Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Moderators: Mjetterd, xingridx, Ladybird, ynskek, Essie73, Polly, Firelight, Muiz, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Sherivey

Re: Hardlopen, tips, tricks en ervaringen #5

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-24 16:48

Wat gaan jullie weer hard!
Zag wel hele mooie loopjes (en foto's) voorbij komen :D

Ik heb vandaag niet gelopen. Wel paardgereden, werk aan de hand gedaan met mn paard en stallen uitgemest. Ohja, en onkruid uit de tuin geplukt. :+

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:24

BeFunny heerlijke paadjes daar, ik loop er ook regelmatig.

M_ontana
Ik heb even gezocht maar kan er niet veel over vinden. Heb het zelf ook ooit wel eens gehad.
Het enige dat ik zag was dit:

Afbeelding

Maar er wordt ook gezegd dat een hele hoge HRV een teken is van goed herstel.

Ik zie ook weer dat tussen de 20 en 200 normaal is. Dat is dus een superbrede range.

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:27

Mooie loopjes allemaal.
En mooi bedrag opgehaald voor de Roparun.

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 17:51

Ik kreeg een mail van de organisatie v de run morgen

‘Gefeliciteerd, je hoort bij de 75 beste fondsenwervers van de Cruyff Legacy 14K. Wat een prestatie! Super bedankt voor al je inzet om zoveel mogelijk geld op te halen zodat alle kinderen zich kunnen ontwikkelen door sport en spel.

Je verdient daarom een mooie prijs. Je start morgen vooraan, samen met de Cruyff Foundation ambassadeurs.’

:')

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 18:26

toffe run SV. goed gedaan.

sall, ik ben inderdaad heel blij met mijn garmin! haha, oeps, vooraan starten :D veel plezier en succes morgen.

prachtige route befunny!

hier een rondje van 9km gedaan. eerste deel sprint training van garmin suggesties. en daarna nog 5km er achteraan geplakt. toen ik thuis kwam waren de schoenen van goof binnen. ik wou ze morgen uittesten, maar ik merk vandaag dat mijn lichaam daar niet zo’n trek in heeft. deze week ook al 5x geweest, 36 km totaal. dus nog even geduld voordat ik die kan testen :D

Afbeelding

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:23

Even wat minder persoonlijk, want heb weinig energie, zie mijn eigen verslag van de dag hieronder die ik graag even van me afschrijf. :+

iiSunshine, wat een sneu figuur om zo'n opmerking te maken! Wat iemand al eerder zei, hij heeft dan absoluut geen snars begrepen van de verschillen tussen personen en vooral ook gender. Mannen hebben vaak van nature een hogere VO2max en ook qua spieren hebben ze meer aanleg om zo te lopen.

Ik vergeleek vroeger wel meer, nu een stuk minder, zo zonde van je tijd. Iedereen werkt hard, sommigen hebben in het een meer geluk en in het ander weer meer pech. Ik haal nu vooral inspiratie en motivatie uit de prestaties van anderen, dat geeft een veel fijner gevoel!

Balen dat je zoveel last heb Calipso! :(:)

Fijn dat je blij bent met je renvest Goof, en je hebt kunnen genieten van het zonnetje, ondanks je energielevel!

Ziet er heel gezellig uit SV!

Super dat het gelukt is met de route BeFunny! Leuke omgeving ben je gaan lopen!

Ik kom helaas net terug van de HAP om een tetanus injectie te halen, ik ben in mijn kuit gebeten door een hond en ik ben echt zó boos erom. -O-

Ik was nog niet eens 1 kilometer onderweg, voor mij kwamen 2 vrouwen en 2 honden op me af, er was nog best wat afstand. Een van de honden kwam blaffend op me af gerend, dus ik stond gelijk stil, omdat dat meestal het beste werkt. Hij bleef om me heen cirkelen, maar deed niets. Toen kwam opeens de 2e op me af, een nova scotia-achtige hond, niet eens agressief, maar voor ik het wist greep hij vol mijn been. Hij liet daarna wel los gelukkig en de eigenaren waren er toen ook bij. Ik werd eerst heel boos, ik vond het zo belachelijk, ik stond al stil, dan is het echt niet een normale reactie van een hond om te bijten. Ze zeiden dat ze de honden normaal gesproken aanlijnde als ze een hardloper zagen, maar het ging te snel nu. Echt belachelijk. Helaas kwam toen de schrik en kon ik niets meer uitbrengen, behalve een 'komt wel weer goed'. Zo stom geweest om niet iets van een nummer te vragen. Stukje gewandeld, het was niet een diepe of open wond gelukkig, maar deed wel pijn, voelde gelijk heel beurs. Zat er eerst aan te denken om terug te gaan, toen even op de grond gaan zitten en gejankt (schrik moest eruit :') ), toen toch besloten om het te proberen. Ik had zo'n zin gehad om mijn hoofd uit te zetten van het studeren en in de route die ik had getekend, ik wilde dat helemaal niet laten verpesten door een stomme hond. Het ging eigenlijk best wel goed, ondanks dat ik wel bij elke stap mijn kuit voelde. Maar het rennen voelde niet moeizaam, ging wel lekker! Ik had een route door het panbos, over de voormalige vliegbasis Soesterberg, naar de soestduinen en vanaf daar richting de heide bij Den Dolder uitgezet. Was een hele leuke en diverse route! Bij de soestduinen even gepauzeerd en wat gegeten. Bij 15 kilometer kreeg ik helaas wel meer last van de beet, toen merkte ik ook dat ik anders ging lopen. Vanaf dat punt ging de route al rechtstreeks naar huis, dus toch doorgezet op een rustiger tempo.
Inmiddels doet het wel echt flink pijn, het is dik en al aardig blauw. Misschien was zo ver rennen niet zo verstandig, al denk ik dat het ook met niets doen stijver en pijnlijker was geworden. Ik ben wel blij dat ik alsnog heb kunnen genieten, maar baal echt flink van de beet. Zo absurd. :n

De beet vlak nadat het gebeurd was en toen ik thuis kwam
Afbeelding
Afbeelding

Dan toch nog met iets positiefs afsluiten, foto's van de prachtige route! En dus wel gewoon mijn 2e halve marathon gelopen met een hondenbeet in mijn kuit. _O-

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:27

Och jeetje, dat is gewoon hartstikke schrikken als eerste en ook best wel terecht dat je daar boos om wordt hoor!
Tetanus injectie is ook wel verstandig als die verlopen was, je weet het met een beetje echt nooit, hoe die wondjes zich gedragen.

Heftig hoor, hopelijk kun je nu even lekker ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:37

Jeeetje Suliko bij de eerste foto dacht ik nog dat je “nog wat geluk hebt gehad” maar bij het zien van de 2e foto schrok ik wel even flink zeg :oo

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:39

jeetje mina suliko. wat stom zeg :( geen idee inderdaad hoe verstandig het verder was, maar wel knap dat je bent doorgelopen en dan ook meteen je tweede marathon. hopelijk een spoedige genezing.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 19:52

Nou, de hondeneigenaren vonden het ook wel meevallen. Ze waren vriendelijk hoor, geschrokken, maar ook een beetje nonchalant. Ik vind een hondenbeet an sich al niet meevallen. Stel ik was een rennend kind geweest? Voor mijn gevoel had ik ook niet beter kunnen reageren dan ik nu deed om escalatie te voorkomen, stilstaan en kalm blijven. Echt bizar dat er dan opeens een hond in je been hangt. 8)7
De wonden vallen mee, paar tandafdrukken en krassen, maar hij heeft wel veel druk gezet. Het werd al snel zo blauw en dik. Ik voel het nu ook in heel mijn kuit, ik snap niet hoe ik er nog 20 kilometer op heb gerend. :') Ach ja, wel fijn dat ik nog actief kon zijn, dat zal er de komende dagen wel niet inzitten.

Ik vond erna elke hond een potentieel monster, heel irritant. Terwijl ik honden heel leuk vind en ervaring heb met honden met rugzakjes en hun gedrag. Maar bij deze hond zag ik het écht niet aankomen en dat maakt het ook juist eng.

Nu hopen dat het snel geneest!

lies_sparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:00

Wow dat is echt super heftig! Je schrikt ook zo op zo’n moment! Kun je niks aan doen.

Beterschap <3

Sall

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:06

Suliko, wat een nare ervaring!! Damn die tweede foto.. die hond heeft idd met flink veel kracht toegehapt!!
en dan nog een halve marathon gelopen ‘petje af’

Wat bizar zo’n aanval uit het niets!!

Supervixen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:45

Sjemig daar valt mijn mond echt van open.. zulk gedrag ook van de eigenaren. Bizar.
Hopelijk heb je nu geen angst voor loslopende honden opgelopen.
Kijk inderdaad even of je een tetanusspuit nodig hebt.

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 20:59

Ik heb gelijk deze avond een tetanus injectie bij de HAP gehaald! Mijn laatste was nog van toen ik kind was, dus die werkt niet meer. Verder moet ik het in de gaten houden, door de dichte bijtwonden en krassen, is de kans op infectie vrij groot, dus dan moet er nog een antibioticakuur tegenaan.

Via de buurtapp van mijn vriend probeer ik nog een nummer te achterhalen, ze liepen op een pad dat naar de wijk gaat en niet naar een P, dus hopelijk kent iemand ze. Vooral om nog te benadrukken hoe belachelijk het is dat zo'n hond gewoon losloopt, als ze om zo'n minimale situatie al iemand aanvallen, en voor het geval ik er toch kosten aan overhou.

Nou, ik denk wel dat het tijd nodig heeft SV, bij soestduinen waren heel veel honden en ik was echt op mijn hoede. Zelfs een super lief hondje dat me aan zat te staren ging ik gelijk voor op de rem om er rustig langs te lopen. :+ Ik schrok ook enorm toen ik een hond achter me de bosjes in hoorde duiken, ging gewoon achter een stok aan. Maar ja, dat is ook niet gek, ik hoop dat de angst wegzakt.

Morris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-24 21:00

Suliko, wat een schrik! Dat mensen zo relaxed doen, je kunt enorm ziek worden van zo’n beet.
Ik zou ook heel erg boos zijn geworden. Hopelijk geneest het snel, zonder gedoe.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 06:48

Fijn zulke honden, not.
Ja, het komt wel weer goed, maar je hebt er wel even last van. Als het dieper was geweest, was het niet meer goed gekomen (littekens). En niet alle eigenaren voelen zich verantwoordelijk voor het gedrag van hun dier, helaas.
Als je pech hebt zoals ik toen had, is het onderhuidse vetweefsel kapot gebeten en dat wil je lichaam dan afstoten. Bij mij wilde daarom dat kleine gaatje wat er was niet dicht, maar er is wel gezegd dat dat gaatje er gelukkig zat, want anders hadden ze veel meer open moeten leggen.
En over antibiotica, een hondenbeet en antibiotica zijn bij mij dus de reden dat ik 2 jaar later bij elke stap nog steeds pijn heb. Dus als je pech hebt hou je er levenslang last van.

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 07:07

Suliko, wat een stomme reactie van die eigenaren!
Je hebt verder goed gehandeld hoor, door stil te gaan staan.

Hoop dat het, op je blauwe been, mee valt verder en dat je geen schrik houdt voor loslopende honden. :(

Marije_jiploverJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 07:28

Ik hoop echt voor je dat je het weer los kunt laten, Suliko.
Ben benieuwd hoe je been nu is, want het was idd behoorlijk blauw en gezwollen na je run.

Mijn man werkt als postbode en is ook eens in zijn kuit gehapt, door zijn broek heen, door een aangelijnde hond nog wel, en die mevrouw die hem dus totaal niet onder controle had, deed ook zo nonchalant.
Daar is wel nog een factuur voor een nieuwe broek heen gegaan, die ze ook netjes heeft betaald, maar dat kwam ook later pas, op het moment zelf had mijn man er ook niet aan gedacht om gegevens te vragen.

Mijn man vraagt nu bij veel honden of de eigenaar de hond even bij zich wil houden, maar hij krijgt altijd "mijn hond doet niks hoor" terug.

Wat mij betreft zou er echt een bewijs van goed gedrag moeten komen voor je een hond mag hebben, want het is echt niet normaal hoe laks mensen met honden vaak zijn.

De goede uiteraard daar gelaten, maar die kom je helaas maar zo weinig tegen...

ieris

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 07:29

Suliko, jee wat heftig zeg, echt niet normaal dat je gebeten bent.
Wat knap dat je de trailrun nog afgemaakt hebt.
Ik snap helemaal dat je super boos op deze mensen werd, wat een rot hond zeg.
En ook super lief van jou dat je zelfs nog stil ging staan, toen die hond aan kwam rennen.
Wat slecht dat de hond zo slecht luisterde en nog agressief gedrag had.
Ik ga zelf nooit stilstaan of langzamer lopen bij het paseren van een hond, lopen is mijn hobby, de hond andermans hobby, en ik vind niet dat ik mij hoef aan te passen aan andermans hobby. Als je een hond hebt zorg je gewoon dat die bij vreemde mensen uit de buurt blijft, lijkt me gewoon basis opvoeding.
Kan dat niet, dan houd je hem aan de riem.
Goed dat je een tetanus injectie hebt gehaald.
Hoe voel je je nu?
Ziet er best heftig uit.

Ik ben vorig jaar ook een keer gebeten, die hond zat aan een hele lange riem,cen bij paseren sprong hij in een nano seconde naar mij toe, en beet in mijn hand. Ik schrok me kapot, ben ook doorgelopen, maar later deed het echt pijn. Toen weer terug gegaan, maar die hond was zo agressief, die man kon hem nauwlijks aan, en ik was zo bang dat die los schoot, dat ik geen telefoonnummer heb uitgewisseld.
Achteraf wel spijt van, want die tetanus injectie ging van mijn eigen risico af,cen de honden eigenaar is gewoon w.a verzekerd.
Ik hoop voor jou dat de eigenaar nog achterhaald word, al is het maar om ze te laten zien dat het niet mee valt.
Zo een hond moet aan de lijn, en een muilkorf om.
Ik was na de beet ook bang geworden van honden, maar dat is gelukkig wel weer over gegaan, de meeste zijn gelukkig niet zo agressief.
Hopelijk blijf je niet lang bang, maar kan me voorstellen dat de schrik er goed in zit.
Doe het rustig aan, en sterkte ermee!

SV, wow wat mooi gedaan zoveel geld ophaald voor het goede doel!
Mooie foto's ook, wat een leuke groep!
Lief dat je ook iets in de goodie bag hebt gedaan!

Sall, wat gaaf, succes met je loop!

Suliko

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:51

Het lijkt erop dat ik er afgezien van een flinke beursheid mee weg kom! Had verwacht dat het vandaag ellendiger zou voelen, maar dat valt me nog mee. Aanraking en beweging doen wel echt pijn, had ik vannacht ook last van, kon alleen in één houding enigszins comfortabel liggen, maar het is niet veel erger dan dat het gisteravond voelde. Het begint al mooi paars te worden en nog steeds dik, maar is niet aan het kloppen of heel warm, dus duimen dat het in korte tijd weer hersteld is.

Bedankt ook allemaal voor de beterschapswensen en het medeleven!

Marije, nou, ik ben blij dat ik mijn stox sokken niet aan had, aan de andere kant, dan had ik er misschien wel aan gedacht om contactgegevens te vragen. :') Maar er zit inderdaad een laksheid in, ook hoe de mensen reageren. Ik vrees dat de hond een onopgevoed-corona-aanschaf-geval is. Wat rot dat je man er zo vaak mee te maken heeft als postbode, echt niet normaal!

ieris, meestel ren ik ook gewoon door bij honden hoor, het is dus dat er al 1 hond vrij agressief blaffend op me af kwam dat het me verstandig leek om stil te staan. Die hond reageerde al niet normaal, maar beet tenminste niet, al bleef hij wel vervelend om me heen cirkelen, ook niet fijn. En toen kwam opeens de 2e erbij en voor ik het wist, hing hij in mijn been. Ik denk dat als ik bij deze honden was blijven rennen om te passeren, ze nog agressiever hadden gereageerd. Wat natuurlijk absurd is, ze hadden beide aangelijnd moeten zijn als ze zo heftig reageren op een rennend persoon.
Wat naar dat je een keer zomaar in je hand gebeten bent! Echt bizar. :n Super balen om daarvoor je eigen risico kwijt te zijn. En dus aangelijnd, maar dat zegt dan ook niets als hij aan zo'n lange lijn zit en niet te houden is.
Wel fijn dat je uiteindelijk weer van de angst af bent, ik denk dat het bij mij ook even tijd nodig heeft voor mijn systeem realiseert dat de meeste honden gewoon normaal of enkel speels reageren.

horsii

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 08:52

Montana, fijn dat je weer kan beginnen.

Sv, de social trail ziet er erg gezellig uit.

Marije, goed bezig. Tempo komt vanzelf.
Hier ook eerst kilometers weer uitbreiden.

Befunny, ziet eruit als een prachtige route.

Sherivey, ook lekker actief dagje.

Sall, leuk. Heel veel plezier.

Sunshine, veel gelopen. Loop je altijd zo vaak?

Sulliko, mooie fotos . Lijkt een mooie route.
Jeetje, hondenbeet.. hopelijk weinig klachten ervan.
Laat je hond dan aan de lijn denk ik altijd als honden eigenaar.
Flink blauw en dik.

Hier heerlijk trailtje gedaan.
Helaas op km 2 gigantisch door mn enkel gegaan.
Hypermobiele enkels en zwakke plek sinds ik mn enkelbanden gescheurd heb. Ook altijd dikker gebleven.. hopelijk valt de schade nu mee.
Toch nog 12 km volbracht maar dus wel op rustig tempo dan ging het goed met m'n enkel.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gemiddelde hartslag van 155 , ik ben tevreden.

Zit te denken exo_l aan te schaffen, iemand ervaring?

CalipsoLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:14

Ik was op iedereen individueel aan het reageren en heb dan plots op iets geklikt en toen was alles weg :Y)
Dus doe het even zo; wat een ontzettend mooie looproutes zie ik hier voorbij komen. Daar ben ik echt jaloers op, zelfs in België heb ik die niet. Goed gedaan aan iedereen die het afgelopen weekend gaan lopen is!

Montana; dat is vreemd, maar ik weet er zelf ook niks over. Heel veel beterschap!

Sall, woops! Leuk wel, heel veel succes en plezier vandaag!

Suliko: Ooooh nee -O- Wat ontzettend naar. :knuffel: Ik zou ook helemaal beginnen huilen, ben niet zo lang geleden aangereden geweest door een auto met mijn racefiets en toen kon ik mezelf ook niet bedwingen, eerst heel boos en dan huilen (chauffeur was heel zwaar in fout). Is misschien stom, maar ALTIJD contactgegevens vragen, hoe klein de schade ook is, soms besef je zelf niet hoe erg het is door de shock. Heel veel beterschap :(:) Je hebt wel ontzettend goed gerend om zo'n hondenbeet in je been te hebben _O-

Sherivey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-04-24 09:16

Heerlijk, zo met je honden op pad horsii :D

Ik heb, voor het eerst in maanden, weer 10 km gelopen. :D
Was genieten, zo in de zon. Wel warm, maar dat went vanzelf.

Veel andere lopers tegen komen, want ja, Rotterdam is volgende week :))

Afbeelding
Afbeelding

Goof

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 09:44

Jeetje Suliko, wat een plek joh. Bizar. Hoop dat het snel minder wordt. Schrikken zeg.
Ik ben vorig jaar flink gebeten door een kat. Ook meteen een tetanusprik gehaald, maar de plek zelf ging goed ontsteken, ik ben er aardig zoet mee geweest en heb nu een litteken.

Sherivey, goed gedaan joh. Geeft edn goed gevoel zeker?

iiSunshine

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-24 10:09

horsii, ik loop sinds kort iets vaker ja. ben in oktober 2023 begonnen en sinds februari (mede mogelijk gemaakt door garmin, haha) wel redelijk fanatiek en wel echt minimaal 3 a 4 keer per week. en soms zoals deze week dus zelfs 5. 36 km is wel mijn hoogste tot nu toe per week. meestal zit ik tussen de 20-30km. balen dat je door je enkel bent gegaan. wel weer een mooi rondje met de honden. geen ervaring met exo_l hier.

sherivey, wat goed zeg je eerste 10 kilometer weer. ook een heel netjes tempo er bij. zit je daarmee veel in zone 4, of is het makkelijk bij te houden?