eigen plan...
Dit zijn zaken waar niemand zich mee te bemoeien heeft en wat iets is wat van jou is... Ik zou me ook niet zo laten leiden hoor door het gewauwel.

werkt het maar zo mb, werkt het maar zo...

mijn omgeving is negatief trisca door negatieve resultaten. van de 9 meiden die ik ken is er slechts 1 waarbij de borstvoeding gelukt is. zij voedt na 8 maanden nu nog steeds. bij de rest liep het stuk op verkeerde begeleiding, borstontstekingen en 23 uur per dag een kind aan de borst...

zoals jullie missschien (niet) gelezen hebben had ik al aangegeven te beslissen als het moment daar is. 10 februari ga ik iig naar de borstvoedingsbijeenkomst van de kraamzorg. licht opsteken...

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:41

Ik heb Merel 1.5 jaar gevoed en toen was zij het zat. Toen kreeg ze wel al een half jaar bijvoeding en kreeg ze steeds minder interesse voor BV. Al met al best jammer, want we zijn haar melkproducten gaan geven en daar bleek ze allergisch voor te zijn (niet in kleinere hoeveelheden die ze via mij kreeg, maar wel toen ze het zelf ging drinken). Dat heeft tot ongeveer een half jaar geleden geduurd en ze is er overheen gegroeid. Maar als ik dat het geweten had ik misschien wel wat meer doorgezet met de BV.

Kolven heb ik een paar keer in de eerste week gedaan om de druk er af te halen. Verder heb ik op mijn werk gekolfd tot ze 1 jaar was. Ik had een PISA en dat is een heerlijke kolf.
Merel was ook na 3 dagen op haar geboortegewicht.

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:42

Als dat de negatieve berichten zijn zou ik me er niet door laten ontmoedigen BA! Laat je goed voorlichten en zie hoe je er dan voor staat.
Ik kan je zeggen dat ik het gevoel dat het geeft dat een baby groeit van enkel wat jij hem geeft nooit zou willen missen. Ze krijgt nu al veel andere dingen, maar BV blijft voor mij een ultiem moment samen waar we beide van genieten. Echt iets heel anders dan dat ik haar iets anders geef. :+:

benangelique

Re: Borstvoeding

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-10 21:55

voorlichten doe ik sowieso :j

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:54

Voor de borstvoeding experts hier:

Een vriendin van mij moet binnenkort weer aan het werk. De kleine meid moet daarom de fles gaan accepteren (ze is nu 8 weken oud)
Maar wat ze ook proberen, zodra de speen in het zicht komt begint ze te huilen. Ze accepteerd de fles dus niet.

Zijn hier oplossingen voor?
Onbetaald verlof is geen optie.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 12:55

Chiara deed dit ook, ik heb het gewoon dagelijks geprobeerd.
Gewoon beetje afkolven, in de fles en proberen...
Van de één op de andere dag ging het knopje om ;)
Anders was het niks als huilen en kokhalzen :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 12:58

Gekolfde voeding is al geprobeerd, kunstvoeding ook. Ze wil echt alleen maar de borst.
Ze blijven het uiteraard proberen, maar het moet wel een keer gaan lukken zeg maar.....

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 12:58

Gewoon blijven proberen ;)
Er zit niks anders op denk ik.

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:00

Nee, daar heb je gelijk in. Ze moet uiteindelijk toch weer aan het werk. Tussendoor naar huis om te voeden is geen optie.

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:04

Ik moest het Chiara ook leren aangezien ik toen een bruiloft had en moest fotograferen.
Heb uiteindelijk best nog veel zelf kunnen voeden die dag maar niet alles.
Ik werk natuurlijk niet en dan is dat toch al anders...

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 13:30

Kan je niet helpen Evelli, Daisy dronk zomaar uit de fles, tuitbeker en gewone beker. Maakt haar niet uit, hoe nieuwer hoe beter.

Ze is nu de CDs aan het uitzoeken zie ik :oo

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 13:36

Chiara trekt graag de planten omver, duwt de lamp omver met haar loopwagentje of pakt de borden van de salontafel... das wel ff wennen hoor :=

Flore

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 17:28

Milan weigerde eerst ook de fles. Twee dagen voordat ik moest beginnen pakte hij ineens de dr. Brown fles en dat is nu nog steeds de enige die hij wil. Andere flessen blijft hij weigeren. Ik had op mijn werk en het kdv al geregeld dat ik zelf kon gaan voeden maar bleek gelukkig niet nodig. De eerste weken dronk hij wel weinig uit de fles maar nu gewoon goed! Blijven proberen dus met verschillende flessen en spenen.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 22:25

Evelli schreef:
Voor de borstvoeding experts hier:

Een vriendin van mij moet binnenkort weer aan het werk. De kleine meid moet daarom de fles gaan accepteren (ze is nu 8 weken oud)
Maar wat ze ook proberen, zodra de speen in het zicht komt begint ze te huilen. Ze accepteerd de fles dus niet.

Zijn hier oplossingen voor?
Onbetaald verlof is geen optie.

Blijven proberen, en laat haar eens met een lactatiekundige contact opnemen. Maar bij Britt is het nooit gelukt. De hele trukendoos aan tips en adviezen die ik gekregen heb, is niet gelukt. Britt heeft dus nooit uit de fles gedronken en is gelijk overgestapt op de tuitbeker. Pas de laatste maand kan ik zeggen dat ze daar nu goed uit drinkt... en ze is bijna 11 maanden. Ik had het geluk al onbetaald verlof te hebben geregeld om die eerste 6 maanden me volledig op de BV te richten. Maar dat is dus bij jouw vriendin al geen optie...

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-10 23:57

In de Wij Jonge Ouders staat nu een heel stuk over BV :)

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-10 23:58

Ja... ik las het...

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:46

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:49

Duke schreef:

Blijven proberen, en laat haar eens met een lactatiekundige contact opnemen. Maar bij Britt is het nooit gelukt. De hele trukendoos aan tips en adviezen die ik gekregen heb, is niet gelukt. Britt heeft dus nooit uit de fles gedronken en is gelijk overgestapt op de tuitbeker. Pas de laatste maand kan ik zeggen dat ze daar nu goed uit drinkt... en ze is bijna 11 maanden. Ik had het geluk al onbetaald verlof te hebben geregeld om die eerste 6 maanden me volledig op de BV te richten. Maar dat is dus bij jouw vriendin al geen optie...[/quote]

Ja dat doen ze nu ook. Moeder gaat de deur uit en paps probeert de fles te geven. Maar een tuitbeker voor een kindje van 2 maanden is ook niet echt een optie natuurlijk.
Moeder is kostwinner dus moet echt aan het werk na haar verlof en woont te ver weg om voor voeding even naar huis te gaan.
Zal eens een lactatiedeskundige opperen, hoop wel dat de verzekering de kosten dan dekt......

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 10:55

Nee, je kan nu nog niet met een tuitbeker aan de gang. Dat wilde ik ook helemaal niet als advies meegeven. Kan op z'n vroegst vanaf 6 maanden volgens mij.

WowAmigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 11:28

Bij mij was het zo dat je via de kraamhulporganisatie nog gebruik kon maken van een lactatiekundige, je kan het opgeven bij je belastingaangifte en bij mij was de verpleegkundige van het consultatiebureau ook lactatiekundige.

Dus er zijn een aantal opties, verzekering weet ik zo niet!

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:04

Gewoon met een lepeltje naar binnen gooien, werkt prima.
En anders tommie tippie flessen (in de vorm van een tepel) mijn zoon greep deze direct, zelfs toen hij nog volledige borstvoeding kreeg en maar zo heel af en toe uit een flesje afgekolfde melk moest drinken. In het begin sliep ik met een theedoek/hydrofielluier tussen mijn borsten s'nachts zodat mijn geur eraan zat.. Deze wikkelde ik dan om het flesje om hem zoveel mogelijk het idee te geven van BV.

Oh en bij het laten wennen, laat je man het doen... Om jouzelf hangt in een cirkel van 2 meter de geur van BV, daar trappen ze niet graag in ;)

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-01-10 18:05

Hebben jullie het ook dat je je kind niet lekker bij je kan laten liggen?
Chiara ging in het begin telkens zitten happen bij mij maar bij andere bleef ze wel lekker liggen :+

Keet

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 18:07

Pinda_Dipje schreef:
En anders tommie tippie flessen (in de vorm van een tepel) mijn zoon greep deze direct, zelfs toen hij nog volledige borstvoeding kreeg en maar zo heel af en toe uit een flesje afgekolfde melk moest drinken. In het begin sliep ik met een theedoek/hydrofielluier tussen mijn borsten s'nachts zodat mijn geur eraan zat.. Deze wikkelde ik dan om het flesje om hem zoveel mogelijk het idee te geven van BV.

Oh en bij het laten wennen, laat je man het doen... Om jouzelf hangt in een cirkel van 2 meter de geur van BV, daar trappen ze niet graag in ;)

De moeder gaat idnerdaad de deur uit als de vader de fles gaat geven. Echt flink uit de buurt, dus naar haar ouders of buurten op haar werk.

Heb de tips doorgegeven, ook die hierna nog geschreven worden.

Duke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:05

Hier komen dan de tips:
(geen ervan heeft bij mij gewerkt, maar ze staan wel bekend als goede tips om kindjes aan de fles te krijgen, komen van lactatiekundigen)

- De Breastflow fles hier heb ik nog de beste ervaringen mee.

- Timmy Toppee fles.

- Lopend voeden, kindje is dan afgeleid en kan dan zonder er bij stil te staan drinken.

- Kindje rechtop met rug naar de moeder/vader toe (dus juist geen houding opzoeken die je met voeden wel doet).

- Papieren zak om de fles doen. Het geluid kan ook afleidend werken, en dus ook zonder erbij stil te staan drinken.

- Speen in je bh dragen zodat er de lucht van de moeder aanzit.

- Melk iets warmer maken dan handwarm. Soms willen baby's niet dezelfde temperatuur melk hebben of is het al te snel afgekoeld.

- Vader laten voeden en moeder uit beeld (is al genoemd).

- Moeder met een doek slapen en deze om de fles doen (is ook al genoemd).

En iedere tip wel iets van twee weken oefenen. Niet van de hak op de tak en alle tips willen uitproberen. Het lukt zelden in één keer. Dus als een advies je aanstaat, dan deze eerst twee weken oefenen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-10 20:19

Evelli schreef:
Pinda_Dipje schreef:

De moeder gaat idnerdaad de deur uit als de vader de fles gaat geven. Echt flink uit de buurt, dus naar haar ouders of buurten op haar werk.

Heb de tips doorgegeven, ook die hierna nog geschreven worden.

Ik bedoel meer, dat jij als moeder NOOIT de fles moet geven als je nog borstvoeding geeft én je kindje nog moet leren te drinken uit een fles. Dat kan dus alleen opa/oma/vader whatever doen... Het proces wordt bemoeilijkt als de moeder pogingen onderneemt. Voor mij als alleenstaande moeder was het na 8 maanden enkel borstvoeding dan ook erg moeilijk mijn zoon eraan te laten wennen, gevolg... vrienden+opa en oma kwamen omstebeurt langs om een fles te geven :D