Viruswaanzin

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Cowboy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:22

Westerntrail schreef:
Dimphyl schreef:
Mijn moeder had gister een sollicitatie, waarbij gevraagd werd naar haar QR/vaccinatie status, is dit iets wat momenteel überhaupt mag, ivm privacy?
Mijn moeder gaf aan dit niet te willen en werd daarop verteld dat ze dan niet welkom was..

:oo
Volgens mij mag dit nog niet maar pin me er niet aan vast

Vindt het schandalig dat ze dat vragen je hoeft geen antwoord te geven.

En dan wordt je op iets anders afgewezen.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 20:23

Brainless schreef:
Westerntrail schreef:
:oo
Volgens mij mag dit nog niet maar pin me er niet aan vast

Vindt het schandalig dat ze dat vragen je hoeft geen antwoord te geven.

Mensen die op bezoek bij een bedrijf komen mogen wel om een QR-code worden gevraagd,

Dit ging niet om de sollicitatie: ze zat daar al op gesprek toen dit ter sprake kwam, ging echt om het werken zelf.

Brainless

Re: Viruswaanzin

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:24

Dan nog vind ik het wel prima dat er naar gevraagd wordt.
Mijn dochter werkt met haar collega's dicht op elkaar en er zijn meerdere niet geënt.. dat is niet zo prettig werken.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:29

Dimphyl schreef:
MarlindeRooz schreef:
Snap ik best, waarom nu iemand aannemen die straks eventueel niet meer kan/wil komen werken. Dan zit dat bedrijf geld te investeren voor niks. Denk ook niet dat het bedrijf per se achter die wet hoeft te staan. Maar het is al zwaar genoeg geweest voor bedrijven de afgelopen jaren.

Hoezo niet meer wil/kan werken? Zou niet weten waarom?

Als ze geen qr-code kan/wil laten zien en de werknemer deze verplicht zodra dat kan, kan/wil ze daar niet meer werken.
Laatst bijgewerkt door Mizora op 08-11-21 20:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:29

In de zorg vindt ik het meer dan logisch , immers hebben we in de zorg ook te maken met verplichte hepatitis B vaccinaties. Tuurlijk mag je die weigeren , maar dan kan een bedrijf jou ook gaan weigeren.

Ik werk op 2 plekken in de zorg , op een kleine woongroep waar het niet perse hoeft maar ze het wel aanraadden. En bij iemand thuis die het wel heeft verplicht wat ik ook goed snap als iemands gezondheid al heel slecht is.

Dus doen alsof een verplichte vaccinatie raar is in de zorg is juist een beetje raar want dat is met meerdere vaccinaties al zo.

Dimphyl

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-21 20:40

Zebrastreep schreef:
In de zorg vindt ik het meer dan logisch , immers hebben we in de zorg ook te maken met verplichte hepatitis B vaccinaties. Tuurlijk mag je die weigeren , maar dan kan een bedrijf jou ook gaan weigeren.

Ik werk op 2 plekken in de zorg , op een kleine woongroep waar het niet perse hoeft maar ze het wel aanraadden. En bij iemand thuis die het wel heeft verplicht wat ik ook goed snap als iemands gezondheid al heel slecht is.

Dus doen alsof een verplichte vaccinatie raar is in de zorg is juist een beetje raar want dat is met meerdere vaccinaties al zo.

Maar er IS geen verplichting voor een corona vaccinatie, immers, een doorgemaakte besmetting is op dit moment óók net zo geldig als een inentings-bewijs..

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:41

Maar in de zorg moeten de mensen wel verplicht komen werken door personeelstekort ook al zijn ze besmet.
Dus een redenering van verplichte vaccinatie in die sector waar men zich al anderhalf jaar uit de naad werkt en moet werken, is bijzonder krom vind ik.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:42

Dan had je moeder beter kunnen antwoorden dat een QR code geen probleem is, want ze heeft dus een bewezen besmetting gehad ?

Zebrastreep

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:43

Tja in de zorg is het nu gewenst en of een vereiste.

Dat is net als dat je voor bepaalde functies een HBO diploma moet hebben dat is dan ook een vereiste. Dan is het toch ook niet gek als ik dan een sollicitatie kom doen met een MBO diploma. Dan zou ik ook kunnen zeggen ja maar ik wil niet zeggen wat voor opleiding ik heb gedaan. En dan het gek vinden als ik zou worden afgewezen.

Zo zou je het ook kunnen zien dat het een vereiste is om ergens te mogen werken. Dan is het verstandiger als je moeder op zoek gaat naar een baan buiten de zorg waar het niet gevraagd wordt. Al acht ik de kans klein om het tegenwoordig gevraagd kan gaan worden en dat is nu inmiddels ook wel bekend dat daarnaar gevraagd kan worden , dus dat kan je moeder nu weten van te voren dat dat gaat gebeuren...

Maar ik snap de issue niet zo , hoe vaak vraagt een bedrijf ook wel niet of je allergisch bent. Zeg je dan ook , nee dat ga ik niet zeggen dat is privé? Volgens mij kraaide daar geen haan naar zo'n twee jaar geleden.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 20:48

Bij een bedrijf bij ons in de buurt hebben ze de qr code al ingevoerd. Is een fabriek in de metaalsector. Ze hadden zelfs een prikbus geregeld voor diegenen die nog niet gevaccineerd waren. En die niet wilden konden wieberen. Hoe het juridisch zit weet ik niet. Is een zieke wereld wat dat betreft

Qerty

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:12

Brainless schreef:
Mijn dochter werkt met haar collega's dicht op elkaar en er zijn meerdere niet geënt.. dat is niet zo prettig werken.

Ik vind dit een ingewikkelde. Zelf ben ik gevaccineerd en had ik het liefst gezien dat heel het land dezelfde keuze had gemaakt, maar ik voel me niet minder veilig bij iemand die ongevaccineerd is.
Toch hoor ik dit vaker. Waarom zou het minder prettig werken als je collega's niet gevaccineerd zijn?

verootjoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:36

Dimphyl schreef:
Mizora schreef:
Mogen heb ik mijn twijfels over. Snappen doe ik het helemaal. Een zieke werknemer is een enorme kostenpost voor een bedirjf. Een hoop bedrijven zijn behoorlijk door hun reserves heen, zeker bij kleine bedrijven kan een langdurig zieke werknemer dan failliessement veroorzaken.

Daarnaast is het zo dat het niet willen hebben danwel willen delen van de QR-code ook tegen de insteek van het bedrijf gaat. Als je als bedrijf staat voor iedereen zijn schouders eronder en doen wat nodig is volgens de overheid, dan komen we samen de epidemie door, dan past je moeder niet bij de insteek van het bedrijf als zij niet zo is.

Dan ga ik er overigens vanuit dat je moeder voor een functie solliciteerde buitenlandse reizen niet gebruikelijk zijn. Want dan is het niet hebben van een QR-code zelfs sterk arbeidsbelemmerend.

Het gaat om een baan op één vaste locatie - Wel in de zorg overigens. Mijn moeder heeft corona gehad (is dus beschermd? Kan iig een qr krijgen) maar is niet gevaccineerd.

Het is niet dat ze hier nu een zaak van wil maken oid, maar ik/wij vinden dit wel een enorm kwalijke ontwikkeling.
Ik werk zelf in een supermarkt, heb vanaf aankomende week winterstop, maar als dit aankomend jaar de norm gaat worden gaat dat een probleem zijn..

Als het in de zorg is, is er vast ook gevraagd of ze gevaccineerd is tegen hepatitis B?

Waarom is de vraag gek? Ik vind het logisch.
Ik weet niet of je er iemand op mag afwijzen maar volgens mij mag het gevraagd worden en hoef je geen antwoord te geven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:40

Dimphyl schreef:
Maar er IS geen verplichting voor een corona vaccinatie, immers, een doorgemaakte besmetting is op dit moment óók net zo geldig als een inentings-bewijs..

Misschien dat het daarom juist wel een nuttige vraag voor de werkgever is: de interesse is misschien niet eens of iemand daadwerkelijk een QR-code heeft, maar of de werkgever hier eindeloos over moet bakkeleien met werknemers.

In dat geval denk ik: groot gelijk dat ze daar geen zin in hebben.

Ik heb genoeg kritiek op de overheid en ik sta over het algemeen ook niet aan de kant van werkgevers, maar op dit moment is mijn geduld met dat oeverloze, inhoudsloze, eindeloze gemiep erover wel zo op dat ik het eigenlijk wel ok vind als mensen daar gevolgen van ondervinden.

(Daar ga ik zelf nog mee aan de slag hoor, want dat is niet hoe het hoort, maar in de tussentijd: ZEUR niet zo.)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 21:55

Marije_jiplover schreef:
Ik heb zowel covid-19 gehad als het vaccin (2x) en als ik had kunnen kiezen, had ik het doormaken van de ziekte graag overgeslagen.

Mijn man en ik en mijn jongste dochter ook!
.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:07

Qerty schreef:
Brainless schreef:

Ik vind dit een ingewikkelde. Zelf ben ik gevaccineerd en had ik het liefst gezien dat heel het land dezelfde keuze had gemaakt, maar ik voel me niet minder veilig bij iemand die ongevaccineerd is.
Toch hoor ik dit vaker. Waarom zou het minder prettig werken als je collega's niet gevaccineerd zijn?

Omdat een deel van die mensen snotterend op het werk verschijnt en zich niet laten testen.
Mijn dochter heeft zich netjes laten testen toen zij klachten had, maar dat vindt (een gedeelte) maar raar want zij testen ook niet en zij is toch gevaccineerd? Dus kan zij niet ziek worden.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:18

Brainless schreef:
Qerty schreef:

Omdat een deel van die mensen snotterend op het werk verschijnt en zich niet laten testen.
Mijn dochter heeft zich netjes laten testen toen zij klachten had, maar dat vindt (een gedeelte) maar raar want zij testen ook niet en zij is toch gevaccineerd? Dus kan zij niet ziek worden.

Wij hebben ons, ondanks de vaccinatie, ook al een paar x getest.
Mijn dochter misschien al 10 x, omdat op haar werk regelmatig mensen besmet blijken te zijn.
Mijn man vorige week, omdat een collega corona bleek te hebben en mijn man lichte klachten had en moest vliegen naar het buitenland voor zijn werk.

nicole_floor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:37

Wij zijn op ons werkt gewoon verplicht ons te laten testen als we klachten hebben, gevaccineerd of niet. Anders moet je thuis blijven tot de klachten over zijn. Ik vind het apart dat, dat op andere bedrijven dus niet zo is.

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:39

Wat ik mij afvraag: waarom voel je je onveilig bij een ongevaccineerde? Jij word er wss minder ziek van, of niet ziek. Ziek zijn vind ik iets heel normaals, dat hoort bij het leven. Misschien niet zo prettig maar het is wel zo. Ik kan niet over COVID oordelen, heb het niet gehad zover ik weet. Maar de vaccinatie moet je beschermen dus dan zou ik mij niet perse onveilig voelen. Of heb ik nou een hele rare manier van denken :')

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:40

nicole_floor schreef:
Wij zijn op ons werkt gewoon verplicht ons te laten testen als we klachten hebben, gevaccineerd of niet. Anders moet je thuis blijven tot de klachten over zijn. Ik vind het apart dat, dat op andere bedrijven dus niet zo is.

Vind dat heel logisch, maar ook als werknemer je eigen verantwoordelijkheid nemen

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 22:45

Horseloverl schreef:
Wat ik mij afvraag: waarom voel je je onveilig bij een ongevaccineerde? Jij word er wss minder ziek van, of niet ziek. Ziek zijn vind ik iets heel normaals, dat hoort bij het leven. Misschien niet zo prettig maar het is wel zo. Ik kan niet over COVID oordelen, heb het niet gehad zover ik weet. Maar de vaccinatie moet je beschermen dus dan zou ik mij niet perse onveilig voelen. Of heb ik nou een hele rare manier van denken :')

Je kan alsnog ziek worden en je bent dan ook besmettelijk (wel minder.. maar je kan wel andere besmetten).

Loretta

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:09

Daphara schreef:
Veel werkgevers houden al rekening met de wetswijziging. Bij mijn zus op het werk is ook al aangegeven dat zodra die er door is, ze een QR van hun medewerkers gaan vragen.

Er nu naar vragen mag, maar je bent (nog) niet verplicht daar antwoord op te geven.
In het geval van een sollicitatie, dan zou die persoon per 01-01-2022 beginnen (I.v.m. Opzegtermijn oude werkgever) is het inderdaad onhandig om iemand aan te nemen die geen QR heeft of wil gaan halen voor het werk.

Dus, nee je moeder had geen antwoord hoeven geven, maar kan zelf ook bedenken dat het niet handig is om te willen werken in een bedrijf die straks de QR code wil gaan hanteren.

Dan had haar moeder gewoon niet in het profiel gepast zoals dat mooi heet.
Hoe meer ik lees over de gevolgen van de QR code hoe meer ik zie dat dit gewoon niet deugt. Ondanks dat ik pro vaccinatie ben.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:13

Horseloverl schreef:

Omdat een jong persoon misschien wel Corona krijgt waarbij vaccin voorkomt dat ze erg ziek word, die heeft ook ouders die misschien ook iets zieker worden en die hebben ouders die doodziek worden.
Het is geen gebroken been maar een zeer besmettelijke ziekte. Dat zie je nu ook aan de infecties in de verpleegtehuizen, rijzen de pan weer uit en aangezien vaccins minder goed werken bij ouderen en die groep als eerste gevaccineerd is vallen er helaas weer veel slachtoffers. Niet alleen overlijdens maar een ouder kwetsbaar persoon levert altijd op gezondheid in bij een flinke ziekte. Die vliegen niet de sportschool weer in wanneer ze ze overheen zijn.

Daphara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:44

Loretta schreef:
Daphara schreef:
Veel werkgevers houden al rekening met de wetswijziging. Bij mijn zus op het werk is ook al aangegeven dat zodra die er door is, ze een QR van hun medewerkers gaan vragen.

Er nu naar vragen mag, maar je bent (nog) niet verplicht daar antwoord op te geven.
In het geval van een sollicitatie, dan zou die persoon per 01-01-2022 beginnen (I.v.m. Opzegtermijn oude werkgever) is het inderdaad onhandig om iemand aan te nemen die geen QR heeft of wil gaan halen voor het werk.

Dus, nee je moeder had geen antwoord hoeven geven, maar kan zelf ook bedenken dat het niet handig is om te willen werken in een bedrijf die straks de QR code wil gaan hanteren.

Dan had haar moeder gewoon niet in het profiel gepast zoals dat mooi heet.
Hoe meer ik lees over de gevolgen van de QR code hoe meer ik zie dat dit gewoon niet deugt. Ondanks dat ik pro vaccinatie ben.

Ik vind de QR code prima eigenlijk, maar zou wel graag zien dat het uitgebreid wordt. Voor evenementen met meer dan een x-aantal mensen, waar sowieso geen 1,5 meter afstand gehouden kan worden zou ik graag zien dat iedereen getest moet zijn.

Ook graag een toevoeging van een QR code op basis van een antistoffen test. “Genezen” kan zo ook aangetoond worden voor mensen die nooit officieel positief getest zijn.

Voor de rest ben ik niet voor een 2G QR, want negatief getest is veiliger voor de mensen er omheen dan alleen gevaccineerd.
Aan de andere kant snap ik een 2G systeem wel, want de persoon die alleen getest is, maar niet genezen of gevaccineerd moet beschermd worden. Aangezien de kans dat iemand, die alleen getest is, met corona besmet wordt een stuk groter is dan dat een gevaccineerde of (onlangs) genezen persoon Corona krijgt in een zelfde situatie.

Is dat eerlijk? Nee, maar Corona is ook niet eerlijk, Corona treft heel oneerlijk de ene persoon wel en de andere persoon niet. De grootste klootzak kan Corona overleven, de liefste persoon kan er aan overlijden. Diegene die zich aan alle maatregelen houdt kan het toch krijgen, diegene die lak aan alles heeft kan het overslaan. Was Corona maar eerlijk, dan hadden we deze ellende nu niet.

ruitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:50

Ik zie heel vaak terug komen dat Hep B verplicht is in 'de zorg' , maar dat is helemaal niet overal zo. Gehandicaptenzorg in ieder geval niet :) .

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-21 23:52

Van Haga’s oplossing voor Corona, alle regels onzinnig, gewoon weg maar zijn maatregel die alles oplost: Iedereen die corona krijgt gewoon thuisblijven.
Hoe kun je jezelf zo snel mogelijk voor l*l zetten award gaat vandaag naar van Haga.